Zwanger worden bij verhoogd prolactine
woensdag 28 november 2018 om 20:29
Dag allemaal,
Omdat ik (31 jaar)mij naar mijn gevoel in een rollercoaster bevindt besloten om de stap te nemen en mijn verhaal kort op te schrijven.
In maart dit jaar ben ik, na mijn stopweek te hebben gehad, gestopt met de pil.
Na 6 weken kreeg ik vervolgens 2 dagen een korte bloeding, 6 weken later nogmaals. Na 8 weken krijg ik voor het eerst een volledige menstruatie, van een week. Sindsdien is de menstruatie uitgebleven.
In oktober ben ik naar de huisarts gegaan voor controle. Zij heeft 2 maal mijn bloed test. Hieruit bleek mijn prolactine waarde iets verhoogd (bloedtest 1: 0.68 bloedtest 2: 0.63. Normale waarde is tot. 6 dus dit bleek licht verhoogd). Hieropvolgend doorverwezen om pcos uit te sluiten. Ik heb 2maal een echo gehad. Volgens de gynaecoloog is er absoluut geen sprake van pcos, waar ik erg blij mee ben, zeker gezien we een grote kinderwens hebben. Ook de baarmoeder zag er goed uit, geen bijzonderheden.
Maar, de prolactine zorgt wel voor een onregelmatige cyclus wat een eventuele zwangerschap in de toekomst bemoeilijkt. En dat terwijl we net wilden gaan beginnen met proberen onze droom waar te maken
In het ZH zijn ook mijn bloedwaarden weer getest. Alle waarden zijn verder goed (oestrogeen, progesteron, TSH, FSH, schildklier). Ook is er geen sprake van een vervroegde overgang. Alleen is mijn prolactine is verhoogd (waarde: 1145 (ziekenhuis meet bb met andere waarde dan bij de HA)).
Ik heb weinig klachten door het verhoogde prolactine, behalve pijnlijke borsten.
De gynaecoloog heeft mij doorverwezen naar de fertiliteitsarts, en gaf aan dat een verhoogd prolactine medicamenteus heel goed te behandelen is. Zij zag mijn angst en stelde mij gerust dat ik gewoon zwanger kan worden wanneer ik medicatie krijg. Ze kunnen de cyclus zo weer goed stabiel krijgen, aldus de gynaecoloog.
Ik vroeg mij af of er vrouwen zijn die zich in mijn verhaal herkennen, en die succesverhalen hebben waardoor ik mijzelf hopelijk wat minder zorgen maak? Ik ben er erg gestressed van en heb moeite mijn zorgen te relativeren.
Wat zijn jullie ervaringen? Heeft er iemand een hart onder de riem?
Bedankt alvast, voor de moeite te reageren! X
Omdat ik (31 jaar)mij naar mijn gevoel in een rollercoaster bevindt besloten om de stap te nemen en mijn verhaal kort op te schrijven.
In maart dit jaar ben ik, na mijn stopweek te hebben gehad, gestopt met de pil.
Na 6 weken kreeg ik vervolgens 2 dagen een korte bloeding, 6 weken later nogmaals. Na 8 weken krijg ik voor het eerst een volledige menstruatie, van een week. Sindsdien is de menstruatie uitgebleven.
In oktober ben ik naar de huisarts gegaan voor controle. Zij heeft 2 maal mijn bloed test. Hieruit bleek mijn prolactine waarde iets verhoogd (bloedtest 1: 0.68 bloedtest 2: 0.63. Normale waarde is tot. 6 dus dit bleek licht verhoogd). Hieropvolgend doorverwezen om pcos uit te sluiten. Ik heb 2maal een echo gehad. Volgens de gynaecoloog is er absoluut geen sprake van pcos, waar ik erg blij mee ben, zeker gezien we een grote kinderwens hebben. Ook de baarmoeder zag er goed uit, geen bijzonderheden.
Maar, de prolactine zorgt wel voor een onregelmatige cyclus wat een eventuele zwangerschap in de toekomst bemoeilijkt. En dat terwijl we net wilden gaan beginnen met proberen onze droom waar te maken
In het ZH zijn ook mijn bloedwaarden weer getest. Alle waarden zijn verder goed (oestrogeen, progesteron, TSH, FSH, schildklier). Ook is er geen sprake van een vervroegde overgang. Alleen is mijn prolactine is verhoogd (waarde: 1145 (ziekenhuis meet bb met andere waarde dan bij de HA)).
Ik heb weinig klachten door het verhoogde prolactine, behalve pijnlijke borsten.
De gynaecoloog heeft mij doorverwezen naar de fertiliteitsarts, en gaf aan dat een verhoogd prolactine medicamenteus heel goed te behandelen is. Zij zag mijn angst en stelde mij gerust dat ik gewoon zwanger kan worden wanneer ik medicatie krijg. Ze kunnen de cyclus zo weer goed stabiel krijgen, aldus de gynaecoloog.
Ik vroeg mij af of er vrouwen zijn die zich in mijn verhaal herkennen, en die succesverhalen hebben waardoor ik mijzelf hopelijk wat minder zorgen maak? Ik ben er erg gestressed van en heb moeite mijn zorgen te relativeren.
Wat zijn jullie ervaringen? Heeft er iemand een hart onder de riem?
Bedankt alvast, voor de moeite te reageren! X
donderdag 6 december 2018 om 20:24
Ik ben gister in het ziekenhuis geweest.
Zoals verwacht krijg ik wel binnenkort een oproep voor een MRI, maar ik mag wel alvast starten met medicatie. De arts heeft mij noprolac voorgeschreven, ik ben benieuwd hoe ik hier op reageer. Ook krijg ik eenmalig provera om mijn menstruatie even op te wekken. Daarna zou de noprolac ervoor moeten zorgen dat mijn prolactinewaarde daalt en mijn menstruatie weer op gang komt. Ik schrik wel van de bijwerkingen die ik lees, bij alle prolactineverlagende medicatie trouwens..
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Zoals verwacht krijg ik wel binnenkort een oproep voor een MRI, maar ik mag wel alvast starten met medicatie. De arts heeft mij noprolac voorgeschreven, ik ben benieuwd hoe ik hier op reageer. Ook krijg ik eenmalig provera om mijn menstruatie even op te wekken. Daarna zou de noprolac ervoor moeten zorgen dat mijn prolactinewaarde daalt en mijn menstruatie weer op gang komt. Ik schrik wel van de bijwerkingen die ik lees, bij alle prolactineverlagende medicatie trouwens..
donderdag 6 december 2018 om 20:31
Geen bijwerkingen. Zo’n lijst met bijwerkingen is natuurlijk vrij normaal voor medicijnen.Mlo schreef: ↑06-12-2018 20:24Ik ben gister in het ziekenhuis geweest.
donderdag 6 december 2018 om 22:24
vrijdag 7 december 2018 om 09:08
Maar heb je ook echt klachten dan? Want of je meer vruchtbaar bent is natuurlijk niet iets dat je “merkt”. Maar goed, je cyclus zal vast wel weer op gang komen.
vrijdag 7 december 2018 om 10:43
Nee, behalve het uitblijven van een menstruatie, heb ik eigenlijk verder helemaal geen klachten. Wel al jaren wat pijnlijke borsten, maar uit borstonderzoek kwam niets. Volgens arts kan dit ook door de prolactine komen. Verder heb ik helemaal geen klachten tot nu toe. Dus het belangrijkste ligt bij mij voor nu in het terugkrijgen van een regelmatige cyclus. Hoelang duurde dat bij jou?
vrijdag 7 december 2018 om 11:24
Fijn dat je wel alvast aan medicatie kan beginnen Mlo!
Nadat ik met dostinex ben begonnen werd ik na een week ongesteld. Helaas bleef dat aanhouden en wilde het bloeden niet meer stoppen, alleen dat heeft niks met de medicatie te maken. Maar wat ik dus wilde zeggen is, mijn menstruatie kwam dus wel snel opgang na starten medicatie. Hoop voor jou dat je cyclus snel regelmatiger word.
Nadat ik met dostinex ben begonnen werd ik na een week ongesteld. Helaas bleef dat aanhouden en wilde het bloeden niet meer stoppen, alleen dat heeft niks met de medicatie te maken. Maar wat ik dus wilde zeggen is, mijn menstruatie kwam dus wel snel opgang na starten medicatie. Hoop voor jou dat je cyclus snel regelmatiger word.
vrijdag 7 december 2018 om 13:06
Wauw dat was zeker snel. Ik heb nu eerst provera gekregen om de menstruatie eenmalig te laten plaatsvinden. Daarna zou mijn lijf het uiteindelijk weer zelf moeten doen.. spannend hoor! Waarom stopte het niet bij jou? Wat vervelend zeg, dat is wel het andere uiterste!Hardloopstudentje schreef: ↑07-12-2018 11:24Fijn dat je wel alvast aan medicatie kan beginnen Mlo!
vrijdag 7 december 2018 om 13:08
Wauw! Wat snel zeg! Ik ben net begonnen aan het startpakket. Eerst 3 dagen 25 mcg, dan 3 dagen 50 mcg, en dan naar 75 mcg. Dat is de dosis die ik voor nu even aan moet houden.american_girl schreef: ↑07-12-2018 11:48Ik heb een maand Norprolac geslikt, geen last van bijwerkingen gehad. Ik moest na een maand al stoppen omdat ik zwanger bleek te zijn.
vrijdag 7 december 2018 om 14:48
@Mlo, kan twee dingen zijn. Of veel te dik slijmvlies of poliep in mijn baarmoeder. Ik heb nu primolut (doet ongeveer hetzelfde als provera) dan ga ik als het goed is over een week weer bloeden. Dan maken ze opnieuw een echo en dan kunnen ze met zekerheid zeggen wat het is. Ik ben nog even in afwachting dus.
vrijdag 7 december 2018 om 14:53
Oh jeetje, wat spannend. Had je niet eerder een echo gehad, of was daar toen nog niets op te zien?Hardloopstudentje schreef: ↑07-12-2018 14:48@Mlo, kan twee dingen zijn. Of veel te dik slijmvlies of poliep in mijn baarmoeder. Ik heb nu primolut (doet ongeveer hetzelfde als provera) dan ga ik als het goed is over een week weer bloeden. Dan maken ze opnieuw een echo en dan kunnen ze met zekerheid zeggen wat het is. Ik ben nog even in afwachting dus.
zaterdag 8 december 2018 om 22:10
Hiii! Ja, ik moet 10 januari weer terug naar de arts en de dag daarvoor bloed laten prikken om te kijken of de waardes gedraaid zijn.american_girl schreef: ↑08-12-2018 17:56Ja, ik moest ook met het startpakket beginnen. Moet je na een tijd bloed laten prikken om te kijken of je waarde omlaag is gegaan?
Ik zit nu op dag vier van provera, nog 3 dagen en dan afwachten of ik een menstruarie krijg.
Vanaf dag 1 menstruatie moet ik gaan temperaturen en dan is het afwachten of de noprolac zijn werk heeft gedaan en ik weer een spontane menstruatie krijg (En natuurlijk een eisprong).
zondag 9 december 2018 om 22:49
Dat is lief van je. Misschien heb je ook wel gelijk
Wat kun je jezelf tegen komen dan hè..
Ik heb er wel vertrouwen in dat de medicatie zijn werk zal gaan doen, alleen nog even de mri afwachten. Dat vind ik (ook al weet ik dat de 'behandeling' hetzelfde zal blijven) wel een beetje spannend
woensdag 12 december 2018 om 15:18
Een kleine update:
Tot nu toe gaat het nemen van de medicijnen goed.
Ik heb gister mijn laatste provera genomen dus nu even wachten op de eerste menstruatie.
Vanavond begin ik met mijn laatste verhoging van de norprolac, naar 75.
Ik merk wel dat ik vermoeid ben, maar ik hoor dat mensen daar (in het begin) wel vaker last van hebben. Herkennen jullie dat ook?
Tot nu toe gaat het nemen van de medicijnen goed.
Ik heb gister mijn laatste provera genomen dus nu even wachten op de eerste menstruatie.
Vanavond begin ik met mijn laatste verhoging van de norprolac, naar 75.
Ik merk wel dat ik vermoeid ben, maar ik hoor dat mensen daar (in het begin) wel vaker last van hebben. Herkennen jullie dat ook?
maandag 17 december 2018 om 00:00
Hi Hardloopstudentje,Hardloopstudentje schreef: ↑07-12-2018 14:48@Mlo, kan twee dingen zijn. Of veel te dik slijmvlies of poliep in mijn baarmoeder. Ik heb nu primolut (doet ongeveer hetzelfde als provera) dan ga ik als het goed is over een week weer bloeden. Dan maken ze opnieuw een echo en dan kunnen ze met zekerheid zeggen wat het is. Ik ben nog even in afwachting dus.
Ik moest aan je denken: heb je al een beetje meer duidelijkheid?
X