Iemand verstand van ratten?
maandag 3 december 2018 om 22:55
Hallo dames,
Heeft hier iemand verstand van ratten? 2 een week geleden heb ik een ratje in huis genomen die anders als slangenvoer had gediend, nu viel mij vanavond op dat ze ineens flink aan het uitdijen is en behoorlijk pieperig is naar haar vriendinnetje toe (we hebben haar vriendin een dag of twee later erbij genomen zodat ze niet alleen zou zijn.) t zijn beide 100% vrouwtjes, nu las ik dat ratten vrouwtjes vanaf 5 weken al geslachtsrijp worden en ik ben bang dat we prijs hebben.
Nu de vraag wat moet ik doen? Moet ik mijn twee dames even scheiden of gaat dat niet ivm opnieuw introduceren? Ik heb een kleinere kooi dus ze kan appart als dat beter is. Waar moet ik verder op. Letten? Wat kan ik als nestmateriaal gebruiken?
Alvast bedankt!
Heeft hier iemand verstand van ratten? 2 een week geleden heb ik een ratje in huis genomen die anders als slangenvoer had gediend, nu viel mij vanavond op dat ze ineens flink aan het uitdijen is en behoorlijk pieperig is naar haar vriendinnetje toe (we hebben haar vriendin een dag of twee later erbij genomen zodat ze niet alleen zou zijn.) t zijn beide 100% vrouwtjes, nu las ik dat ratten vrouwtjes vanaf 5 weken al geslachtsrijp worden en ik ben bang dat we prijs hebben.
Nu de vraag wat moet ik doen? Moet ik mijn twee dames even scheiden of gaat dat niet ivm opnieuw introduceren? Ik heb een kleinere kooi dus ze kan appart als dat beter is. Waar moet ik verder op. Letten? Wat kan ik als nestmateriaal gebruiken?
Alvast bedankt!
vrijdag 7 december 2018 om 23:13
Dit is niet waar.Bloody_Mary schreef: ↑07-12-2018 15:23Mind you dat als je rat bevalt je de baby's nooit never mag aanraken. Zodra jouw geur op de babyrat komt, zal ze deze opeten en het gehele nest vernietigen. Zelf jammer genoeg meegemaakt met hamsters (baby was uit haar nest gevallen dus had die opnieuw bij de moeder gelegd, was een gigantische fout bleek de volgende ochtend)
De moeder zal dat wel doen als je het nest verstoord en dus stress veroorzaakt. Maar dat heeft niks met geur te maken.
Jouw hamster had die baby ws uit het nest geduwd omdat ze wist dat hij niet ok was of omdat ze er teveel had. Dan eten ze ze op of duwen ze het nest uit. Dit doen ratten btw ook.
zaterdag 8 december 2018 om 09:48
Dit geloof ik!Bloody_Mary schreef: ↑08-12-2018 00:21Mijn dierenarts zei toen dat het geurgerelateerd was maar wat jij zegt klopt misschien wel meer, als er iets mis is met het jong, verstoten ze het. Had er toen nooit bij stilgestaan dat ze dat jong er misschien wel zelf heeft uitgekegeld :-/
Veel dierenartsen hebben geen of heel weinig verstand van ratten. Ze komen er te weinig mee in aanraking. Mensen met ratten zoeken hun dierenartsen uit. Via Facebook is een hoop info te vinden. Dus dit is totaal niet jou schuld hoor.
zaterdag 8 december 2018 om 11:26
Er zit er een verschil tussen voederratten en tamme ratten. Voederratten hebben vaker inteelt, ziektes en zijn niet gefokt op vriendelijkheid. Verkoop je babys dus asjeblieft niet door maar voed ze zelf op. Ik snap dat je nobel probeert te zijn en ze daarom redt als slangen voer maar begrijp dat je daarmee ook bijdraagt aan de vraag van nog meer voederratten.
Volgende keer als je ratten neemt, probeer dan ratten van een rattery te kopen.
We are not unlimited free since that would mean others are not equally free.
zaterdag 8 december 2018 om 12:20
Daar zit ook heel erg veel kaf tussen het koren hoor... plus een hele hoop snot in de neus van een hoop mensen.. Het is lastig om t goed te willen doen met ratten.Rattenknuffel schreef: ↑08-12-2018 11:26Er zit er een verschil tussen voederratten en tamme ratten. Voederratten hebben vaker inteelt, ziektes en zijn niet gefokt op vriendelijkheid. Verkoop je babys dus asjeblieft niet door maar voed ze zelf op. Ik snap dat je nobel probeert te zijn en ze daarom redt als slangen voer maar begrijp dat je daarmee ook bijdraagt aan de vraag van nog meer voederratten.
zaterdag 8 december 2018 om 17:38
Ze allemaal zelf houden is nogal wat als TO’s rat zou bevallen van 15 baby’s.. Naar mijn mening zou TO ze wel kunnen verkopen als ze erbij zegt dat het een oeps-nestje is van een voormalig voederratje. Het is niet ideaal misschien, maar als TO’s rat inderdaad zwanger is, is het eenmaal zo...Rattenknuffel schreef: ↑08-12-2018 11:26Er zit er een verschil tussen voederratten en tamme ratten. Voederratten hebben vaker inteelt, ziektes en zijn niet gefokt op vriendelijkheid. Verkoop je babys dus asjeblieft niet door maar voed ze zelf op. Ik snap dat je nobel probeert te zijn en ze daarom redt als slangen voer maar begrijp dat je daarmee ook bijdraagt aan de vraag van nog meer voederratten.
Dat met voederratten vaak alles mis is, is trouwens niet altijd waar! Een beetje goede fokker van voederratten wil namelijk goed voedsel voor zijn slangen/uilen/etc.
Mijn ratten komen overigens ook niet van een rattery.
zaterdag 8 december 2018 om 23:14
Ik zei 'vaak' en niet 'altijd' voor een reden.Ceridwen91 schreef: ↑08-12-2018 17:38Ze allemaal zelf houden is nogal wat als TO’s rat zou bevallen van 15 baby’s.. Naar mijn mening zou TO ze wel kunnen verkopen als ze erbij zegt dat het een oeps-nestje is van een voormalig voederratje. Het is niet ideaal misschien, maar als TO’s rat inderdaad zwanger is, is het eenmaal zo...
Dat met voederratten vaak alles mis is, is trouwens niet altijd waar! Een beetje goede fokker van voederratten wil namelijk goed voedsel voor zijn slangen/uilen/etc.
Mijn ratten komen overigens ook niet van een rattery.
Heb je je ingelezen over de broodfok?
Het valt niet te ontkennen dat de gezondheid van voederratten slechter is.
Ik ben alsnog van mening dat het netto slechter is voor de tammen ratten populatie als je voederratten als huisdier gaat verkopen. Je kan dus de mensen die wel belang hebben voor de zorg en welzijn van de ratten niet steunen.
zaterdag 8 december 2018 om 23:16
Wat bedoel je hier mee? Deze uitspraak ken ik niet.
zondag 9 december 2018 om 01:25
Hihi ik bedoel dat sommige het hoog in de bol hebben ofwel denken dat ze alles weten, uit de hoogte zijn.
Dan zeg je dat ze snot in hun neus hebben.
zondag 9 december 2018 om 07:27
Ja, ik ben het er mee eens - maar ik snap TO ook wel weer. Ik zou het ook wel heel moeilijk vinden om zo’n ratje te laten zitten.Rattenknuffel schreef: ↑08-12-2018 23:14Ik zei 'vaak' en niet 'altijd' voor een reden.
Het valt niet te ontkennen dat de gezondheid van voederratten slechter is.
Ik ben alsnog van mening dat het netto slechter is voor de tammen ratten populatie als je voederratten als huisdier gaat verkopen. Je kan dus de mensen die wel belang hebben voor de zorg en welzijn van de ratten niet steunen.
Dat mijn ratten niet van een rattery komen, betekent trouwens niet dat ik ze van de eerste de beste dierenwinkel heb gekocht
maandag 10 december 2018 om 08:57
Wauw, gefeliciteerd dan maar met je gezinsuitbreiding!
maandag 10 december 2018 om 09:38
Gefeliciteerd!
maandag 10 december 2018 om 09:44
Trap er niet in, ze heeft het over rattengif joh!
Vrij groot nestje voor een heel jong ratje (als ze met 5 of 6 weken al bevrucht is, is ze dus een 'tienermoeder').
Je kunt even in de gaten houden of ze allemaal 'melkbuikjes' hebben: nu ze nog geen vachtje hebben kun je door de huid heen een witte vlek op hun buikje zien als teken dat mams genoeg melk geeft. Niet oppakken is onzin, tenzij mams het echt niet ziet zitten kun je dat gewoon doen en het helpt bij het tam worden dat ze al van jongs af aan vastgehouden worden.
Je kunt mams wat extra eiwitrijk voer geven en de kleintjes straks ook. Witlof helpt ook bij de melkproductie.
Zorg voor ruime kooien met hangmatjes, plateautjes en speelmogelijkheden voor je andere ratje en voor als de kleintjes gaan klimmen. Voor nu kunnen mams en de kleintjes in een lage kooi met nest, voerbak en waterfles.
Zorg dat je andere meisje niet vereenzaamd. Als de kleintjes iets zelfstandiger zijn kun je mams en haar vriendinnetje af en toe samen laten loslopen. Is voor mams ook wel fijn, even een rustmomentje. Als de jongens en meiden gescheiden worden (bij 4,5 week) kun je de meiden met mams bij vriendinnetje plaatsen.
www.ratten.nl werd hier al gepost. Fijne site met ook een forum, daar kun je specifiekere tips vinden en vragen.
dinsdag 11 december 2018 om 23:25
Hallo dames dank jullie wel allemaal voor de tips en de felicitaties
Sorry voor het lange wachten hoor maar we zijn eindelijk aan kant van de verhuizing. Ik zou dolgraag foto's willen plaatsen maar ik weet niet hoe ik dit moet doen! Met de rittens gaat alles goed, mams zorgt goed voor ze en ze groeien als kool! Wat een lieve kleine snoertjes en wat gaaf om moeders aan de gang te zien. Ik heb moeders en rittens appart gezet ik heb een relatieve grote kooi en heb een kleiner kooitje in de kooi gezet waardoor het andere vrouwtje alvast kan wennen aan de drukte en de geur. Als moeders gevoed heeft laat ik ze even uit de babykooi zodat ze samen met haar vriendinnetje kan zijn. Soms botst het wel eens even twee seconde maar er komt geen bloed of echt vechten bij, het andere vrouwtje gooit zich op de rug en dan is het over.
Kan iemand mij vertellen hoe ik foto's post? Ze zijn te leuk om niet te delen
Kan iemand mij vertellen hoe ik foto's post? Ze zijn te leuk om niet te delen
dinsdag 11 december 2018 om 23:59
Oh gets dan toch.Bloody_Mary schreef: ↑07-12-2018 15:23Mind you dat als je rat bevalt je de baby's nooit never mag aanraken. Zodra jouw geur op de babyrat komt, zal ze deze opeten en het gehele nest vernietigen. Zelf jammer genoeg meegemaakt met hamsters (baby was uit haar nest gevallen dus had die opnieuw bij de moeder gelegd, was een gigantische fout bleek de volgende ochtend)
*verlaat het topic weer*
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 12 december 2018 om 00:19
Zo zie je de foto:

Sorry, heb niets met knaagdieren en al helemaal niet met ratten. Dit beestje ligt er best vriendelijk bij.
Gefeliciteerd met een hele hoop van zuks!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 12 december 2018 om 07:13
woensdag 12 december 2018 om 09:08
Wat fijn dat alles goed gaat! Mams is een leukerd! Over het 'vechten' hoef je je geen zorgen te maken. Als er geen verwondingen aan te pas komen en het stopt bij op de rug gooien is het gewoon stoeien. Dat doen jonge ratten om te oefenen met rangorde en grenzen. Dat ga je straks bij de kleintjes ook duidelijk zien!
woensdag 12 december 2018 om 10:32