
Wil ik dit nog wel (onderwijs)
dinsdag 20 november 2018 om 18:51
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
maandag 3 december 2018 om 00:01
Het DaVinci en het GR zitten in 1 gebouw.KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 23:55Ik zie het, maar die zijn of te ver weg, of te weinig fte, of 20 weken oud. En ik ben meer op zoek naar vacatures op het hbo.
Neem eens contact met ze op, misschien kunnen de uren gecombineerd worden tot 1 FT job, en de overige uren anders in het team verdeeld worden.
Ik ken de PSG wel als een school meteen strikte leiding van bovenaf, belang hecht aan het team en de individuele docent. Misschien past die school dus beter bij je.

maandag 3 december 2018 om 00:01
Ja die cijfers tellen mee in het uiteindelijke SE-cijfer. En vallen dus onder het schoolexamen.Tante_Ans schreef: ↑02-12-2018 23:59Waarom toets je überhaupt als die toch niet meetelt. Die kinders worden al doodgegooid met deadlines.
En is het niet zo dat het eindcijfer van de 4e klas voor 10 of 12% (of een ander x aantal procenten) meetelt als PTA cijfer? (DUS dat hij eigenlijk wel meetelt).


maandag 3 december 2018 om 00:10
Dat kan, maar dat hoeft niet. Er zijn ook scholen die het anders regelen.Tante_Ans schreef: ↑02-12-2018 23:59Waarom toets je überhaupt als die toch niet meetelt. Die kinders worden al doodgegooid met deadlines.
En is het niet zo dat het eindcijfer van de 4e klas voor 10 of 12% (of een ander x aantal procenten) meetelt als PTA cijfer? (DUS dat hij eigenlijk wel meetelt).


maandag 3 december 2018 om 00:20
maandag 3 december 2018 om 00:21
Ik zal kijken, dank je!Tante_Ans schreef: ↑03-12-2018 00:01Het DaVinci en het GR zitten in 1 gebouw.
Neem eens contact met ze op, misschien kunnen de uren gecombineerd worden tot 1 FT job, en de overige uren anders in het team verdeeld worden.
Ik ken de PSG wel als een school meteen strikte leiding van bovenaf, belang hecht aan het team en de individuele docent. Misschien past die school dus beter bij je.

maandag 3 december 2018 om 00:38
Oud zuid ook niet?

woensdag 5 december 2018 om 08:12
Ik vroeg je al een keer eerder naar de 6 rollen van de docent. Je kent ze, dat is mooi. Je hebt de rol van pedagoog, coach en didacticus nog niet (voldoende) in de vingers. Ga die ontwikkelen, ga kijken waar je kunt leren, van wie je kunt leren en wie je daarvoor nodig hebt. Op een andere school, op het HBO, zul je tegen dezelfde dingen aanlopen, want je neemt jezelf mee.
Doorbijten vind ik een term waarmee je jezelf en de groepen die je lesgeeft tekort doet. Het kan echt zo zijn dat een school niet bij je past en dat je verder om je heen gaat kijken. Maar gebruik de tijd die ertussen zit om te leren. Ga je rugzak met tools en vaardigheden uitbreiden, zodat je meer kennis en vaardigheden hebt op je nieuwe school.
En leer ook loslaten: Er gebeurt iets in jouw les, jij geeft het door aan een leidinggevende en als hij er dan niks mee doet, jammer dan. Je kunt niet de hele wereld verbeteren. Maar wel je klassenklimaat, wel je klassenmanagement, wel de interactie met leerlingen. En dat leerlingen dingen doen die je teleurstellen, dat hoort er deels wel een beetje bij.
Doorbijten vind ik een term waarmee je jezelf en de groepen die je lesgeeft tekort doet. Het kan echt zo zijn dat een school niet bij je past en dat je verder om je heen gaat kijken. Maar gebruik de tijd die ertussen zit om te leren. Ga je rugzak met tools en vaardigheden uitbreiden, zodat je meer kennis en vaardigheden hebt op je nieuwe school.
En leer ook loslaten: Er gebeurt iets in jouw les, jij geeft het door aan een leidinggevende en als hij er dan niks mee doet, jammer dan. Je kunt niet de hele wereld verbeteren. Maar wel je klassenklimaat, wel je klassenmanagement, wel de interactie met leerlingen. En dat leerlingen dingen doen die je teleurstellen, dat hoort er deels wel een beetje bij.
zaterdag 8 december 2018 om 19:11
Ik merk dat 5 van de 6 klassen nu redelijk tot goed gaan. Klas nummer 6 blijft muiten. Weer extra stress dus. Teamleider zit er op en mijn eigen teamleider kwam ook kijken. Maarja.
Ik durf niet zo goed om een jobcoach te vragen, want ben bang dat ze me dan meteen ontslaan. Ik zoek in elk geval nog steeds vacatures als docent hbo. Mbo is mij nu wel duidelijk dat het hetzelfde is.
Wat zijn algemene functies in een bedrijf die iedereen met wo kan doen? Administratief medewerker? Sales? Iets anders?
Ik durf niet zo goed om een jobcoach te vragen, want ben bang dat ze me dan meteen ontslaan. Ik zoek in elk geval nog steeds vacatures als docent hbo. Mbo is mij nu wel duidelijk dat het hetzelfde is.
Wat zijn algemene functies in een bedrijf die iedereen met wo kan doen? Administratief medewerker? Sales? Iets anders?
zondag 9 december 2018 om 13:00
KatherineClifton schreef: ↑08-12-2018 19:11Ik merk dat 5 van de 6 klassen nu redelijk tot goed gaan. Klas nummer 6 blijft muiten. Weer extra stress dus. Teamleider zit er op en mijn eigen teamleider kwam ook kijken. Maarja.
Ik durf niet zo goed om een jobcoach te vragen, want ben bang dat ze me dan meteen ontslaan. Ik zoek in elk geval nog steeds vacatures als docent hbo. Mbo is mij nu wel duidelijk dat het hetzelfde is.
Wat zijn algemene functies in een bedrijf die iedereen met wo kan doen? Administratief medewerker? Sales? Iets anders?
Ze ontslaan je eerder wanneer je nul actie onderneemt. Het onderwijs is niet makkelijk; iedereen heeft het zwaar in het begin. Wie durft te vragen om hulp kan geholpen worden. 100% overtuigd dat iedere teamleider dit waardeert.

zondag 16 december 2018 om 18:02
ALs je het hele topic had gelezen, had je gezien dat TO in de randstad woont. Dus jou mening die nogal kort door de bocht is (naar mijn mening) is vermoedelijk niet juist.HartstikkeDROOG schreef: ↑16-12-2018 17:31Klinkt exact als die scholengroep in Limburg waar momenteel 7 scholen van onder inspectietoezicht staan, waaronder een aantal zeer zwak die misschien volgend jaar worden gesloten.
Is het een van die scholen?
