Wil ik dit nog wel (onderwijs)
dinsdag 20 november 2018 om 18:51
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd

zondag 2 december 2018 om 21:16
Zoek een school die bij jouw normen en waarden past. En tot die tijd pas je je aan aan wat gangbaar is op de school waar je nu werkt.KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 20:48Omdat ik het zo ontzettend brutaal vind dat een leerling dat durft.

zondag 2 december 2018 om 21:26
Dat geloof ik niet. Je hebt het nu over een schoolexamen. Alles is vastgelegd. Die regels kan je terugvinden in het examenreglement. Je zou moeten kijken bij de bepalingen voor het schoolexamen en het centraal examen en dan bij een kopje als onregelmatigheden. Daar staat waarschijnlijk dat de rector maatregelen kan nemen bij een overtreding en welke maatregelen dat zijn. Dat varieert van een berisping tot ontzegging van het examen.KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 21:01Ik was niet extreem braaf maar tegen een docent liegen en frauderen op deze schaal deed ik niet. Er staat niks over sancties in het protocol. Is aan de docent zelf.
anoniem_234989 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 21:35
0.37% gewijzigd
zondag 2 december 2018 om 21:32
Nee dan stond er in het protocol: sanctie wordt bepaald door vakdocent.KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 21:01Ik was niet extreem braaf maar tegen een docent liegen en frauderen op deze schaal deed ik niet. Er staat niks over sancties in het protocol. Is aan de docent zelf.
Dat staat er niet, dus op de handeling staat geen sanctie.
Het enige wat jij kan doen, is aankaarten bij coördinator van PTA, en dat jij dit graag volgend jaar ziet terugkomen in het PTA
zondag 2 december 2018 om 21:56
Gekeken op de website bij PTA en PTO. Pas als docent er niet uitkomt is het examencomissie. Geen richtlijn welke straf er gegeven moet worden.safrat schreef: ↑02-12-2018 21:26Dat geloof ik niet. Je hebt het nu over een schoolexamen. Alles is vastgelegd. Die regels kan je terugvinden in het examenreglement. Je zou moeten kijken bij de bepalingen voor het schoolexamen en het centraal examen en dan bij een kopje als onregelmatigheden. Daar staat waarschijnlijk dat de rector maatregelen kan nemen bij een overtreding en welke maatregelen dat zijn. Dat varieert van een berisping tot ontzegging van het examen.
zondag 2 december 2018 om 21:57
Dat staat er wel. Maar dus geen richtlijn.
zondag 2 december 2018 om 21:57
Al gedaan. Mentor was het met me eens.Sofietje1983 schreef: ↑02-12-2018 21:03Maar is dit dan niet iets om met collega’s te bespreken? Joh, dit is het geval, welke sanctie is toepasselijk?
zondag 2 december 2018 om 21:58
Ik merk dat het Nederlandse schoolklimaat mij te los is. Alles kan en iedereen krijgt tig kansen. Vind dat best vervelend. Misschien emigreer ik wel op ten duur.

zondag 2 december 2018 om 22:12
PTO is onderbouw. We hebben het hier toch over een leerling uit de bovenbouw?KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 21:56Gekeken op de website bij PTA en PTO. Pas als docent er niet uitkomt is het examencomissie. Geen richtlijn welke straf er gegeven moet worden.

zondag 2 december 2018 om 22:29
Wat jij schrijft is zeer herkenbaar! Toen ik in de tweede klas zat, kreeg je een schorsing bij zes uitstuurbrieven. Een leerling weigerde gewoon de zesde eruitstuurbrief te halen. Hierdoor hadden wij wekenlang discussies in de klas tussen hem en de leraar, want die leerling wilde de les in maar dat mocht niet voordat hij die uitstuurbrief had gehaald. Uiteindelijk heeft de leraar het opgegeven en de leerling is NIET geschorst.KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 17:26Ik zit er ook dit weekend doorheen. Gevallen van fraude waar de school niks mee doet omdat kind niet bekemd (terwijl er overduidelijk bewijs was) die overspannen collega die tegen me schreeuwde omdat ik een 1 gaf bij spieken en een scene schopte in de docentenkamer toen ik overstuur met een collega de situatie besprak (kind mag het uiteindelijk overdoen, maar vind het nog steeds apart).
Ik heb het idee dat ik mijn best doe om alle feedback aan te pakken, maar de school blijft zo slap. Ik heb er niemand meer uitgestuurd en ben meer in gesprek gegaan met leerlinhen, maar het probleem verschuift zich nu weer.
Een leerling had 5 uitstuurbrieven (niet van mij) en daar staat schorsing op, maar hij is de hele tijd op school. Andere leerling heeft gefraudeerd met toetsen en heeft nu een 1, maar wederom niks vanuit de leiding. Mentor staat achter mij gelukkig. Ik snap het echt niet. Dit zijn echt flinke vergrijpen (vooral de fraude) maar de school doet niks.
Dat is toch raar dat op die manier leerlingen hun straf ontlopen en de school zich zo slap opstelt?
De school waar ik op zat is enkele maanden later onder inspectietoezicht gezet. Want dat wat ik heb beschreven kon alleen gebeuren omdat de school daar ruimte voor gaf. En dat zal op die school waar jij werkt ook wel zo zijn.
Die leerling was trouwens iemand waar elk jaar discussies tussen zijn ouders en de school waren over dat hij op het vwo moet blijven. Hij was in de tweede de enige leerling die naar een lager niveau moest vanwege onvoldoende resultaten. Toen kwamen de ouders klagen, mocht hij naar 3vwo. Er zijn een keer oudergesprekken verplaatst omdat in plaats van 10 minuten duurde het gesprek met zijn ouders meer dan een uur. Na de vijfde is hij naar Luzac gegaan...
Jij bent niet de enige die op jouw school last heeft van de slappe opstelling vanuit de school, andere medewerkers en leerlingen hebben daar ook last van.

zondag 2 december 2018 om 22:49
Maar dan heb je niet gekeken bij het examenreglement, want het PTO heeft niets met het examen te maken. Een examenreglement is verplicht en daar valt ook het schoolexamen onder. Een PTA is eigenlijk alleen de leerstof - wanneer je wat doet en hoe het getoetst wordt etc. Daar staan geen regels in. De regels voor de leerlingen staan in het schoolreglement en de regels voor het examen in het examenreglement. Soms overlapt dat.KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 22:39Ja, maar er staat een document met tussenkopjes voor PTA en PTO.
zondag 2 december 2018 om 22:58
Rijkeluisschool ook zeker. Zo herkenbaar. Pronken met slagingspercentage maar dan gebeurt dit.Vreemdelingenbesluit schreef: ↑02-12-2018 22:29Wat jij schrijft is zeer herkenbaar! Toen ik in de tweede klas zat, kreeg je een schorsing bij zes uitstuurbrieven. Een leerling weigerde gewoon de zesde eruitstuurbrief te halen. Hierdoor hadden wij wekenlang discussies in de klas tussen hem en de leraar, want die leerling wilde de les in maar dat mocht niet voordat hij die uitstuurbrief had gehaald. Uiteindelijk heeft de leraar het opgegeven en de leerling is NIET geschorst.
Dat is toch raar dat op die manier leerlingen hun straf ontlopen en de school zich zo slap opstelt?
De school waar ik op zat is enkele maanden later onder inspectietoezicht gezet. Want dat wat ik heb beschreven kon alleen gebeuren omdat de school daar ruimte voor gaf. En dat zal op die school waar jij werkt ook wel zo zijn.
Die leerling was trouwens iemand waar elk jaar discussies tussen zijn ouders en de school waren over dat hij op het vwo moet blijven. Hij was in de tweede de enige leerling die naar een lager niveau moest vanwege onvoldoende resultaten. Toen kwamen de ouders klagen, mocht hij naar 3vwo. Er zijn een keer oudergesprekken verplaatst omdat in plaats van 10 minuten duurde het gesprek met zijn ouders meer dan een uur. Na de vijfde is hij naar Luzac gegaan...
Jij bent niet de enige die op jouw school last heeft van de slappe opstelling vanuit de school, andere medewerkers en leerlingen hebben daar ook last van.
zondag 2 december 2018 om 23:07
Dit is een document met regels voor toetsen over de gehele linie.safrat schreef: ↑02-12-2018 22:49Maar dan heb je niet gekeken bij het examenreglement, want het PTO heeft niets met het examen te maken. Een examenreglement is verplicht en daar valt ook het schoolexamen onder. Een PTA is eigenlijk alleen de leerstof - wanneer je wat doet en hoe het getoetst wordt etc. Daar staan geen regels in. De regels voor de leerlingen staan in het schoolreglement en de regels voor het examen in het examenreglement. Soms overlapt dat.

zondag 2 december 2018 om 23:16
Dat kan jij wel vinden, maar dat hangt niet af van wat jij vindt, maar van wat er in het reglement staat. Een 1 geven voor een SE is een hele zware maatregel, die je ook moet melden bij de inspectie. Je moet daarvoor een dossier aanleggen waaruit zonder enkele twijfel vaststaat
dat er sprake is van moedwillige fraude. En dat een leerling geen herkansingsmogelijkheid kan inzetten om dat SE opnieuw te maken, is ook heel gebruikelijk. Voor toetsen die geen SE zijn, moet het beleid ook vastliggen, bijvoorbeeld in het toetsbeleid. Je hebt dan niet de meldingsplicht aan de inspectie.

zondag 2 december 2018 om 23:16
Er is toch zeker wel een examenreglement m.b.t. het schoolexamen en totstandkoming van het het SE-cijfer? Daar moet toch instaan hoe de school omgaat met fraude op een toets die deel uitmaakt van dat uiteindelijke SE-cijfer?KatherineClifton schreef: ↑02-12-2018 23:07Dit is een document met regels voor toetsen over de gehele linie.

zondag 2 december 2018 om 23:18
Wat een rare vooroordelen heb jij toch.

zondag 2 december 2018 om 23:22
Ik vraag me al wat langer af of er überhaupt wel een school is.

zondag 2 december 2018 om 23:25
Ik denk van wel. Met zo’n krijtbordje op haar kamer en een tafeltje met een stoeltje en een schriftje. En een ananasgum.Betty_Slocombe schreef: ↑02-12-2018 23:22Ik vraag me al wat langer af of er überhaupt wel een school is.
zondag 2 december 2018 om 23:26
Je haalt de woorden uit mn mondBetty_Slocombe schreef: ↑02-12-2018 23:22Ik vraag me al wat langer af of er überhaupt wel een school is.

zondag 2 december 2018 om 23:29
In ieder examenreglement komt verplicht art. 5 van het Eindexamenbesluit VO aan bod. Dat artikel gaat over onregelmatigheden. Dus lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het precies op die school er niet in zou staan.

zondag 2 december 2018 om 23:38
Ergens geloof ik het wel. Heb op eerdere scholen wel mensen gezien die zo diep in de shit zaten dat ze de meest voor de hand liggende zaken niet meer konden zien/vinden. Ik geloof direct dat dit een school is waar men alleen nog reactief kan reageren i.p.v. proactief omdat iedereen langzaam verzuipt in de eigen ellende. Op een klein schooltje kun je met drie man het tij keren, op een leerlingpakhuis kun je maar twee dingen doen: meebuigen en afschakelen (na mij de zondvloed) of als je dat niet kan maken dat je wegkomt. En dat laatste kan ook betekenen (er moet immers brood op de plank komen) dat je een afspraak maakt met de arbo-arts en daar in duizend stukjes uiteen valt. Dan worden er wat coaches of mediators opgetrommeld.Betty_Slocombe schreef: ↑02-12-2018 23:22Ik vraag me al wat langer af of er überhaupt wel een school is.
Ik ben in het verleden ook wel van school naar school getrokken totdat ik een school vond waarvan de manier van omgaan met elkaar, onderwijsvisie en doelgroep mij als gegoten zaten. En dat betekende soms ook dat ik mijzelf een schooljaar lang heb moeten verbijten en op maandagochtend mijzelf echt een schop onder mijn hol moest verkopen. Al was het maar om het hondenvoer te kunnen betalen dacht ik dan bij mezelf. Nu zit ik al jaren op een plek die perfect bij mij past en waarvan ik hoop/denk dat zij het beste in mij naar boven halen (als in: voor deze doelgroep ben ik in de wieg gelegd, die kinderen hebben ook echt iets aan mij, het maakt wel degelijk een verschil uit of ik morgenvroeg weer voor hun neus sta. Deze kinderen motiveren mij om mijn kennis en vaardigheden op peil te houden en te verbeteren).

zondag 2 december 2018 om 23:38
Dat is dus vet kut. Ik had het getypt en moest gelijk googlen.Betty_Slocombe schreef: ↑02-12-2018 23:27Die ananasgum is natuurlijk wel fantastisch. Die wil ik ook wel.
Te leuk.