Werk & Studie alle pijlers

Wil ik dit nog wel (onderwijs)

20-11-2018 18:51 692 berichten
Alle reacties Link kopieren
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?

Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.

Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.

Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,

Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.

Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.

Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?

Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
KatherineClifton schreef:
29-11-2018 19:21
Jij kent mij niet. Als ik niet geschikt was had ik geen bevoegdheid gehaald.
Was het maar zo duidelijk en makkelijk... helaas in de praktijk verschillende keren anders mee gemaakt. Verschillende leerkrachten meegemaakt die na 1 tot 4 jaar erachter kwamen dat het werk niet geschikt voor ze was.
Ook als leerling op de havo echt wel leerkrachten voor de groep gehad die niet geschikt waren. Sommige vanwege orde problemen maar ook één wiskundeleraar die, heel slim was, maar niet kon inleven in de problemen die de leerlingen hadden met wiskunde en daardoor niet duidelijk kon uitleggen. Praatte over de hoofden van de leerlingen heen en ook leerkrachten waar het echt chaos in de les was... waren echt allemaal bevoegd en we hadden echt niet zo'n moeilijke klas(sen). Bij de meeste leerkrachten liep het gewoon, natuurlijk gebeurde er dan ook wel ooit iets maar daar liep het nooit uit de hand.

Ik weet niet hoe het bij jou is. Wat je schrijft is vind ik zorgelijk maar het kan ook zijn dat je overspannen/ burn-out ofzo bent waardoor je nu zo schrijft en alleen in onmogelijkheden kunt denken. In ieder geval tijd om stappen te nemen.
Ik hoop dat je in therapie ook hierover praat, vooral ook over wat reacties van leerlingen bij jou als persoon oproept. En hoe je in 1 klap kunt veranderen in warm en rustig naar kil, afstandelijk en boos.
Bespreek je ook hoe je je voelt als je moet gaan werken?

En echt, een loopbaancoach is een goed idee. Iemand die meekijkt waar jij voldoening uit haalt, waardoor je gefrustreerd wordt en die naar je kennis, vaardigheden en mogelijkheden kijkt.
NoPepsiPlease schreef:
29-11-2018 20:30
TO ik heb het topic net deels doorgelezen en je komt over alsof je zelf vindt dat jij alles goed doet, "maar die kinderen...". Je staat pas 4 jaar voor de klas. Die eerste jaren leer je zoveel! Het kan nu nog helemaal niet perfect lopen. Dat liep het bij Nemain ook niet. Ik ken haar niet, maar dat kan ik rustig zeggen. En bij zzonnetje en Andersom ging het de eerste jaren ook niet perfect. Ook hen ken ik niet IRL. Die eerste jaren is trial and error. Je vindt wat bij jou past, wat werkt, je leest boeken, gooit de helft weg, je geeft een les, en nog een. En nog een. En nog een. Tot je "weet" dat je het in de vingers hebt. En dat weet je door de reactie van jouw leerlingen. Want heus, als leerlingen zich in een les niet gedragen zoals jij wil, dan ligt het aan jou. En dat geeft niet, want je bent nog niet zo heel lang bezig. Maar dan moet je wel naar jezelf durven kijken. Wat had ik anders kunnen doen. Wat laat ik in mijn leerkrachtengedrag zien, waardoor de leerlingen op een bepaalde manier reageren.

Ik werk in het PO en het zijn altijd dezelfde leerkrachten die "prinsjes en prinsesjes" in de klas hebben. Die "respectloze ouders" tegen komen. Waar de kinderen "Gewoon niet willen". Ik heb daar nooit last van. En heel eerlijk: dat ligt aan mezelf. Omdat ik , ook nu ik bijna 10 jaar voor de klas sta, me bij steeds blijf afvragen " Wat doe ik waardoor dit kind/ deze ouder zo reageert". Als je niet bereid bent om dat te doen is het antwoord op je vraag: nee, je wil niet in het onderwijs blijven. Hoe leuk je vak ook is. Dan ga je daar maar mensen in de kroeg mee vervelen.

Dit inderdaad. Ik ben geen leerkracht maar onderwijsassistent. Heb mijn diploma negen jaar, heb pas sinds ruim twee jaar echt een wat vastere baan na jaren invallen en vrijwilligen.

Ik ben ik nog steeds zoekende in sommige opzichten. Werken op een achterstandsschool is weer heel anders dan op een school met kinderen van heel rijke ouders bijvoorbeeld.

En soms weet ik het ook even allemaal niet meer, zat pas ook nog bij mijn leidinggevende en kon bijna huilen omdat steeds hetzelfde niet lukt. Het belangrijkste is dat je vooral naar jezelf wijst en niet naar de leerlingen. Elk kind heeft iets leuks, en zolang je dat leuke niet ziet, heb je niet goed gezocht.
Lambchop :love:
Zo mee eens, die ‘vervelende’ kinderen zijn juist zo leuk! Hier ook een onderwijs- maar-niet-voor-de-klas persoon. Ik zou niet geschikt zijn als leerkracht, omdat ik het met veel kinderen tegelijk niet goed zou overzien. Vind het wel ontzettend leuk om (leerkrachten e.a.) te helpen uitvogelen wat nou werkt bij dat ene kind dat steeds zo uit zijn plaat gaat.

Mijn ervaring is dat je ze vaak van hun stuk brengt (en dus de standaard scheldreactie vermijdt) als je zelf ineens compleet anders reageert. Probeer eens wat dingen uit.. zeg eens iets geks terug.. ‘hoewel ik onder de indruk ben van je prachtige woordenschat, zou ik het fijn vinden als je nu weer gewoon even gaat zitten en wellicht kan je ‘m dan ook in het Engels uitbreiden’. En dan van zijn stilte (verwacht ik) gebruik maken om door te gaan met de les.

Maar ik verwacht dat ook dit advies weinig zin heeft als je er gewoon niet geschikt voor bent :nooo:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Tja en idd vervelende kinderen niet direct als vervelend bestempelen. Elk kind draagt een verhaal en bij sommige kinderen is dat verhaal erg triest. Bepaald gedrag is dan echt beter te plaatsen. Dus in plaats van alleen maar straf uitdelen kun je ook eens in gesprek gaan, proberen door die muur heen te breken en als dat eenmaal gelukt is, zijn dit vaak de kinderen die alles voor je doen. Die ineens ook als leider opstaan in de klas wanneer er onrust is (jongens kom op, de juf wacht). Ja het is eerst een heleboel investeren maar door elk kind te zien krijg je echt heel veel terug. Ik klink nu als een geitenwollen sok maar het is echt zo :rofl:
Ik zit er ook dit weekend doorheen. Gevallen van fraude waar de school niks mee doet omdat kind niet bekemd (terwijl er overduidelijk bewijs was) die overspannen collega die tegen me schreeuwde omdat ik een 1 gaf bij spieken en een scene schopte in de docentenkamer toen ik overstuur met een collega de situatie besprak (kind mag het uiteindelijk overdoen, maar vind het nog steeds apart).

Ik heb het idee dat ik mijn best doe om alle feedback aan te pakken, maar de school blijft zo slap. Ik heb er niemand meer uitgestuurd en ben meer in gesprek gegaan met leerlinhen, maar het probleem verschuift zich nu weer.

Een leerling had 5 uitstuurbrieven (niet van mij) en daar staat schorsing op, maar hij is de hele tijd op school. Andere leerling heeft gefraudeerd met toetsen en heeft nu een 1, maar wederom niks vanuit de leiding. Mentor staat achter mij gelukkig. Ik snap het echt niet. Dit zijn echt flinke vergrijpen (vooral de fraude) maar de school doet niks.
Je richt je volledig op de 'probleemgevallen'. Waarom krijgen ze niet dit, waarom doet de leiding niet dat. Misschien zijn daar wel hele goede redenen voor waarom een leerling niet geschorst word. Misschien is de thuissituatie zo problematisch dat het alleen maar averechts gaat werken. En nee, dat word niet met jou overlegd, maar als je daar info over wilt zou je dat denk ik voor met de zorgco mee in gesprek moeten.

Maar jij bent overstuur van fraude? Hebt zeer oncollegiaal commentaar op een collega. Misschien moet je eens kijken of je zelf niet overspannen bent?

Maar hoe ga je komende week aanpakken? Want met een negatief gevoel, dan ga je dat ook uitstralen. En leerlingen gaan dat gegarandeerd oppakken. En zal alleen maar nog meer negatieve effecten hebben. Dus in de komende avond zul je positieve energie moeten vinden. Hoe ga je je lessen geven zonder het al teveel van je vergt. Misschien door minder aan je vaste structuur te hangen, en deze week een overschakeling maken naar projectonderwijs?

(en bespreek vooral je huidige emoties niet met je leerlingen).
Tante_Ans schreef:
02-12-2018 17:39
Je richt je volledig op de 'probleemgevallen'. Waarom krijgen ze niet dit, waarom doet de leiding niet dat. Misschien zijn daar wel hele goede redenen voor waarom een leerling niet geschorst word. Misschien is de thuissituatie zo problematisch dat het alleen maar averechts gaat werken. En nee, dat word niet met jou overlegd, maar als je daar info over wilt zou je dat denk ik voor met de zorgco mee in gesprek moeten.

Maar jij bent overstuur van fraude? Hebt zeer oncollegiaal commentaar op een collega. Misschien moet je eens kijken of je zelf niet overspannen bent?

Maar hoe ga je komende week aanpakken? Want met een negatief gevoel, dan ga je dat ook uitstralen. En leerlingen gaan dat gegarandeerd oppakken. En zal alleen maar nog meer negatieve effecten hebben. Dus in de komende avond zul je positieve energie moeten vinden. Hoe ga je je lessen geven zonder het al teveel van je vergt. Misschien door minder aan je vaste structuur te hangen, en deze week een overschakeling maken naar projectonderwijs?

(en bespreek vooral je huidige emoties niet met je leerlingen).
Ik ben niet overstuur van fraude. Ik was overstuur omdat een collega ging schreeuwen toen ik een 1 gaf voor spieken, en toen ik dat met een andere collega besprak ( ik was echt geschrokken van het feit dat ze dat deed voor de ogen van de leerling) ze opeens krijsend achter mij stond. Ja, ik had mijn mond ook kunnen houden, maar dat heb ik niet gedaan. Stom van mij, maar geen reden voor haar gedrag.

Fraude is bij bijna alle werkgevers altijd een 1 geweest. Plus een sanctie. Hier gaat het om een zeer serieus geval, dus ik VERBAAS me erover.
Het gaat mij verder niet om de lessen nu. Die gaan beter omdat ik meer in gesprek ga. Maar spieken en fraude is een 1 zonder discussie.
02-12-2018 17:46
Het gaat mij verder niet om de lessen nu. Die gaan beter omdat ik meer in gesprek ga. Maar spieken en fraude is een 1 zonder discussie.
Dan pas jij dus niet in het beleid van de school.
(merk je nu proefondervindelijk)
En dus kan je beter een andere job zoeken.

Daarnaast, heeft een leerling als doel zichzelf te ontwikkelen tot een volwaardig volwassen persoon die mee kan gaan doen in de samenleving. Als zorgco / teamleider besluit dat met een goed gesprek en een waarschuwing af te doen, kan je net zo hard gaan bleren als je wilt, maar het veranderd de situatie niet. Als ze zn beslissing maken heeft dat vaak een reden, lees schorsing werkt averechts in de ontwikkeling van de leerling.

Je hebt je dus te schikken naar het beleid van de school, of je kan echt beter een andere job zoeken.

Maar oprechte vraag. Hoe ga je morgen relaxt en ontspannen je les beginnen?
02-12-2018 17:43
Ik ben niet overstuur van fraude. Ik was overstuur omdat een collega ging schreeuwen toen ik een 1 gaf voor spieken, en toen ik dat met een andere collega besprak ( ik was echt geschrokken van het feit dat ze dat deed voor de ogen van de leerling) ze opeens krijsend achter mij stond. Ja, ik had mijn mond ook kunnen houden, maar dat heb ik niet gedaan. Stom van mij, maar geen reden voor haar gedrag.

Fraude is bij bijna alle werkgevers altijd een 1 geweest. Plus een sanctie. Hier gaat het om een zeer serieus geval, dus ik VERBAAS me erover.

Fraude als in examenfraude of gewoon een toets tussendoor?
Tante_Ans schreef:
02-12-2018 17:51
Dan pas jij dus niet in het beleid van de school.
(merk je nu proefondervindelijk)
En dus kan je beter een andere job zoeken.

Daarnaast, heeft een leerling als doel zichzelf te ontwikkelen tot een volwaardig volwassen persoon die mee kan gaan doen in de samenleving. Als zorgco / teamleider besluit dat met een goed gesprek en een waarschuwing af te doen, kan je net zo hard gaan bleren als je wilt, maar het veranderd de situatie niet. Als ze zn beslissing maken heeft dat vaak een reden, lees schorsing werkt averechts in de ontwikkeling van de leerling.

Je hebt je dus te schikken naar het beleid van de school, of je kan echt beter een andere job zoeken.

Maar oprechte vraag. Hoe ga je morgen relaxt en ontspannen je les beginnen?
Schorsing had weer niks met spieken te maken. Andere leerling.

Met de spieker ben ik in gesprek geweest en ze mag het overdoen maar onder voorwaarden.

Met de fraudeur is er dus geen gesprek geweest vanuit het MT. Helemaal niks. We hebben het hier niet over stiekem een krulletje van een kruisje maken. Daarbij kopieer ik alle toetsen voor ik ze uitdeel.
Andersom schreef:
02-12-2018 17:54
Fraude als in examenfraude of gewoon een toets tussendoor?
4e klas, toets tussendoor maar wel zware fraude.
Ik ben morgen om andere redenen vrij dus ik heb nog een dagje.
02-12-2018 17:26
Ik zit er ook dit weekend doorheen. Gevallen van fraude waar de school niks mee doet omdat kind niet bekemd (terwijl er overduidelijk bewijs was) die overspannen collega die tegen me schreeuwde omdat ik een 1 gaf bij spieken en een scene schopte in de docentenkamer toen ik overstuur met een collega de situatie besprak (kind mag het uiteindelijk overdoen, maar vind het nog steeds apart).

Ik heb het idee dat ik mijn best doe om alle feedback aan te pakken, maar de school blijft zo slap. Ik heb er niemand meer uitgestuurd en ben meer in gesprek gegaan met leerlinhen, maar het probleem verschuift zich nu weer.

Een leerling had 5 uitstuurbrieven (niet van mij) en daar staat schorsing op, maar hij is de hele tijd op school. Andere leerling heeft gefraudeerd met toetsen en heeft nu een 1, maar wederom niks vanuit de leiding. Mentor staat achter mij gelukkig. Ik snap het echt niet. Dit zijn echt flinke vergrijpen (vooral de fraude) maar de school doet niks.

Uh, dat verander je echt niet in een week hoor! Je mag blij zijn als je inspanning van nu ergens in het voorjaar blijvend resultaat oplevert.
Andersom schreef:
02-12-2018 17:59
Uh, dat verander je echt niet in een week hoor! Je mag blij zijn als je inspanning van nu ergens in het voorjaar blijvend resultaat oplevert.
Dat is waar, maar heb het meer over collegadrama.
02-12-2018 17:55
4e klas, toets tussendoor maar wel zware fraude.
Dus hij/zij heeft zijn toets veranderd tijdens de nabespreking en wilde dat jij zijn/haar punt op hoogt?

Ik weet niet of ik dat 'zware' fraude zou noemen. Zware fraude is volgens mij meer als iemand een schoolexamen jat, en dat onder zijn/haar hele jaarlaag verspreidt.
Tante_Ans schreef:
02-12-2018 18:24
Dus hij/zij heeft zijn toets veranderd tijdens de nabespreking en wilde dat jij zijn/haar punt op hoogt?

Ik weet niet of ik dat 'zware' fraude zou noemen. Zware fraude is volgens mij meer als iemand een schoolexamen jat, en dat onder zijn/haar hele jaarlaag verspreidt.
Nee, een neptoets proberen in te leveren en de eigen toets kwijtgemaakt.
02-12-2018 18:44
Maar je hebt een kopie. Waarom moet de leerling die toets dan opnieuw maken?
Ik zou denken dat je die leerling geen 1 kunt geven voor een toets die hij waarschijnlijk beter heeft gemaakt. Fraudeer je dan niet zelf met het examenresultaat?, want je stelt het resultaat achteraf bij en niet op grond van frauderen tijdens de toets. Ik weet het niet hoor. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.
02-12-2018 18:44
Maar je hebt toch gewoon een kopie.
Dus waarom z'n heel drama?
Tante_Ans schreef:
02-12-2018 20:12
Maar je hebt toch gewoon een kopie.
Dus waarom z'n heel drama?
En een school heeft toch gewoon een programma van toets en afsluiting. Staat daarin ook niet gewoon vermeld wat de sanctie is bij fraude. Als daar gewoon 'alleen' maar een 1 staat, hoeft (en mag) er niets anders worden opgelegd als sanctie.
Tante_Ans schreef:
02-12-2018 20:15
En een school heeft toch gewoon een programma van toets en afsluiting. Staat daarin ook niet gewoon vermeld wat de sanctie is bij fraude. Als daar gewoon 'alleen' maar een 1 staat, hoeft (en mag) er niets anders worden opgelegd als sanctie.
Omdat ik het zo ontzettend brutaal vind dat een leerling dat durft.
Houd je gewoon aan het protocol, dat is er niet voor niets. Hoef jij niet specifiek heel veel van te vinden hoor. Ik vind dat je je naar opstelt naar bepaalde leerlingen. Vroeger zelf zeker de braafste van de klas.
02-12-2018 20:48
Tijd om inderdaad het onderwijs uit te gaan. Mijn hemel...
02-12-2018 20:48
Ja, het is brutaal. Sommige kinderen zijn gewoon brutale nesten. Andere kinderen hebben geen idee van wat wel of niet kan. Weer andere kinderen hebben ouders die enorm boos worden om elke onvoldoende. Weer andere kinderen zijn bang dat ze blijven zitten als ze teveel onvoldoendes hebben.
Het mag niet. Er moet straf voor komen. En dan ga je weer door.
Ik was niet extreem braaf maar tegen een docent liegen en frauderen op deze schaal deed ik niet. Er staat niks over sancties in het protocol. Is aan de docent zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven