Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem altijd laten chippen. Een naamkokertje kan hij kwijt raken. Bovendien zou ik geen bandje om zijn nek meer doen als hij naar buiten gaat. Daar kan hij mee blijven haken.

Als hij toch bij de dierenarts is is het een kleine moeite om te chippen. Kost maar een paar tientjes.
quote:annetd schreef op 12 maart 2009 @ 23:04:

Twee dagen is wel erg kort om al een conclusie te trekken. Het kan wel een paar weken duren voordat de nieuwe poes gewend is en met de andere kater overweg kan. Sommige katten hebben wat meer tijd nodig om te wennen dan anderen. Laar haar gewoon even haar gang gaan. Zet wat lekker voer in de buurt van de bank en laat haar rustig wennen.

Als ze onder de bank uitkomt dan laat je haar zelf bepalen waar ze heen wil. Zorg dat er in huis wat uitwijkmogelijkheden zijn. Dat ze bv in een andere kamer kan zitten dan je oude kater. Zet meerdere kattenbakken neer zodat ze rustig op de bak kan. Forceer niets maar laat het aan haar over. Dwing haar niet in de buurt van de andere kater te komen maar laat vooral zelf bepalen welke plekjes ze veilig vindt. Kijk of je wel kontakt met haar kunt maken. Maar ook hierbij geldt, forceer niets.

Dit kan echt goed komen maar je moet het wat tijd geven en niet gestresst raken.

Bedankt voor je reactie!

Natuurlijk krijgt ze alle tijd van de wereld om te wennen, maar ze zit zo zieligjes onder de bank.

Inmiddels durft ze er voorzichtig onderuit om in de keuken om een hapje eten te bedelen, en dadelijk gaan we naar de dierenarts voor de inentingen en het ontvlooien.

Ik zat te denken om de DA te vragen om er gelijk zo'n ontwormtablet in te schieten. Die zijn daar toch handiger in.

Normaal zou ik nog even wachten met meer stressvolle dingen maar ze heeft geen entingen gehad en ik wil Brutus dan toch niet al te lang er aan blootstellen.

Brutus is wel helemaal bij met z'n entingen maar toch...
Wat vreemd dat ze bij het asiel geen enting heeft gehad!

Bij de dierenarts gaat het een stuk makkelijker dus ik zou ook meteen laten ontwormen.

Het is niet leuk om te zien hoe je poes zielig onder de bank zit. Maar ik zou toch doorzetten. Straks is dit hopelijk vergeten en heeft ze haar plekje helemaal gevonden.

En lekkere hapjes kunnen daar zeker bij helpen. De liefde van een kat gaat ook door de maag!
quote:annetd schreef op 13 maart 2009 @ 10:33:

Wat vreemd dat ze bij het asiel geen enting heeft gehad!

Bij de dierenarts gaat het een stuk makkelijker dus ik zou ook meteen laten ontwormen.

Het is niet leuk om te zien hoe je poes zielig onder de bank zit. Maar ik zou toch doorzetten. Straks is dit hopelijk vergeten en heeft ze haar plekje helemaal gevonden.

En lekkere hapjes kunnen daar zeker bij helpen. De liefde van een kat gaat ook door de maag!

Ze komt uit een asiel in Belgie.

Op de site stond dat ze inentingen hebben gehad en gechipt zijn. Toen we daar kwamen bleek dus van niet, maar ik was eigenlijk al als een blok voor Miep gevallen.

Dus toch meegenomen en laten we d'r nu maar eens goed nakijken.

Ik hoop dat ze helemaal gezond is.
quote:Banba schreef op 06 maart 2009 @ 22:05:

Beste Kattenliefhebbers,

Mijn kat (poes) stinkt en zal dus gewassen moeten worden. Nu heb ik dat nog nooit gedaan en ben op zoek naar goede tips om dit zo snel en soepel mogelijk te laten verlopen.

Ik heb (helaas) geen badkuip....Een van mijn kittens stonk ook toen ik hem kreeg en had een hele vette stugge vacht. Dat kwam overduidelijk door zijn omgeving (een heel klein flatje met 3 honden en 3 katten + een nest kittens. Alles was zo goor dat ik er niets durfde aan te raken. Er werd overduidelijk weinig schoongemaakt daar...). Ik heb hem in de wasbak gezet en en met lauw water afgespoeld. Dat klinkt makkelijker dan het was, een waar gevecht waarna hij ontsnapte. Omdat hij nat was, ging hij zich superuitgebreid lopen wassen om weer droog te worden (en mijn andere katten hielpen mee ). Een paar dagen later heb ik het nogmaals herhaald (hetzelfde gevecht, want hij was het er niet bepaald mee eens). Sindsdien is hij gewoon lekker schoon zoals mijn andere katten.
Hallo, heb even jullie ideeen nodig om ons mee-eter probleem aan te pakken.

Sinds een aantal weken eten onze katten minder goed. We hebben wat met voer gewisseld enzo maar daar leek het niet aan te liggen. Inmiddels zijn we erachter dat onze katten een mee-eter hebben. Onze katten reageren er verder totaal niet op.

Betreffende kat weet stilletjes binnen te komen door het kattenluik. Hij komt ook als we thuis zijn. Pas op het moment dat hij weer gaat horen wij het geklepper.

Het is nog niet gelukt om de kat te vangen om zo de eigenaar op te sporen. Of hem flink bang te maken/nat te gooien. In het verleden heeft dat nog wel eens bij andere ongewenste bezoekers geholpen.

Ons kattenluik is voorzien van zendertjes. Helaas was dit in het verleden geen succes want de katten verloren hun bandjes en hebben het luik kapot gelopen. De oplossing zit dus niet in een kattenluik met zendertjes.

Het eten hebben we op een andere plek in huis gezet. Mee-eetkat komt nog steeds binnen, gaat op zoek naar eten want ik heb hem gisteren op het aanrecht gezien.

Inmiddels maar kattenluik dichtgemaakt. Onze katten laat ik dan via de deur naar binnen/buiten. Mee-eetkat stond vanochtend vroeg voor de deur te mauwen.

Heb ook al gekeken of deze kat (lijkt namelijk een mislukte pers) alsvermist is opgegeven. Helaas staat hij niet in de databank van Amivedi.

Wie heeft er nog tips? Of moet ik gewoon stug volhouden door het luik dicht te houden? Vind het zo zielig voor onze eigen katten die gewend waren om in- en uit te lopen.

p.s. het is een ontzettend lelijke, oude, naar pies stinkende kat. Bleeeeeegh
Wellicht eens rondvragen in de buurt of iemand weet van wie hij is? Niet iedere vermiste kat staat in de databank. Als hij nu ook al zo voor de deur gaat staan miauwen lijkt het me niet dat hij elders nog eten krijgt (wie zijn baasje ook was). Gezien het feit dat hij ook heel vies is en stinkt heeft hij ws geen baasje (meer). Dan zou ik hem naar het asiel brengen. Als zwerfkat is zijn bestaan ook erg zielig . Dat vindt ik eerlijk gezegd nog zieliger dan dat jouw katten niet meer in en uit kunnen lopen wanneer ze willen. Natuurlijk kun jij er niets aan doen dat die kat aan is komen lopen, maar naar het asiel lijkt me dan wel de beste oplossing.
Een oude, lelijke, onverzorgde, hongerige kat?

Die zou ik echt niet zo maar wegjagen. Ik zou eens in de nuurt rondvragen, bij het asiel informeren, evt een foto maken en ophangen. Waarschijnlijk heeft hij geen baasje en ik vind niet dat je zo;n kat aan zijn lot over kan laten. Dat vind ik inderdaad zieliger dan dat je eigen katten niet door het luikje kunnen.
Als het beest er echt zo verwaarloosd uitziet en hij eet voortduren bij jou, vraagt zelfs om eten, dan zou ik de dierenambu bellen om hem te laten vangen. In het asiel kunnen ze hem dan nakijken en kan hij evt wachten op zijn baas.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Bedankt voor jullie reacties! Ze is bij niemand in de buurt bekend helaas en staat nu geregistreerd bij Amivedi als 'gesignaleerd'.

Verder heeft stinkpoes zich een aantal dagen niet laten zien. Vannacht is ze waarschijnlijk weer binnen geweest aan de geur te merken. Al het eten is ook foetsie.

Ik ga haar lokken en proberen te vangen en dan breng ik haar naar het asiel/dierenarts. Poes komt namelijk niet op gezettte tijden bij ons eten. Alleen als het donker is.
Zoals ik hier al eerder gepost heb is mijn kater weggelopen. Helaas is hij nog steeds niet terug. Ik heb ook nog een poes die hierdoor wat van slag is. Niet meer het oude eten willen eten, veel aandacht vragen (als de wekker gaat staat ze al aan de deur te miauwen en alleen naar de wc gaan word ook moeilijk haha). Ze reageert ook enorm zielig als we allebei hebben gewerkt. Alsof ze weken alleen is geweest . Nu gaan wij dit weekend weg. Gewoon naar een vakantiehuisje op 40 minuten rijden. En ik twijfel of ik haar mee zal nemen. Ik weet dat katten eigenlijk het beste op hun eigen plekje kunnen blijven. Maar ze reageert zo slecht op alleen zijn. Wat zouden jullie doen en waarom?
Wat rot voor je dat je kat nog niet terug is! En ook zielig voor de kat die is overgebleven. Hoe reageert jouw kat op rijden in de auto ToP? Als dat niet al teveel stress met zich meebrengt denk ik dat het prima gaat om de kat mee te nemen. Het voordeel van vakantiehuisjes is dat ze over het algemeen erg klein zijn, waardoor de kat er snel kan wennen. Ik denk dat deze stress niet opweegt tegen een paar dagen alleen zijn, maar dat kun je zelf het beste inschatten.

Ik heb onze kat ook eens meegenomen op een vakantie van een week in Nederland. Het autorijden was niet favoriet, maar ze raakte niet in paniek en ze was snel gewend in het huisje. We hebben het echt heel leuk gehad die week en ik zou het zo weer doen. Let wel heel goed op dat je kat niet kan ontsnappen natuurlijk, want dat is in een vreemde omgeving vreselijk lijkt me.

Veel plezier dit weekend!
Ze reageert prima op auto rijden, zolang ze maar in de reistas op schoot zit. Eigenlijk reageert ze overal prima op zolang ze maar op schoot kan zitten hahaha. Zal het vanavond eens met vriend overleggen. Enige waar ik me nog druk over maak is dat wij niet de hele dag in dat huisje zitten. Vraag me af of ze dan niet meer gestresst raakt van het alleen zitten in een onbekende omgeving. Dat zal waarschijnlijk niet langer als 2 uur achter elkaar zijn.quote:Ann Liv schreef op 19 maart 2009 @ 11:36:

Veel plezier dit weekend!Dank je!
Nu zie ik het pas ,een kattentopic!!

Heb ik meteen een vraagje over onze lieverd! We hebben een kat van bijna twee jaar. Hij kwam uit een nestje van zwerfpoesjes en was achtergelaten, ziek en te klein, maar een sterke, want met kruikjes, flesjes en heel veel liefde heeft ie het gered, hij is wel heel ziek geweest, darmontsteking, veel ellende in zijn eerste weken. Maar nu is hij dus bijna twee en een supelieverd, echt onze vriend! Het enige wat hij heeft is dat hij in huis plast, hij was zindelijk, maar opeens is het gekomen. We hadden eerst een luikje waar alle katten door konden, dat deden er dus ook een paar, waar onze kat bang van werd. Nu hebben we een petporte, zon luikje op een chip. Daar bleef onze meneer eerst met zijn pootje tussen zitten, waardoor hij niet meer naar buiten durfde. Door consequent te zijn is dit weer goed gekomen en durft ie weer door zijn poortje, alleen als mijn vriend thuis is, wil ie dat mijn vriend hem door zijn luikje helpt en anders gaat hij plassen. Nu helpt mijn vriend hem al niet meer, maar meneer blijft plassen. (ik weet het, om sommige dingen moet ik ook erg lachen, hij is ook wel ''een tikje'' verwend), maar goed, what to do? iemand tips?
TouchofPink, ik zou mijn kat niet meenemen. Ik denk niet dat je een kat een plezier doet door haar een paar dagen in een

vreemde

omgeving te zetten. Ze heeft dan wel af en toe gezelschap maar dikke kans dat ze gestresst is door de omgeving en toch niet bij je wil komen maar onder het bed kruipt.

Blangrijkste reden is echter de angst dat ze weg zou lopen. Een ontsnapping is zo gebeurd en dan vind je haar misschien niet meer terug. Ik zou zelf meer kunnen ontspannen als ik wist dat mijn kat veilig thuis zat ( goed verzorgd natuurlijk) dan dat de kat in het huisje zit en je toch niet lekker weg bent.

En voor de kat is het ook beter.
quote:propje schreef op 12 maart 2009 @ 09:00:

Hallo allemaal,

sinds gisteren heb ik er een poes uit het asiel bij.

Mijn kater van 12 jaar vind het allemaal wel goed, maar de nieuwe is als de dood voor mijn kater.

Ze is aan komen lopen bij het asiel dus ze konden me niets vertellen over haar, maar het is duidelijk dat ze als de dood is voor Brutus.

Sinds ze binnen is zit ze onder de bank en als ze er wel even onderuit komt blaast ze en gromt heel hard tegen Brutus.

Dan gaat ze in een hoekje zitten en beweegt zich niet totdat Brutus weer weg loopt.

Morgenmiddag hebben we d'r 2 dagen en als ze dan niet onder de bank uit durft is ze niet erg gelukkig hier dacht ik zo.

Hoelang kijk je zoiets aan?

Ondertussen zijn we bijna 2 weken verder.

Ze woont op de krabpaal en komt er alleen vanaf als Brutus niet in de buurt is.

Zodra ze hem ziet rent ze blazend en grommend terug de paal op.
Ik heb poezebeest inderdaad thuis gelaten. Flink wat eten neergezet. Ze was gisterenavond toen we weer thuis waren niet van mijn schoot af te slaan. Lag op bed tv te kijken en werd wakker toen vriend naar bed ging. Was poes onder mn dekbed gekropen, het moet niet gekker worden!
Hellup!!! Word gek van de vlooien! gatverrrrr en dat met een klein kindje in huis....

Ben zo in staat ze alledrie weg te doen maar vriend wil het niet.

Ik weet het, heb ervoor gekozen maar kan het niet meer aanzien met de kleine in huis.

Em ik mag het huis niet spuiten omdat dat slecht is voor de baby zeggen ze bij de dierenwinkel.

Dus alle katten wel gedruppeld en elke dag stofzuigen etc maar het is niet genoeg!!!

Wie heeft de gouden tip?

Hoe doen jullie dat met kinderen?
quote:propje schreef op 23 maart 2009 @ 07:12:

[...]

Ondertussen zijn we bijna 2 weken verder.

Ze woont op de krabpaal en komt er alleen vanaf als Brutus niet in de buurt is.

Zodra ze hem ziet rent ze blazend en grommend terug de paal op.

Ik lees al een tijdje mee hier op het forum, omdat ik sinds kort mijn eerste kat heb gekocht.

Propje ik vroeg me af hoe het inmiddels bij jullie thuis gaat.

Ik heb sinds twee maanden een schattige kat. Ze was heel erg bang in het begin, maar begint steeds losser te komen. Ze kwam vandaag ineens heel dicht bij mijn gezicht!
Druppelen, katten met de ontvlooiingskam kammen en de vlooien verzuipen in een bakje heet water-met-afwasmiddel, elke dag stofzuigen.
Baby een weekendje wegbrengen te logeren, of samen met baby een weekend ergens logeren en je hele huis goed spuiten. Een uurtje voor je er weer in gaat, goed luchten (wellicht dat de buren even de ramen open willen zetten of je gaat nog een uurtje wandelen ofzo. Maar van een ahcte vlooienplaag kom je zonder spuiten bijna niet af. Reken maar op een busje of drie.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Ik heb ook nog wat vragen over dat gekke poezebeest van mij. Ze is een ontzettend knuffelbeest, altijd al geweest. Heerlijk vind ik het... meestal. Soms begint ze van puur genot te kwijlen en te trappelen. Dat kwijlen oke, maar dat trappelen is niet alleen pijnlijk en irritant maar trekt ook halen in mijn kleding, dekbed enz. Hebben jullie een tip om dit af te leren? Ze is namelijk, zoals het een een kat betaamd, behoorlijk eigenwijs en nu is de enige manier om haar te laten stoppen haar weg duwen.

Daarnaast is ze sinds ze enigskats is nog aanhankelijker geworden. 's Ochtends bij het eerste geluidje begint ze al te "auwen" (poes heeft duidelijk een spraakprobleem want de M spreekt ze niet uit) en ze stopt niet totdat de deur opengaat. Heel vervelend om half zeven op een zondagochtend! Hoe leer ik ze dat af want eigenlijk wordt ze nu altijd beloond want uiteindelijk gaat die deur een keer open. Tussen boven en beneden zit geen deur dus ik kan ze niet in de woonkamer "opsluiten".

Laatste rariteit: soms als ik haar 's ochtends eten geeft begint ze naast haar bakje te krabben. Ze eet dan (bijna) niks en is ook bijna niet te stoppen. Waarom doet ze dit?

Ben ook wel benieuwd naar de rare streken van jullie katten!
quote:Gavia schreef op 02 mei 2009 @ 08:33:

[...]

Ik lees al een tijdje mee hier op het forum, omdat ik sinds kort mijn eerste kat heb gekocht.

Propje ik vroeg me af hoe het inmiddels bij jullie thuis gaat.

Ik heb sinds twee maanden een schattige kat. Ze was heel erg bang in het begin, maar begint steeds losser te komen. Ze kwam vandaag ineens heel dicht bij mijn gezicht!

Inmiddels woont Miep op het bed en ze blaast nog steeds naar Brutus.

Helaas zijn we erachter gekomen dat ze (zeer waarschijnlijk) een tumor in haar maagje heeft waardoor ze iedere nacht spuugt en heel slecht eet.

Ze valt in een razend tempo af en zal waarschijnlijk niet meer lang bij ons zijn. Ondanks dat ze nog niet zo heel lang bij ons is zijn we enorm aan haar gehecht geraakt. Dit valt ons dus best zwaar.....

Wat leuk dat jouw kat ineens los begint te komen!

Langzaam maar zeker durven ze dan steeds meer, heel leuk om te zien. Geniet er van!!
Even wat vraagjes:

1) Wanneer lieten jullie je kitten/kat voor het eerst los buiten? Hij is nu vier maanden en loopt buiten aan een tuigje. Hij bedelt nu al veelvuldig om naar buiten te gaan en laat geen gelegenheid onbenut om niet te proberen naar buiten te glippen. Maar ik vind hem nu nog zo klein om hem alleen buiten te laten. Ik dacht zelf aan een leeftijd van zes maanden. Ben ik nu zo'n overbezorgde miep?

2) Wanneer lieten jullie kitten/kat ''alleen'' thuis tijdens een vakantie? Gelukkig komt buurvrouw meerdere keren per dag om eten te geven, knuffelen en te spelen maarja hij is dan wel veel alleen?

3) Wanneer hebben jullie kater castreren? De dierenarts gaf aan dat dit met 6 maanden mag en dat dit een goede leeftijd is. Alleen nu hoor ik ook verhalen dat dit niet goed zou zijn voor de urinewegen ofzo.. dat ze dan op latere leeftijd gevoeliger voor nierproblemen zijn. Die zeggen dan weer zo laat mogelijk.

TouchOfPink ik weet niet of je dat gedrag kan afleren. Mijn vorige poes deed dat ook en ik heb op advies een periode haar dan elke keer weggeduwd. Dat heeft bij de mijne niet gewerkt. Helaas.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven