Hekserij / Voodoo / Santeria

14-12-2018 17:01 34 berichten
Wie heeft er ervaring mee ?

Ik hoor soms de gekste verhalen van mensen die er heilig in geloven.
Een surinaamse vrouw heeft mij ooit geadviseerd om mijn (gebruikte) slipje in water te koken en met het water een soep te maken voor vriend om hem voor altijd te binden. Ik heb dat natuurlijk niet gedaan ! ☝🏽
Van een marokkaanse collega hoorde ik hoe ze in marokko mannen uit nederland proberen te strikken door allerlei voodoo praktijken.

In latijns-amerika is Santeria alom bekend. Het offeren van levende kippen bijvoorbeeld.

Hebben jullie ook leuke verhalen over dit soort bijzondere tradities/rituelen?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
14-12-2018 18:36
Wat kan je allemaal?
Demonen verdrijven, vervloekingen e.d. opheffen, bescherming oprichten
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik heb ooit een voodoopop gemaakt maar werken deedtie niet.
Miskotto schreef:
14-12-2018 18:14
Neen Surinaamse mensen doen niet aan voodoo, dat doen ze vooral in Haitie, Surinaamse mensen kennen wel die winti cultuur, dat is vooral voor bescherming en begeleiding in je leven.
Voorouderverering etc, vragen om positiviteit, dat wat jij benoemt is dan ook erg negatief, en zoals ik al zei, Surinaamse mensen zijn heel divers, en jij gooit nu iedereen op een hoop.
Maar goed, het is nu Advent, dus in principe moet ik het helemaal niet over deze negatieve onzin hebben.
TO schreef: “Een Surinaamse vrouw vertelde mij X”, niet “een Surinaamse vrouw vertelde mij X, kijk eens hoe bijgelovig alle Surinamers zijn”. Dat maak jij er blijkbaar van.
Hello, can you hear me?
Een man aan je binden, Kroi, is wisi (slechte magie) en geen winti. Aldus de oma van mijn beste vriendin. En dat schijnt op een nog meer gore manier te gebeuren dan beschreven in de OP.

Ik heb er de ballen verstand van maar de oma van mijn beste vriendin vertelde graag en veel over dit soort ‘foute, domme vrouwen’ en had weinig aansporing nodig om tot in detail te treden over het hoe. De moeder van mijn beste vriendin werd dan altijd woest, maar de oma won iedere battle aan de telefoon :-D.
Ana_Isabel** schreef:
14-12-2018 18:37
Je vergeet de vermicelli.

Lettervermicelli. Om bepaalde boodschappen door te geven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Miskotto schreef:
14-12-2018 18:14
Neen Surinaamse mensen doen niet aan voodoo, dat doen ze vooral in Haitie, Surinaamse mensen kennen wel die winti cultuur, dat is vooral voor bescherming en begeleiding in je leven.
Voorouderverering etc, vragen om positiviteit, dat wat jij benoemt is dan ook erg negatief, en zoals ik al zei, Surinaamse mensen zijn heel divers, en jij gooit nu iedereen op een hoop.
Maar goed, het is nu Advent, dus in principe moet ik het helemaal niet over deze negatieve onzin hebben.

Ehm..

En wat heeft Advent hier nou weer mee te maken?
.
HelloFromTheOtherSide schreef:
14-12-2018 19:04
TO schreef: “Een Surinaamse vrouw vertelde mij X”, niet “een Surinaamse vrouw vertelde mij X, kijk eens hoe bijgelovig alle Surinamers zijn”. Dat maak jij er blijkbaar van.
Precies.
Later begint ze over hindoestanen alsof ze probeert te suggereren dat hindoestanen aan voodoo doen. :facepalm:
Godsdienst/levenswijze van Hindoes is nog veel ingewikkelder.

Voodoo is ook niet precies wat je er van denkt en Santeria is geen zwarte magie maar lokale geloof van Cuba (afstammelingen van slaven - Yorùbá) vermengd met het katholieke geloof.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De winti cultuur behoort oorspronkelijk aan de creolen. De slaven namen hun geloof mee naar Suriname en in het geheim behielden ze hun rituelen.

Op Haïti enz wordt er wel aan voodoo & Hoodoo gedaan.
Relax we're all crazy, it's not a competition

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven