Werk & Studie alle pijlers

Uniformschool (middelbaar) Belgie

21-12-2018 19:32 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal

Mijn dochter gaat vlg jaar naar het 1e middelbaar. Nu hebben wij een paar scholen op het oog. Dit zijn katholieke uniformscholen.
Zo op het eerste zicht lijken het goede scholen en mijn dochter ziet naar school gaan in een uniform helemaal zitten.
In februari zijn de open dagen, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik hoor zo links en rechts dat uniformscholen te streng zijn, eigen creativiteit de kiem in wordt gesmoord. Van anderen hoor ik weet dat ze kinderen echt discipline aanleren en dat ze daar later veel aan hebben.
Ik vind zelf de kledingvoorschriften heel streng: allemaal hetzelfde uniform (logisch) make up mag niet zichtbaar zijn, 1 paar oorbellen, enkel een natuurlijk ogende haarkleur is toegestaan, geen nagellak of gelnagels, geen merkkleding in het 6e jaar (dan is een uniform niet meer verplicht), geen hakken of sandalen etc.
Wie heeft op een katholieke uniformschool gezeten? Hoe heb je dat ervaren?
Ik denk dat je op een Belgisch forum
meer reacties zult krijgen waar je wat aan hebt dan hier.
Lijkt mij vooral ook van type kind af te hangen.

Er zijn kinderen die daar 6 jaar prima gedijen.
Er zijn kinderen die er gewoon "niet thuis horen" en beter gedijen in bijvoorbeeld een atheneum.

Zelf altijd op scholen beland waar het uniform nét afgeschaft was, maar de sfeer van strengheid dus nog wel hing.
Nooit iets anders gekend, dus ik vond het helemaal niet vreemd dat spaghetti-banden of 7 oorringen not done was. En dat je niet met groen of fluo-roze haar of op teenslippers naar school komt.

Op zich zou ik vooral kijken hoe ze 't uniform willen.
Een voorschrift als "alles moet blauw en wit" is onzin.
Daar heb je nog grandioze verschillen tussen en dan moet je dus niet "uniform" en één willen zijn.

Een voorschrift als "iedereen moet broek X of rok Y en hemd A of t-shirt B - allen gekocht in winkel Z" is al veel gelijker.

Ik zou op de opendeurdag ook es kijken of je iemand van een 5de of een 6de jaar kan spreken.

In België geeft het soms wel nog een "boost" op je CV als daar bijvoorbeeld opstaat dat je 6 jaar Sint-Lutgardis hebt gedaan / hebt overleefd*.

Als kind het wil en er gaan eventueel vriendinnen mee, zou ik het echt wel overwegen.

*Zelf uit te kiezen door je dochter over 6 jaar :-).
Hanaa schreef:
21-12-2018 19:32
Ik hoor zo links en rechts dat uniformscholen te streng zijn, eigen creativiteit de kiem in wordt gesmoord. Van anderen hoor ik weet dat ze kinderen echt discipline aanleren en dat ze daar later veel aan hebben.
Nu kom ik niet uit België, maar ik geef wel les aan leerlingen die in 'uniform' lopen. Waar ik bij deze leerlingen tegenaan loop als docent is dat ze soms wel heel passief zijn. Dus het is goed dat ze discipline aanleren, maar ik zou er zelf op letten dat ze wel zelfstandig blijven werken en zelf initiatief leren tonen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Tsja, in Nederland hebben ze dat soort scholen al voor de tweede wereldoorlog afgeschaft. Dat was niet voor niks...
Toch heeft een uniform ook z’n voordelen. Iedereen ziet er hetzelfde uit. Geen gedoe over merkkleding enz. Als zij het ziet zitten is dat toch prima. Je moet er idd wel het type voor zijn, maar ik denk dat die discipline voor bepaalde types best goed is.
ghost79 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 10:20
26.96% gewijzigd
Belg007 schreef:
21-12-2018 19:56
Lijkt mij vooral ook van type kind af te hangen.

Er zijn kinderen die daar 6 jaar prima gedijen.
Er zijn kinderen die er gewoon "niet thuis horen" en beter gedijen in bijvoorbeeld een atheneum.

Zelf altijd op scholen beland waar het uniform nét afgeschaft was, maar de sfeer van strengheid dus nog wel hing.
Nooit iets anders gekend, dus ik vond het helemaal niet vreemd dat spaghetti-banden of 7 oorringen not done was. En dat je niet met groen of fluo-roze haar of op teenslippers naar school komt.

Op zich zou ik vooral kijken hoe ze 't uniform willen.
Een voorschrift als "alles moet blauw en wit" is onzin.
Daar heb je nog grandioze verschillen tussen en dan moet je dus niet "uniform" en één willen zijn.

Een voorschrift als "iedereen moet broek X of rok Y en hemd A of t-shirt B - allen gekocht in winkel Z" is al veel gelijker.

Ik zou op de opendeurdag ook es kijken of je iemand van een 5de of een 6de jaar kan spreken.

In België geeft het soms wel nog een "boost" op je CV als daar bijvoorbeeld opstaat dat je 6 jaar Sint-Lutgardis hebt gedaan / hebt overleefd*.

Als kind het wil en er gaan eventueel vriendinnen mee, zou ik het echt wel overwegen.

*Zelf uit te kiezen door je dochter over 6 jaar :-).

Bedankt voor je bijdrage
Van mezelf weet ik niet of ik blij zou zijn geweest als ik op een uniformschool zou hebben gezeten. Ik was blij dat ik als tiener met mijn uiterlijk heb kunnen experimenteren.
Nu is mijn dochter op het gebied van kleding enzo best een bescheiden type, ze wil liever niet opvallen.. Ze doet niet mee aan mode hypes, make up doet ze itt een aantal leeftijdsgenoten niet aan mee. Daardoor denk ik dat ze eerder op een uniformschool past.
Het uniform moet komen uit een bepaalde winkel in Antwerpen. Als ik de foto's op fb zie is het voor mij allemaal maar een grijze grauwe boel.
V1k1ng schreef:
21-12-2018 20:16
Nu kom ik niet uit België, maar ik geef wel les aan leerlingen die in 'uniform' lopen. Waar ik bij deze leerlingen tegenaan loop als docent is dat ze soms wel heel passief zijn. Dus het is goed dat ze discipline aanleren, maar ik zou er zelf op letten dat ze wel zelfstandig blijven werken en zelf initiatief leren tonen.
Wat bedoel je met passief?
Kun je me wat voorbeelden geven?
Ik vind uniformscholen walgelijk omdat ze de illusie creëren dat iedereen gelijk is terwijl dat in de echte wereld helemaal niet zo is
Hanaa schreef:
21-12-2018 21:17
Wat bedoel je met passief?
Kun je me wat voorbeelden geven?
Deze groep leerlingen wordt ook vaak als groep aangesproken en is dus heel erg afwachtend tot iemand die afwijkt van hen (dus een docent) ze stuurt. Dus idd een beetje afbreken van individuele ideeën aandragen en creatief denken (je eigen 'ik').
v1k1ng wijzigde dit bericht op 22-12-2018 09:26
3.57% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik krijg de indruk van dat soort scholen dat een eigen ik ontwikkelen niet belangrijk is, en er vooral wordt gestimuleerd om te volgen in plaats van voor jezelf te denken. Zaken die mijns inziens juist belangrijk zijn in de puberteit.
Hou je er ook rekening mee dat de scholing hier in BE heel anders is dan in NL?

Sowieso vaak strenger dan in Nederland.
Veel minder groepswerk en "zoek het zelf maar uit" en veel meer klassikaal lesgegeven door leerkracht.

Een leerkracht die een uur uitvalt wordt hier vervangen door een studie of een alternatieve taak.
Tenzij een heel enkele keer in 't 6de jaar kom je tussen half 9 en half 4 à half 5 de school toch echt niet uit.

Ik heb nog met een Nederlandse op kamers gezeten toen ik op hogeschool zat en die vond de school-cultuur hier toch echt "wennen".
Zie je en zien je kinderen hun toekomst in België of in Nederland? In Nederland wordt meer waarde gehecht aan individualiteit, op school is men meer bezig met vormen van eigen mening, waar ik de indruk heb dat in België ook in het bedrijfsleven hiërarchie veel meer aanwezig is. Dus zo’n uniformschool bereidt prima voor op een volwassen leven in de Belgische samenleving, maar past minder goed bij Nederlandse omgangsvormen die minder formeel zijn.
Met een schooluniform maak je juist de verschillen heel groot.

Je hebt meiden die er stralend geweldig uitzien in zo'n uniform, maar er zijn er ook altijd een paar die het absoluut niet kunnen hebben. En die hebben dan geen keuze.

Maar los van de kleding: kinderen hebben er tegenwoordig veel meer aan om opgeleid te worden tot :
- zichzelf
- met inzicht in de eigen krachten
- met het lef om anders te zijn, zodat ze hun eigen persoonlijkheid kunnen inbrengen
- iemand die nee durft te zeggen
- iemand die niet bang is om tegen de menigte in te lopen
- iemand die buiten de box kan denken
- een creatief persoon
- iemand die helemaal lekker in zijn vel zit
- iemand die geleerd heeft dat je met vriendelijkheid en aardigheid veel meer bereikt dan met een atmosfeer van afzeiken en klein krijgen.

Leert ze dat soort dingen op die school, of bereikt men daar het tegenovergestelde?
Bloody_Mary schreef:
21-12-2018 22:17
Ik vind uniformscholen walgelijk omdat ze de illusie creëren dat iedereen gelijk is terwijl dat in de echte wereld helemaal niet zo is
Precies. En het geeft ook slechts schijngelijkheid. Als je uit een armer gezin komt heb je een grote kans dat je gebruikte kleding van oudere kinderen uit het gezin moet rondlopen terwijl de rijkere kinderen in brand spanking new spul hebben. Daarnaast is kleding slechts 1 aspect van ongelijkheid. Als je ouders geen geld hebben verandert dat niet door een uniform.
ben je katholiek?
not all who wander are lost
Zou raar zijn als je wel een uniform verplicht stelt maar vervolgens alsnog iedereen op dure schoenen rond laat lopen.
Ik ben Nederlander in Belgie, mijn dochter gaat hier naar een basisschool. Geen persoonlijke ervaring, maar ik ken de reputatie van katholieke scholen en zou hier absoluut niet voor kiezen. Maar ik hecht dus heel veel waarde aan creativiteit, zelf expressie, vrijheid etc. Een school die om kan gaan met verschillen, diversiteit etc. Tiener zijn is al moeilijk genoeg, ik zou het niet willen een pedagogie gebaseerd op hiërarchie en discipline. En dan ook nog een snufje katholicisme.. Neen.

Maargoed, misschien gedijt jouw dochter daar heel goed onder en zal ze er niet dood ongelukkig van worden. Waarom overweeg je deze scholen? Waarom niet een gemeenschapsschool? Vergeleken met NL vindt je op ieder secundaire meer discipline/rust.
Mijn dochter komt nu van het gemeenschapsonderwijs.
Of hun toekomst in België of in Nederland ligt? Mijn dochter ziet haar toekomst in België. We zijn vaak in Nederland en ze is wat gereserveerd, vindt Nederlandse kinderen best schreeuwerig enzo. Mijn zoon daarentegen past totaal niet in een uniformschool. Die is zo spontaan, een leuke flapuit, heeft in Nederland een paar vrienden en valt heel snel al niet meer op tussen zijn Nederlandse vriendjes.
Bij hem weet ik nu al dat een uniform school absoluut geen optie is.
Het Belgisch onderwijs is sowieso meer van het disciplineren en de hiërarchie itt het Nederlands onderwijs, het katholiek onderwijs is nog strenger.
Ghost79 schreef:
21-12-2018 20:52
Toch heeft een uniform ook z’n voordelen. Iedereen ziet er hetzelfde uit. Geen gezien over merkkleding enz. Als zij het ziet zitten is dat toch prima.
Wel 'ns gehoord van iemand die daar op gezeten heeft dat er onderling evengoed nog strijd is over kleding en schoenen, omdat sommigen in synthetische rommel lopen terwijl de rijkeren goede kwaliteit kunnen dragen.
Ik zou daar niet voor kiezen en al helemaal niet als de religie erbij door de strot geduwt wordt. Je hebt er ook de Humaniora (soort Havo) waar ze gewoon normaal gekleed mogen. Is al streng genoeg. Er is in Belgie sowieso veel meer respect voor de leraren. Ik heb er 'n beroepsopleiding gevolgd.
V1k1ng schreef:
22-12-2018 08:36
Deze groep leerlingen wordt ook vaak als groep aangesproken en is dus heel erg afwachtend tot iemand die afwijkt van hen (dus een docent) ze stuurt. Dus idd een beetje afbreken van individuele ideeën aandragen en creatief denken (je eigen 'ik').
Ik heb veel met mensen samengewerkt die in België hun middelbare school en studie gedaan hadden (in de meeste gevallen geneeskunde). Het was echt opvallend in hoeverre daar eigen initiatief en je mond open doen er uit geramd was. Inhoudelijk wisten ze echt heel veel, maar ze zeiden niks, tot iemand het ze rechtstreeks vroeg. Ik doe wetenschappelijk onderzoek, en dan word je dus niet heel blij van iemand die niet zelf met ideeen komt, of kritische vragen durft te stellen aan ‘hoger geplaatsten’. Het kost ons altijd best een hoop tijd om het ‘Belgische’ er weer uit te krijgen, en bij originele Belgen (we hebben zowel Belgen als Nederlanders die alleen hun studie daar gedaan hebben) lukt het soms nooit.
Beiden heeft dus voor en nadelen. Het Belgisch onderwijs is inhoudelijk meestal goed, en de discipline zit een ook wel in. Maar het ontbreekt dan weer relatief aan zelfstandigheid, een gefundeerde eigen mening en eigen initiatief. Het Nederlandse is een beetje andersom.
Natuurlijk is dat allemaal ‘gemiddeld genomen, maar het is wel echt heel opvallend.

Ik zou op basis hiervan wellicht kiezen voor een minder strenge versie van een Belgische school, of juist een strenge van een Nederlandse. Dan kom je een beetje in het midden uit, met het beste van allebei zeg maar.
Ik ken het niet anders, altijd op een katholieke school met uniform geweest. Ik vond het super, je moet 's morgens nooit overleggen wat je aan moet trekken. Iedereen hetzelfde, alhoewel je ook bij een uniform de "rijke" van de "arme" kon onderscheiden. Bv. schoenen, kousen...
Experimenteren met kledij kon ik ook hoor! In het weekend, 's avonds, vakanties...
Zover ik weet wordt er in het vak religie niet meer alleen de katholieke godsdienst bekeken maar alle andere religies ook.
Veel geluk!
there is always hope
Overigens zijn er in NL ook gereserveerde,rustige en beschaafde kinderen, en zijn het niet allemaal typische "Hollanders" a la het Vlaamse stereotype ;)

Maar uit interesse, waarom wil je zelf voor "nog strenger" kiezen? Wat heeft je kind daar voor baat bij denk je? En wat vindt je dochter zelf een leuke school?
redbulletje schreef:
22-12-2018 16:43
Wel 'ns gehoord van iemand die daar op gezeten heeft dat er onderling evengoed nog strijd is over kleding en schoenen, omdat sommigen in synthetische rommel lopen terwijl de rijkeren goede kwaliteit kunnen dragen.

Ja een keer op tv een stuk over gezien. Dat de "arme" kinderen 2e hands schooluniform dragen en dat ze daar alsnog mee gepest worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven