Uniformschool (middelbaar) Belgie
vrijdag 21 december 2018 om 19:32
Dag allemaal
Mijn dochter gaat vlg jaar naar het 1e middelbaar. Nu hebben wij een paar scholen op het oog. Dit zijn katholieke uniformscholen.
Zo op het eerste zicht lijken het goede scholen en mijn dochter ziet naar school gaan in een uniform helemaal zitten.
In februari zijn de open dagen, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik hoor zo links en rechts dat uniformscholen te streng zijn, eigen creativiteit de kiem in wordt gesmoord. Van anderen hoor ik weet dat ze kinderen echt discipline aanleren en dat ze daar later veel aan hebben.
Ik vind zelf de kledingvoorschriften heel streng: allemaal hetzelfde uniform (logisch) make up mag niet zichtbaar zijn, 1 paar oorbellen, enkel een natuurlijk ogende haarkleur is toegestaan, geen nagellak of gelnagels, geen merkkleding in het 6e jaar (dan is een uniform niet meer verplicht), geen hakken of sandalen etc.
Wie heeft op een katholieke uniformschool gezeten? Hoe heb je dat ervaren?
Mijn dochter gaat vlg jaar naar het 1e middelbaar. Nu hebben wij een paar scholen op het oog. Dit zijn katholieke uniformscholen.
Zo op het eerste zicht lijken het goede scholen en mijn dochter ziet naar school gaan in een uniform helemaal zitten.
In februari zijn de open dagen, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik hoor zo links en rechts dat uniformscholen te streng zijn, eigen creativiteit de kiem in wordt gesmoord. Van anderen hoor ik weet dat ze kinderen echt discipline aanleren en dat ze daar later veel aan hebben.
Ik vind zelf de kledingvoorschriften heel streng: allemaal hetzelfde uniform (logisch) make up mag niet zichtbaar zijn, 1 paar oorbellen, enkel een natuurlijk ogende haarkleur is toegestaan, geen nagellak of gelnagels, geen merkkleding in het 6e jaar (dan is een uniform niet meer verplicht), geen hakken of sandalen etc.
Wie heeft op een katholieke uniformschool gezeten? Hoe heb je dat ervaren?
zaterdag 22 december 2018 om 20:14
Vandaar dat ik al zeg dat alleen écht een gespecifieerd uniform met "huiskleding" echt zin heeft.redbulletje schreef: ↑22-12-2018 16:43Wel 'ns gehoord van iemand die daar op gezeten heeft dat er onderling evengoed nog strijd is over kleding en schoenen, omdat sommigen in synthetische rommel lopen terwijl de rijkeren goede kwaliteit kunnen dragen.
Dan zie je echt geen verschil, want iedereen heeft gewoon identiek dezelfde broek of trui aan.
Verwacht overigens niet te giga veel van dat "katholieke".
Ja, er is waarschijnlijk 1 of 2 keer een jaar een misviering die je moet volgen.
En je krijgt 2 uur per week katholieke godsdienst ipv Zedenleer.
Maar wat je buiten de uren doet ... hebben ze toch echt weinig zaken mee.
Ik heb vaak genoeg klasgenoten gehad die helemaal niet katholiek / gedoopt / ... waren.
En dus toch op een katholieke school zaten.
Zolang je akkoord gaat om je 2 keer per jaar je effe een uurtje netjes te gedragen tijdens die mis en 2 keer per jaar examen godsdienst te doen en de paar kruisbeelden die hier en daar op school hangen te negeren ... maakt het echt niemand iets uit.
Als ik sommige Nederlandse Katholieke Scholen hoor ... zijn die toch echt een pak strenger in 't geloof
zaterdag 22 december 2018 om 20:24
Het mooie is dat kinderen toch feilloos verschillen oppikken, zelfs met een echt uniform. Ik heb veel in Engeland gezeten, en kinderen zien onmiddellijk het verschil tussen een nieuw en een tweedehands uniform. Tussen goedkopere en dure schoenen er onder. Tussen een dure kapper en zelf geknipt. Het is echt een illusie dat alles gelijk is, alleen omdat ze dezelfde kleren aantrekken.Belg007 schreef: ↑22-12-2018 20:14Vandaar dat ik al zeg dat alleen écht een gespecifieerd uniform met "huiskleding" echt zin heeft.
Dan zie je echt geen verschil, want iedereen heeft gewoon identiek dezelfde broek of trui aan.
Verwacht overigens niet te giga veel van dat "katholieke".
Ja, er is waarschijnlijk 1 of 2 keer een jaar een misviering die je moet volgen.
En je krijgt 2 uur per week katholieke godsdienst ipv Zedenleer.
Maar wat je buiten de uren doet ... hebben ze toch echt weinig zaken mee.
Ik heb vaak genoeg klasgenoten gehad die helemaal niet katholiek / gedoopt / ... waren.
En dus toch op een katholieke school zaten.
Zolang je akkoord gaat om je 2 keer per jaar je effe een uurtje netjes te gedragen tijdens die mis en 2 keer per jaar examen godsdienst te doen en de paar kruisbeelden die hier en daar op school hangen te negeren ... maakt het echt niemand iets uit.
Als ik sommige Nederlandse katholieke scholen hoor ... zijn die toch echt een pak strenger in 't geloof.
zaterdag 22 december 2018 om 20:26
Maar herken jij dat, dat jouw spontaniteit en creativiteit eruit werd gestampt?hope67 schreef: ↑22-12-2018 17:14Ik ken het niet anders, altijd op een katholieke school met uniform geweest. Ik vond het super, je moet 's morgens nooit overleggen wat je aan moet trekken. Iedereen hetzelfde, alhoewel je ook bij een uniform de "rijke" van de "arme" kon onderscheiden. Bv. schoenen, kousen...
Experimenteren met kledij kon ik ook hoor! In het weekend, 's avonds, vakanties...
Zover ik weet wordt er in het vak religie niet meer alleen de katholieke godsdienst bekeken maar alle andere religies ook.
Veel geluk!
zondag 23 december 2018 om 08:08
Ik heb idd begrepen (uit het regelement) dat ze de school niet uit mogen, ook niet tijdens de pauzes. Tenzij de ouders schriftelijk toestemming geven om hun kind thuis te mogen laten eten.. Daarbij stond dat wie weet toch betrapt werd ergens in een broodjeszaak zijn privilege om thuis te eten onmiddellijk zou verliezen voor een bepaalde periode.Belg007 schreef: ↑22-12-2018 13:42Hou je er ook rekening mee dat de scholing hier in BE heel anders is dan in NL?
Sowieso vaak strenger dan in Nederland.
Veel minder groepswerk en "zoek het zelf maar uit" en veel meer klassikaal lesgegeven door leerkracht.
Een leerkracht die een uur uitvalt wordt hier vervangen door een studie of een alternatieve taak.
Tenzij een heel enkele keer in 't 6de jaar kom je tussen half 9 en half 4 à half 5 de school toch echt niet uit.
Ik heb nog met een Nederlandse op kamers gezeten toen ik op hogeschool zat en die vond de school-cultuur hier toch echt "wennen".
Dit heb ik allemaal besproken met mijj dochter en ze vindt het prima..
Ik krijg de indruk dat ze niet zo heel erg rebels zal worden...
Ik ga wel uit van mezelf, een Nederlandse.
Nu krijg ik twee kinderen die in België opgroeien, ik merk dat ik ze soms meer 'Nederlands' wil maken dan dat ze zelf willen. Vooral bij mijn dochter. Zij is gewoon een typisch Belgische meid, de clichés over Belgen worden door haar bevestigd. Ik merk dat ik daar soms wat moeite mee heb.
zondag 23 december 2018 om 08:11
Daar ben ik ook bang voor.
Nu is het binnenkort open dag en zal eens zien of ik wat vragen kan stellen hierover.
zondag 23 december 2018 om 09:32
Maar herken jij dat, dat jouw spontaniteit en creativiteit eruit werd gestampt?
Moeilijk te beantwoorden, spontaan ben ik wel, creatief niet. Er waren wel een paar leerlingen die echt heel creatief waren en die dan naar de rudolf Steinerschool gegaan zijn omdat het op de katholieke school te weinig aan bod kwam.
Moeilijk te beantwoorden, spontaan ben ik wel, creatief niet. Er waren wel een paar leerlingen die echt heel creatief waren en die dan naar de rudolf Steinerschool gegaan zijn omdat het op de katholieke school te weinig aan bod kwam.
there is always hope
zondag 23 december 2018 om 09:34
Uniform lijkt me prima, maar de rest van die regels die TO noemt, bleeeurgh. Ik zou dus niet voor zo'n school kiezen.
zondag 23 december 2018 om 09:51
Kan ik me voorstellen. Ik probeer daar ook voor te waken met mijn dochter, omdat ik het belangrijk vind dat ze met beide culturen opgroeit.Hanaa schreef: ↑23-12-2018 08:08Nu krijg ik twee kinderen die in België opgroeien, ik merk dat ik ze soms meer 'Nederlands' wil maken dan dat ze zelf willen. Vooral bij mijn dochter. Zij is gewoon een typisch Belgische meid, de clichés over Belgen worden door haar bevestigd. Ik merk dat ik daar soms wat moeite mee heb.
zondag 23 december 2018 om 10:00
Het klinkt voor je dochter als een heel veilige keuze.
Echter als ze nu al neigt naar de Belgische werkhouding, zou dan een wat vrijere school haar niet meer helpen in haar ontwikkeling? Zodat ze wel haar persoonlijkheid en individualiteit kan ontwikkelen en juist leren hoe je initiatief neemt? Ik ken de Franse cultuur en ik denk dat het juist goed is als je je mening kan vormen en dat je leert om verantwoordelijkheid te nemen.
Toen ik 12 was had een uniform school me waarschijnlijk heel verleidelijk geleken. Ik ben toch blij dat de kans heb gehad op een gewone school, niet altijd makkelijk maar wel een verrijking.
In de Belgische cultuur gaat ze toch wel mee als haar dat ligt. Ik zou dat niet extra pushen door ook nog eens die school.
Echter als ze nu al neigt naar de Belgische werkhouding, zou dan een wat vrijere school haar niet meer helpen in haar ontwikkeling? Zodat ze wel haar persoonlijkheid en individualiteit kan ontwikkelen en juist leren hoe je initiatief neemt? Ik ken de Franse cultuur en ik denk dat het juist goed is als je je mening kan vormen en dat je leert om verantwoordelijkheid te nemen.
Toen ik 12 was had een uniform school me waarschijnlijk heel verleidelijk geleken. Ik ben toch blij dat de kans heb gehad op een gewone school, niet altijd makkelijk maar wel een verrijking.
In de Belgische cultuur gaat ze toch wel mee als haar dat ligt. Ik zou dat niet extra pushen door ook nog eens die school.
zondag 23 december 2018 om 16:00
Je kan het natuurlijk ook 2 jaar proberen (de eerste graad) en als het echt zou tegenslagen voor je dochter voor het 3de jaar een andere school zoeken.
En het is ook maar de vraag of je in Antwerpen-stad effectief binnenraakt in de school. De plaatsjes zijn "behoorlijk duur" gezien het centraal inschrijvings-systeem.
Heb dus sowieso een plan B en een alternatieve school (en liefst zelfs 2 alternatieve scholen) achter de hand.
In het derde of vijfde jaar is het vaak al makkelijker om te wisselen.
Maar uiteindelijk is het zij die er moet school lopen en moet het haar aanstaan.
Ik zou haar dus zeker meenemen naar de opendeurdag en haar mening toch echt wel belangrijk vinden.
Ik ken kinderen die op een vrijere school net verdrinken.
Of zich er toch niet helemaal thuisvoelen.
Of die ontsporen door te veel vrijheid en daar niet mee omkunnen.
Uiteindelijk is ze bovendien half-Belgisch
.
(Als ik je andere topic gelezen heb, neem ik dat toch aan.)
Bij haar overheerst waarschijnlijk de Belgische kant.
En het is ook maar de vraag of je in Antwerpen-stad effectief binnenraakt in de school. De plaatsjes zijn "behoorlijk duur" gezien het centraal inschrijvings-systeem.
Heb dus sowieso een plan B en een alternatieve school (en liefst zelfs 2 alternatieve scholen) achter de hand.
Maar uiteindelijk is het zij die er moet school lopen en moet het haar aanstaan.
Ik zou haar dus zeker meenemen naar de opendeurdag en haar mening toch echt wel belangrijk vinden.
Uiteindelijk is ze bovendien half-Belgisch
zondag 23 december 2018 om 16:50
Dat was ook mijn instelling.Appeltaartmetrozijn schreef: ↑23-12-2018 10:00Het klinkt voor je dochter als een heel veilige keuze.
Ze zit nu op een gemeenschapsschool en ik vind die al behoorlijk streng tov het onderwijs in Nederland.
Ze wil samen met een stuk of 5 vriendinnen naar deze school. Ik denk dat dat ook grote een rol speelt
zondag 23 december 2018 om 16:55
Belg007 schreef: ↑23-12-2018 16:00Je kan het natuurlijk ook 2 jaar proberen (de eerste graad) en als het echt zou tegenslagen voor je dochter voor het 3de jaar een andere school zoeken.
Uiteindelijk is ze bovendien half-Belgisch.
(niet citeren aub)
Het gaat om het Onze lieve vrouwe college in Antwerpen.
Ik hoorde dat daar een tijdje geleden het gerucht ging dat ze vooral plaatsjes hadden voor kinderen uit de rijkere families. Tot vorig jaar werd daar nog gekampeerd voor de deur voor een plaatsje. Dit jaar stappen ze mee in het centraal aanmeldingssysteem, wat een eerlijke kans zou geven aan iedereen.
Tweede optie is Xaverius college en 3e De Dames. Alledrie vallen ze onder dezelfde scholengemeenschap
zondag 23 december 2018 om 17:05
Ik zou es gaan zoeken of de school geen Facebook-pagina heeft.
Daar kan je soms ook al kijken hoe het eraan toegaat.
Ik zie overigens in 't reglement dat het uniform maar gedeeltelijk moet aangekocht worden op school.
(Het moet wel blauw zijn, maar welke broek mag je dus bijvoorbeeld vrij kiezen.)
Ik gok dat het dus een middenmotor is qua "strengheid".
(En blijkbaar stappen ze ook af van 't uniform in 't 5de jaar.
Vroeg of laat ligt heel dat uniform dus buiten
.)
Ik zie overigens in 't reglement dat het uniform maar gedeeltelijk moet aangekocht worden op school.
(Het moet wel blauw zijn, maar welke broek mag je dus bijvoorbeeld vrij kiezen.)
Vroeg of laat ligt heel dat uniform dus buiten
maandag 28 januari 2019 om 07:02
Ik ben naar een rondleiding geweest met mijn dochter (onze lieve vrouwe college) en ze is helemaal verkocht. Ik niet. Ik heb daarna nog goed gesproken met haar.Belg007 schreef: ↑23-12-2018 17:05Ik zou es gaan zoeken of de school geen Facebook-pagina heeft.
Vroeg of laat ligt heel dat uniform dus buiten.)
Maar dochter geeft aan dat ze graag een' grijze mus' is. Ze wil niet opvallen, houdt niet van felle kleding en wil heel bescheiden gekleed gaan. Dus ik heb me er bij neer te leggen.
Ik heb wat rondgeneusd op sites van openbare middelbare scholen. Dat sprak mij meer aan. De kinderen hadden hun eigen kledingstijl, leuk om te zien. Maar zij is niet over te halen. Dus de drie opties die we moeten opgeven zijn alle drie uniformscholen.
Ik ben benieuwd...
maandag 28 januari 2019 om 08:16
Dat filmpje gezien van die leraar die een kruk naar zich toe gegooid kreeg, terwijl de leerling riep dat zijn moeder een hoer was? En gehoord dat de school de leraar vervolgens op non aktief zette, en de leerling gewoon weer welkom was?
Nou, dat is op Belgische scholen gelukkig anders. Daarom zou ik een katholieke uniformschool voor dochter die daar zelf ook heen wil, perfect vinden. Beleefdheid, orde, netheid en ijver, waren de eerste vakken op mijn rapport. En geloof me, het is nódig om kinderen discipline en respect te leren.
Bovendien is de kwaliteit van het onderwijs prima.
Nou, dat is op Belgische scholen gelukkig anders. Daarom zou ik een katholieke uniformschool voor dochter die daar zelf ook heen wil, perfect vinden. Beleefdheid, orde, netheid en ijver, waren de eerste vakken op mijn rapport. En geloof me, het is nódig om kinderen discipline en respect te leren.
maandag 28 januari 2019 om 08:45
Toevallig heb ik dat filmpje deze ochtend voor het eerst gezien. Ik schrok! Inderdaad wat een brutaliteit en lef!47084 schreef: ↑28-01-2019 08:16Dat filmpje gezien van die leraar die een kruk naar zich toe gegooid kreeg, terwijl de leerling riep dat zijn moeder een hoer was? En gehoord dat de school de leraar vervolgens op non aktief zette, en de leerling gewoon weer welkom was?
Weet je het gekke is dat mijn familie in Nederland zegt dat ze vinden dat hun kinderen best wel meer gedisciplineerd morgen worden op school. Dat het op sommige scholen gewoon een zooitje ongeregeld is. Ze vinden dat ik teveel vast hou aan de sfeer op de middelbare scholen in de jaren '90.
Ik zat toen op een havo/VWO school en dit soort toestanden (zoals in het filmpje) nooit gekend. Onze rector was zo streng dat als je die al zag aankomen je hard je best deed om niet in zijn vizier terecht te komen. Maar er heerste verder wel een losse sfeer op school. Nooit dit soort situaties gezien. Er was best wel een respect voor de leraren. Zijn de tijden zo hard veranderd in Nederland?
maandag 28 januari 2019 om 10:55
Hanaa schreef: ↑28-01-2019 08:45Toevallig heb ik dat filmpje deze ochtend voor het eerst gezien. Ik schrok! Inderdaad wat een brutaliteit en lef!
Weet je het gekke is dat mijn familie in Nederland zegt dat ze vinden dat hun kinderen best wel meer gedisciplineerd morgen worden op school. Dat het op sommige scholen gewoon een zooitje ongeregeld is. Ze vinden dat ik teveel vast hou aan de sfeer op de middelbare scholen in de jaren '90.
Ik zat toen op een havo/VWO school en dit soort toestanden (zoals in het filmpje) nooit gekend. Onze rector was zo streng dat als je die al zag aankomen je hard je best deed om niet in zijn vizier terecht te komen. Maar er heerste verder wel een losse sfeer op school. Nooit dit soort situaties gezien. Er was best wel een respect voor de leraren. Zijn de tijden zo hard veranderd in Nederland?
Respect voor leraren is tegenwoordig ver te zoeken. Ik zou in deze tijd geen leraar willen zijn
Ik zou je dochter op een school doen van haar keuze. Er is niks mis mee met orde en netheid
maandag 28 januari 2019 om 11:18
Ik ben zelf Belgische en ging vroeger naar een atheneum (BE), waar de regels nogal los waren. Kwam mij ook goed uit, want ik was nogal rebels als puber. Mijn beste vriendin zat op een uniform school.
We kwamen elkaar tegen op het hoger onderwijs, waar ze (naar haar eigen zeggen) nogal een cultuurschok in het begin heeft gehad, qua diversiteit, zelf plannen, zelfstandigheid, mondigheid. Maar dat is haar ook gelukt. Ze kijkt met plezier terug op haar schooltijd in het middelbaar - vond het inderdaad leuk dat ze nooit hoefde na te denken over wat ze aan moest.
Haar dochter gaat nu naar dezelfde uniformschool en heeft het daar ook prima naar haar zin. Ik merk dat ik haar een beetje "bleu" vind - weinig uitgesproken als karakter. Als ik daar mijn puber tegenover zet (atheneum NL) - die lijkt veel ouder in redeneren, opkomen voor zichzelf, meningen, etc.
Ik neem aan dat die verschillen na het hoger onderwijs ook wel weer gaan bijtrekken, net zoals het bij de vorige generatie was.
Sommige jongeren vinden het gewoon prettiger om nog wat langer in een veilig bad van regels en reglementen te blijven hangen, terwijl anderen daar juist op stuk lopen. Als het bij de persoonlijkheid van je dochter past, zou ik daar geen verdere twijfel bij hebben.
We kwamen elkaar tegen op het hoger onderwijs, waar ze (naar haar eigen zeggen) nogal een cultuurschok in het begin heeft gehad, qua diversiteit, zelf plannen, zelfstandigheid, mondigheid. Maar dat is haar ook gelukt. Ze kijkt met plezier terug op haar schooltijd in het middelbaar - vond het inderdaad leuk dat ze nooit hoefde na te denken over wat ze aan moest.
Haar dochter gaat nu naar dezelfde uniformschool en heeft het daar ook prima naar haar zin. Ik merk dat ik haar een beetje "bleu" vind - weinig uitgesproken als karakter. Als ik daar mijn puber tegenover zet (atheneum NL) - die lijkt veel ouder in redeneren, opkomen voor zichzelf, meningen, etc.
Ik neem aan dat die verschillen na het hoger onderwijs ook wel weer gaan bijtrekken, net zoals het bij de vorige generatie was.
Sommige jongeren vinden het gewoon prettiger om nog wat langer in een veilig bad van regels en reglementen te blijven hangen, terwijl anderen daar juist op stuk lopen. Als het bij de persoonlijkheid van je dochter past, zou ik daar geen verdere twijfel bij hebben.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
maandag 28 januari 2019 om 12:38

Denk doordat kinderen thuis geen respect meer leren en geen straf meer krijgen, ze op school ook extra rebelleren. In mijn kindertijd/jeugd kreeg je thuis ook nog straf als je op school (of buiten de deur in 't algemeen) iets geflikt had en een volwassene klaagde over je bij je ouders. Nu kun je als volwassene geen respect meer afdwingen bij kinderen omdat je anders de ouders over je heen krijgt die hun bloedje dat nooooooit iets verkeerd doet verdedigen.
maandag 28 januari 2019 om 12:58
Dit was een school in Beverwijk. Geografisch zijn er verschillen in bevolkingssamenstelling, en dus ook in hoe je het leven ervaart.Hanaa schreef: ↑28-01-2019 08:45Toevallig heb ik dat filmpje deze ochtend voor het eerst gezien. Ik schrok! Inderdaad wat een brutaliteit en lef!
En als je dan een VMBO hebt, dan kan je leven aardig verziekt worden door wat er daar zo rondloopt.
Hier hebben ze op de school met slechte reputatie trouwens ook gepensioneerde politiemannen als conciërge. De enige manier om dat soort gastjes nog enigszins in toom te houden.