Gekrompen trui

23-12-2018 17:01 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb een hele mooie trui die best wel oversized was. super blij mee maar hij is laatst bij de witte was gegooid waardoor hij nu zwaar gekrompen is. heel erg jammer, heb azijn en conditioner al geprobeerd maar blijft klein. iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen? was niet zo’n goedkope trui anders had ik wel al een nieuwe gehaald.. :(
Helaas..
Niks aan te doen. Gekrompen kleding kan je niet terug brengen naar de originele staat. Helaas.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kleddernat op een grote paspop oid hangen? Misschien dat ‘ie dan wat uithangt
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Ik weet niet hoe klein de trui nu is, maar ik merk dat de meeste kledingstukken (zeker van viscose, maar ook truien dus) vaak wat kleiner uit de was komen. Ik rek ze altijd uit als ze nog redelijk nat zijn, door flink aan de stof te trekken (mouwen en onderkant). Bij mij werkt dat prima en ik merk echt verschil, maar goed, zoiets werkt natuurlijk niet als de trui extreem gekrompen is :-(
Als het wol is kun je het vergeten. komt niet weer in originele staat.
Helaas
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik breng op mijn werk een gekrompen trui nog wel eens terug in zijn fatsoen met het stoomstrijkijzer (wel zo'n industrieel geval, geen tefaldingetje). Beetje trekken (wel gelijkmatig) en dan de hete stoom erdoor, dan weet ik er wel weer een confectiemaatje aan te breien. In iets ernstiger gevallen doen we zo'n trui alsnog naar de stomerij en die weten er vaak ook nog wel iets van te maken.

Maar als ze gekrompen zijn tot formaat Barbietruitje biedt niets uitkomst meer, dan wordt het gewoon vergoeden. Zeker bij 100% scheerwol of angora/merino kun je het wel vergeten.
Een buurvrouw van mij was vroeger (toen ik nog kind was) niet zo goed in de was en als er dan weer iets gekrompen was belde ze bij ons aan om te vragen of ik het wilde hebben want het was van een volwassen maat in een kindermaatje veranderd. Zo droeg ik dus best dure truitjes af en toe.

Kortom kun je er niet een nichtje, buurmeisje etc blij mee maken als het te erg gekrompen is?
In web bak water met babyshampoo of wasverzachter laten weken een nachtje ofzo. Dan worden de vezels weer week en kun je het uitrekken. Daarna uithangen en laten drogen. Ik heb dat gedaan met een wollen jurkje en het werkt.
Cum non tum age
Goguma schreef:
23-12-2018 17:58
Een buurvrouw van mij was vroeger (toen ik nog kind was) niet zo goed in de was en als er dan weer iets gekrompen was belde ze bij ons aan om te vragen of ik het wilde hebben want het was van een volwassen maat in een kindermaatje veranderd. Zo droeg ik dus best dure truitjes af en toe.

Kortom kun je er niet een nichtje, buurmeisje etc blij mee maken als het te erg gekrompen is?
Bij krimpen van met name gebreide wollen kleding, vervilt de wol door de te hoge temperatuur en het breisel/weefsel wordt dus stugger, de soepelheid is eruit en het breisel is samengetrokken. Het is dus niet zo dat je dan een nog steeds mooie trui in een kleinere maat overhoudt, het mooie is er gewoon aan alle kanten af.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven