Getrouwd: welke achternaam gebruik je en waarom?

19-03-2009 08:13 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo lang geleden getrouwd en had me voorgenomen voortaan de achternaam van mijn man te gaan gebruiken. De reden hiervoor is dat we een zoontje hebben en het mij erg aanspreekt een 'gezinsnaam' te dragen, zodat altijd duidelijk is dat wij bij elkaar horen. Wat meespeelt: mijn eigen moeder gebruikte altijd haar eigen naam en als kind heb ik dit vaak jammer gevonden. Aan de andere kant, in deze tijd is het natuurlijk veel gebruikelijker je eigen naam te houden en zorgt het voor minder verwarring dan toen ik zelf klein was.

Jullie horen het al: ik twijfel nog steeds. Ik mis mijn eigen achternaam erg, hoe raar dat ook klinkt. Ik gebruik de nieuwe naam, maar het voelt niet alsof ik het bén. Zou er een identiteitscrisis van krijgen .

Ik ben benieuwd wat jullie afwegingen waren om welke achternaam te gebruiken. En ook naar hoe dat in de praktijk bevalt. Natuurlijk ga ik hierin mijn eigen beslissing nemen, maar zoals wel vaker op dit forum kan het helpen om wat inzichten van anderen te lezen.
quote:Yraatje schreef op 19 maart 2009 @ 15:27:

[...]

En misschien ook wel omdat wij vrouwen toch toegeeflijker zijn??

De (jonge) mannen in mijn omgeving willen toch het liefst dat hun toekomstige vrouw hun naam aan neemt. Het is dan nog wel bespreekbaar dat zij haar eigen naam aanhoudt, maar dat hij dan haar naam aan zou nemen.... nee, dat is bij deze jonge mannen NOT DONE.....

Grappig eigenlijk he???

Ik betwijfel sterk of vrouwen toegeeflijker zijn!!

Ik denk dat veel mannen zich zouden schamen voor hun vrienden, collega's enz als ze de naam van hun vrouw zouden aannemen. Dat ze bang zijn om voor 'watjes' aangezien te worden. Het zit zo diep ingebakken in onze cultuur, dat mannen hun eigen naam blijven houden, dat het nog wel vele generaties zal duren voor daar eventueel verandering in komt.
Ik kan me in de werksfeer ook licht irriteren aan vrouwen die consequent na hun trouwen een dubbele achternaam voeren.

Het gaat om hoog opgeleide vrouwen met een verantwoordelijke baan en dan wordt alle correspondentie of publicaties met dubbele achternaam ondertekend.

Ik vat dat toch op als aangeven dat je getrouwd bent en dat boeit mij dus - in de werksfeer- in het geheel niet en ik vind het inderdaad niet geemancipeerd overkomen. Kies dan voor 1 naam, en of dat zijn of haar naam is maakt me niet uit.

Ik ken ook vrouwen die in de werksfeer (alleen) hun meisjesnaam blijven gebruiken, omdat iedereen ze zo al langere tijd kent en in de privesfeer zijn naam als familienaam gebruiken.

Of korte tijd na trouwen beide namen gebruiken en dan vervolgens overschakelen op 1 naam (zijn naam...) is ook ok.

Maar tot in de lengte van dagen mevrouw Smit-Kroes vind ik echt heel overbodig.
Mijn eigen naam want mijn man heeft een buitenlandse achternaam en is dus redelijk onuitspreekbaar.

Telefonisch merk ik dat als ik mijn man zijn achternaam gebruik er vaak nog gevraagd word of ik het allemaal wel goed begrijp etc.... Ehhh Ja waarom niet?

Daar ben ik dus ook bang voor als ik mijn vriends naam aanneem ( we zijn nog niet getrouwd, wel plannen als ik afgestudeerd ben , mijn dochtertje heeft wel zijn naam, hij is wel makkelijk maar niet nederlands zoals mijn eigen naam, maar toegegeven zijn naam klinkt mooier )
Als wij trouwen wil ik graag zijn naam achter mijn naam.
Ik zou mijn eigen naam houden. Heb de naam van vriend niet nodig om me een gezinnetje te voelen. Mocht hij er om die reden een probleem mee hebben, dan moet ie mijn naam maar nemen.
Wij hebben er lang over nagedacht voordat we gingen trouwen. Uiteindelijk hebben we allebei ervoor gekozen om Mijnnaam-Zijnnaam te gebruiken. Op mijn werk heet ik nog steeds mevrouw Mijnnaam (ik sta voor de klas en vind mijn eigen achternaam geweldig! Ook veel mooier en leuker dan Zijnnaam.) Mijn man heet op zijn werk ook nog steeds Zijnnaam. Maar als we ons voorstellen of de telefoon opnemen etc. zeggen we allebei Voornaam Mijnnaam-Zijnnaam. Dus dubbel. We hebben er voor gekozen om mijn achternaam eerst te zetten als compromis. Voor eventuele kinderen moeten we 1 achternaam kiezen (en dat is maar goed ook natuurlijk) en hij wil zijn naam heel graag doorgeven. Daarom staat mijn naam nu voorop. We zullen dan wel familie Mijnnaam-Zijnnaam zijn maar de (eventuele) kinderen dragen zijn achternaam. De belangrijkste reden is dat ik graag wilde dat man en ik dezelfde naam zouden dragen. Dus of de mijne, of de zijne of een combinatie. Mochten we ons ooit bedenken dan kunnen we het zo laten veranderen. Je mag er namelijk altijd nog voor kiezen om het om te draaien of om er eentje weg te laten.

We hebben er erg veel commentaar op gehad. Vooral van mijn immer ongevraagd commentaar leverende schoonzusje. Een dikke discussie van haar kant. Ze vroeg of we wel juridisch (!!!) hadden vast laten leggen dat eventuele kids Zijnnaam zouden gaan heten. Sjongejonge!

Ons intereseert het niet, wij vinden het mooi en leuk zo. En we gebruiken het ook echt zo (iedereen zei dat we het in het dagelijks leven toch niet zouden gebruiken, de dubbele achternaam). Ik ben er trots op dat ik zijn naam mag dragen/gebruiken. Maar ik ben er ook (zeker net zo) trots op dat hij mijn naam wil dragen/gebruiken. In het begin keken familieleden en vrienden wat vreemd maar nu is iedereen er aan gewend.
Mijn man schaamt zich er trouwens helemaal niet voor. En het went heel snel voor ons en voor onze omgeving, we zijn nog niet eens een jaar getrouwd.
Kaetje, mijn broer en zijn vrouw hebben hun kind vrouws- en mansnaam als achternaam gegeven, het kan dus wel.

De dubbele achternaam staat op de geboorteakte.
Zo ik moest even flink bijlezen zeg. Erg leuk al die reacties. Als we geen kind zouden hebben, zou ik zeker mijn eigen naam houden. Voorlopig voel ik er veel voor om mijn eigen naam te blijven gebruiken, en hoe het uitkomt man's/zoon's naam. Bij de gemeente sta ik nu mijnnaam-zijnnaam, maar dat kan ik nog laten veranderen neem ik aan?

Geboortenaam vind ik trouwens een mooi alternatief voor Meisjesnaam.

Kaetje zoals jullie het hebben opgelost vind ik erg leuk. Beetje vergelijkbaar met Katje en Thijs Römer-Schuurman, al staat bij hen zijn naam als 1e.
Foutje, het moet zijn: bij de gemeente sta ik nu nog op zijnnaam-mijnnaam, maar dat ga ik wellicht om laten draaien.
quote:milo schreef op 19 maart 2009 @ 22:35:

Kaetje, mijn broer en zijn vrouw hebben hun kind vrouws- en mansnaam als achternaam gegeven, het kan dus wel.

De dubbele achternaam staat op de geboorteakte.

Oh. Ik had het opgezocht voor we het vast gingen laten leggen bij de ondertrouw en ik vond alleen maar dat het niet kon, een dubbele achternaam. Zou het ook wel een beetje zielig vinden. Stel je voor dat wij een dubbele achternaam tegen en ons (eventuele) kind komt jouw neefje/nichtje tegen en die kunnen ook niet beslissen. Dan hebben ze dus allebei (en hun toekomstige kinderen ook!) VIER achternamen! Dat kan toch niet?

Weet iemand hier meer over?

* Ik kan er echt niets over vinden, dat je een dubbele achternaam zou mogen doorgeven. Er staat juist overal heel duidelijk dat het NIET mag. Dat je moet kiezen voor moeders naam of vaders naam. Misschien mag het wel als je van adel bent ofzo? *
anoniem_30612 wijzigde dit bericht op 19-03-2009 22:56
Reden: Het zelf nog even zitten googelen...
% gewijzigd
.
ik ga voor zijn naam, die snappen mensen tenminste en hoef ik niet (zoals mn eigen achternaam) 3 keer te spellen.
Hmmm interessante discussie. Ik vind de naam van je partner aannemen heel erg ouderwets. Heet mijn hele leven al hetzelfde, zou dat ook zeker niet veranderen als ik zou trouwen (kans dat ik trouw is ongeveer 1 procent). Heb een prima naam meegekregen van mijn ouders, dus geen enkele reden om die aan te passen. De vanzelfsprekendheid waarmee vrienden van mij ervan uitgaan dat hun (aanstaande) vrouw wel hun naam aanneemt, vind ik vaak stuitend.
Per ongeluk mezelf geciteerd...
anoniem_49116 wijzigde dit bericht op 20-03-2009 00:10
Reden: dubbele vermelding
% gewijzigd
vind het gewoon lastig, ik zit in de ov van school, ken vaak alleen de achternaam van een kind.

moet ik iets organiseren enz. dan kijk ik in de telefoonboek, ik bel op en krijg ik ineens een andere naam.

wil je je eigen naam gebruiken, zet het dan ook in het telefoonboek.

b.v erik ten voorde, mirjam de bruin.

dit wordt vaak vergeten. verder ben ik voor om je eigen naam te gebruiken.

ook ben ik voor om de kinderen aan te melden op school, sportverenigingen. onder de naam jesse ten voorde-de bruin.
quote:graspolletje schreef op 20 maart 2009 @ 00:09:

vind het gewoon lastig, ik zit in de ov van school, ken vaak alleen de achternaam van een kind.

moet ik iets organiseren enz. dan kijk ik in de telefoonboek, ik bel op en krijg ik ineens een andere naam.

ook ben ik voor om de kinderen aan te melden op school, sportverenigingen. onder de naam jesse ten voorde-de bruin.Misschien een aardig idee dat de school gewoon een goede administratie bijhoudt en zo modern wordt dat er niet automatisch van wordt uitgegaan dat moeder/vader/kind dezelfde achternaam hebben.
.
Graspolletje, dát is toch niet meer van deze tijd, een telefoonboek?

Wij (en veel vrienden met ons) hebben niet eens meer een vaste aansluiting en ik sta niet in het telefoonboek, ook geen behoefte aan.

Ben het wat dat betreft wel eens met Lilaemme.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.

ook ben ik voor om de kinderen aan te melden op school, sportverenigingen. onder de naam jesse ten voorde-de bruin.

Ik denk niet dat mensen daar rekening mee hoeven te houden.

Ten eerste staan heel veel mensen idd niet meer geregistreerd in het telefoonboek, en ten tweede lijkt het mij stukken efficienter om gewoon een goede administratie bij te houden, zodat je dat nummer gewoon paraat hebt i.p.v. dat te moeten gaan opzoeken. Wat is er overigens erg aan om een andere naam te horen als je belt? Lijkt me geen probleem om even te vragen of het de ouder van die of die betreft. Ik heb zelf veel clientencontact en vraag bijna altijd standaard aan de telefoon of ik die of die aan de lijn heb, omdat de meeste mensen alleen hun voornaam zeggen (of zelfs alleen hallo of ja?).

ook ben ik voor om de kinderen aan te melden op school, sportverenigingen. onder de naam jesse ten voorde-de bruin.Wauw, gebruik jij echt een telefoonboek? Ik heb niet eens een telefoonboek, laat staan dat Cornell of ik erin staan. En ik ga zeker geen vaste lijn nemen om het andere moeders makkelijk te maken. School heeft toch ook een telefoonlijst? En gelukkig hebben de meeste kindertjes ook een pappie die je kunt bellen, dat wordt vaak vergeten
quote:lilaemme schreef op 20 maart 2009 @ 00:06:

Hmmm interessante discussie. Ik vind de naam van je partner aannemen heel erg ouderwets. Heet mijn hele leven al hetzelfde, zou dat ook zeker niet veranderen als ik zou trouwen (kans dat ik trouw is ongeveer 1 procent). Heb een prima naam meegekregen van mijn ouders, dus geen enkele reden om die aan te passen. De vanzelfsprekendheid waarmee vrienden van mij ervan uitgaan dat hun (aanstaande) vrouw wel hun naam aanneemt, vind ik vaak stuitend.

Ik vind het vooral opvallend dat vrouwen die de naam van hun man gebruiken minder oordelen over mensen die dat niet doen dan andersom.

Ouderwets, hoezo? Je mag toch kiezen? Moet je toch zelf weten dus? Niemand die je dwingt, het hóeft niet, het mag. Dan vinden de vrouwen die dat doen het blijkbaar leuk of heeft het waarde voor ze of een andere reden die je niet kunt weten als je die vrouw niet kent, hoezo is het ouderwets? Omdat het altijd zo was vroeger?

Ik vind behang met van die psychedelische figuren ouderwets, of die gruwelijke tweedstoffen waar zo'n beetje álle moderne banken van gemaakt worden, walgelijk ouderwets vind ik dat. Maar ja, alles komt terug he op een gegeven moment, het is mode, het is een trend.

De naam van je man gebruiken zou dus best wel eens heel erg hip en trendy kunnen zijn in plaats van hopeloos ouderwets.
Als beide ouders Nederlands zijn, dan mag het kind geen dubbele achternaam dragen. Echter, als een van beide ouders niet de Nederlandse nationaliteit heeft, dan mag het kind wel een dubbele achternaam dragen (bv Yolanthe Cabau van Kasbergen). Dat is het verhaal.
Graspolletje, en dát is nu net de reden dat ik níet in het telefoonboek sta. Ik wíl niet aan de hand van mijn achternaam gevonden kunnen worden en de achternaam van mijn kinderen en man, daar zijn er zo'n paar honderd van in mijn woonplaats, dus die zijn ook niet te vinden. Heel bewust. Als iemand mijn telefoonnummer nodig heeft zijn ze vast in staat om dat op een andere manier te vragen.

Ik ben altijd heel blij geweest dat mijn achternaam anders was dan de rest van het gezin. Ik had in mijn vorige baan nogal wat nare clienten en als ik te vinden zou zijn in het telefoonboek had ik een probleem gehad.
quote:Reiger100 schreef op 19 maart 2009 @ 21:23:

[...]

Ik betwijfel sterk of vrouwen toegeeflijker zijn!!

Ik denk dat veel mannen zich zouden schamen voor hun vrienden, collega's enz als ze de naam van hun vrouw zouden aannemen. Dat ze bang zijn om voor 'watjes' aangezien te worden. Het zit zo diep ingebakken in onze cultuur, dat mannen hun eigen naam blijven houden, dat het nog wel vele generaties zal duren voor daar eventueel verandering in komt.

En dus zijn vrouwen dan toch toegeeflijker in mijn ogen. Als ze niet toegeeflijker zouden zijn zouden ze dan toch hun eigen naam houden of zeggen tegen de man: Wat jij doet is prima, maar de kids krijgen mijn achternaam (of zoiets). Want ik kan me namelijk niet voorstellen dat elke vrouw die de achternaam van haar man draagt die per se mooier vindt ofzo...

En dat mannen bang zijn om voor watje aangezien te worden is ook zo. Want ondanks dat je wel steeds vaker ziet dat mannen toch ook de achternaam van hun vrouw (erbij) aannemen, staat het toch nog wel een beetje raar: een man met twee achternamen.

Toen ik dat voor de allereerste keer zag (is al wel jaren geleden) dacht ik dat het om een getrouwde homoseksuele man ging. Nou, wat keek ik raar toen ik die man ergens voor moest bellen, een vrouw aan de telefoon kreeg die vervolgens zei dat ze haar man wel even zou roepen.......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven