Financiële kant van een kind krijgen
donderdag 27 december 2018 om 16:15
Hallo allemaal,
Even een vraag aan alle moeders/vaders.
Ik ben een meisje van 22 jaar. Mijn vriend is 23 en we hebben een grote kinderwens.
We hebben het eigenlijk heel goed voor elkaar. We wonen in een huurwoning (met optie tot koop) in een leuk dorp.
Verder hebben we allebei een baan (40 + uur) en een prima salaris.
Op dit moment beginnen de eierstokken toch wel te rammelen
.
We hebben besloten samen te kijken of het financieel mogelijk is om een kind te krijgen.
We denken dat we het goed hebben bekeken en zijn benieuwd naar de mening van ervaren ouders.
We willen ons kind maximaal 3 dagen wegbrengen naar opvang/opa en oma.
Dat betekent dat we allebei één dag minder gaan werken.
Mijn vriend kan op het werk 4x9 uur werken. Hij zal dan nog 36 uur werken.
Ik zal dan 32 uur gaan werken in 4 dagen.
Samen zullen we dan ongeveer 600 euro minder verdienen dan nu. We verdienen nu 3500 samen (netto).
Nu is 600 euro ongeveer het bedrag wat we nu per maand sparen. Dit zal dus minder makkelijk zijn als we minder gaan werken.
Verder hebben we dus een huurwoning en 2 auto's.
We hebben een spaarrekening met 1000 euro er op.
Nu hebben we een aantal vragen:
Denken jullie dat het mogelijk is om allebei 4 dagen te blijven werken? Eventueel 3 dagen zou ook mogelijk zijn voor mij.
Denken jullie dat we het financieel zouden redden met ons maandbedrag wat we overhouden?
Hoeveel moeten we ongeveer sparen voor de baby uitzet? We hebben nu 1000 euro op de spaarrekening staan na aanschaf van een aantal grote zaken, maar over het algemeen sparen we 600 per maand. We zouden dus in 9 maanden nog ruim 7000 kunnen sparen voor de uitzet.
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Groetjes van mij
Even een vraag aan alle moeders/vaders.
Ik ben een meisje van 22 jaar. Mijn vriend is 23 en we hebben een grote kinderwens.
We hebben het eigenlijk heel goed voor elkaar. We wonen in een huurwoning (met optie tot koop) in een leuk dorp.
Verder hebben we allebei een baan (40 + uur) en een prima salaris.
Op dit moment beginnen de eierstokken toch wel te rammelen
We hebben besloten samen te kijken of het financieel mogelijk is om een kind te krijgen.
We denken dat we het goed hebben bekeken en zijn benieuwd naar de mening van ervaren ouders.
We willen ons kind maximaal 3 dagen wegbrengen naar opvang/opa en oma.
Dat betekent dat we allebei één dag minder gaan werken.
Mijn vriend kan op het werk 4x9 uur werken. Hij zal dan nog 36 uur werken.
Ik zal dan 32 uur gaan werken in 4 dagen.
Samen zullen we dan ongeveer 600 euro minder verdienen dan nu. We verdienen nu 3500 samen (netto).
Nu is 600 euro ongeveer het bedrag wat we nu per maand sparen. Dit zal dus minder makkelijk zijn als we minder gaan werken.
Verder hebben we dus een huurwoning en 2 auto's.
We hebben een spaarrekening met 1000 euro er op.
Nu hebben we een aantal vragen:
Denken jullie dat het mogelijk is om allebei 4 dagen te blijven werken? Eventueel 3 dagen zou ook mogelijk zijn voor mij.
Denken jullie dat we het financieel zouden redden met ons maandbedrag wat we overhouden?
Hoeveel moeten we ongeveer sparen voor de baby uitzet? We hebben nu 1000 euro op de spaarrekening staan na aanschaf van een aantal grote zaken, maar over het algemeen sparen we 600 per maand. We zouden dus in 9 maanden nog ruim 7000 kunnen sparen voor de uitzet.
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Groetjes van mij
donderdag 27 december 2018 om 17:28
Oh ja... Niet om het een of ander, maar ik ben nu nieuwsgierig geworden: Jullie sparen 600€ per maand, en op jullie spaarrekening staat 1000€.
Dat klinkt eigenlijk niet alsof jullie heel erg goed zijn in sparen.... hoe komt dat?
Sorry, staat er gewoon bij in de OP....
Dat klinkt eigenlijk niet alsof jullie heel erg goed zijn in sparen.... hoe komt dat?
Sorry, staat er gewoon bij in de OP....
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
donderdag 27 december 2018 om 17:31
Jullie denken er iig goed over na!
Hier op mijn 25ste ons eerste kind gekregen (man is 4 jaar ouder).. Wij wilden ook beiden 32 uur werken, maar dat heb ik van tevoren toch echt onderschat.. Ben daarna ook teruggegaan naar 28 uur, en dat is prima te doen..
En wat betreft carrière maken, dat kan prima, ook met kinderen maar dat ligt wss ook wel een klein beetje aan je werkgever.
Wij hebben namelijk exact om dezelfde reden ervoor gekozen om niet eerst carrière te maken en hebben dus niet gewacht met kinderen krijgen (het wil natuurlijk ook niet zeggen dat het allemaal gelijk lukt en goed blijft gaan).. En vooralsnog gaat het zo prima, ik ben blij dat ik nog geen hoge functie heb met bijbehorende sores en gezeur, dat komt wel over een aantal jaar (of niet, ik ben eigenlijk ook best tevreden met deze functie
)
Ik ben nu 29 en nr 2 is onderweg.. Over een jaar of 5 kan ik nog steeds manager worden als ik wil.. Maar eenmaal manager en dan aan kinderen beginnen, dat lijkt me erg zwaar..
Maar zoals eerder ook al gezegd, kijk even naar de kosten van kinderopvang. En waar je nu de rest van je geld aan uitgeeft. Wss is het niet direct een probleem (met kind ben je nu eenmaal vaker thuis en dat bespaard automatisch geld op uiteten, bioscoop en andere leuke dingen die jullie nu waarschijnlijk wel doen)..
Hier op mijn 25ste ons eerste kind gekregen (man is 4 jaar ouder).. Wij wilden ook beiden 32 uur werken, maar dat heb ik van tevoren toch echt onderschat.. Ben daarna ook teruggegaan naar 28 uur, en dat is prima te doen..
En wat betreft carrière maken, dat kan prima, ook met kinderen maar dat ligt wss ook wel een klein beetje aan je werkgever.
Wij hebben namelijk exact om dezelfde reden ervoor gekozen om niet eerst carrière te maken en hebben dus niet gewacht met kinderen krijgen (het wil natuurlijk ook niet zeggen dat het allemaal gelijk lukt en goed blijft gaan).. En vooralsnog gaat het zo prima, ik ben blij dat ik nog geen hoge functie heb met bijbehorende sores en gezeur, dat komt wel over een aantal jaar (of niet, ik ben eigenlijk ook best tevreden met deze functie
Ik ben nu 29 en nr 2 is onderweg.. Over een jaar of 5 kan ik nog steeds manager worden als ik wil.. Maar eenmaal manager en dan aan kinderen beginnen, dat lijkt me erg zwaar..
Maar zoals eerder ook al gezegd, kijk even naar de kosten van kinderopvang. En waar je nu de rest van je geld aan uitgeeft. Wss is het niet direct een probleem (met kind ben je nu eenmaal vaker thuis en dat bespaard automatisch geld op uiteten, bioscoop en andere leuke dingen die jullie nu waarschijnlijk wel doen)..
donderdag 27 december 2018 om 17:32
@flipje2
We hebben de afgelopen 2 jaar 1 auto erbij gekocht toen ik begon met werken en de auto van mijn vriend (een oudje uit 1995) vervangen.
We wonen nu drie jaar samen en hebben sindsdien 25000 euro gespaard.
Dit geld is gegaan naar 2 auto's en een mooie reis naar Amerika.
Nu hebben we net nog een boxspring bed gekocht omdat het oude bed aan vervanging toe was.
Vanaf deze maand beginnen we weer volop met sparen.
We kunnen eventueel nog meer dan 600 per maand sparen, maar we genieten ook nog af en toe van uit eten gaan, weekendjes weg etc. nu het nog kan.
We hebben de afgelopen 2 jaar 1 auto erbij gekocht toen ik begon met werken en de auto van mijn vriend (een oudje uit 1995) vervangen.
We wonen nu drie jaar samen en hebben sindsdien 25000 euro gespaard.
Dit geld is gegaan naar 2 auto's en een mooie reis naar Amerika.
Nu hebben we net nog een boxspring bed gekocht omdat het oude bed aan vervanging toe was.
Vanaf deze maand beginnen we weer volop met sparen.
We kunnen eventueel nog meer dan 600 per maand sparen, maar we genieten ook nog af en toe van uit eten gaan, weekendjes weg etc. nu het nog kan.
donderdag 27 december 2018 om 17:33
Dat is ook prima, maar ik snap wel dat TO daar niet vanuit gaat en het is nou niet zo dat mensen die later samen kinderen krijgen en masse samenblijven ofzo. Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken.Poppy_del_Rio schreef: ↑27-12-2018 17:21Het zal ongetwijfeld ook vaak goed gaan.
Maar zelf ben ik ZO ontzettend blij dat ik gewacht heb. Terwijl de man met wie ik op mijn 22e samenwoonde, ook echt een leuke man was met wie ik nog steeds bevriend ben. Maar als levenspartners bleken we (na 5 jaar serieuze relatie) toch niet te passen. Want tussen de 20 en de 25 ontwikkel je je normaal gesproken nog enorm. Dat deden wij ook, maar verschillende kanten op. Die invalshoek wil ik TO ook meegeven.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 27 december 2018 om 17:36
Zeker
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 27 december 2018 om 17:40
Oh wat ik wel een ‘nadeel’ vind aan zo ‘jong’ een kind krijgen, is dat we de eersten zijn in onze omgeving. Vrienden zijn (bijna) allemaal nog niet bezig met kinderen, onze kinderen zullen jaren ouder zijn dan eventuele neefjes en nichtjes, want we zijn beiden de oudsten thuis.
Soms is het in die zin best eenzaam. Maar goed, geen reden om te wachten.
Soms is het in die zin best eenzaam. Maar goed, geen reden om te wachten.
donderdag 27 december 2018 om 17:43
Wij ervaren ook in onze vriendenkring dat niemand nog bezig is met kinderen krijgen.
Ze grappen wel altijd als ik een nieuwtje heb, dat ik waarschijnlijk zwanger ben.
het zou ze niks verbazen.
Mijn zus overigens wel. Die heeft vorig jaar een miskraam gehad. Zij zijn het wel weer aan het proberen.
Het zou leuk zijn als onze kinderen en die van mijn zus ongeveer even oud zijn. Dan kunnen ze samen optrekken.
Ze grappen wel altijd als ik een nieuwtje heb, dat ik waarschijnlijk zwanger ben.
het zou ze niks verbazen.
Mijn zus overigens wel. Die heeft vorig jaar een miskraam gehad. Zij zijn het wel weer aan het proberen.
Het zou leuk zijn als onze kinderen en die van mijn zus ongeveer even oud zijn. Dan kunnen ze samen optrekken.
donderdag 27 december 2018 om 17:53
Ik zou zelf nog een half jaar wachten en sparen.
Heb je toch iets als buffer als morgen 1 van de auto's zware panne heeft.
Of de wasmachine en de koelkast beiden op 't zelfde moment de geest geven.
Maar als je dit echt wil en gereisd hebt en dergelijke ... ga ervoor!
Sowieso leef je naar wat je hebt.
Hou er overigens ook rekening mee dat als je je huis dat je nu huurt ooit wil kopen, je ook daar spaargeld voor nodig hebt.
Banken lenen geen 105 % meer, dus die 5 % zal je toch echt bij elkaar moeten rapen.
Ik zou dus niet te snel allebei 4 dagen gaan werken bij 't eerste kind als dat ten koste van je volledig spaarvermogen gaat.
Waarom eerst niet kijken wat 4-5 geeft of alleen tijdelijk ouderschapsverlof nemen?
Heb je toch iets als buffer als morgen 1 van de auto's zware panne heeft.
Of de wasmachine en de koelkast beiden op 't zelfde moment de geest geven.
Maar als je dit echt wil en gereisd hebt en dergelijke ... ga ervoor!
Sowieso leef je naar wat je hebt.
Hou er overigens ook rekening mee dat als je je huis dat je nu huurt ooit wil kopen, je ook daar spaargeld voor nodig hebt.
Banken lenen geen 105 % meer, dus die 5 % zal je toch echt bij elkaar moeten rapen.
Ik zou dus niet te snel allebei 4 dagen gaan werken bij 't eerste kind als dat ten koste van je volledig spaarvermogen gaat.
Waarom eerst niet kijken wat 4-5 geeft of alleen tijdelijk ouderschapsverlof nemen?
donderdag 27 december 2018 om 17:54
TO klinkt alsof jullie het prima uitgedacht hebben. Wel vind ik het krap wat jullie aan spaargeld hebben en dat jullie misschien niet meer kunnen sparen bij minder werken.
Misschien eens de eerste drie maanden volgend jaar wat strakker op geld letten en kijken waar het heen gaat. Kunnen jullie mooi extra sparen. En als jullie dan heel 2019 mooi sparen en spullen tweedehands kopen lijkt me dat jullie in 2020 een mooi spaarsaldo hebben voor als jullie dan een kindje mogen krijgen.
Vind het zelf aan de jonge kant. Aan de andere kant hoopte ik zelf op 26/27, maar was ik toen nog niet/te kort samen met de juiste partner.
Veel succes!
Misschien eens de eerste drie maanden volgend jaar wat strakker op geld letten en kijken waar het heen gaat. Kunnen jullie mooi extra sparen. En als jullie dan heel 2019 mooi sparen en spullen tweedehands kopen lijkt me dat jullie in 2020 een mooi spaarsaldo hebben voor als jullie dan een kindje mogen krijgen.
Vind het zelf aan de jonge kant. Aan de andere kant hoopte ik zelf op 26/27, maar was ik toen nog niet/te kort samen met de juiste partner.
Veel succes!
donderdag 27 december 2018 om 17:57
Jullie gaan €600 per maand minder verdienen indien jullie allebei 4 dagen gaan werken. Hoe gaan jullie de kinderopvang en onverwachte uitgaven betalen als jullie niks meer kunnen sparen?
Ik snap niet dat iedereen hier zegt dat het moet lukken?
anoniem_175652 wijzigde dit bericht op 27-12-2018 17:59
0.00% gewijzigd
donderdag 27 december 2018 om 18:01
@missjackson op dit moment storten we allebei een bedrag op de gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten en een bedrag op de spaarrekening (rond de 300, 350 per persoon) De rest van ons geld ( ongeveer 300/350 p.p) maken we op aan benzine en leuke dingen omdat het kan! Als we straks minder te besteden hebben, zullen we ook minder uitgeven aan dagjes uit/kleding/benzine.
donderdag 27 december 2018 om 18:04
missjackson schreef: ↑27-12-2018 17:57Jullie gaan €600 per maand minder verdienen indien jullie allebei 4 dagen gaan werken. Hoe gaan jullie de kinderopvang en onverwachte uitgaven betalen als jullie niks meer kunnen sparen?
Kinderopvang kost geen drol, zeker niet met dat salaris.
donderdag 27 december 2018 om 18:08
Je hebt het prima voor elkaar lijkt mij zo en ik denk niet dat je je moet laten leiden door de reacties over dat je te jong bent.
Je bent nu 7 jaar bij je vriend en woont 3 jaar samen, je weet dus hoe het samen is.
Ik ging op die leeftijd van jou ook niet meer uit en nooit behoefte gehad om verre reizen te maken. Ik was toen al erg ingesteld op de wens van het kindjes krijgen. Ik deed echter nog een opleiding en mijn vriend was er toen nog niet aan toe.
Niet iedereen is het zelfde, dus bekijk vooral jullie wensen samen.
Als je je houdt aan het sparen van 600 euro per maand, dan heb je een prima buffer na 9 maanden. En houdt er rekening mee dat het kan dat je niet meteen zwanger raakt.
Ben wel benieuwd of je niet liever eerst samen een huisje koopt? Als je liever huurt kan dat natuurlijk ook.
Je bent nu 7 jaar bij je vriend en woont 3 jaar samen, je weet dus hoe het samen is.
Ik ging op die leeftijd van jou ook niet meer uit en nooit behoefte gehad om verre reizen te maken. Ik was toen al erg ingesteld op de wens van het kindjes krijgen. Ik deed echter nog een opleiding en mijn vriend was er toen nog niet aan toe.
Niet iedereen is het zelfde, dus bekijk vooral jullie wensen samen.
Als je je houdt aan het sparen van 600 euro per maand, dan heb je een prima buffer na 9 maanden. En houdt er rekening mee dat het kan dat je niet meteen zwanger raakt.
Ben wel benieuwd of je niet liever eerst samen een huisje koopt? Als je liever huurt kan dat natuurlijk ook.
donderdag 27 december 2018 om 18:19
Bedankt voor de ervaringsverhalen!
We zullen zeker nog een half jaar wachten zodat we in ieder geval een mooi buffertje kunnen sparen. Mocht het daarna meteen raak zijn dan hebben we ook nog 9 maanden om nog meer bij te sparen. Daarna hopen we elke maand rond de 100/200 euro opzij te kunnen zetten als het kind er eenmaal is.
Uiteraard kunnen we ook meer sparen en dat zullen we ook zeker doen. We hebben ongeveer 9000/10000 nodig om ons huis te kunnen kopen. Het maakt me niet zoveel uit of we het huis kopen voordat het kind er is of vlak er na. We hebben een jaar nodig om dat geld bij elkaar te krijgen. Dat komt wel goed.
We zullen zeker nog een half jaar wachten zodat we in ieder geval een mooi buffertje kunnen sparen. Mocht het daarna meteen raak zijn dan hebben we ook nog 9 maanden om nog meer bij te sparen. Daarna hopen we elke maand rond de 100/200 euro opzij te kunnen zetten als het kind er eenmaal is.
Uiteraard kunnen we ook meer sparen en dat zullen we ook zeker doen. We hebben ongeveer 9000/10000 nodig om ons huis te kunnen kopen. Het maakt me niet zoveel uit of we het huis kopen voordat het kind er is of vlak er na. We hebben een jaar nodig om dat geld bij elkaar te krijgen. Dat komt wel goed.
donderdag 27 december 2018 om 18:24
Nee dat blijkt wel
donderdag 27 december 2018 om 18:26
Ouders zien ook dat kind al jaren een stabiele relatie heeft en al 3 jaar samenwoont.Uvita schreef: ↑27-12-2018 18:24Nee dat blijkt welIk vind het wel grappig om te lezen, dat TO het al zo goed heeft bedacht, financien op een rij heeft gezet, al over oppas heeft gesproken met de (schoon)ouders. Mijn ouders hadden een hartverzakking gekregen als ik op mijn 22e langs was gekomen met die vraag!
En ook nog es beiden afgestudeerd zijn en werk hebben.
Die zullen dus heus niet uit de lucht vallen.
Al helemaal niet als er ook nog een zus met kinderplannen rondloopt.
Het wordt wat anders als je op je 22 à 23 net een jaar samen bent, 3 weken samenwoont en dan afkomt dat je zwanger bent.
donderdag 27 december 2018 om 18:32
Mijn ervaring is trouwens dat carrière maken met een (heel) jong kind ook prima kan hoor, zeker als je 4 dagen blijft werken en partner een evenredig deel van de zorg voor z’n rekening neemt.
Ik ben direct na terugkeer van m’n zwangerschapsverlof benaderd voor een managementfunctie en voer die sinds zoontje 5 maanden is ook uit, met veel plezier - maar wel steeds met aandacht voor een goede werk-privé-balans, waar m’n leidinggevende gelukkig alle begrip voor heeft.
Ik ben direct na terugkeer van m’n zwangerschapsverlof benaderd voor een managementfunctie en voer die sinds zoontje 5 maanden is ook uit, met veel plezier - maar wel steeds met aandacht voor een goede werk-privé-balans, waar m’n leidinggevende gelukkig alle begrip voor heeft.
donderdag 27 december 2018 om 18:35
Ja, daar reageerde ik dus ook op, op de quote dat niemand hetzelfde is.Belg007 schreef: ↑27-12-2018 18:26Ouders zien ook dat kind al jaren een stabiele relatie heeft en al 3 jaar samenwoont.
En ook nog es beiden afgestudeerd zijn en werk hebben.
Die zullen dus heus niet uit de lucht vallen.
Al helemaal niet als er ook nog een zus met kinderplannen rondloopt.
Het wordt wat anders als je op je 22 à 23 net een jaar samen bent, 3 weken samenwoont en dan afkomt dat je zwanger bent.