Financiële kant van een kind krijgen

27-12-2018 16:15 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even een vraag aan alle moeders/vaders.

Ik ben een meisje van 22 jaar. Mijn vriend is 23 en we hebben een grote kinderwens.
We hebben het eigenlijk heel goed voor elkaar. We wonen in een huurwoning (met optie tot koop) in een leuk dorp.
Verder hebben we allebei een baan (40 + uur) en een prima salaris.

Op dit moment beginnen de eierstokken toch wel te rammelen :).
We hebben besloten samen te kijken of het financieel mogelijk is om een kind te krijgen.
We denken dat we het goed hebben bekeken en zijn benieuwd naar de mening van ervaren ouders.

We willen ons kind maximaal 3 dagen wegbrengen naar opvang/opa en oma.
Dat betekent dat we allebei één dag minder gaan werken.

Mijn vriend kan op het werk 4x9 uur werken. Hij zal dan nog 36 uur werken.
Ik zal dan 32 uur gaan werken in 4 dagen.

Samen zullen we dan ongeveer 600 euro minder verdienen dan nu. We verdienen nu 3500 samen (netto).
Nu is 600 euro ongeveer het bedrag wat we nu per maand sparen. Dit zal dus minder makkelijk zijn als we minder gaan werken.

Verder hebben we dus een huurwoning en 2 auto's.
We hebben een spaarrekening met 1000 euro er op.

Nu hebben we een aantal vragen:
Denken jullie dat het mogelijk is om allebei 4 dagen te blijven werken? Eventueel 3 dagen zou ook mogelijk zijn voor mij.
Denken jullie dat we het financieel zouden redden met ons maandbedrag wat we overhouden?
Hoeveel moeten we ongeveer sparen voor de baby uitzet? We hebben nu 1000 euro op de spaarrekening staan na aanschaf van een aantal grote zaken, maar over het algemeen sparen we 600 per maand. We zouden dus in 9 maanden nog ruim 7000 kunnen sparen voor de uitzet.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

Groetjes van mij
Kan prima zo te lezen, je leeftijd is een persoonlijke keuze.
Het is goed om inzich te hebben in de financiële situatie wanneer je graag wil proberen een gezin te stichten.

Wij zijn recent voor het eerst ouders geworden en deel graag mijn ervaring met je.

Voor het kindje er is heb je een aantal grote uitgaven: kinderwagen, babykamer en de kleding/verzorgingsspullen. Dit kan je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. Zo hebben wij de kinderwagen gekregen en de verzorgingsspullen en het babypakje wat hij direct na geboorte aan had nieuw gekocht. Babykamer en veel andere kleertjes hebben we op marktplaats gekocht. Ook omdat ze die kleine maatjes maar kort aan hebben. Als ze er uit groeien verkoop je het weer op marktplaats voor bijna het zelfde geld (als het gaat om merk kleding als noppies, z8, tumble n dry etc)

De kosten als het kindje er is vallen ons erg mee. We hebben de luiers van Kruidvat, die hebben zo nu en dan 1+1 gratis. Dan heb je voor 14 euro 200 luiers. Niet aangebroken pakken mag je ruilen voor een grotere maar, ook zonder bon. Billendoekjes bij de etos, die hebben zo nu en dan een aanbieding 6 pakken voor 5,-. En anders heb je vaak 12 voor 12 euro. Ook flesvoeding heb je in huismerk, dit scheeld de helft met nutrilon. Maar als borstvoeding goed gaat is dat natuurlijk het mooist en goedkoopst.

Gelukkig hoeven wij niet heel erg op de kosten te letten financieel gezien maar willen wij dit zelf graag. Hierdoor kunnen we beide minder werken, van 40 naar 28 uur & 36 naar 28 uur. Dit hakt er qua salaris goed in.

Wel is onze spaarrekening een stuk dikker waardoor ik mezelf geen zorgen maak. Dus dat is wel iets waar ik als ik jullie was nog aan zou willen werken.

En daarnaast, er zijn genoeg gezinnen die het met een stuk minder moeten dus. Dus haalbaar is het zeker, misschien zal je wel je levensstijl qua uitgaven wat moeten aanpassen
Klinkt alsof jullie beiden nog niet zo lang ‘echt’ aan het werk zijn en een starterssalaris hebben? Je mag er natuurlijk nooit helemaal vanuit gaan, maar is de verwachting dat jullie salarissen nog (fors) gaan groeien de komende jaren?
Bedankt allemaal!

Jong ouders worden is voor ons een bewuste keuze.
Veel mensen doen studeren - een leuke baan - kinderen

Wij (vooral ik) hebben nu een leuke baan op niveau, maar nog wel de ambitie om door te groeien, maar wij willen het graag anders doen.

Veel mensen hebben die leuke carrière waardoor ze vrij laat kinderen krijgen.
Wij willen graag eerst een gezin stichten terwijl we doorleren in onze functie en over een jaar of 10/15 als de kinderen wat groter zijn juist voor de volgende stappen in onze carrière gaan.

We denken dat de ervaring als ouders ook kan bijdragen aan een volgende stap in je carrière.

Uiteraard ben ik nog niet zwanger. We hopen dat ik in de loop van 2019 zwanger kan raken waardoor ik in 2020 ongeveer uitgerekend zal zijn. Dan wordt ik 25 en mijn vriend 26. Wij vinden dit niet extreem jong voor een gezin.

Is dit in jullie beleving erg jong? :0
Baby uitzet kun je prima tweedehands kopen/ lenen. Kamertje Kwam van schoonzus. Nieuw matrasje gekocht en klaar.

Grootste kosten zijn opvang en minder werken. Je kunt ook minder werken door gebruik te maken van ouderschapsverlof, soms is dat deels betaald.

Verder nu doorsparen, want kind is er nog niet. Ik heb destijds ook spullen cadeau gevraagd (bijv voor kerst).
flipje2 schreef:
27-12-2018 16:38
Baby uitzet is één ding, maar tweedehands kun je heel ver komen. De vaste lasten zijn het belangrijkste.

Reken vooral even uit wat de kinderopvang gaat kosten in jullie situatie. Dit is namelijk een zeer grote kostenpost!

Bekijk de tarieven op de website van een willekeurige kinderopvang bij jullie in de buurt. En reken uit hoeveel kinderopvangtoeslag je kunt krijgen.

In ons geval kost drie dagen opvang per week ons netto (dus na verrekening met de toeslag) €800 per maand! Een rib uit je lijf dus...

Overige kosten vallen nu nog mee. Ik geef nu borstvoeding, dat is min of meer gratis (al heb je ook daar nog wel wat hulpmiddelen voor nodig), en luiers etc. kun je in de aanbieding vaak wel goedkoop krijgen.

Dus het lijkt me erg belangrijk om vooral goed over die opvang na te denken, en eventueel nu zelfs alvast bij jullie ouders te polsen of die een vaste oppas dag zouden willen en kunnen doen.
Dat hangt er ook maar net vanaf hoeveel je verdient hè. Stoppen met werken en fulltime gaan studeren was de meest lucratieve keuze die ik had kunnen maken als moeder (nee dat heb ik niet daarom gedaan, voor de duidelijkheid). Wij betalen voor 3 dagen (en we hebben geen goedkope opvang) iets van €150 per maand netto.

Bijna jammer dat ik straks ga werken want dan wordt dat heel anders :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Hou een aantal maanden je inkomsten/uitgaven bij in een Excel bestand. Dan zie je snel wat je waaraan uitgeeft, wat je reserves zijn per maand en hoeveel je nog kunt besparen.
Overigens krijg je je verlof ook gewoon nog fulltime uitbetaald.
Kinderopvang is wel echt een grote kostenpost. Verder hangt het echt van je eigen eisen af.
Wij hebben de 3 in 1 kinderwagen 2e hands voor €140, maar wel een heel nieuw kamertje gekocht a €1200.

Wat betreft jullie spaargeld: dat zou ik wel echt hoger willen. Andere auto, wasmachine/koelkast vervangen. Ik wil, zeker met een kleine, zulke dingen gewoon kunnen vervangen.

Wat betreft je leeftijd; ja jullie zijn jong, maar leeftijd zegt niet alles. Ik kom in mijn werk ouders tegen die 10 jaar ouder zijn en er echt een puinzooi van maken... Besef wel dat het krijgen van een kind en behoorlijke aanslag is op je sociale leven als je vrienden nog (lang) geen kinderen willen...
@TO: mij lijkt het voldoende. Wij doen het momenteel met minder maar het lukt opzich prima. Reisje naar China zit er ff niet in tot ik m’n diploma (en in het verlengde daarvan een baan) heb maar ach. China is er volgend jaar ook nog wel. Of het jaar daarna, want hoop zelfs zwanger te gaan raken van nr 2 :)
lux- wijzigde dit bericht op 27-12-2018 17:11
0.32% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Lillybit schreef:
27-12-2018 16:56
Kan prima zo te lezen, je leeftijd is een persoonlijke keuze.
Dit. Neef van mij is jong vader geworden (21). Hij is nu 31, en heeft alle energie om met zijn kids te spelen, zegt het heerlijk te vinden. Rent alle vaders op de voetbalclub eruit. Met oppassen door opa’s en oma’s was het wat lastiger omdat die allemaal nog aan het werk waren.
Heel erg bedankt allemaal voor de reacties!
Wij lezen het met plezier.
lux- schreef:
27-12-2018 17:06
Of het jaar daarna, want hoop zelfs zwanger te gaan raken van nr 3 :)
.
O_O jijj had er toch maar eentje?
Als je eraan toe bent, gewoon doen. Het klinkt inderdaad alsof jullie het prima voor elkaar hebben. Ik zou de spaarrekening wel inderdaad nog even stevig aanvullen in de komende maanden.

M’n zusje is net 25 en heeft kortgeleden haar eerste kindje gekregen. Ik vind dat een hele mooie leeftijd. Bij mij kwam het er door omstandigheden pas later van, maar ik had ook prima 5 jaar eerder kinderen willen krijgen.
Itsmemyselfandi schreef:
27-12-2018 17:00
Bedankt allemaal!

[...]

Ja, echt enorm jong, sorry.
Vooral omdat ik op mijn 22e in een serieuze relatie zat inclusief samenwonen en alles, maar na die tijd nog zo veranderd ben dat die relatie is uitgegaan.

Inmiddels heb ik wel kinderen, maar met een andere man. Ik ben echt onbeschrijflijk blij dat ik geen kinderen heb gekregen met de man waarvan ik op mijn 22e zeker wist dat ik ermee oud zou worden.
Erizon schreef:
27-12-2018 17:09
.
O_O jijj had er toch maar eentje?
Las het net, schrok me ook een hoedje :rofl: we gaan komend jaar voor nr 2, heb het aangepast :flag:
Poppy_del_Rio schreef:
27-12-2018 17:11
Vooral omdat ik op mijn 22e in een serieuze relatie zat inclusief samenwonen en alles, maar na die tijd nog zo veranderd ben dat die relatie is uitgegaan.

Inmiddels heb ik wel kinderen, maar met een andere man. Ik ben echt onbeschrijflijk blij dat ik geen kinderen heb gekregen met de man waarvan ik op mijn 22e zeker wist dat ik ermee oud zou worden.
Tja. Hier gaat het tot nog toe prima met de man van wie ik op mijn 22ste dacht dat ik er oud mee zou worden.
lux- schreef:
27-12-2018 17:12
Las het net, schrok me ook een hoedje :rofl: we gaan komend jaar voor nr 2, heb het aangepast :flag:
.
:mrgreen:
lux- schreef:
27-12-2018 17:13
Tja. Hier gaat het tot nog toe prima met de man van wie ik op mijn 22ste dacht dat ik er oud mee zou worden.
:high5:
Itsmemyselfandi schreef:
Bedankt allemaal!

Veel mensen doen studeren - een leuke baan - kinderen

Wij (vooral ik) hebben nu een leuke baan op niveau, maar nog wel de ambitie om door te groeien, maar wij willen het graag anders doen.

Veel mensen hebben die leuke carrière waardoor ze vrij laat kinderen krijgen.
Wij willen graag eerst een gezin stichten terwijl we doorleren in onze functie en over een jaar of 10/15 als de kinderen wat groter zijn juist voor de volgende stappen in onze carrière gaan.

We denken dat de ervaring als ouders ook kan bijdragen aan een volgende stap in je carrière.

Uiteraard ben ik nog niet zwanger. We hopen dat ik in de loop van 2019 zwanger kan raken waardoor ik in 2020 ongeveer uitgerekend zal zijn. Dan wordt ik 25 en mijn vriend 26. Wij vinden dit niet extreem jong voor een gezin.

Persoonlijk vind ik dat jong, zeker als je gestudeerd hebt. Besef je wel dat werken aan je carrière gewoon een stuk lastiger is dan zonder. Waarom zou je ervoor kiezen om daar niet nog even zonder aan te werken. Hoe is je woning, kan je daar met een gezin goed wonen? Nu heb je een hele lage huur, kun je lekker sparen voor de toekomst waar dat later moeilijker wordt.

Wij zijn eerst getrouwd, konden toen een leuke bruiloft betalen waar ik het er nu met kinderen niet meer voor over gehad zou hebben. We hebben een huis gekocht waar de 3e straks ook haar eigen kamer heeft, geen zorgen want ons leven met kleine kinderen is al druk genoeg. Ik ben heel blij met die keuzes en had onze kinderen niet eerder willen krijgen (29).
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Vooral omdat jullie nog zo jong zijn zou ik me niet afvragen of het financieel kan maar hoe jullie de taakverdeling zien als ouders. Zijn jullie het dat helemaal over eens?
Poppy_del_Rio schreef:
27-12-2018 17:11

+1

Ik was op m'n 22ste veel te wispelturig en te egocentrisch en te onrustig. Ik ben persoonlijk dan ook blij dat ik die wilde haren eerst heb kunnen verliezen. Maar ik zie ook wel mensen die al vroeg bij hun partner waren, kinderen kregen en nog steeds gelukkig zijn.
lux- schreef:
27-12-2018 17:13
Het zal ongetwijfeld ook vaak goed gaan.

Maar zelf ben ik ZO ontzettend blij dat ik gewacht heb. Terwijl de man met wie ik op mijn 22e samenwoonde, ook echt een leuke man was met wie ik nog steeds bevriend ben. Maar als levenspartners bleken we (na 5 jaar serieuze relatie) toch niet te passen. Want tussen de 20 en de 25 ontwikkel je je normaal gesproken nog enorm. Dat deden wij ook, maar verschillende kanten op. Die invalshoek wil ik TO ook meegeven.
Itsmemyselfandi schreef:
Bedankt allemaal!

...

Groot gelijk heb je. En erg jong is het ook zeker niet. Jullie hebben het goed voor elkaar en je hoeft echt niet tot 35 te wachten met een baby. Ik was zelf zwanger met 24 en beste beslissing ooit. Onze ouders zijn ook nog relatief jong en gezond en genieten volop mee. Dat kan als je 10-15 jaar langer wacht misschien wel heel anders zijn.

Mijn leven is met kind veel leuker. En ik heb een mooie carrièrestap gemaakt dus ook dat kan prima als je jong ouders wordt.

Succes met de voorpret! Er over denken en fantaseren is ook al erg leuk :)
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
lux- schreef:
27-12-2018 17:04
Dat hangt er ook maar net vanaf hoeveel je verdient hè. Stoppen met werken en fulltime gaan studeren was de meest lucratieve keuze die ik had kunnen maken als moeder (nee dat heb ik niet daarom gedaan, voor de duidelijkheid). Wij betalen voor 3 dagen (en we hebben geen goedkope opvang) iets van €150 per maand netto.

Bijna jammer dat ik straks ga werken want dan wordt dat heel anders :P
Uiteraard!! Het is bij ons ook een luxe probleem, want in ons geval zijn de kosten zo hoog omdat we maar weinig toeslag krijgen vanwege een hoog inkomen.

Maar ik bedoel hiermee wel te zeggen: reken dit vooral even uit voor de eigen situatie!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik was 27 trouwens, toen mijn zoontje geboren werd. Had toen al een IVF achter de rug. Universitair opgeleid.

Tja het is onorthodox maar daar hou ik wel van. En carrièretechnisch: ik weet inmiddels wat ik wil en dat is ook iets wat goed te combineren valt met het hebben van een gezin. Dat heeft juist mijn zoon me geleerd. Mijn studie is heel leuk en je kunt er hele gave carrièrepaden mee bewandelen, maar daarvoor betaal je op andere vlakken de prijs. Mij is het dat niet waard, zo leuk vind ik het niet. Er zijn paden die mij beter passen qua inhoud, denk ik, maar ook qua werk/gezinsbalans en voor mij speelt dat wel mee. En in mijn vakgebied is het helaas niet zo dat je heel gemakkelijk minder gaat werken, of toch maar switcht van pad. Alles kan, maar dan moet je weer een heel nieuwe postmasteropleiding gaan doen.

Dus ik ben blij dat ik nú al weet dat ik die kant niet op wil omdat het míj teveel kost en dat ik daar niet pas achter kom als ik al halverwege zo’n opleiding (waarvoor je moet solliciteren en worden aangenomen) ben.

Of jij zo’n vak hebt weet ik niet, wasrschijnlijk niet, maar ik vind het wel een voordeel in mijn geval.
lux- wijzigde dit bericht op 27-12-2018 17:30
6.73% gewijzigd
@Andersom

De taakverdeling als ouders willen we 50% 50% verdelen.
Vandaar dat we allebei 4 dagen willen gaan werken.

@chocoladestukjes

Ons huis heeft 3 slaapkamers. Ruimte genoeg voor eventueel 2 kinderen.
Anders kunnen we altijd nog verhuizen naar een groter huizen als we meer kinderen krijgen.

Verder heb ik het type opleiding gedaan (facilitair management) waarvoor toch minstens 5 jaar leidinggevende ervaring wordt gevraagd. Buiten dat zou ik als 22-jarige nog helemaal geen managementfunctie willen/aankunnen.
Ik kan nu mooi een aantal jaren leidinggevende ervaring opdoen in mijn huidige functie als projectleider bij een installatiebedrijf.

Over misschien 10/15 jaar heb ik misschien genoeg bagage om wel voor die managementfunctie te gaan. Dan lijkt het me fijn als ik geen hele jonge kinderen meer heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven