Badbevalling

29-12-2018 09:42 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn plan is om thuis in bad te bevallen, maar ik heb nog wel wat praktische vragen:

Onze verloskundigenpraktijk verhuurt baden, maar zonder verwarmingselementen. Dat lijkt me ontzettend onpraktisch en dus neig ik ernaar elders een bad te huren. Zie ik iets over het hoofd waardoor een bad zonder elementen eigenlijk best handig is?

Na de bevalling wil ik ten minste een uur de baby bij me houden zonder dat eraan gerommeld wordt (tenzij nodig, uiteraard). Ik vraag me alleen af wat praktisch is: een uur in dat vieze bad blijven zitten? Met baby verkassen?

En tot slot: veel mensen poepen tijdens de bevalling. Dat lijkt me in zo'n bad wel erg onfris. Staat de VK klaar met een schepnetje, of hoe moet ik dat voor me zien?

Verder zijn andere ervaringen en tips uiteraard zeer welkom. Bedankt alvast! :)
Geen tips , maar puur uit interesse ; waarom zou je dat willen ? (Niet negatief bedoeld, maar kan me er gewoon niks bij voorstellen).
ch86 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 09:48
Reden: Foutje door autocorrect
0.75% gewijzigd
ch86 schreef:
29-12-2018 09:48
Geen tips , maar puur uit interesse ; waarom zou je dat willen ? (Niet negatief bedoeld, maar kan me er gewoon niks bij voorstellen).
Het warme water kan de pijn met 40% verzachten, je hebt geen last van de zwaartekracht waardoor je lichaam ontlast wordt en baby's hebben een zachtere overgang waardoor ze over het algemeen relaxter zijn na een badbevalling. En je hoeft er natuurlijk uiteindelijk niet in te gaan/blijven als het niet bevalt (no pun intended), dus waarom niet? :)
Geen ervaring met bad bevalling. Wel van iemand gehoord die dat had gedaan en de man vondt het best horror een bloedbad....

Maar wel ervaring met kruiken bij de bevalling dat warme van de kruiken zorgt echt voor ontspanning en minder pijn. Ik had er 1 in onderrug en 1 aan zijkant buik.

Deze had ik:
https://www.bol.com/nl/p/fashy-warmwate ... lsrc=aw.ds
Ik zou een bad huren met alles wat erbij komt kijken en het ook bespreken met je verloskundige en haar vragen wat je allemaal nodig hebt en dan kan je ook al die vragen bespreken.

Je kindje een uur bij je houden in bad na de bevalling lijkt me wel lang, waarom wil je dat zo doen?
Dat zou ik ook bespreken met je verloskundige.

En voorzie ook iets anders voor als je tijdens de bevalling toch uit het bad wil of moet, dus ook op je bed. Wees gewoon goed voorbereid, ook als je eventueel naar het ziekenhuis moet.
Anadyomene schreef:
29-12-2018 09:53
Het warme water kan de pijn met 40% verzachten, je hebt geen last van de zwaartekracht waardoor je lichaam ontlast wordt en baby's hebben een zachtere overgang waardoor ze over het algemeen relaxter zijn na een badbevalling. En je hoeft er natuurlijk uiteindelijk niet in te gaan/blijven als het niet bevalt (no pun intended), dus waarom niet? :)
Ah ok , dat wist ik allemaal niet. Krijg altijd het beeld dat het gevaarlijk kan zijn als het kindje onder water is maar heb het net gegoogled en volgens mij is dat niet zo :p

Succes iig , wanneer ben je uitgerekend?
ch86 schreef:
29-12-2018 10:03
Ah ok , dat wist ik allemaal niet. Krijg altijd het beeld dat het gevaarlijk kan zijn als het kindje onder water is maar heb het net gegoogled en volgens mij is dat niet zo :p

Succes iig , wanneer ben je uitgerekend?
Je neemt het kindje daarna toch uit het water. En daarna gaan ze pas ademen, dus dat is geen probleem.
En hou er inderdaad rekening mee dat het best een 'bloedbad' kan worden. ;)
Koelt de baby een uur in bad niet veel te veel af? Net als jij zelf misschien.
En wordt de placenta dan ook in bad geboren?

Ziekenhuis of kraamkliniek in de buurt geen mogelijkheid tot bad bevallingen, weet je zeker dat alles wat nodig is bij de hand is.
je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt.

Niet iedere vrouw kan, mag of wil ook de uitdrijving in het bad doen. Maar vooral de weeën opvangen in het bad.

Er zijn heel veel filmpjes te vinden op het internet over waterbevallingen, in Engeland kan dit ook gewoon in het ziekenhuis. Voor mijn bevalling hadden we ook een bed in huis, en heb ik ook een aantal boeken gelezen. Uiteindelijk mocht ik niet meer thuis bevallen.

In bad bevallen is niet voor iedereen de beste optie. Ik ken verschillende vrouwen die dit gedaan hebben, en zij en hun partner vonden dit een mooie ervaring.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ja, die staat daar inderdaad met een schepnetje en als ze geluk heeft lange handschoenen.

40% is trouwens een enorm getal. Heb je daar een bron van?
Wel ervaring met badbevalling, niet met thuis. Ik zou ook echt de voorkeur geven aan in het ziekenhuis, dan heb je een comfortabel bad waarbij je makkelijk het water eruit kan laten lopen en weer warm water erbij kan doen. Dit vond ik om 3 redenen handig: bij mij was het juist de douchekop die de pijn minder maakte dus moest het bad leeg kunnen lopen, als je 3 uur in bad zit wil je dat het water lekker warm blijft, en reden 3: als het inderdaad een bloedbad is kun het deels weg laten lopen en bijvullen met schoon water. Ook is hulp bij de hand indien nodig (wat was ik blij met die noodknop in het ziekenhuis toen mijn kind niet goed kon ademen). Als het je om de privacy gaat: aangeven dat je alleen de verloskundige erbij wil hebben en dat niemand zomaar binnen mag komen, dan is de privacy hetzelfde als thuis.
Ik heb 2 van de 3 bevallingen in bad gedaan. Ik had destijds een bad gekocht omdat dat niet veel scheelde met een bad huren, verwarmingselementen had ik niet en heb deze ook niet gemist.

Ik vond het heerlijk en kijk er zeer positief op terug.

Een bloedbad is het zeker niet geworden hoor, het viel me ontzettend mee qua viezigheid, de placenta heb ik niet in bad gedaan overigens maar ben beide keren naar het bed verkast.
Een warme douche kan ook helpen! En er zijn idd bevalcentra waar je in bad kan bevallen! Ik zou het even met je verloskundige bespreken, zij weet vast waar dit in je omgeving kan (of gehuurd kan worden)!

Hou je wel rekening met het feit dat bevallingen nogal onvoorspelbaar zijn? En dat je van te voren niet zeker weet of het wel kan zoals jij het hoopt. Dit ivm teleurstelling/een hoop geregel voor niks. Pin jezelf er niet te veel op vast (bij mij had dit bad niet gekund; het eindigde medisch, ondanks dat ik een perfecte zwangerschap heb gehad). Los daarvan, goed dat je weet wat je wil en wat je belangrijk vindt! Succes!
Mij lijkt het altijd zo'n gedoe. Vanaf een week of 37 ruimte in huis maken èn houden voor zo'n bad. Ik was al blij als ik m'n huis op orde had zonder dat!!!

En als je weeën beginnen, moet je dus ondertussen dat bad gaan opzetten en vol laten lopen? Je hebt dan wel wat anders aan je hoofd! Ik kan me voorstellen dat het een verademing is als dat ding eindelijk staat en je erin kan. Ik moet er niet aan denken. Volgens mij bereik je de nodige rust sneller als je dat allemaal niet hoeft te regelen en gewoon zonder toestanden de gelegenheid krijgt je te ontspannen en je in jezelf te keren.

Maar goed, ik heb er geen ervaring mee. Vooral vragen.

En hoe gaat dat na de bevalling? Ik was dan moe en wilde samen met de vader van ons kind genieten. Lekker in bed. De eerste kraamvisite kondigde zich bij ons ook al snel aan. Opa en oma kwamen binnen een paar uur al kijken en het/de oudere kind(eren) waarop ze hadden gepast terugbrengen. Wat doe je dan met dat bloedbad? Krijgen de grootouders beschuit met muisjes of staan ze dan samen met de vader dat bad te boenen en de boel droog te krijgen?

Ik weet het niet hoor. Ik ben vier keer bevallen en dat ging het beste als ik me volledig op mezelf kon concentreren. Voor mij zou het niks zijn.
wollentrui schreef:
29-12-2018 10:40
Een warme douche kan ook helpen! En er zijn idd bevalcentra waar je in bad kan bevallen! Ik zou het even met je verloskundige bespreken, zij weet vast waar dit in je omgeving kan (of gehuurd kan worden)!

Hou je wel rekening met het feit dat bevallingen nogal onvoorspelbaar zijn? En dat je van te voren niet zeker weet of het wel kan zoals jij het hoopt. Dit ivm teleurstelling/een hoop geregel voor niks. Pin jezelf er niet te veel op vast (bij mij had dit bad niet gekund; het eindigde medisch, ondanks dat ik een perfecte zwangerschap heb gehad). Los daarvan, goed dat je weet wat je wil en wat je belangrijk vindt! Succes!

Zeker, ik probeer me op alle scenario's voor te bereiden, dus het is een wens, geen uitgangspunt. Thuis wil ik om verschillende redenen, wat de veiligheid betreft is er zonder medische indicatie geen enkele reden om naar het ziekenhuis te gaan en ik denk dat ik me beter ontspan in mijn eigen omgeving. Daarnaast is de kans op infecties kleiner thuis (eigen bacterien), volgens mijn verloskundige.

Het uur bij me houden wil ik omdat uit onderzoek blijkt dat dit veel waarde heeft voor de hechting en het op gang komen van de borstvoeding. Gelukkig is het ook standaard bij mijn praktijk dat ze het kind een uur lang huid-op-huid laten, maar ik zie dus niet helemaal voor me hoe dat met het bad moet.
Ik wilde ook in bad bevallen, maar dan wel in het ziekenhuis in een van de kraamsuites. In mijn ziekenhuis hebben ze een vast bad en 3 opblaasbadjes. Keus voor ziekenhuis was dat ik dan geen gedoe heb met dat bad zowel voor als na de bevalling.

Helaas geen bad bevalling ivm ruggenprik.
Anadyomene schreef:
29-12-2018 11:03
Zeker, ik probeer me op alle scenario's voor te bereiden, dus het is een wens, geen uitgangspunt. Thuis wil ik om verschillende redenen, wat de veiligheid betreft is er zonder medische indicatie geen enkele reden om naar het ziekenhuis te gaan en ik denk dat ik me beter ontspan in mijn eigen omgeving. Daarnaast is de kans op infecties kleiner thuis (eigen bacterien), volgens mijn verloskundige.

Het uur bij me houden wil ik omdat uit onderzoek blijkt dat dit veel waarde heeft voor de hechting en het op gang komen van de borstvoeding. Gelukkig is het ook standaard bij mijn praktijk dat ze het kind een uur lang huid-op-huid laten, maar ik zie dus niet helemaal voor me hoe dat met het bad moet.
Mij is verteld dat na de bevalling in bad je uit dat bad moet voor huid-op-huid ivm onderkoeling van zowel moeder als kind.
BlairMeester schreef:
29-12-2018 11:12
Mij is verteld dat na de bevalling in bad je uit dat bad moet voor huid-op-huid ivm onderkoeling van zowel moeder als kind.
Oke, dat is een duidelijk antwoord :), dank!
Anadyomene schreef:
29-12-2018 11:03

Dat uur huid-op-huid is inderdaad gelukkig tegenwoordig heel normaal en het advies.
Maar ik wil je ook meegeven dat als dat om welke reden dan ook niet lukt, het ook helemaal goed kan komen.
Ik had alle theoretische redenen om een slechte hechting en geen borstvoeding te hebben (keizersnede onder narcose, HELLP, 3 liter bloedverlies en kind pas na 3 dagen kunnen zien en vasthouden), maar de borstvoeding liep als een tierelier en dochter en ik hebben een ijzersterke band.
Ik hoop dat dit alles je bespaard blijft natuurlijk, maar ook om even een tegengeluid te geven.
Je weet dat 60% van alle eerste bevallingen in het ziekenhuis eindigt? Bereid je je daar ook op voor?
Je kan toch daarna gewoon uit bad en met de baby in bed gaan liggen? Dan laat je hem terwijl je je afdroogt ff door je man vast houden.

Ik had het mijn hele bevalling overigens bloedheet en het allerlaatste wat ik wilde was warm water over me heen. Maar daarin schijn ik erg alleen te zijn :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
29-12-2018 11:25
Je kan toch daarna gewoon uit bad en met de baby in bed gaan liggen? Dan laat je hem terwijl je je afdroogt ff door je man vast houden.

Ik had het mijn hele bevalling overigens bloedheet en het allerlaatste wat ik wilde was warm water over me heen. Maar daarin schijn ik erg alleen te zijn :P
Nee hoor, er zijn heel veel vrouwen die het warm hebben en de koude washandjes niet aan te slepen zijn.
Ga ervoor al het je wat lijkt!!! Het was voor mij zo’n opluchting toen ik het bad inging. Zoveel meer ontspannen en minder pijn. Ik heb een bad gekocht omdat het niet veel scheelde qua prijs. Compleet met alles wat je nodig hebt qua koppelingen en slangen.
Het afkoelen van het water moet erg meevallen.

Het bloedbad viel erg mee en hebben heerlijk nog een tijdje in bad gezeten.

Ook het opruimen was zo klaar. Tegen de tijd dat ik was gecontroleerd had mijn man het bad al opgeruimd met de kraamhulp. Er zit trouwens een wegwerphoes in dus poetsen is niet nodig.

O ja, een kraamhulp staat idd klaar met een schepnetje :rrr:

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
lux- schreef:
29-12-2018 11:25

Nee hoor, ik ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven