Badbevalling

29-12-2018 09:42 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn plan is om thuis in bad te bevallen, maar ik heb nog wel wat praktische vragen:

Onze verloskundigenpraktijk verhuurt baden, maar zonder verwarmingselementen. Dat lijkt me ontzettend onpraktisch en dus neig ik ernaar elders een bad te huren. Zie ik iets over het hoofd waardoor een bad zonder elementen eigenlijk best handig is?

Na de bevalling wil ik ten minste een uur de baby bij me houden zonder dat eraan gerommeld wordt (tenzij nodig, uiteraard). Ik vraag me alleen af wat praktisch is: een uur in dat vieze bad blijven zitten? Met baby verkassen?

En tot slot: veel mensen poepen tijdens de bevalling. Dat lijkt me in zo'n bad wel erg onfris. Staat de VK klaar met een schepnetje, of hoe moet ik dat voor me zien?

Verder zijn andere ervaringen en tips uiteraard zeer welkom. Bedankt alvast! :)
Miek_ schreef:
29-12-2018 12:27
Ik bedoel ermee dat ik het raar vind dat de praktijk dit niet heeft meegenomen in de voorlichting. Juist omdat je dit belangrijk vindt is het fijn om te weten dat dit standaard is, ook als de bevalling anders loopt dan verwacht en je het zelf eventueel niet kunt doen. Je wilt daar tijdens de bevalling namelijk echt niet over gaan stressen.
Nou ja, ze vertelden dus wel dat ze het altijd een uur laten liggen (tenzij dat echt niet kan), maar ze vertelden niet dat dat een landelijke standaard is.
Navelstreng laten uitkloppen voor je hem doorknipt is tegenwoordig ook wel heel normaal.
Anadyomene schreef:
29-12-2018 12:30

Ik begrijp de intenties achter die reacties ook wel hoor, maar het voelt dan bijna alsof ik naief gevonden word omdat ik me op het nu meest gewenste scenario voorbereid en dat is natuurlijk ook weer gek.
ja dat had ik ook "Florence misschien wil je het dan echt anders…." "ja maar Florence, op dat moment zie je dat echt anders…" "ja maar Florence, misschien loopt het niet zoals je denkt…"

Jahaa, weet ik!!!!! maar misschien loopt het ook allemaal wel zo als je denkt en wil je het allemaal wel. Daarnaast denk ik dat het gewoon gezond is om er over na te denken, dus het process van voorbereiding zelf dient ook een doel. Dus gewoon lekker verder gaan en iedereen laten roepen dat het wellicht anders gaat.
Anadyomene schreef:
29-12-2018 12:31
Des te beter dat het nu standaard is :), voor mij was het wel een opluchting dat ik daar dan dus geen punt meer van hoef te maken, ook niet als ik bijvoorbeeld onverhoeds onder leiding van een gynaecoloog beval die ik niet eerder gesproken heb.
ik weet niet of jij hebt wat ik nu ga zeggen, maar daar lijkt het een beetje op: ik had heel erg het idee dat als ik naar het ziekenhuis zou moeten dat ik elk punt dat ik zou willen zou moeten bevechten (huidcontact, baby direct zien, wel of geen ingrepen,welke houding ik in wilde liggen etc). Mijn ervaring is natuurlijk niet perse de norm, maar bij mij hebben ze mij in het ziekenhuis gewoon alles gegeven wat ik wilde zonder knorren of morren, met het idee: bevallende vrouw wil het, dus ze krijgt het (nu wilde ik niets raars, maar inderdaad allerlei dingen zoals huidcontact die sowieso standaard bleken). Totdat alles helemaal mis ging, want dan houdt het op natuurlijk, maar ik heb echt niets te klagen over het ziekenhuis, die mensen hebben er tijdens en na mijn bevalling echt alles aan gedaan het zo prettig mogelijk te houden. Wat ik dus wil zeggen: zou het zo zijn dat je het gevoel hebt dat je in het ziekenhuis alle autonomie over je bevalling kwijt zal raken: dat hoeft echt helemaal niet het geval te zijn, mijn ervaring laat zien dat je die dus ook in het ziekenhuis gewoon kunt behouden, dingen warden mij goed uitgelegd en er werd gevraagd wat ik (en man) wilde en ik mocht dus ook gewoon vanalles kiezen.
Rondom het bad heb je voldoende ruimte nodig om de verloskundige vrij te laten lopen. En je kan zowel op de bank als op de eettafel een matras leggen voor het geval dat. De meesten bevallen beneden, omdat niet elke verdieping vloer geschikt is voor het gewicht van een bad.
florence13 schreef:
29-12-2018 12:44
ik weet niet of jij hebt wat ik nu ga zeggen, maar daar lijkt het een beetje op: ik had heel erg het idee dat als ik naar het ziekenhuis zou moeten dat ik elk punt dat ik zou willen zou moeten bevechten (huidcontact, baby direct zien, wel of geen ingrepen,welke houding ik in wilde liggen etc). Mijn ervaring is natuurlijk niet perse de norm, maar bij mij hebben ze mij in het ziekenhuis gewoon alles gegeven wat ik wilde zonder knorren of morren, met het idee: bevallende vrouw wil het, dus ze krijgt het (nu wilde ik niets raars, maar inderdaad allerlei dingen zoals huidcontact die sowieso standaard bleken). Totdat alles helemaal mis ging, want dan houdt het op natuurlijk, maar ik heb echt niets te klagen over het ziekenhuis, die mensen hebben er tijdens en na mijn bevalling echt alles aan gedaan het zo prettig mogelijk te houden. Wat ik dus wil zeggen: zou het zo zijn dat je het gevoel hebt dat je in het ziekenhuis alle autonomie over je bevalling kwijt zal raken: dat hoeft echt helemaal niet het geval te zijn, mijn ervaring laat zien dat je die dus ook in het ziekenhuis gewoon kunt behouden, dingen warden mij goed uitgelegd en er werd gevraagd wat ik (en man) wilde en ik mocht dus ook gewoon vanalles kiezen.
Dat is fijn om te lezen! Ik heb inderdaad ook verhalen gehoord waarbij het medisch personeel de bevalling eigenlijk 'overnam', en dat lijkt mij heel vervelend. In een noodsituatie is het natuurlijk niet anders, maar ergens is dit misschien inderdaad wel een sluimerende zorg. Ik wil gewoon op zo'n moment niets hoeven te bevechten, inderdaad.
lux- schreef:
29-12-2018 12:03
Ah een medestander! Ik moest van de vpk onder de douche proberen (had een weeënstorm). Ben er gillend weer onder vandaan gerend (nouja, gestrompeld), had het al zo benauwd.

Staan, op handen en knieën, lopen, bal, baarkruk en wat al niet meer; ik kon het niet. Ik wou alleen maar heel ‘onnatuurlijk’ op m’n rug in bed :P
En idd koud washandje.
Ja ik ook! Probeer het onder de douche, ja voor 2 minuten, vreselijk. Hou je sokken maar aan, neeeeeeee die moeten uit NU! En koude washandjes inderdaad. En ik heb nog gevraagd of er een raam open mocht. Nou dat is voor een verse baby niet zo fijn. Oke, dus toen ben ik op de logeerkamer bij het open raam over de vensterbank heen gaan hangen. En de vk hield angstvallig onze slaapkamer dicht met de verwarming vol open, daar wilde ik pas weer liggen toen ik persweeen kreeg.
Anadyomene schreef:
29-12-2018 12:48
Dat is fijn om te lezen! Ik heb inderdaad ook verhalen gehoord waarbij het medisch personeel de bevalling eigenlijk 'overnam', en dat lijkt mij heel vervelend. In een noodsituatie is het natuurlijk niet anders, maar ergens is dit misschien inderdaad wel een sluimerende zorg. Ik wil gewoon op zo'n moment niets hoeven te bevechten, inderdaad.
ja die verhalen had ik dus ook gehoord, maar is bij mij totaal niet gebeurd, alles draaide om mijn keuzes.

Maar laten we er vooralsnog vanuit gaan dat jij straks lekker in dat bad zit en gewoon die baby thuis in dat bad krijgt, want meestal gaat het gewoon goed. En dan denk je dan "die Florence van het vivaforum, die had gelijk".
funnymiss schreef:
29-12-2018 12:49
Ja ik ook! Probeer het onder de douche, ja voor 2 minuten, vreselijk. Hou je sokken maar aan, neeeeeeee die moeten uit NU! En koude washandjes inderdaad. En ik heb nog gevraagd of er een raam open mocht. Nou dat is voor een verse baby niet zo fijn. Oke, dus toen ben ik op de logeerkamer bij het open raam over de vensterbank heen gaan hangen. En de vk hield angstvallig onze slaapkamer dicht met de verwarming vol open, daar wilde ik pas weer liggen toen ik persweeen kreeg.
oh had ik ook, ik wilde in het ziekenhuis perse onder de douche, verpleegkundige helpt me onder die douche te komen, twee seconden later wilde ik er weer uit. Verpleegkundige vroeg of ik het op een stoel wilde proberen, ja wilde ik, verpleegkundige regelt stoel, ik zit daar twee seconden op, nee wilde ik toch niet. Verpleegkundige vraagt of ik de bal wil proberen, ja wilde ik, verpleegkundige regelt bal, na twee seconden: nee bal was het ook niet. Arme verpleegkundige…..
yette schreef:
29-12-2018 11:39
Ah, dat klinkt als minder poespas dan ik verwachtte!

Heb je ook ervaring met 'droog' ;-D bevallen? Ik ben wel benieuwd naar de mening van moeders die het een met het ander kunnen vergelijken.
Heb heel kort op bed gelegen en had toen echt wel pijn. Op het moment dat ik in bad ging gaf het echt verlichting. De mensen die er bij waren zeiden ook dat er echt een rust over mij heen kwam op dat moment.

En ik las dat iemand aangaf dat de verloskundige een schepnetje bij zich had. Weer niet of dit standaard is maar ik werd verzocht dit zelf te regelen. Er is een site ( als je wil weten welke moet je maar ff een pb doen) waar je een kant en klaar kon bestellen. Als je het bad niet gebruikt kon je hem weer terug sturen

Qua ruimte zou ik ff overleggen met de verloskundige. Officieel moest het bad in de zelfde ruimte staan maar dit was bij ons niet mogelijk. Omdat wij een grote overloop hebben heeft hij hier gestaan en was het alsnog dicht bij het bed. De ruimte hebben we toen warm gehouden met een extra straalkacheltje.
Ik vond het bad heerlijk. Na de bevalling ben ik nog even met de kleine bijgekomen in het water. Het viel echt wel mee qua viezigheid hoor. Ik mocht ook blijven zitten zolang ik wilde, in warm water is onderkoeling geen gevaar als ze geen doeken op de baby leggen. Terwijl die ellendige placenta kwam lag de kleine op de borst van mijn vriend en daarna ben ik ook uit bad gegaan. Bij een eventuele volgende zou ik weer in bad willen bevallen als alles mee zit.
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
florence13 schreef:
29-12-2018 12:35
ja dat had ik ook "Florence misschien wil je het dan echt anders…." "ja maar Florence, op dat moment zie je dat echt anders…" "ja maar Florence, misschien loopt het niet zoals je denkt…"

Jahaa, weet ik!!!!! maar misschien loopt het ook allemaal wel zo als je denkt en wil je het allemaal wel. Daarnaast denk ik dat het gewoon gezond is om er over na te denken, dus het process van voorbereiding zelf dient ook een doel. Dus gewoon lekker verder gaan en iedereen laten roepen dat het wellicht anders gaat.
Heel herkenbaar dit. Gelukkig is mijn bevalling bijna helemaal gelopen zoals gehoopt. Bijna helemaal in bad, alleen het laatste stukje niet. Het bad hielp mij enorm met ontspannen en ik voelde de pijn ook echt afnemen toen ik het water instapte. Over viezigheid en weer schoonmaken heb ik mij niet zo druk gemaakt, dat mochten anderen doen.
Wij hebben ook heel bewust eerst tijd voor onszelf genomen en daarna iedereen pas gebeld, dus geen zorgen over mensen die om dat bad heen staan.

Wij hebben uiteindelijk een bad gekocht omdat het niet veel scheelde met een bad huren. Daar zat geen verwarmingselement bij, maar het koelde niet snel af en met een emmertje heet water was het snel weer op temperatuur.
die ene wijzigde dit bericht op 29-12-2018 17:25
9.33% gewijzigd
yette schreef:
29-12-2018 11:39
Ah, dat klinkt als minder poespas dan ik verwachtte!

Heb je ook ervaring met 'droog' ;-D bevallen? Ik ben wel benieuwd naar de mening van moeders die het een met het ander kunnen vergelijken.
Ik heb allebei gedaan (ook allebei thuis). Van de eerste op bed bevallen en de tweede in bad. De bevallingen waren sowieso niet te vergelijken: 1e 3 uur ontsluitingsweeën, toen bijna 2 uur moeten persen, onverdoofde knip gehad, 2e 10 uur ontsluitingsweeën, halve minuut persen, geen schade. De tweede bevalling was sowieso kalmer en minder hectisch, maar wat ik me van de eerste vooral herinner was het getrek aan mij, op de baarkruk getild worden, er weer af, omgedraaid worden in bed, benen vastgehouden worden, moeilijk kunnen bewegen, de tweede was daarentegen veel prettiger. Ben nauwelijks aangeraakt, kon zelf bewegen en omdraaien en door het water kwam ik veel meer in een rustige flow terecht. Vooral de bewegingsvrijheid, gewichteloosheid en pijnstilling door het water vond ik heel erg prettig.
Hou je ook rekening met de vloer? Ik heb op het forum eerder wel eens gelezen dat iemand het in de slaapkamer wilde, maar dat bleek niet te kunnen ivm houten vloeren boven.
Een bad met zoveel water heeft natuurlijk een enorm gewicht, je wilt niet halverwege door de vloer zakken zeg maar... :P
The time is now
Ik had mijn stuk anders kunnen formuleren. Waarvoor mijn oprechte excuus.
Ik heb niet gezegd dat je bij een medische indicatie prima thuis kunt bevallen trouwens. Maar ik heb mijn goedbedoelde stuk weggehaald. Echt nogmaals sorry.
anoniem_376869 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 19:55
92.53% gewijzigd
@ Isabellarose- ik vind dat je echt loeigevaarlijke raad geeft door te zeggen dat je met medische indicatie prima thuis kan bevallen, als je maar een verloskundige zoekt die bereid is de risico's op zich te nemen.

Natuurlijk, het is ieders keuze en als je thuis wil blijven dan doe je dat. Maar medisch advies bewust negeren is gevaarlijk voor moeder en kind.

Ik werk in een moeder en kind centrum en heb door de jaren zo ontzettend veel dramatische gevallen gezien van ouders die alsnog binnen kwamen met uterusruptuur, verwacht groot kind dat er toch écht niet uit kwam, tweede kind van meerling dat in stuit valt na geboorte van de 1e en vast komt te zitten. Soms met overlijden van moeder en/of kind tot gevolg, of met ernstige schade. Het gebeurt niet vaak, maar geloof me, dit vergeef je jezelf nooit. Ik zou hierom nooit tegen een medisch advies in durven gaan en dit zeker niet aan anderen adviseren. Als er geen medische indicatie is en je wil graag thuis bevallen: hartstikke fijn!

On topic: bij ons in het centrum blijven moeders meestal niet zo lang in bad zitten met hun kleintje, maar transfer naar bed is snel gemaakt. Je hoeft dan max een paar minuten huid-op-huid te missen, die ook opgevangen kunnen worden door je partner. Het bad biedt veel vrouwen ontspanning!

En mocht je medisch worden: geef inderdaad je wensen duidelijk aan, zoals hier eerder werd gezegd! Wij zijn er om jouw bevalling zo veilig maar vooral ook fijn te laten verlopen, en er is echt heel veel ruimte voor ieders wensen. Dus geef het aan! Maar ik hoop dat je lekker thuis in bad kunt blijven als je dat het liefste wil!
stellamara wijzigde dit bericht op 29-12-2018 19:14
Reden: Aanvulling
2.63% gewijzigd
@Isabellarose- wat slecht om raad te geven om tegen medische indicatie in te gaan en dat te negeren. Welk recht geeft je dat om zoiets te zeggen?
Heel gevaarlijk advies! Ik ben zelf VK en ik geef nooit advies of raad op een forum aan een zwangere vrouw die ik nooit gezien heb.
Natuurlijk kan niemand je dwingen anders te doen, maar zulk advies geven is gevaarlijk en kan niet!
Ik wilde bij de eerste badbevalling in ziekenhuis. Het eerste stuk thuis schoot niet op, dus wilde toen alleen nog maar ruggenprik. Uiteindelijk eindigde deze in keizersnede.

Nu beval ik dus medisch, maar staat bad nog steeds hoog op mijn wensenlijst. Gelukkig is die mogelijkheid er hier in het ziekenhuis.
.
anoniem_374675 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 23:24
99.92% gewijzigd
Mag je ook in je eigen bad (thuis) bevallen? Lijkt me handiger omdat daar een kraan op is aangesloten en dan heb je geen gedoe met water verversen.
Groetjes!
Je praat mooi over je vak Féline.

Hier niks dan lof over de verzorging in het ziekenhuis, op de stugge nachtzuster na. Maar bij de tweede weet ik ook beter wat ik wil dus laat ik me niet overbluffen.
Heb je een bevalplan TO? Dat wordt bij ons altijd gelezen. Misschien geeft dat je rust. Echt bijna alles is bespreekbaar en anders kan er je iig worden uitgelegd waarom het niet een goed plan is. En uiteindelijk; what you say goes. Als jij iets weigert dan gebeurt het simpelweg niet. Al is mijn advies wel om naar je arts te luisteren mocht je medisch worden ;-D .
anoniem_374675 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 23:25
42.97% gewijzigd
Ik kreeg ook alles zoals ik het wilde in het zkh. Nou was ik een makkelijke klant, want ik zei: zeggen jullie maar wat ik moet doen, jullie hebben er meer ervaring mee dan ik ;-D

Maar ze stonden echt voor vanalles open. Misschien een idee om eens op gesprek te gaan in het dichtstbijzijnde zkh, gewoon voor het geval dat?

Ik bedoel, je hoopt natuurlijk dat je daar niet heen hoeft, dat snap ik, maar ik geloof dat 50-60% van de eerste bevallers die thuis beginnen alsnog in het ziekenhuis eindigt, dus misschien wel fijn om dan vast te weten hoe het daar is als je je er toch tegen wil en dank heen moet begeven op het moment supreme.

Lijkt mij voor jou dan fijner dan in blinde paniek daar aankomen en dat dan alles snelsnel moet.

@Isabellerose: belachelijk advies echt. Ja, een bevalling is een natuurlijk proces, maar ook een natuurlijk proces dat vroeger echt heel gevaarlijk kon zijn. Aan de verloskundige (met richtlijnen om zich op te baseren) de taak om in te schatten welke vrouwen risico lopen op dat gevaar en die door te sturen, dus ja, dat betekent dat het bij een heleboel mensen vast was goed gekomen zonder die verwijzing. Maar je verwijst omdat je van tevoren niet die die het niet redden eruit kan pikken.

Autonomie en zelfbeschikking zijn belangrijk. Maar dat jij en je kind er (zo) ongeschonden (mogelijk) vanaf komen ook. We zien alleen het topje van de ijsberg zolang het kind nog in die buik zit, dat is het vervelende. En dus doe je soms interventies omdat de interventie minder vervelend is dan als het kind veel zieker is dan het lijkt. Een knip is rot, maar de rest van je leven in een rolstoel is erger.

En konden we maar zéker weten dat die knip/keizersnede/whatever nodig was, of beter gezegd: zéker weten dat hij niet nodig was. Maar dat kunnen we niet. Dat kun je heel erg vinden, of je kunt het de prijs vinden die we soms moeten betalen als bevallende vrouwen om de kans op een gezond kind zo groot mogelijk te houden.

Als ik moest kiezen tussen een mogelijk trauma voor mij en een mogelijke levenslange handicap voor mijn kind zou ik het wel weten iig.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
@Fé: volgens mij is het ook gewoon dat mensen pas bij de gyn komen op het moment dat het mis is, idd. Volgens mij zou het veel beter zijn als je door vk én gyn gezien wordt gedurende je zwangerschap, óók eens rustig in het zkh gaat praten, dat er niet zo’n scheidslijn is tussen eerste- en tweedelijn. Dan is het contrast en de overgang zo groot en dat nét op het moment dat je op je allerkwetsbaarst bent. Heel stom ingericht wat dat betreft, vind ik.

Hier in de wijk zit een vk-praktijk die samenwerkt met het zkh. Je doet bij haar de intake, dan een intake bij de gyn, en dan overleggen ze samen wie de hoofdzorg voor jou voorlopig doet. Voor de 20 weken echo ga je dan wel naar de gyn, daar kunnen ze dan ook een GUO doen in geval van afwijkingen en zij (de vk’s) doen ‘gewoon’ de thuis- en poliklinische bevallingen, maar als zo’n vrouw dan onverwacht door moet naar de gyn kennen ze die ook al. Uitstekend systeem lijkt me. Ik ga daarheen volgende keer dat ik zwanger ben.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Denk dat je gelijk hebt Lux. Als de gyn er tijdens de baring bij komt is het nooit prettig nieuws. Zo'n duo systeem klinkt heel vertrouwd. Ik weet dat het in Haarlem ook zo werkt. Heel elegant, die samenwerking om de beste zorg te bewerkstelligen.
anoniem_374675 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 23:25
39.73% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven