Badbevalling

29-12-2018 09:42 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn plan is om thuis in bad te bevallen, maar ik heb nog wel wat praktische vragen:

Onze verloskundigenpraktijk verhuurt baden, maar zonder verwarmingselementen. Dat lijkt me ontzettend onpraktisch en dus neig ik ernaar elders een bad te huren. Zie ik iets over het hoofd waardoor een bad zonder elementen eigenlijk best handig is?

Na de bevalling wil ik ten minste een uur de baby bij me houden zonder dat eraan gerommeld wordt (tenzij nodig, uiteraard). Ik vraag me alleen af wat praktisch is: een uur in dat vieze bad blijven zitten? Met baby verkassen?

En tot slot: veel mensen poepen tijdens de bevalling. Dat lijkt me in zo'n bad wel erg onfris. Staat de VK klaar met een schepnetje, of hoe moet ik dat voor me zien?

Verder zijn andere ervaringen en tips uiteraard zeer welkom. Bedankt alvast! :)
mieksie schreef:
29-12-2018 11:33
Ga ervoor al het je wat lijkt!!! Het was voor mij zo’n opluchting toen ik het bad inging. Zoveel meer ontspannen en minder pijn. Ik heb een bad gekocht omdat het niet veel scheelde qua prijs. Compleet met alles wat je nodig hebt qua koppelingen en slangen.
Het afkoelen van het water moet erg meevallen.

Het bloedbad viel erg mee en hebben heerlijk nog een tijdje in bad gezeten.

Ook het opruimen was zo klaar. Tegen de tijd dat ik was gecontroleerd had mijn man het bad al opgeruimd met de kraamhulp. Er zit trouwens een wegwerphoes in dus poetsen is niet nodig.

O ja, een kraamhulp staat idd klaar met een schepnetje :rrr:

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Ah, dat klinkt als minder poespas dan ik verwachtte!

Heb je ook ervaring met 'droog' ;-D bevallen? Ik ben wel benieuwd naar de mening van moeders die het een met het ander kunnen vergelijken.
Tvp
inin wijzigde dit bericht op 02-09-2019 21:13
98.96% gewijzigd
Als je dit wilt doen. Voordeel van een opblaasbaar is dat je er lekker over kan hangen. Nadeel is dat je er geen kracht met je benen mee kan zetten. Temperatuur daalt zo snel niet en het is altijd mogelijk een emmer eruit te halen en een emmer warm water toe te voegen.
Voor deel stevig bad met element is dat het altijd op temperatuur blijft, en dat je ermee kan kracht zetten. Nadeel is dat er een stuk is met element waar je dus niet vrij kan zitten, brandplekken. En hij is veel groter. Weet niet waar je woont? Ik verhuur beide je mag best komen kijken.
Ik ben van mijn jongste in een opblaasbaar bevalbad bevallen. Ik heb het bad tweedehands gekocht, een nieuwe hoes erbij gekocht en na de bevalling voor hetzelfde bedrag weer verkocht. Het bad vouw je redelijk klein op, dus het bewaren neemt weinig ruimte in beslag. Op het moment dat de bevalling begint zet je (partner) het bad aan een elektrische pomp en het bad pompt vanzelf op.

Ik ben tijdens het vullen al in bad gaan zitten en het water over mijn buik laten lopen, was echt pijnverlichtend. Uiteindelijk tijdens de bevalling een aantal keren in en uit bad geweest en uiteindelijk de persfase in bad gedaan en de uitdrijving zelf ook. Ook de nageboorte is in bad geboren. Na de bevalling heb ik nog een tijdje met de baby in bad gezeten (lijfje onder water op mijn borst, zodat ze warm bleef).
Toen ik eruit was, heeft mijn partner een dompelpomp in het water gegooid, afvoerslag naar het toilet en het bad was zo leeg. De hoes vouw je dubbel en gooi je gewoon met het plastic weg, lucht eruit laten, opvouwen en klaar. Ik denk niet dat dit per se meer werk kost dan een bed verschonen en een slaapkamer opruimen.

Bij mij was het schepnetje niet nodig (had de natuur zelf voor gezorgd tijdens het begin van de bevalling;)) en ik heb relatief weinig bloed verloren, waardoor het water nauwelijks gekleurd was. Als je wel meer bloed verliest, kan 't er heftiger uitzien natuurlijk.

Het voordeel vond ik vooral dat de pijn beter te handelen was en dat ik veel meer bewegingsvrijheid had. Van de oudste ben ik op bed bevallen en ik ben een paar keer heen en weer getild naar/van de baarkruk, op mijn knieën geholpen, benen vasthouden etc, dat hoefde nu allemaal niet, ik kon zelf van houding veranderen en ik kon zelf veel beter bewegen. Ik kon de baby heel makkelijk zelf aanpakken en naar boven halen. De baby was inderdaad heel rustig, één flinke schreeuw toen ze boven water kwam en zelf ging ademen en direct daarna heel helder en rustig mij aan kijken.
Van afkoelend water heb ik geen last gehad. Het lucht uit het bad isoleert vrij goed, het water koelt heel langzaam af, dus af en toe een emmer warm water erbij was voldoende. Verwarmingselement heb ik dus niet gemist, terwijl het bad toch ruim 8 uur opgestaan heeft.
rejoy wijzigde dit bericht op 29-12-2018 11:56
Reden: toevoeging
1.11% gewijzigd
ik ben zelf niet in bad bevallen, maar 3 vriendinnen van mij wel, de tips:

1) zorg dat man een zwembroek klaar heeft liggen, misschien wil hij jou ondersteunen in bad en is dan zo rottig als hij dan niets heeft om aan te trekken
2) zorg dat je ook een plan b hebt, want je mag geen uur in dat bad blijven liggen daarna want dan kun jij + baby onderkoelen, daarnaast misschien vind je het bad op dat moment toch niet fijn, vriendin 1 had weeen, altijd bad bevalling gewild, steekt een been in dat bad en dacht "laat maar"
3) je vooral geen zorgen maken over de viezigheid, dat interesseert je op dat moment niet, en niemand bevalt netjes en schoon
4) zet dat bad neer op een kamer die je goed kunt verwarmen, anders zit je daar in dat bad, en is alles wat boven dat bad uitsteekt ijskoud (gebeurde bij vriendin 2)
5) je hebt heel veel handdoeken nodig, dus zorg dat je die hebt, want jij gaat misschien in en uit dat bad, vriend gaat in en uit dat bad etc.
6) koop een paar goedkope badmatten, want anders stap je midden in een wee uit dat bad en val je meteen.
7) realiseer je dat het allemaal best een leuk idee is, maar dat er dingen kunnen gebeuren waardoor het niet lukt (toch naar ziekenhuis, snelle bevalling etc)

oh en als aanvulling: vk heeft schepnet en vist alles uit dat bad wat er niet in hoort.
florence13 schreef:
29-12-2018 11:57
7) realiseer je dat het allemaal best een leuk idee is, maar dat er dingen kunnen gebeuren waardoor het niet lukt (toch naar ziekenhuis, snelle bevalling etc)
Dit inderdaad. Heel goed hoe je je ingelezen hebt en hoe goed je je nu voorbereidt, echt, maar een bevalling is altijd anders dan je vooraf denkt. Wat je wilt en waar je behoefte aan hebt, wat er gebeurt fysiek, is bijna niet te voorspellen. Voel in ieder geval de vrijheid om van je plan af te stappen als het moment supreme daar is en toe te geven aan je behoefte op dat moment, voorbereiding of niet.
funnymiss schreef:
29-12-2018 11:35
Nee hoor, ik ook!
Ah een medestander! Ik moest van de vpk onder de douche proberen (had een weeënstorm). Ben er gillend weer onder vandaan gerend (nouja, gestrompeld), had het al zo benauwd.

Staan, op handen en knieën, lopen, bal, baarkruk en wat al niet meer; ik kon het niet. Ik wou alleen maar heel ‘onnatuurlijk’ op m’n rug in bed :P
En idd koud washandje.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
eenhoornn schreef:
29-12-2018 11:20
Dat uur huid-op-huid is inderdaad gelukkig tegenwoordig heel normaal en het advies.
Maar ik wil je ook meegeven dat als dat om welke reden dan ook niet lukt, het ook helemaal goed kan komen.
Ik had alle theoretische redenen om een slechte hechting en geen borstvoeding te hebben (keizersnede onder narcose, HELLP, 3 liter bloedverlies en kind pas na 3 dagen kunnen zien en vasthouden), maar de borstvoeding liep als een tierelier en dochter en ik hebben een ijzersterke band.
Ik hoop dat dit alles je bespaard blijft natuurlijk, maar ook om even een tegengeluid te geven.
Thanks, dat is fijn om te horen. Ik probeer ook rekening te houden met alle scenario's, zodat ik niet in zak en as zit als een en ander anders verloopt. Maar uiteraard bereid ik ook het door ons meest gewenste scenario voor en daar hoort dat eerste uur huid-op-huid wel bij :). Vervelend dat het voor jou anders liep, maar wat fijn dat je er achteraf geen hinder van hebt gehad.
lux- schreef:
29-12-2018 11:25
Je kan toch daarna gewoon uit bad en met de baby in bed gaan liggen? Dan laat je hem terwijl je je afdroogt ff door je man vast houden.

Ik had het mijn hele bevalling overigens bloedheet en het allerlaatste wat ik wilde was warm water over me heen. Maar daarin schijn ik erg alleen te zijn :P
Mijn partner is geen man. Sorry, beetje geirriteerd door alle folders, websites en boekjes waarin het alleen maar over papa en mama gaat... ;)

Dat wordt dan inderdaad hoe het zal gaan, maar ik probeer een beeld te maken van hoe het in dat geval zou gaan en dit stukje kon ik dus niet zo goed invullen, vandaar de vraag.
mieksie schreef:
29-12-2018 11:33
Ga ervoor al het je wat lijkt!!! Het was voor mij zo’n opluchting toen ik het bad inging. Zoveel meer ontspannen en minder pijn. Ik heb een bad gekocht omdat het niet veel scheelde qua prijs. Compleet met alles wat je nodig hebt qua koppelingen en slangen.
Het afkoelen van het water moet erg meevallen.

Het bloedbad viel erg mee en hebben heerlijk nog een tijdje in bad gezeten.

Ook het opruimen was zo klaar. Tegen de tijd dat ik was gecontroleerd had mijn man het bad al opgeruimd met de kraamhulp. Er zit trouwens een wegwerphoes in dus poetsen is niet nodig.

O ja, een kraamhulp staat idd klaar met een schepnetje :rrr:

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Dank je! Fijn om te horen dat het zo goed is bevallen (weer no pun intended haha).

Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat je helemaal geen behoefte hebt aan de warmte, zoals sommigen hier schrijven, maar dan heb je de optie om er niet in te gaan dus geen enkele reden om dat bad niet in huis te halen :).
waarom ga je niet naar een bevallings/kraamhotel waar ze van alle gemakken zijn voorzien? hoef je het thuis ook niet te regelen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Anadyomene schreef:
29-12-2018 12:10
Mijn partner is geen man. Sorry, beetje geirriteerd door alle folders, websites en boekjes waarin het alleen maar over papa en mama gaat... ;)

Dat wordt dan inderdaad hoe het zal gaan, maar ik probeer een beeld te maken van hoe het in dat geval zou gaan en dit stukje kon ik dus niet zo goed invullen, vandaar de vraag.
Sorry, je vrouw.

En ik zou het bad zeker in huis halen. Ik wil alleen maar zeggen: het kan ook zijn dat het precies níét is wat je wil. Dan weet je dat. Maar hopelijk heb je een fijne badbevalling!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
29-12-2018 12:14
Sorry, je vrouw.
hier ook sorry....
Bedankt voor de reacties tot nog toe, maakt een en ander toch wat concreter.

Ik weet dat de reacties over andere scenario's goed bedoeld zijn, maar ik probeer me op alles voor te bereiden, dus ook op het scenario dat ik het liefste zie ;).

Nog een vraag: hoeveel ruimte is handig? De meest praktische locatie ivm vullen en leeglopen leek mij de slaapkamer ivm dicht bij de badkamer. Maar mocht ik toch niet voor het bad gaan, dan is daar vrij weinig ruimte om te lopen etc. en ben ik al vrij snel veroordeeld tot het bed. Wat dat betreft lijkt de woonkamer me weer handiger (maar daar uiteraard weer geen bed)... Iemand daar nog ideeen over, toevallig?
florence13 schreef:
29-12-2018 12:15
hier ook sorry....
Geeft verder niet :).
Ik denk niet dat je de baby na de bevalling te lang in bad mag houden ivm onderkoeling. Ik heb geen badbevalling gehad (moet er ook niet aan denken, had het bloedheet tijdens het bevallen en was achteraf ook onwijs trillerig en duizelig ivm lage bloeddruk dus was waarschijnlijk niet eens het bad uitgekomen) maar mijn baby kreeg meteen een mutsje op en er ging een dekentje over ons heen. Het uur huid-op-duid contact is trouwens standaard in Nederland tenzij het medisch niet verantwoord is. Of je nu thuis, in het ziekenhuis of een bevalcentrum bevalt dat maakt niet uit. Sterker nog tegenwoordig is het protocol als het een keizersnede wordt dat de partner dan klaar staat om dit van jou over te nemen omdat je dan niet zelf meteen met je baby kan buidelen. Het verbaast mij dat jouw verloskundigenpraktijk doet alsof dit zo bijzonder is want het is normaal tegenwoordig.
Miek_ schreef:
29-12-2018 12:19
Ik denk niet dat je de baby na de bevalling te lang in bad mag houden ivm onderkoeling. Ik heb geen badbevalling gehad (moet er ook niet aan denken, had het bloedheet tijdens het bevallen en was achteraf ook onwijs trillerig en duizelig ivm lage bloeddruk dus was waarschijnlijk niet eens het bad uitgekomen) maar mijn baby kreeg meteen een mutsje op en er ging een dekentje over ons heen. Het uur huid-op-duid contact is trouwens standaard in Nederland tenzij het medisch niet verantwoord is. Of je nu thuis, in het ziekenhuis of een bevalcentrum bevalt dat maakt niet uit. Sterker nog tegenwoordig is het protocol als het een keizersnede wordt dat de partner dan klaar staat om dit van jou over te nemen omdat je dan niet zelf meteen met je baby kan buidelen. Het verbaast mij dat jouw verloskundigenpraktijk doet alsof dit zo bijzonder is want het is normaal tegenwoordig.
Ik schrijf niet dat mijn praktijk doet alsof het bijzonder is. Ik wist niet dat het standaard was en wilde het wel heel graag dus was blij toen ze vertelden dat de baby het eerste uur huid-op-huid blijft. Het hoeft niet meteen zo negatief he ;).
Anadyomene schreef:
29-12-2018 12:18
Bedankt voor de reacties tot nog toe, maakt een en ander toch wat concreter.

Ik weet dat de reacties over andere scenario's goed bedoeld zijn, maar ik probeer me op alles voor te bereiden, dus ook op het scenario dat ik het liefste zie ;).

Nog een vraag: hoeveel ruimte is handig? De meest praktische locatie ivm vullen en leeglopen leek mij de slaapkamer ivm dicht bij de badkamer. Maar mocht ik toch niet voor het bad gaan, dan is daar vrij weinig ruimte om te lopen etc. en ben ik al vrij snel veroordeeld tot het bed. Wat dat betreft lijkt de woonkamer me weer handiger (maar daar uiteraard weer geen bed)... Iemand daar nog ideeen over, toevallig?
Ik zou gaan voor de woonkamer, als je die goed verwarmd krijgt (anders krijg je een koud bovenlijf). PUnt is, je wil voldoende loopruimte, voor jezelf maar ook voor je partner en de vk. Als jij daar in dat bad ligt en je besluit je opeens om te draaien moet iedereen dus met je mee zeg maar.
Dat er dan geen bed is, is niet heel erg, want als je toch dat bed in wil dan kom je echt wel tot de slaapkamer, dus dan kun je altijd jezelf gewoon verplaatsen. Als er echt iets mis zou gaan (waar we niet vanuit gaan) maakt het geen zak uit of er wel of geen bed is. Dus de nabijheid van een bed is echt nergens voor nodig. Zou wel zorgen dat je een fijne warme badjas hebt waar je jezelf in kunt wikkelen voor als je je van bad naar bed verplaatst.

Overigens, ik vind het een heel goed idee dat je je goed voorbereid op het scenario wat je het liefst ziet, zou idioot zijn om het niet te doen, je denkt nu dat dat je ideale scenario zal zijn, dan zorg inderdaad ook maar dat je het kunt krijgen. Zou het anders lopen, dan zie je dat dan wel. Ik denk gewoon dat mensen willen dat je voorbereid bent dat je op dat moment misschien iets heel anders wil, om teleurstelling te voorkomen.
Anadyomene schreef:
29-12-2018 12:22
Ik schrijf niet dat mijn praktijk doet alsof het bijzonder is. Ik wist niet dat het standaard was en wilde het wel heel graag dus was blij toen ze vertelden dat de baby het eerste uur huid-op-huid blijft. Het hoeft niet meteen zo negatief he ;).
ik wist ook niet dat het standaard was, maar dat is het inderdaad, toen ik in het ziekenhuis aankwam (wilde eigenlijk thuis bevallen) legden ze me meteen uit dat dat daar standaard protocol was (is niet gebeurd want ik moest meteen geopereerd, maar dat is natuurlijk uitzondering, mijn man werd meteen gesommeerd zijn shirt uit te trekken en hij heeft baby dus wel uur op huid gehad)
Anadyomene schreef:
29-12-2018 12:22
Ik bedoel ermee dat ik het raar vind dat de praktijk dit niet heeft meegenomen in de voorlichting. Juist omdat je dit belangrijk vindt is het fijn om te weten dat dit standaard is, ook als de bevalling anders loopt dan verwacht en je het zelf eventueel niet kunt doen. Je wilt daar tijdens de bevalling namelijk echt niet over gaan stressen.
Vraag dat bed even na bij je verloskundige. Ik moest makkelijk over kunnen stappen naar een ander bed in geval van complicaties en dus niet eerst naar een andere verdieping moeten. Wij hebben in overleg met de verloskundige een matras op de eettafel gelegd, maar die is uiteindelijk niet nodig geweest gelukkig.
florence13 schreef:
29-12-2018 12:23
Ik zou gaan voor de woonkamer, als je die goed verwarmd krijgt (anders krijg je een koud bovenlijf). PUnt is, je wil voldoende loopruimte, voor jezelf maar ook voor je partner en de vk. Als jij daar in dat bad ligt en je besluit je opeens om te draaien moet iedereen dus met je mee zeg maar.
Dat er dan geen bed is, is niet heel erg, want als je toch dat bed in wil dan kom je echt wel tot de slaapkamer, dus dan kun je altijd jezelf gewoon verplaatsen. Als er echt iets mis zou gaan (waar we niet vanuit gaan) maakt het geen zak uit of er wel of geen bed is. Dus de nabijheid van een bed is echt nergens voor nodig. Zou wel zorgen dat je een fijne warme badjas hebt waar je jezelf in kunt wikkelen voor als je je van bad naar bed verplaatst.

Overigens, ik vind het een heel goed idee dat je je goed voorbereid op het scenario wat je het liefst ziet, zou idioot zijn om het niet te doen, je denkt nu dat dat je ideale scenario zal zijn, dan zorg inderdaad ook maar dat je het kunt krijgen. Zou het anders lopen, dan zie je dat dan wel. Ik denk gewoon dat mensen willen dat je voorbereid bent dat je op dat moment misschien iets heel anders wil, om teleurstelling te voorkomen.
Bedankt! Lijkt me inderdaad fijner voor de mensen om me heen om wat ruimte te hebben. En een goede badjas staat inderdaad op het lijstje, ook voor als ik dan weer wel, dan misschien weer niet in het bad wil.

Ik begrijp de intenties achter die reacties ook wel hoor, maar het voelt dan bijna alsof ik naief gevonden word omdat ik me op het nu meest gewenste scenario voorbereid en dat is natuurlijk ook weer gek.
Rejoy schreef:
29-12-2018 12:28
Vraag dat bed even na bij je verloskundige. Ik moest makkelijk over kunnen stappen naar een ander bed in geval van complicaties en dus niet eerst naar een andere verdieping moeten. Wij hebben in overleg met de verloskundige een matras op de eettafel gelegd, maar die is uiteindelijk niet nodig geweest gelukkig.
echt? tegen mij is gezegd dat dat helemaal niet hoefde, dat het bed gewoon op een andere verdieping mocht staan als waar ik wilde bevallen. Redenering van mijn vk was: als het mis gaat dan maakt het niet uit, dan moet het maar gewoon op de vloer. Hier ook allemaal niet nodig geweest, bij mij ging het mis in het ziekenhuis.
florence13 schreef:
29-12-2018 12:25
ik wist ook niet dat het standaard was, maar dat is het inderdaad, toen ik in het ziekenhuis aankwam (wilde eigenlijk thuis bevallen) legden ze me meteen uit dat dat daar standaard protocol was (is niet gebeurd want ik moest meteen geopereerd, maar dat is natuurlijk uitzondering, mijn man werd meteen gesommeerd zijn shirt uit te trekken en hij heeft baby dus wel uur op huid gehad)
Des te beter dat het nu standaard is :), voor mij was het wel een opluchting dat ik daar dan dus geen punt meer van hoef te maken, ook niet als ik bijvoorbeeld onverhoeds onder leiding van een gynaecoloog beval die ik niet eerder gesproken heb.
Een uur huid-op-huid contact is inderdaad heel goed en zal elke vk prima vinden, maar niet in bad! Daar moet je echt na de bevalling uit.
Meestal komt de placenta ook niet in het bad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven