leven na de dood

29-12-2018 00:22 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
wie gelooft er in leven na de dood? wie gelooft er in de hemel of de hel? geloof je dat als je praat tegen de overledene dat ze je kunnen horen of zien ook al kun je ze niet zien?
zelf mijn ouders verloren en ik vraag het me dikwijls af! is er na dit leven echt niks niet meer, gewoon een zwart gat? het lichaam is eigenlijk een verpakking maar waar gaat de inhoud van die verpakking heen als je dood gaat??? het moet toch ergens terecht komen?
zelf geloof ik wel in soort van reïncarnatie, of leven voor de geboorte.
wat zijn jullie meningen hier omtrent? zeer benieuwd.
strontvliegje schreef:
29-12-2018 12:15
Het idee dat er na dit leven helemaal niks meer zou zijn en je je overleden geliefden dus ook niet meer terugziet lijkt me afschuwelijk. Word je daar niet ontzettend bang en verdrietig van?
Nee, niet meer. Lekker rustig.
Lady_Day schreef:
29-12-2018 12:18
Nee, niet meer. Lekker rustig.
+1

Bij het terugzien van geliefden kan ik met ook weinig voorstellen. Hoe gaat dat in zijn werk?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
strontvliegje schreef:
Het idee dat er na dit leven helemaal niks meer zou zijn en je je overleden geliefden dus ook niet meer terugziet lijkt me afschuwelijk. Word je daar niet ontzettend bang en verdrietig van?
Juist niet! Carpe diem.
Na de dood is hetzelfde als voor de geboorte. Voor je geboorte ben je ook niet ongelukkig. Na je dood ook niet.
Daarom moet je er tijdens het leven maar een feestje van blijven maken, hopen dat liefde op je pad komt.

Mij lijkt het idee van je geliefde die je weer ziet best raar. Ik denk daar wel eens aan, je eerste liefde is overleden, je krijgt een nieuwe. Met wie zet je je reis voort als je ze in het hiernamaals weer ziet. En wat als je grote liefde niet wederzijds is. Dat de man waar je al die jaren mee hebt doorgebracht eigenlijk voor jou de liefde van zijn leven al getroffen had maar ze maakt het uit...
die ik wilde bestaat al...
Ik moet er niet aan denken. Zou het echt een heel naar idee vinden dat mijn leven hier eigenlijk gewoon zinloos is. Dan zou het betekenen dat ik er hier het beste van zou moeten maken in de zin van carrière, partner, huis, geld, plezier maken ect. Dat heb ik allemaal niet en dan zou ik faliekant mislukt zijn.
Ik maak wel plezier en ben ontzettend rijk maar niet in materiele zaken maar in Jezus.
strontvliegje schreef:
29-12-2018 12:27
Ik moet er niet aan denken. Zou het echt een heel naar idee vinden dat mijn leven hier eigenlijk gewoon zinloos is. Dan zou het betekenen dat ik er hier het beste van zou moeten maken in de zin van carrière, partner, huis, geld, plezier maken ect. Dat heb ik allemaal niet en dan zou ik faliekant mislukt zijn.
Ik maak wel plezier en ben ontzettend rijk maar niet in materiele zaken maar in Jezus.
Dat is genoeg, Strontvliegje. :hug:
Oakes schreef:
29-12-2018 12:30
Dat is genoeg, Strontvliegje. :hug:
Zeker weten, dank je wel.
strontvliegje schreef:
Ja, soms wel. Maar voor mij is dat de realiteit die ik niet anders kan dan onderkennen. Angst en verdriet rechtvaardigen het voor mij niet om te gaan geloven, ik kan dat niet aan mijzelf verkopen. Het leeft dan alsnog niet écht in mij en van die hypocrisie zou ik me continu bewust zijn, continu moeten rennen om die cognitieve dissonantie niet te hoeven voelen. En wanhoopsgelovigen ('er moet iets zijn, geef me een reden, anders raak ik in een existentiële crisis die ik niet denk te trekken') - niet dat ik zeg dat jij dat bent, ik heb veel respect voor ieders geloof - vind ik altijd heel verdrietig om te zien.
strontvliegje schreef:
29-12-2018 12:27
Maar als je voor die onbekende waarschijnlijk niet bestaande toekomst leeft in de volgende dimensie, dan heeft je leven hier toch juist helemaal geen zin? Je moet pakken wat je pakken kan, de dag plukken! Wij mensen maken het ons waarschijnlijk gewoon veel te moeilijk doordat wij een hoger bewustzijn hebben dan dieren, maar de menselijke aard is in de basis nog veel de dierlijke: eten en voortplanten.
Ik raak er steeds meer van overtuigd dat het leven in grotere zin zinloos is. Alles wat we hebben is nu. En ik heb geen zin om de dag te plukken, of het onderste uit de kan te halen. Veel te vermoeiend. Ik probeer het gewoon zo comfortabel mogelijk te maken. Ik heb geen kinderen en ook geen doel buiten mezelf eigenlijk.

Ik vond dit eerder een deprimerende gedachte, maar niet meer.
strontvliegje schreef:
Nee juist het tegenovergestelde. Er is dan niks meer, dus ook geen bewustzijn of herinneringen. Net als voordat je geboren werd zeg maar, zo stel ik me dat voor. En dus ook geen angst meer; de enige angst waar ik mee te dealen heb is die ik nu in dit leven ervaar. Ergens heel bevrijdend juist; dat al het goede en slechte allemaal in dit leven verpakt is.
Koffiehagedis schreef:
29-12-2018 12:33
Ja, soms wel. Maar voor mij is dat de realiteit die ik niet anders kan dan onderkennen. Angst en verdriet rechtvaardigen het voor mij niet om te gaan geloven, ik kan dat niet aan mijzelf verkopen. Het leeft dan alsnog niet écht in mij en van die hypocrisie zou ik me continu bewust zijn, continu moeten rennen om die cognitieve dissonantie niet te hoeven voelen. En wanhoopsgelovigen ('er moet iets zijn, geef me een reden, anders raak ik in een existentiële crisis die ik niet denk te trekken') - niet dat ik zeg dat jij dat bent, ik heb veel respect voor ieders geloof - vind ik altijd heel verdrietig om te zien.
Misschien ben ik wel een beetje een 'wanhoopsgelovige'. Zonder Jezus ben ik namelijk niks en ga ik weer gruwelijk in crisis raken. Maar jou wanhoopsgelovige heeft in zijn wanhoop een reden bedacht door te leven en zichzelf op de rails te houden. Mijn wanhoopsgeloof schreeuwde het uit naar God dat ik het niet langer meer trok en dat als hij bestond hij in mocht grijpen in mijn leven. Dat deed Hij en zo ontstond mijn wanhoopsgeloof ;).
Ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten om jezelf voor te houden dat er iets of iemand bestaat waarvan je eigenlijk zelf niet geloofd dat het bestaat. Toch weet ik zeker dat als je je hart aan Jezus geeft Hij zich aan je zal laten zien, dan geloof je dus niet meer in iets wat je eigenlijk niet geloofd. Maar dat is mijn geloof.
redbulletje schreef:
29-12-2018 12:38
Maar als je voor die onbekende waarschijnlijk niet bestaande toekomst leeft in de volgende dimensie, dan heeft je leven hier toch juist helemaal geen zin? Je moet pakken wat je pakken kan, de dag plukken! Wij mensen maken het ons waarschijnlijk gewoon veel te moeilijk doordat wij een hoger bewustzijn hebben dan dieren, maar de menselijke aard is in de basis nog veel de dierlijke: eten en voortplanten.
We hebben als christenen een duidelijke opdracht van Jezus gekregen, namelijk; 'Ga er daarom op uit om alle volken tot mijn leerlingen te maken. Doop hen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. Leer hen altijd te doen wat ik u heb gezegd.' ( Matheus 28:19).
Niet de dag plukken en voor jezelf zoveel mogelijk geluk vergaren ( gelukkig maar want daar ben ik niet zo goed in) maar aan de wereld vertellen wat Jezus voor ons deed.
De laatste jaren ben ik steeds meer gaan geloven dat er wel degelijk iets bestaat in het hiernamaals. Ik ben niet gelovig en geloof niet in de hemel of de hel, maar er is wel iets anders. Wat dat is weet ik niet.
Ik denk dat veel van je overtuigingen afhangen van de plek waar je geboren en opgevoed bent. En hoe langer je meeloopt op deze aardkloot en je open stelt voor de overtuigingen van anderen, hoe meer je het grote geheel gaat zien. Eerst is alles waar je mee opgroeit heilig, in elk geval bij mij wel. Toch ben ik door vriendschappen met anders denkenden ook anders aan gaan kijken naar wat ik altijd heb geloofd. Ik heb het niet geheel verworpen, maar meer uitgebreid. Bang zijn voor de Alwetende is er bij mij ook wel ingepropt, maar daar heb ik vanaf mijn kindertijd geen last van gehad. Donderpreken vond ik eerder sneu dan beangstigend. En geloof mij, ik heb ze aan moeten horen met een theoloog in huis van het oude christelijke stempel. En niet alleen op zondag...het was altijd het gesprek van de dag. Men zag thuis wel een zendelingetje in mij die de heidense stammen die er nog waren kon gaan bekeren. Oh, ik wilde best naar donker Afrika, als ik dan ook met blote billen in de jungle rond mocht springen. Maar dat was uiteraard niet de bedoeling :rofl:
Tuingravin schreef:
29-12-2018 13:17
Ik denk dat veel van je overtuigingen afhangen van de plek waar je geboren en opgevoed bent. En hoe langer je meeloopt op deze aardkloot en je open stelt voor de overtuigingen van anderen, hoe meer je het grote geheel gaat zien. Eerst is alles waar je mee opgroeit heilig, in elk geval bij mij wel. Toch ben ik door vriendschappen met anders denkenden ook anders aan gaan kijken naar wat ik altijd heb geloofd. Ik heb het niet geheel verworpen, maar meer uitgebreid. Bang zijn voor de Alwetende is er bij mij ook wel ingepropt, maar daar heb ik vanaf mijn kindertijd geen last van gehad. Donderpreken vond ik eerder sneu dan beangstigend. En geloof mij, ik heb ze aan moeten horen met een theoloog in huis van het oude christelijke stempel. En niet alleen op zondag...het was altijd het gesprek van de dag. Men zag thuis wel een zendelingetje in mij die de heidense stammen die er nog waren kon gaan bekeren. Oh, ik wilde best naar donker Afrika, als ik dan ook met blote billen in de jungle rond mocht springen. Maar dat was uiteraard niet de bedoeling :rofl:
Verdrietig hoe mensen Gods boodschappen kunnen verdraaien in iets waar je bang voor moet zijn en God als iemand waar je bang voor moet zijn. Ik ben zelf ook vrij streng opgevoed ( gereformeerd) maar daar godzijdank helemaal los van nu. Ik kwam nog wel eens in de gereformeerde kerk maar ik word er echt verdrietig van als ik al die mensen ze zie, ze zitten zo vast en ze zien het zelf niet.
Lijkt me heel naar als je ook thuis steeds donderpreken moet horen. Gelukkig maar dat je daar weinig last van had. Ga jij maar lekker rondspringen in je blote billen :blob:
anoniem_376993 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 13:25
1.76% gewijzigd
strontvliegje schreef:
29-12-2018 13:10
Misschien ben ik wel een beetje een 'wanhoopsgelovige'. Zonder Jezus ben ik namelijk niks en ga ik weer gruwelijk in crisis raken. Maar jou wanhoopsgelovige heeft in zijn wanhoop een reden bedacht door te leven en zichzelf op de rails te houden. Mijn wanhoopsgeloof schreeuwde het uit naar God dat ik het niet langer meer trok en dat als hij bestond hij in mocht grijpen in mijn leven. Dat deed Hij en zo ontstond mijn wanhoopsgeloof ;).
Ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten om jezelf voor te houden dat er iets of iemand bestaat waarvan je eigenlijk zelf niet geloofd dat het bestaat. Toch weet ik zeker dat als je je hart aan Jezus geeft Hij zich aan je zal laten zien, dan geloof je dus niet meer in iets wat je eigenlijk niet geloofd. Maar dat is mijn geloof.
Dat is zeker anders dan het soort wanhoopsgelovige dat ik bedoel ja. Maar je snapt wat ik bedoel :-) Fijn dat het geloof jou veel brengt. Net zoals ik rust en betekenis heb gevonden in wat ik als waarheid heb leren zien, voelen en accepteren.

En dank je voor het laatste, ik geloof dat je me het beste gunt. Dat is wederzijds. Jouw geloof en 'weten' is alleen anders dan mijn geloof en 'weten'. En dat is net wat maakt dat een volledig open discussie tussen verschillende geloofsovertuigingen zo lastig is. Iedereen 'weet' namelijk dat hij of zij gelijk heeft, en de ander dus ('helaas nog') niet. En zo is er altijd dat vonkje respect voor de ander dat mist. Die heeft namelijk simpelweg de waarheid nog niet erkend, in hun, en in jouw, hoofd. Dat vonkje dat als het vuur wordt voor oorlogen en ellende op deze wereld zorgt. Dus de stelligheid van geloof en het 'gunnen' van geloof aan een ander is iets dat ik altijd af zal wijzen en niet als een intrinsiek goede daad kan zien. Integendeel.

Ik vind het dus niet zo prettig dat je me Jezus gunt en dat uit. Je mag me wel liefde, geluk en goedheid gunnen en wensen. Dan doe ik dat andersom ook (-:
Koffiehagedis schreef:
29-12-2018 13:24
Dat is zeker anders dan het soort wanhoopsgelovige dat ik bedoel ja. Maar je snapt wat ik bedoel :-) Fijn dat het geloof jou veel brengt. Net zoals ik rust en betekenis heb gevonden in wat ik als waarheid heb leren zien, voelen en accepteren.

En dank je voor het laatste, ik geloof dat je me het beste gunt. Dat is wederzijds. Jouw geloof en 'weten' is alleen anders dan mijn geloof en 'weten'. En dat is net wat maakt dat een volledig open discussie tussen verschillende geloofsovertuigingen zo lastig is. Iedereen 'weet' namelijk dat hij of zij gelijk heeft, en de ander dus ('helaas nog') niet. En zo is er altijd dat vonkje respect voor de ander dat mist. Die heeft namelijk simpelweg de waarheid nog niet erkend, in hun, en in jouw, hoofd. Dat vonkje dat als het vuur wordt voor oorlogen en ellende op deze wereld zorgt. Dus de stelligheid van geloof en het 'gunnen' van geloof aan een ander is iets dat ik altijd af zal wijzen en niet als een intrinsiek goede daad kan zien. Integendeel.

Ik vind het dus niet zo prettig dat je me Jezus gunt en dat uit. Je mag me wel liefde, geluk en goedheid gunnen en wensen. Dan doe ik dat andersom ook (-:
Ik gun je Jezus omdat ik weet hoe mooi het leven met hem is en ik gun iedereen het eeuwige leven met hem, zou toch egoïstisch zijn als ik in Jezus geloofde maar dat niet met anderen zou willen delen ;). Maar jij vind het niet fijn dus ik zal het niet meer naar jou uitspreken.
strontvliegje schreef:
29-12-2018 13:28
Ik gun je Jezus omdat ik weet hoe mooi het leven met hem is en ik gun iedereen het eeuwige leven met hem, zou toch egoïstisch zijn als ik in Jezus geloofde maar dat niet met anderen zou willen delen ;). Maar jij vind het niet fijn dus ik zal het niet meer naar jou uitspreken.
Je hebt mijn bericht niet begrepen, maar dat verwachtte ik al. Geeft niets. Dank je voor je goede intenties.
Tuingravin schreef:
29-12-2018 13:17
Ik heb juist doordat er overal ter wereld andere religies zijn, het hele bestaan van dat opperwezen verworpen. Voor 'n beetje opperwezen zou het namelijk 'n eitje zijn geweest al zijn schepsels aan hem/haar/het te onderwerpen. Feit dat elk volk een eigen religie heeft bedacht, betekent voor mij dat die hele god/allah/jaweh etc een schepping van de mens is. En als er al zoiets als 'n opperwezen bestaat dan boeit het hem blijkbaar geen ene fuck hoe hij aanbeden wordt, anders zou ie daar wel werk van hebben gemaakt. Het vereren van 'n opperwezen is dus een volkomen zinloze bezigheid.
ik heb soms het gevoel van: veel mensen met talenten, knap, hele leven voor u worden ziek en sterven en dan vraag ik mij waarom, moest god er zijn, mij niet neemt... ik heb nu eenmaal niet een rijk gevuld leven of loopt over van talent.
Ik vraag me dit ook af, maar helaas zullen we nooit het antwoord weten... Ik geloof wel dat er 'iets' is, maar geen idee wat... Soms geloof ik in de hemel, soms geloof ik dat mensen hier op aarde nog zijn maar je ze niet kunt zien of horen, omdat er soms echt té bizarre dingen gebeuren. Zoals het lievelingslied van m'n overleden vriendin die op de radio kwam toen ik een kaart kocht voor haar ouders... Of toen ik het over haar had in een restaurant... Het nummer was ook geen top 40-nummer op dat moment dus wel bizar toevallig twee keer. En zo zijn er nog wel meer dingen gebeurd. Ik geloof niet in reïncarnatie, maar wel in de hemel of dat er meer zou zijn tussen hemel en aarde.
Koffiehagedis schreef:
29-12-2018 13:29
Je hebt mijn bericht niet begrepen, maar dat verwachtte ik al. Geeft niets. Dank je voor je goede intenties.
Wijs
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
strontvliegje schreef:
29-12-2018 13:28
Ik vind het ook heel fijn voor jou dat je je nu veel beter voelt, omdat je iets in je leven hebt om je aan vast te houden (God of Jezus of allebei). Maar iets in je posts maakt dat ik me erger, en dat is dat je een soort superioriteit tentoonspreidt omdat jij zogenaamd weet waar wij ongelovigen nog achter moeten komen. Je kunt gewoonweg niet weten of jouw geloof klopt, er zijn namelijk miljoenen mensen die een ander geloof hebben en ook denken dat zij gelijk hebben. Waarom zou jouw geloof dan wel het ware geloof zijn? Er is geen bewijs voor dat het klopt wat je zegt, je hebt je iets in je hoofd gehaald waarvan jíj denkt dat het zo is, maar het hoeft helemaal niet waar te zijn. Sterker nog, het is waarschijnlijk niet waar.

Prima dat jij dat wilt geloven, maar je hoeft niet te doen alsof je de wijsheid in pacht hebt en alles weet waar wij nog achter moeten komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven