leven na de dood
zaterdag 29 december 2018 om 00:22
wie gelooft er in leven na de dood? wie gelooft er in de hemel of de hel? geloof je dat als je praat tegen de overledene dat ze je kunnen horen of zien ook al kun je ze niet zien?
zelf mijn ouders verloren en ik vraag het me dikwijls af! is er na dit leven echt niks niet meer, gewoon een zwart gat? het lichaam is eigenlijk een verpakking maar waar gaat de inhoud van die verpakking heen als je dood gaat??? het moet toch ergens terecht komen?
zelf geloof ik wel in soort van reïncarnatie, of leven voor de geboorte.
wat zijn jullie meningen hier omtrent? zeer benieuwd.
zelf mijn ouders verloren en ik vraag het me dikwijls af! is er na dit leven echt niks niet meer, gewoon een zwart gat? het lichaam is eigenlijk een verpakking maar waar gaat de inhoud van die verpakking heen als je dood gaat??? het moet toch ergens terecht komen?
zelf geloof ik wel in soort van reïncarnatie, of leven voor de geboorte.
wat zijn jullie meningen hier omtrent? zeer benieuwd.
zaterdag 29 december 2018 om 15:36
Doreia* schreef: ↑29-12-2018 09:47Ik geloof in leven na de dood.
Zelf teveel meegemaakt om het te kunnen ontkennen.
Mooiste voorbeeld is het overlijden van een vriend. Wilde een paar jaar later graag weten hoe het met hem ging. Er was zo'n paranormale beurs in de stad en dacht dat ik het daar mooi kon vragen. Wel moest ik een teken met hem afspreken natuurlijk. Dus ik bedacht dat een peer een goed teken was. Die zie je daar niet zoveel. Dus steeds die week gezegd tegen overleden vriend; als ik een peer zie daar, op welke manier dan ook, weet ik dat ik daar moet zijn. Niet hardop en tegen niemand levend gezegd natuurlijk.
De ochtend dat ik erheen zou gaan maak ik me klaar om de deur uit te gaan. Mijn man komt de hal in, wenst me veel plezier en zegt; neem dit maar mee voor onderweg... En drukt me een peer in de handen...
Hij snapte niet dat ik volschoot en even moest gaan zitten![]()
Mooi!
zaterdag 29 december 2018 om 17:29
Ik weet wel zeker dat mijn geloof klopt, ik klets elke dag met God en hij antwoordt ook terug. Gister nog een mooi moment. Ik bracht mijn zoon op bed en had vlak daarvoor mijn hand gebrand. Zonder dat ik daar om vroeg legde mijn zoon zijn hand op mijn hand, zei 'in Jezus' naam stuur ik de pijn weg' en de pijn is weg, mijn hand is zelfs niet rood meer terwijl ik had verwacht dat er minstens een blaar op zou komen. Dus ja, ik weet zeker dat mijn geloof waar is. Er flitst wel eens door mijn gedachten dat het misschien allemaal niet waar is maar om dat te kunnen geloven heb ik teveel met God meegemaakt, het moet wel waar zijn.pamelacourson schreef: ↑29-12-2018 15:29Ik vind het ook heel fijn voor jou dat je je nu veel beter voelt, omdat je iets in je leven hebt om je aan vast te houden (God of Jezus of allebei). Maar iets in je posts maakt dat ik me erger, en dat is dat je een soort superioriteit tentoonspreidt omdat jij zogenaamd weet waar wij ongelovigen nog achter moeten komen. Je kunt gewoonweg niet weten of jouw geloof klopt, er zijn namelijk miljoenen mensen die een ander geloof hebben en ook denken dat zij gelijk hebben. Waarom zou jouw geloof dan wel het ware geloof zijn? Er is geen bewijs voor dat het klopt wat je zegt, je hebt je iets in je hoofd gehaald waarvan jíj denkt dat het zo is, maar het hoeft helemaal niet waar te zijn. Sterker nog, het is waarschijnlijk niet waar.
Prima dat jij dat wilt geloven, maar je hoeft niet te doen alsof je de wijsheid in pacht hebt en alles weet waar wij nog achter moeten komen.
Zou ook raar zijn toch als ik zou geloven in Jezus maar tegelijk een slag om de arm hield omdat bijvoorbeeld de moslims ook wel eens gelijk zouden kunnen hebben of omdat er misschien inderdaad niks is na de dood, wat zou mijn geloof dan nog waard zijn?
anoniem_376993 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 17:30
Reden: spel foutje
Reden: spel foutje
0.03% gewijzigd
zaterdag 29 december 2018 om 18:29
Ja joh, tuurlijk joh. En al die die-hard gelovigen die creperen in oorlogen en van ziektes als kanker en alsnog dood gaan. Jij denkt toch niet werkelijk dat jij tussen al die biljarden mensen dé uitverkorene bent die genezen wordt van een futuliteitje als 'n brandblaar?strontvliegje schreef: ↑29-12-2018 17:29Ik weet wel zeker dat mijn geloof klopt, ik klets elke dag met God en hij antwoordt ook terug. Gister nog een mooi moment. Ik bracht mijn zoon op bed en had vlak daarvoor mijn hand gebrand. Zonder dat ik daar om vroeg legde mijn zoon zijn hand op mijn hand, zei 'in Jezus' naam stuur ik de pijn weg' en de pijn is weg, mijn hand is zelfs niet rood meer terwijl ik had verwacht dat er minstens een blaar op zou komen. Dus ja, ik weet zeker dat mijn geloof waar is. Er flitst wel eens door mijn gedachten dat het misschien allemaal niet waar is maar om dat te kunnen geloven heb ik teveel met God meegemaakt, het moet wel waar zijn.
Zou ook raar zijn toch als ik zou geloven in Jezus maar tegelijk een slag om de arm hield omdat bijvoorbeeld de moslims ook wel eens gelijk zouden kunnen hebben of omdat er misschien inderdaad niks is na de dood, wat zou mijn geloof dan nog waard zijn?
zaterdag 29 december 2018 om 18:32
Nee en dat was ook niet de reden dat ik de brandblaar aanhaalde. Gewoon als voorbeeld om te laten zien waarom ik weet dat God bestaat. Deze keer genas God en de volgende keer misschien niet. Ik ben zeker niet die ene uitverkorene, zo was het absoluut niet bedoeld.redbulletje schreef: ↑29-12-2018 18:29Ja joh, tuurlijk joh. En al die die-hard gelovigen die creperen in oorlogen en van ziektes als kanker en alsnog dood gaan. Jij denkt toch niet werkelijk dat jij tussen al die biljarden mensen dé uitverkorene bent die genezen wordt van een futuliteitje als 'n brandblaar?
zaterdag 29 december 2018 om 18:32
Dank voor de uitleg van je post.strontvliegje schreef: ↑29-12-2018 10:28God is intens verdrietig door alle ellende en leed op de wereld. Hij kan het met 1 woord een halt toe roepen en dat zal hij ook doen wanneer hij terugkomt naar de aarde. Maar hij wil dat zoveel mogelijk mensen zich tot Hem bekeren en daarom wacht hij nog en ziet hij met pijn in zijn hart dit lijden aan. Zolang hij nog niet terugkomt is de duivel 'heerser van deze wereld' met zijn leugens en vieze praatjes.
Tsja.... Die is goed: alle kwaad komt van de duivel.
Kinderen verkracht door dominees en priesters? Dat is de duivel; vermomd als christen...
Zo kan je overal mee wegkomen als christen, dat vind ik zo jammer. Leugens en vieze praatjes hoor je vooral in de kerk, of in een moskee het geloof heeft nog nooit iets goeds gebracht. Nergens.
En wat te denken van de miljoenen mensen die in iets anders geloven dan jouw god? Er zijn er zoveel tenslotte, is dat allemaal vuilnis, en wat te denken van het kindje van een oud-collegaatje van me die -3 jaar oud- stierf aan kanker, wat had hij misdaan? Het arme kind was zelfs gedoopt!
Een vriend van me heeft zijn ouders al heel lang niet meer gezien omdat dat niet mag van god: hij is op zijn twaalfde al van zijn geloof gevallen en werd zonder pardon op straat gezet(!) door zijn zeer gelovige ouders. Jehovagetuigen, vroeger kwamen ze nog hondsbrutaal aan je deur maar dat durven ze tegenwoordig niet meer. Althans, hier niet
De ouders van die vriend zijn zo hypocriet. Nu ze oud en behoeftig zijn heeft zijn moeder opeens contact met hem opgenomen: nu wil ze hem wel weer zien én vroeg meteen of hij kon regelen dat ze bij zijn vader in het verpleeghuis terecht kon.
Na bijna 50 jaar huwelijk elk in een andere stad; dat moest toch anders kunnen. Hoezo zou ik zeggen, god wil dat zo, draag je lot maar gewoon.
Hij niet, hij heeft het geprobeerd te regelen dat ze samen konden zijn terwijl zijn vader hem een vervloekte duivel noemt, nog steeds, en zijn moeder bezocht die spijt had dat ze al haar kinderen heeft afgestaan voor iets waar ze nu eigenlijk heel hard aan twijfelde. Maar vader mepte haar wel weer op het rechte pad als ze zelf ging denken.
Ik vind hun verdoemde, duivelse zoon met stip het beste mens van allemaal. Niet-gelovig, behandeld als een stuk vuil en dan tóch na al die jaren je ouders nog willen helpen. Dat kunnen maar weinig mensen opbrengen na een jeugd op straat en veel ellende.
Ook stuit me tegen de borst dat mensen iets wat niet feitelijk vastgesteld is brengen als een waarheid, de bijbel is een leuk boek maar ken je dat spelletje waarbij persoon 1 een verhaaltje leest, dat doorverteld aan nr.2 (fluisterend) en wat er van het verhaal over is als nr.12 het gaat vertellen.. compleet verdraaid. Je weet dat het in honderden jaren geschreven is? Pas eeuwen nadat zaken gebeurd waren weten ze nog letterlijk wie wat zei. Hoe dan??
En ik heb toch echt een dominee horen zeggen dat de kinderen die geboren werden uit een huwelijk gedoopt en christelijk moesten zijn anders: brandhout. Hij stond dat voor te lezen uit de bijbel. Neem het je niet kwalijk, het is ook een warrig boek en je zal het over het hoofd gezien hebben of weer vergeten.
Het ging over druivenranken schiet me nu weer te binnen. Volkomen van de pot gerukt om zoiets te zeggen, daarom ga ik ook niet meer naar een kerk en kan niet geloven in een god. Mijn ouders hebben dat ook allang afgeleerd. Vooral toen mijn vader ouderling werd in de kerk waar ze vroeger kwamen. Toen hij zag wat een goedlopende industrie dat is en hoe alles alleen om geld draait was hij er helemaal klaar mee.
Vertelde thuis ook wat er werkelijk gebeurd met het geld dat ze ophaalden.
Dat soort zaken en vooral dat dreigen irriteert me mateloos.
Maar wie er steun aan heeft: gewoon blijven geloven natuurlijk. Alleen kan je niet verwachten van anderen dat ze dat dan ook maar doen; respect jegens mensen met andere opvattingen is altijd ver te zoeken.
Zie de Jehova's, de katholieken, de moslims, gereformeerden: allemaal behoorlijk strafbaar bezig IN DE KERK en dan de duivel de schuld geven?
Waar staat de duivel mensen op te roepen naar zijn kerk te komen? Satanisme is een verwaarloosbaar iets, een select groepje houdt zich daar mee bezig en dan nog meestal jongeren die -hoe is het mogelijk- uit streng christelijke gezinnen komen.....
Dan gaat er toch iets niet goed.
Het lijkt mij het beste als iedereen zijn eigen geweten als god aanvaard, zo kan de man die onlangs 2 mensen uit boosheid doodgereden heeft in het verkeer zich ook niet verstoppen achter kreten als: 'the devil made me do it'.
Krijgt vergiffenis van meneer pastoor en hoeft niet langer te boeten voor 2 moorden: dat komt na zijn dood wel, dan moet hij sorry zeggen voor hij de hemel in mag, en anders is het ook goed. Onbegrijpelijk.
Niet goed genoeg in mijn ogen, ik denk dat er minder ellende op aarde is als mensen gewoon zelf de verantwoording voor hun daden moeten dragen.
Valt me ook op dat opvallend veel mensen met ernstige psychische problemen of ziektes zo gelovig zijn.
Godsdienstwaanzin noemde men dat vroeger, nu psychotisch. Best gevaarlijk, het drijft mensen tot zelfmoord als ze depressief zijn b.v., op naar het paradijs waar elke dag de zon schijnt en je non-stop gelukkig bent.
Ik heb zware depressies gehad, gelukkig nooit gedacht dat ik op zou knappen van de ellende van een ander of de belofte van een paradijs.
Ik kan het dus niet volgen, hoe WEET je bv hoe god zich voelt? Dat hij zo verdrietig is? Ik zou toch eens wat nuchterder kijken naar wat er nou eigenlijk aan tastbaar bewijs ligt. De bijbel telt niet mee: die kan de duivel wel geschreven hebben... Die ik trouwens ook alleen van tekeningen ken, geen enkel bewijs van het bestaan van de duivel als een persoon te vinden. Wel bewijs genoeg dat kerken altijd meer dan genoeg geld hebben gehad. Alleen de gebouwen al hebben zo ontzettend veel geld gekost terwijl ernaast mensen lagen te sterven op straat. Waarom?
zaterdag 29 december 2018 om 18:41
Je kunt toch ook opknappen van de wetenschap dat er juist helemaal niets meer is na je dood/zelfmoord? Althans, dat vind ik een rustiger beeld scheppen dan 'n hiernamaals waar je ook weer met allemaal drukke sociale situaties te maken krijgt. Ik zou alleen graag m'n vader terug zien, maar als dat niet kan, dan kan dat ook niet als ik de rit helemaal uit zit. Dus win-win feitelijk om er vroegtijdig uit te stappen uiteindelijk.Lavacakelover schreef: ↑29-12-2018 18:32
Valt me ook op dat opvallend veel mensen met ernstige psychische problemen of ziektes zo gelovig zijn.
Godsdienstwaanzin noemde men dat vroeger, nu psychotisch. Best gevaarlijk, het drijft mensen tot zelfmoord als ze depressief zijn b.v., op naar het paradijs waar elke dag de zon schijnt en je non-stop gelukkig bent.
Ik heb zware depressies gehad, gelukkig nooit gedacht dat ik op zou knappen van de ellende van een ander of de belofte van een paradijs.
Als god bestond was ie capabel genoeg om zich tegenover de volledige mensheid uit te spreken over wat ie van hen verlangt.Ik kan het dus niet volgen, hoe WEET je bv hoe god zich voelt? Dat hij zo verdrietig is? Ik zou toch eens wat nuchterder kijken naar wat er nou eigenlijk aan tastbaar bewijs ligt. De bijbel telt niet mee: die kan de duivel wel geschreven hebben... Die ik trouwens ook alleen van tekeningen ken, geen enkel bewijs van het bestaan van de duivel als een persoon te vinden. Wel bewijs genoeg dat kerken altijd meer dan genoeg geld hebben gehad. Alleen de gebouwen al hebben zo ontzettend veel geld gekost terwijl ernaast mensen lagen te sterven op straat. Waarom?
zaterdag 29 december 2018 om 18:51
Lavacakelover schreef: ↑29-12-2018 18:32Dank voor de uitleg van je post.
Tsja.... Die is goed: alle kwaad komt van de duivel.
Kinderen verkracht door dominees en priesters? Dat is de duivel; vermomd als christen...
Zo kan je overal mee wegkomen als christen, dat vind ik zo jammer. Leugens en vieze praatjes hoor je vooral in de kerk, of in een moskee het geloof heeft nog nooit iets goeds gebracht. Nergens.
Nee, als christen kun je niet overal mee wegkomen. Je kunt jezelf wel christen noemen omdat je geloofd in Jezus maar de duivel geloofd ook in Jezus en is zeker geen christen. Jezus vraagt ook van ons dat we hem volgen in onze daden. En dat wat die dominees en priesters met kinderen deden is niet goed te praten.
En wat te denken van de miljoenen mensen die in iets anders geloven dan jouw god? Er zijn er zoveel tenslotte, is dat allemaal vuilnis, en wat te denken van het kindje van een oud-collegaatje van me die -3 jaar oud- stierf aan kanker, wat had hij misdaan? Het arme kind was zelfs gedoopt!
Niemand is vuilnis. Je kunt het bij het verkeerde end hebben maar dat maakt je nog geen vuilnis. Dat dat kindje overleed is afschuwelijk en dat was zeker niet omdat hij iets heeft misdaan, waarom wel dat weet ik ook niet.
Dopen is niet iets wat je boven andere mensen plaatst of wat je christen maakt. De kinderdoop staat niet in de bijbel en als je als kind gedoopt bent, maar niet als je als volwassene gelooft of je leven 100% aan Jezus hebt gegeven maakt je niet vrij van ellende. Alle mensen moeten dealen met de ellende op deze wereld.
Een vriend van me heeft zijn ouders al heel lang niet meer gezien omdat dat niet mag van god: hij is op zijn twaalfde al van zijn geloof gevallen en werd zonder pardon op straat gezet(!) door zijn zeer gelovige ouders. Jehovagetuigen, vroeger kwamen ze nog hondsbrutaal aan je deur maar dat durven ze tegenwoordig niet meer. Althans, hier nietMaar dat terzijde.
De ouders van die vriend zijn zo hypocriet. Nu ze oud en behoeftig zijn heeft zijn moeder opeens contact met hem opgenomen: nu wil ze hem wel weer zien én vroeg meteen of hij kon regelen dat ze bij zijn vader in het verpleeghuis terecht kon.
Na bijna 50 jaar huwelijk elk in een andere stad; dat moest toch anders kunnen. Hoezo zou ik zeggen, god wil dat zo, draag je lot maar gewoon.
Hij niet, hij heeft het geprobeerd te regelen dat ze samen konden zijn terwijl zijn vader hem een vervloekte duivel noemt, nog steeds, en zijn moeder bezocht die spijt had dat ze al haar kinderen heeft afgestaan voor iets waar ze nu eigenlijk heel hard aan twijfelde. Maar vader mepte haar wel weer op het rechte pad als ze zelf ging denken.
Ik vind hun verdoemde, duivelse zoon met stip het beste mens van allemaal. Niet-gelovig, behandeld als een stuk vuil en dan tóch na al die jaren je ouders nog willen helpen. Dat kunnen maar weinig mensen opbrengen na een jeugd op straat en veel ellende.
De reactie van deze ouders is niet goed te praten. Ik sta ook niet achter wat de jehovagetuigen belijden, dat komt zeker niet van God.
Ook stuit me tegen de borst dat mensen iets wat niet feitelijk vastgesteld is brengen als een waarheid, de bijbel is een leuk boek maar ken je dat spelletje waarbij persoon 1 een verhaaltje leest, dat doorverteld aan nr.2 (fluisterend) en wat er van het verhaal over is als nr.12 het gaat vertellen.. compleet verdraaid. Je weet dat het in honderden jaren geschreven is? Pas eeuwen nadat zaken gebeurd waren weten ze nog letterlijk wie wat zei. Hoe dan??
Ik weet niet hoe, ik weet alleen dat God daar een handje bij heeft geholpen![]()
En ik heb toch echt een dominee horen zeggen dat de kinderen die geboren werden uit een huwelijk gedoopt en christelijk moesten zijn anders: brandhout. Hij stond dat voor te lezen uit de bijbel. Neem het je niet kwalijk, het is ook een warrig boek en je zal het over het hoofd gezien hebben of weer vergeten.
Het ging over druivenranken schiet me nu weer te binnen. Volkomen van de pot gerukt om zoiets te zeggen, daarom ga ik ook niet meer naar een kerk en kan niet geloven in een god. Mijn ouders hebben dat ook allang afgeleerd. Vooral toen mijn vader ouderling werd in de kerk waar ze vroeger kwamen. Toen hij zag wat een goedlopende industrie dat is en hoe alles alleen om geld draait was hij er helemaal klaar mee.
Vertelde thuis ook wat er werkelijk gebeurd met het geld dat ze ophaalden.
Dat soort zaken en vooral dat dreigen irriteert me mateloos.
Ik denk dat je doelt op Johannes 15, dat gaat over dat ranken die geen vrucht dragen in het vuur worden gegooid. Daarmee wordt bedoeld dat als je Jezus volgt je vrucht gaat dragen, niet bepaalde uitverkorenen maar iedereen die Jezus aanneemt zal vrucht dragen. Het gaat daar absoluut niet over kinderen die brandhout zouden zijn omdat ze niet gedoopt zijn, het gaat over volwassen mensen die een keus hebben kunnen maken voor Jezus en niet over kinderen, alle kinderen zijn welkom bij Jezus.
Maar wie er steun aan heeft: gewoon blijven geloven natuurlijk. Alleen kan je niet verwachten van anderen dat ze dat dan ook maar doen; respect jegens mensen met andere opvattingen is altijd ver te zoeken.
Zie de Jehova's, de katholieken, de moslims, gereformeerden: allemaal behoorlijk strafbaar bezig IN DE KERK en dan de duivel de schuld geven?
Waar staat de duivel mensen op te roepen naar zijn kerk te komen? Satanisme is een verwaarloosbaar iets, een select groepje houdt zich daar mee bezig en dan nog meestal jongeren die -hoe is het mogelijk- uit streng christelijke gezinnen komen.....
Dan gaat er toch iets niet goed. Mensen die openlijk de satan aanbidden zijn er misschien niet in overvloed maar ieder mens die Jezus offer niet aanneemt is een slaaf van de duivel, ook al besef je dat misschien niet.
Een reactie op de rest volg misschien nog, nu even andere dingen doen![]()
zaterdag 29 december 2018 om 19:14
Tja, ik wilde niets zeggen, maar...pamelacourson schreef: ↑29-12-2018 19:09Het begint steeds lachwekkender te worden, het wordt tijd om dit topic verder maar te mijden.
zaterdag 29 december 2018 om 19:37
Ik denk dat je doelt op Johannes 15, dat gaat over dat ranken die geen vrucht dragen in het vuur worden gegooid. Daarmee wordt bedoeld dat als je Jezus volgt je vrucht gaat dragen, niet bepaalde uitverkorenen maar iedereen die Jezus aanneemt zal vrucht dragen. Het gaat daar absoluut niet over kinderen die brandhout zouden zijn omdat ze niet gedoopt zijn, het gaat over volwassen mensen die een keus hebben kunnen maken voor Jezus en niet over kinderen, alle kinderen zijn welkom bij Jezus.
Het zoontje van mijn oma was dood geboren en dus niet gedoopt en moest achter de heg van het kerkhof begraven worden. Later is daar sorry voor gezegd, maar mijn oma heeft haar hele leven hier zo’n verdriet over gehad!! Schandalig! Uit naam van het geloof gebeuren lelijke dingen en wordt je constant geschoffeerd als niet gelovige!
Pfffff God en al die shit in een sprookjesboek is gewoon bullshit! Ieder weldenkend mens gelooft niet in die bullshit.
Het zoontje van mijn oma was dood geboren en dus niet gedoopt en moest achter de heg van het kerkhof begraven worden. Later is daar sorry voor gezegd, maar mijn oma heeft haar hele leven hier zo’n verdriet over gehad!! Schandalig! Uit naam van het geloof gebeuren lelijke dingen en wordt je constant geschoffeerd als niet gelovige!
Pfffff God en al die shit in een sprookjesboek is gewoon bullshit! Ieder weldenkend mens gelooft niet in die bullshit.
zaterdag 29 december 2018 om 20:44
Vandaag ben ik het helemaal met je eens!redbulletje schreef: ↑29-12-2018 18:41Je kunt toch ook opknappen van de wetenschap dat er juist helemaal niets meer is na je dood/zelfmoord? Althans, dat vind ik een rustiger beeld scheppen dan 'n hiernamaals waar je ook weer met allemaal drukke sociale situaties te maken krijgt. Ik zou alleen graag m'n vader terug zien, maar als dat niet kan, dan kan dat ook niet als ik de rit helemaal uit zit. Dus win-win feitelijk om er vroegtijdig uit te stappen uiteindelijk.
Als god bestond was ie capabel genoeg om zich tegenover de volledige mensheid uit te spreken over wat ie van hen verlangt.
Ik ga dit topic ook verlaten, zoals jij ook al zegt: als god bestond had hij wel duidelijk uitgelegd wat de bedoeling is van dit leven en welke sancties je kan verwachten.
Fijne avond allen, ik geloof dat er een mooie film op tv is. Eerst zien, dan geloven.
Dat dan weer wel!
zaterdag 29 december 2018 om 21:06
Zoals ik al eerder zei, de kinderdoop is niet bijbels en kinderen achter de heg begraven omdat ze niet gedoopt zijn is ook zeker niet bijbels. Uit naam van het geloof gebeuren de vreselijkste dingen en het is lastig uit te leggen dat al deze dingen te maken hebben met mensen die hun eigen regels maken, niet met Jezus.viavia2013 schreef: ↑29-12-2018 19:37Ik denk dat je doelt op Johannes 15, dat gaat over dat ranken die geen vrucht dragen in het vuur worden gegooid. Daarmee wordt bedoeld dat als je Jezus volgt je vrucht gaat dragen, niet bepaalde uitverkorenen maar iedereen die Jezus aanneemt zal vrucht dragen. Het gaat daar absoluut niet over kinderen die brandhout zouden zijn omdat ze niet gedoopt zijn, het gaat over volwassen mensen die een keus hebben kunnen maken voor Jezus en niet over kinderen, alle kinderen zijn welkom bij Jezus.
anoniem_376993 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 21:09
0.07% gewijzigd
zaterdag 29 december 2018 om 21:07
Ik ben niet zo bijbelvast, maar staat het daar niet allemaal duidelijk in?Lavacakelover schreef: ↑29-12-2018 20:44Vandaag ben ik het helemaal met je eens!![]()
Ik ga dit topic ook verlaten, zoals jij ook al zegt: als god bestond had hij wel duidelijk uitgelegd wat de bedoeling is van dit leven en welke sancties je kan verwachten.
Het boek kan wel eens een update gebruiken, laatste keer toch al weer 2000 jaar geleden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 29 december 2018 om 21:19
Anders dan zowel “gelovigen” in dit topic, als nogal wat niet-gelovigen graag suggereren is de Bijbel alles behalve een eenduidig boek. Het is net iets minder krankzinnig en onsamenhangend dan de Koran, maar het is volstrekt niet duidelijk, consistent of iets in die richting. Het is om te beginnen al niet eens duidelijk welke boeken en teksten wel of niet tot de Bijbel behoren. Dan ontbreekt nog één grondtekst en is de variatie in vertalingen enorm.
Als een gelovige iets “Bijbels” noemt, betekent dat zonder uitzondering “ik heb deze interpretatie als de juiste geleerd of gekozen en ik mis de exegetische kwaliteit om in te zien dat nog vele andere interpretaties mogelijk zijn”.
Niet dat iemand dat zal erkennen natuurlijk, let maar op de reacties die komen of uitblijven.
De Bijbel is voor liefhebbers een leuke tekstbundel voor historisch, theologisch en exegetisch geïnteresseerden. Helaas heeft het boek onder een bepaalde categorie gelovigen een status zoals de Koran: blind fanatiek volhouden dat het een begrijpelijk, eenduidig en consistent boek is, waarbij iedere intellectuele vraagstelling wordt beantwoord met een volstrekt verzonnen interpretatie maar met een zelfgenoegzame blik en toon alsof ze zojuist het ei van Columbus hebben gelegd en totaal onbegrip dat de oorspronkelijke vraag geheel niet beantwoord is.
En nee, niets van wat ik hierboven zeg is mijn privé-mening, maar woord voor woord aantoonbaar feit.
Niet dat dat tegenwoordig nog enige indruk maakt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 29 december 2018 om 21:22
Klopt. Misschien hou ik mezelf voor de gek ( wat ik zelf niet denk) dan heb ik toch maar mooi even genoten van deze goede periode
zaterdag 29 december 2018 om 21:26
zaterdag 29 december 2018 om 21:28
Maar bepaalde basisdingen, 10 geboden of zo, die zijn toch wel duidelijk?JollyRider schreef: ↑29-12-2018 21:19Anders dan zowel “gelovigen” in dit topic, als nogal wat niet-gelovigen graag suggereren is de Bijbel alles behalve een eenduidig boek. Het is net iets minder krankzinnig en onsamenhangend dan de Koran, maar het is volstrekt niet duidelijk, consistent of iets in die richting. Het is om te beginnen al niet eens duidelijk welke boeken en teksten wel of niet tot de Bijbel behoren. Dan ontbreekt nog één grondtekst en is de variatie in vertalingen enorm.
Als een gelovige iets “Bijbels” noemt, betekent dat zonder uitzondering “ik heb deze interpretatie als de juiste geleerd of gekozen en ik mis de exegetische kwaliteit om in te zien dat nog vele andere interpretaties mogelijk zijn”.
Niet dat iemand dat zal erkennen natuurlijk, let maar op de reacties die komen of uitblijven.
De Bijbel is voor liefhebbers een leuke tekstbundel voor historisch, theologisch en exegetisch geïnteresseerden. Helaas heeft het boek onder een bepaalde categorie gelovigen een status zoals de Koran: blind fanatiek volhouden dat het een begrijpelijk, eenduidig en consistent boek is, waarbij iedere intellectuele vraagstelling wordt beantwoord met een volstrekt verzonnen interpretatie maar met een zelfgenoegzame blik en toon alsof ze zojuist het ei van Columbus hebben gelegd en totaal onbegrip dat de oorspronkelijke vraag geheel niet beantwoord is.
En nee, niets van wat ik hierboven zeg is mijn privé-mening, maar woord voor woord aantoonbaar feit.
Niet dat dat tegenwoordig nog enige indruk maakt![]()
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 29 december 2018 om 21:37
Zou je denken he?
Maar helaas, niet echt. Moet je ook nog bedenken dat de Joden (en dat zijn al meerdere geloven!) en de christenen (pakweg 3.000 verschillende geloven!!) een vrij fundamenteel verschil van inzicht hebben over het grootste deel, het deel dat christenen het Oude Testament noemen.
Het is, voor hobbyisten (zoals ik me na een theologische opleiding, pakweg 25 jaar Bijbel-studie, en studie van Islam, Judaisme en gek genoeg boeddhisme wel durf te noemen) echt een fascinerende bundel, maar hoe meer je studeert, hoe meer je ontdekt dat er geen enkel vast fundament in zit.
Ik ben niet altijd een groot fan van Cateautje, maar op dit punt volg ik haar 100%: haal je levensovertuiging maar niet uit kerk of bijbel. Vertel gewoon je eigen verhaal.
Andersom werkt overigens wel prima, en dat doen de meeste mensen dan ook: eerst geloven ze iets, vervolgens zoeken ze daar een bijbeltekst bij.
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 29 december 2018 om 22:06
nou ik dacht eerlijk gezegd onsstrontvliegje schreef: ↑29-12-2018 21:22Klopt. Misschien hou ik mezelf voor de gek ( wat ik zelf niet denk) dan heb ik toch maar mooi even genoten van deze goede periode.
want hoe jong is je zoontje dat jij hem nog toestopt en hij woorden zegt als 'in Jezus' naam stuur ik de pijn weg'
zaterdag 29 december 2018 om 23:13
De schepper van het complete en zeer complexe universum inclusief al het leven, zet één poppetje (Jezus) op de wereld (in 'n tijd dat er nog geen wereldwijde media bestond) om de complete mensheid in zijn bestaan te laten geloven/z'n leven aan zijn bestaan te wijden? Elke stam had (en heeft) z'n eigen geloofjes en goden. Totaal niet geloofwaardig dat één van deze religies het bij het juiste eind heeft dus. Ik zie Jezus gewoon als een soort Jomanda van die tijd.