Gierige acties deel IX
zondag 9 december 2018 om 21:19
zondag 30 december 2018 om 11:49
Que? Wat is er aanmatigend aan?attribuutje schreef: ↑30-12-2018 11:41Ging je dan gourmetten Minke….ik vind je post behoorlijk aanmatigend hoor.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

zondag 30 december 2018 om 11:49
als ik al boodschappen heb gedaan en we nodigen iemand spontaan uit, dan zou ik toch nog even snel wat bijhalen. Ik zou mij er ongemakkelijk bij voelen als ik iemand uitnodig maar diegene mag zelf voor zijn eten en drinken zorgen.
Alsof je mensen voor een verjaardag uitnodigt en dan zegt dat ze zelf wel het gebak moeten meenemen
Alsof je mensen voor een verjaardag uitnodigt en dan zegt dat ze zelf wel het gebak moeten meenemen

zondag 30 december 2018 om 12:04
Het ging mij natuurlijk niet om het kant en klaar, maar om de goedkope kiloknaller varkensvleesstukjes. Best lekker, een zo’n slavinkje, maar ik eet liever goede vis en vlees.Ttroeteltje schreef: ↑30-12-2018 11:56Minke.....kant en klaar is niets mis mee. Beweren dat andere dingen wel lekker zijn dat is waarschijnlijk wat de andere forummer aanmatigend vind. En terecht. Vind het ook erg subjectief.

zondag 30 december 2018 om 12:05
Ik neem ook helaas vaak zelf eten mee, ivm darmproblemen en diabetes. Ik vind dat eigenlijk echt gierig, is het niet in geld dan wel in aandacht voor een ander.
Ik zal altijd vragen als ik mensen uitnodig wat ze wel en niet lusten of mogen. Kom ik er niet uit, vraag ik concreet wat ik kan halen.
En haal dat.
Blijkbaar is dat voor de rest van de mensheid te moeilijk. Zal nooit vragen aan een gast die ik zelf heb uitgenodigd om dingen mee te nemen.
Of het moet een spontaan iets zijn waarbij gezamelijk plannen maakt en taken verdeeld ofzo. Maar dan heb ik je dus niet uitgenodigd.
Ik zal altijd vragen als ik mensen uitnodig wat ze wel en niet lusten of mogen. Kom ik er niet uit, vraag ik concreet wat ik kan halen.
En haal dat.
Blijkbaar is dat voor de rest van de mensheid te moeilijk. Zal nooit vragen aan een gast die ik zelf heb uitgenodigd om dingen mee te nemen.
Of het moet een spontaan iets zijn waarbij gezamelijk plannen maakt en taken verdeeld ofzo. Maar dan heb ik je dus niet uitgenodigd.

zondag 30 december 2018 om 13:01
Vind ik idd niet echt getuigen van interesse naar de gast. Zuinig in aandacht inderdaad.Lucifer2018 schreef: ↑30-12-2018 12:05Ik neem ook helaas vaak zelf eten mee, ivm darmproblemen en diabetes. Ik vind dat eigenlijk echt gierig, is het niet in geld dan wel in aandacht voor een ander.
En haal dat.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 14:07
7.84% gewijzigd

zondag 30 december 2018 om 13:24
Hier ging ik laatst ook de mist mee in....eters op een verjaardag waarvan één gast met een allergie. Al mijn gerechten zaten vol met juist dat ingrediënt. Ik ben geen topkok en was al blij dat ik voor 15 personen eten had. Totaal niet bij stil gestaan. Voorals pijnlijk omdat hij altijd goed voor iedereen zorgt. Niet met opzet gierig maar attent was het in ieder geval niet.GroteZakChips schreef: ↑30-12-2018 13:01Eens. Hier ook een speciaal dieet (ivm allergie) in de familie en de persoon moet bijna altijd zelf eten en gebak meenemen. Vind ik niet echt getuigen van interesse naar de gast. Zuinig in aandacht inderdaad.

zondag 30 december 2018 om 13:38
Hier idem.Lucifer2018 schreef: ↑30-12-2018 12:05Ik zal altijd vragen als ik mensen uitnodig wat ze wel en niet lusten of mogen. Kom ik er niet uit, vraag ik concreet wat ik kan halen.
En haal dat.
Of het moet een spontaan iets zijn waarbij gezamenlijk plannen maakt en taken verdeeld ofzo. Maar dan heb ik je dus niet uitgenodigd.
Ik zoek iets wat diegene zou kunnen eten
en dan check ik dat voor de zekerheid nog.
Is Maza Hoemoes o.k. voor jouw dieet? O.k. dan haal ik die.
Ik vind dat getuigen van goed gastvrouwschap.
Mijn vroegere buurman was ambassadeur (van Nederland) geweest in verschillende landen. Hij vroeg expliciet wat mensen wel en niet aten en dat haalde hij in huis. De goede man is inmiddels overleden.
zondag 30 december 2018 om 14:08
Ach wat raar dat er nou over een opmerking over vlees of kant-en-klaar gestruikeld wordt, terwijl er in andere posts men ook over elkaar struikelt om toch maar te benadrukken wat een goede gastvrouw/heer ze zelf zijn. Ik vind het apart dat de ene opmerking dan wel aanmatigend is, maar de ander niet.
Met kerst had mijn schoonzus ook allemaal verontschuldigende opmerkingen over dingen die ze bij de traiteur had gehaald en niet zelfgemaakt want ze had het druk gehad, en dat ik zelf wat vegan dingen had meegenomen voor mezelf en om te delen (is voor mij toch veel makkelijke dan voor haar). Alsof mij het wat uitmaakt, ik kom langs voor het gezelschap, maar ze heeft nogal perfectionistische standaarden over gastvrouwschap. Geloof dat dat echt een dingetje is bij haar in de vrienden en kennisenkring (in het velengde daarvan de druk op kindertraktaties die origineel moeten zijn en zo - alles zelfgemaakt en verantwoord -ze maken elkaar gek). Want je zou eens een keer niet de perfecte gastvrouw zijn.
Er zijn ook echt gierige mensen die je niks aanbieden of nooit wat in huis halen, of te weinig koken als ze je uitnodigen. Daar kan ik me wel aan ergeren. Maar het zou me worst zijn of het taartje van de bakker komt of een maitre Paul tompouce uit het vriesvak is. Iedereen doet toch gewoon zijn best, het is geen wedstrijd. De ene keer ben ik zelf ook meer attent dan de volgende keer (dan heb ik 20 andere dingen aan mijn hoofd).
Een ander het voordeel van de twijfel geven heb je ook veel aan in de omgang (ik geloof dat dat mijn punt was).
Met kerst had mijn schoonzus ook allemaal verontschuldigende opmerkingen over dingen die ze bij de traiteur had gehaald en niet zelfgemaakt want ze had het druk gehad, en dat ik zelf wat vegan dingen had meegenomen voor mezelf en om te delen (is voor mij toch veel makkelijke dan voor haar). Alsof mij het wat uitmaakt, ik kom langs voor het gezelschap, maar ze heeft nogal perfectionistische standaarden over gastvrouwschap. Geloof dat dat echt een dingetje is bij haar in de vrienden en kennisenkring (in het velengde daarvan de druk op kindertraktaties die origineel moeten zijn en zo - alles zelfgemaakt en verantwoord -ze maken elkaar gek). Want je zou eens een keer niet de perfecte gastvrouw zijn.
Er zijn ook echt gierige mensen die je niks aanbieden of nooit wat in huis halen, of te weinig koken als ze je uitnodigen. Daar kan ik me wel aan ergeren. Maar het zou me worst zijn of het taartje van de bakker komt of een maitre Paul tompouce uit het vriesvak is. Iedereen doet toch gewoon zijn best, het is geen wedstrijd. De ene keer ben ik zelf ook meer attent dan de volgende keer (dan heb ik 20 andere dingen aan mijn hoofd).
Een ander het voordeel van de twijfel geven heb je ook veel aan in de omgang (ik geloof dat dat mijn punt was).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

zondag 30 december 2018 om 14:13
Goede gastvrouw of heer heeft toch niks te maken met kant en klaar of juist niet?boebezoebe schreef: ↑30-12-2018 14:08Ach wat raar dat er nou over een opmerking over vlees of kant-en-klaar gestruikeld wordt, terwijl er in andere posts men ook over elkaar struikelt om toch maar te benadrukken wat een goede gastvrouw/heer ze zelf zijn. Ik vind het apart dat de ene opmerking dan wel aanmatigend is, maar de ander niet.
Tenminste bij mij niet hoor.
Ik heb over 3 dagen een middagverjaardag van jongste kind. Ben overprikkeld en net beetje aan het opknappen van griep.
Ik haal voor ieder wat wils, heb een paar dieeten en iemand met net een maagverkleinig gehad, ik vraag wat ze mogen of om ideetjes/wat ze lekker vinden. Dan maak of haal ik dat.
Maar ik ga dan weer niet heel uitgebreid koken voor alle visite. Daar heb ik geen fut voor.
En er zal best ook worst van supermarkt op tafel komen ipv de vleesjuwelier. Ect.

zondag 30 december 2018 om 14:36
In mijn vroegere woonplaats zat de allerbeste bakker voor diabetes-gebak. (Althans, hij won regelmatig prijzen hiervoor).
Dan ging ik niet zelf zitten prutsen met zoetstoffen
of met de bladerdeegappelflap die mijn oom overal al kreeg.
Lekker een gebakje van die bakker voor de diabetici.
Gebak van een bakker: prima.
Humus (of hoe je het ook wil schrijven) van de supermarkt: ook prima.
Iets van de traiteur: prima.
Een rijsttafel van BuufKooktVoorJou: prima.
Opscheppen "alles is zelfgemaakt en Pinterest-waardig": nergens voor nodig.
Tot midden in de nacht je kinderverjaardagstraktaties maken: waarom?!
Dan ging ik niet zelf zitten prutsen met zoetstoffen
of met de bladerdeegappelflap die mijn oom overal al kreeg.
Lekker een gebakje van die bakker voor de diabetici.
Gebak van een bakker: prima.
Humus (of hoe je het ook wil schrijven) van de supermarkt: ook prima.
Iets van de traiteur: prima.
Een rijsttafel van BuufKooktVoorJou: prima.
Opscheppen "alles is zelfgemaakt en Pinterest-waardig": nergens voor nodig.
Tot midden in de nacht je kinderverjaardagstraktaties maken: waarom?!

zondag 30 december 2018 om 14:48
Als die mensen verder gewoon vriendelijk waren, en het gaat om een ijsje van 50 cent, dan lijkt het me dat er een of ander misverstand in het spel was.
Ik heb als kind zo vaak op mijn neus gekeken in vergelijkbare situaties, en soms was daar een heel simpele verklaring voor die niks te maken had met onwil of gierigheid maar gewoon met verkeerd begrijpen van iets wat (ooit) gezegd is.

zondag 30 december 2018 om 15:09
Weet je, eigenlijk doe jij hetzelfde. Jij besluit overduidelijk te maken dat jij je niet stoort aan andermans niet-kook-kunsten of niet-tijd-hebben. En dat is prima, vind ik zelfs heel nobel van je en mooi. Ik ben net zo. Maar ieder zijn meug, want ieder maakt op zijn eigen manier duidelijk wat zijn mening is. Daar is het forum mee vol geschreven, zo blijkt.boebezoebe schreef: ↑30-12-2018 14:08Ach wat raar dat er nou over een opmerking over vlees of kant-en-klaar gestruikeld wordt, terwijl er in andere posts men ook over elkaar struikelt om toch maar te benadrukken wat een goede gastvrouw/heer ze zelf zijn. Ik vind het apart dat de ene opmerking dan wel aanmatigend is, maar de ander niet.

dinsdag 1 januari 2019 om 11:59
Uitgenodigd worden voor oud en nieuw door vrienden. Ik vraag (zoals altijd) of ik wat mee moet nemen. Vriendin geeft aan voor t eten nasi met toebehoren te maken dus als ik kip en kroepoek meeneem is het goed.
Gedurende de week komt er nog een vraag over champagne en oliebollen. Prima, neem ik ook mee.
Op de dag zelf appt vriendin.. ze moet werken dus of ik nog even eea kan meenemen en stuurt een lijstje mee. Sure joh.
Bij aankomst is er een klein pannetje nasi en zijn er nog 4 mensen uitgenodigd die niks meegenomen hadden.
Onder aan de streep zijn alle dingen die wij meegenomen hebben opgegeten en gedronken, en toen man van vriendin vroeg of er toastjes op tafel moesten zei vriendin: die zijn niet voor nu.
Wij hebben dus de gasten van vrienden voorzien van drank en spijzen, oliebollen en alles eromheen.
Dat doen we dus niet meer...
Gedurende de week komt er nog een vraag over champagne en oliebollen. Prima, neem ik ook mee.
Op de dag zelf appt vriendin.. ze moet werken dus of ik nog even eea kan meenemen en stuurt een lijstje mee. Sure joh.
Bij aankomst is er een klein pannetje nasi en zijn er nog 4 mensen uitgenodigd die niks meegenomen hadden.
Onder aan de streep zijn alle dingen die wij meegenomen hebben opgegeten en gedronken, en toen man van vriendin vroeg of er toastjes op tafel moesten zei vriendin: die zijn niet voor nu.
Wij hebben dus de gasten van vrienden voorzien van drank en spijzen, oliebollen en alles eromheen.
dinsdag 1 januari 2019 om 12:04

dinsdag 1 januari 2019 om 12:58
Ik durf eigenlijk niets meer te plaatsen omdat er altijd mensen zijn die mij de aso vinden (en ik heb een hekel aan verongelijkt slachtoffergedrag). Maar ons kerstdiner was op zijn minst apart. Ik heb voor 10 man gekookt en voor iedereen een klein cadeautje geregeld. Daarvoor hoef ik geen bijdrage, maar een aardigheidje is altijd leuk. Dat waren dit jaar: Een kerstbal (van een kennis die zichzelf had uitgenodigd), een geurkaars (van mijn zus die allergisch is voor parfum, ik vermoed uit het kerstpakket), en een plantenbakje hyacinten waar ik zelf allergisch voor ben (van mijn ouders notabene).
De geurkaars heb ik inmiddels doorgegeven aan een vriendin van mijn ex (dochter had het mooi ingepakt en meegenomen). Die heeft altijd wierookdingetjes dus dat komt daar wel terecht.
De geurkaars heb ik inmiddels doorgegeven aan een vriendin van mijn ex (dochter had het mooi ingepakt en meegenomen). Die heeft altijd wierookdingetjes dus dat komt daar wel terecht.
dinsdag 1 januari 2019 om 12:59
hahhaha wat een stelletje uitvreters heb je toch, ze schamen zich waarschijnlijk daar ook helemaal niet voorjustlust schreef: ↑01-01-2019 11:59Uitgenodigd worden voor oud en nieuw door vrienden. Ik vraag (zoals altijd) of ik wat mee moet nemen. Vriendin geeft aan voor t eten nasi met toebehoren te maken dus als ik kip en kroepoek meeneem is het goed.
dinsdag 1 januari 2019 om 13:00
Ik zou het dialoog nog een keer aangaan. Kom op zeg je bent niet hun portemonnee.justlust schreef: ↑01-01-2019 11:59Uitgenodigd worden voor oud en nieuw door vrienden. Ik vraag (zoals altijd) of ik wat mee moet nemen. Vriendin geeft aan voor t eten nasi met toebehoren te maken dus als ik kip en kroepoek meeneem is het goed.
dinsdag 1 januari 2019 om 13:05
Na jarenlang hier mee gelezen te hebben zou ik tegenwoordig denk ik hier gewoon op terug komen. "Zeg, nog even over Oudjaarsavond: ik wil graag de kosten die wij gemaakt hebben terug. Het is natuurlijk best gek om mij en Piet te laten betalen voor jouw visite, vind je niet?" En daar zou ik dan gewoon een tikkie voor sturen, voor het totaalbedrag dat je uitgegeven hebt.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 1 januari 2019 om 13:11
Ik snap het eigenlijk inderdaad niet. Waarom is een geurkaars voor jou niet goed genoeg maar wel voor de vriendin van je ex bijvoorbeeld? Ik bedoel: als zij zo van de wierookdingetjes is, heeft ze misschien ook wel haar favoriete geuren en zit ze misschien net zo goed als jij -blijkbaar- niet te wachten op dit ding? Die hyacinten van je ouders zijn wel stom ja, ik neem aan dat ze weten dat je allergisch bent, maar die bal en die kaars: alleen maar aardig bedoeld lijkt me.MinkeDeWit schreef: ↑01-01-2019 12:58Ik durf eigenlijk niets meer te plaatsen omdat er altijd mensen zijn die mij de aso vinden (en ik heb een hekel aan verongelijkt slachtoffergedrag). Maar ons kerstdiner was op zijn minst apart. Ik heb voor 10 man gekookt en voor iedereen een klein cadeautje geregeld. Daarvoor hoef ik geen bijdrage, maar een aardigheidje is altijd leuk. Dat waren dit jaar: Een kerstbal (van een kennis die zichzelf had uitgenodigd), een geurkaars (van mijn zus die allergisch is voor parfum, ik vermoed uit het kerstpakket), en een plantenbakje hyacinten waar ik zelf allergisch voor ben (van mijn ouders notabene).