Gaat mijn vader vreemd?

30-12-2018 17:21 53 berichten
Lieve allemaal,

Ik ging vaak naar dit forum over advies over allerlei dingen, maar nu heb ikzelf toch een keer advies nodig.

Ik ben 19 jaar, en hoe lastig ik het ook vind, ik denk dat mijn vader vreemdgaat. Niet in de zin van dat hij echt dingen "doet", maar wel met appen etc.

Het zit dus zo: mijn ouders zijn al lang samen, en ook lang getrouwd. Nu was twee jaar terug een incident voor gevallen, ook met appen waardoor mijn ouders een tijdje uit elkaar zijn geweest. We woonden toen apart, maar mijn vader kwam wel vaak bij ons eten etc.

Uiteindelijk kwam het weer goed. Maar sinds een tijdje merk en zie ik dat er weer iets speelt, hij doet geheimzinnig met zijn telefoon, verwijdert de berichten met die vrouw en soms zie ik een hartjes emoji verstuurd worden.. Die niet naar mijn moeder gaat.

Ik vind het echt super super lastig, dit vooral omdat ik de vrouw ook ken, en mijn moeder kent haar ook. Ze zitten een beetje in dezelfde vriendengroep. Ik durf niet zo goed mijn vader erop aan te spreken, bang dat hij boos wordt of dat het bij mijn moeder terecht komt die dan echt in zou storten.. Ik weet echt niet wat ik moet doen en word er zelf ook echt ongelukkig van.

Ik heb het geprobeerd van me af te zetten, maar het lukt gewoon niet.

Wat moet ik doen?

Liefs,

Mij
Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
31-12-2018 10:23
Je kan wel je zorg uitspreken tegen je vader. Hem zeggen wat je hebt gezien en waar je bang voor bent. Schrijf het desnoods in een brief aan hem.
Dit lijkt mij ook het meest verstandig.
Ik ben het er mee eens dat je het er zeker wat van kunt zeggen tegen je vader.

Dat ze zich er niet mee mag bemoeien omdat de relatie tussen haar ouders hun zaak is zie ik anders, een scheiding is namelijk absoluut wel van heel veel invloed op haar, dus met zijn gedrag doet haar vader ook haar pijn en verdriet aan, niet alleen haar moeder.
Als ie weer geheimzinnig loopt te doen met zijn telefoon en het valt je op waar je moeder ook bij in de buurt is gewoon vragen haha wat doe je raar met je telefoon, hou je iets geheim ofzo?
Half als grapje zodat je moeder wakker wordt na die hint.
Niks doen zou me ook niet lekker zitten, jij wordt er ook maar bij betrokken door zijn domme gedrag, jij hebt hier niet om gevraagd.
minnimouse schreef:
30-12-2018 17:57
Hoe weet jij naar wie hij die appjes verstuurt?
Ik loop af en toe langs als hij op zijn telefoon zit en dan zie ik iedere keer dezelfde naam en weer emoji zoals een hartje of kuspoppetje.

Het is zeker niet, zoals sommige hier beweren, dat ik mijn vaders telefoon zit rond te struinen.

Hij heeft hem juist altijd in zijn broekzak en ik weet de code niet eens.
Lavacakelover schreef:
31-12-2018 06:17
Dus toen jij 17 was zijn ze een tijdje uit elkaar geweest vanwegge 'appen'.

Sorry maar ik moest een beetje lachen, denk je nou echt dat ze hun problemen met hun dochter van 17 gaan bespreken? Er gaan bovendien maar weinig mensen al dan niet tijdelijk uit elkaar om enkel en alleen wat appjes.

Stel dat ze afgesproken hebben (zoals best veel mensen) je doet maar wat je niet laten kan maar ik wil er niets mee te maken hebben. Wil het niet weten. En gaat je moeder andersom ook een leuke vent niet uit de weg met toestemming van je vader zolang ze maar discreet is. En is je moeder wat beter in discreet zijn dan je vader.

Het is al gezegd maar hoe zou jij het vinden als ze je zo in de gaten hielden en je privacy zo zouden schenden? Dat ze tegen jouw vriend (even gesteld dat je al een paar jaar een vriend zou hebben, later) zouden zeggen: kijk uit vriend, ze is bezig met een andere jongen. We hebben haar telefoon doorgepluisd, niet echt iets kunnen vinden maar ze stuurt volgens mij hartjes naar een ander. Ik zou haar niet langer vertrouwen.

Niet mee bemoeien: uit je OP blijkt al dat het niet echt tot je doordringt dat mensen die al lang getrouwd zijn, even uit elkaar gaan en toch weer besluiten samen verder te gaan waarschijnlijk heel veel gepraat hebben.

Zou je het willen weten als je vader en moeder naar parenclubs gaan, aan BDSM doen of een open huwelijk hebben en je moeder als jij weg bent bezorgd zegt: 'Jan, doe wat voorzichtiger met je mobiel. We hebben immers nog een kind thuis wonen, die kan dat niet handelen'.

Zou zomaar kunnen, het is hun relatie en die staat los van de relatie die jij met beiden hebt. Zet het van je af, of zeg tegen je vader dat het je irriteert dat hij zo obsessief met zijn telefoon bezig is. Dat kan altijd natuurlijk, tenzij je zelf de hele dag zit te appen of facebooken. Dan heb je geen recht van spreken en zal hij de bal terugkaatsen met een simpel: dat heb ik nou ook als jij uren aan het appen bent of foto's moet liken van de verjaardagstaart van je BFF ;)

Tijd om op jezelf te gaan wonen misschien?

Ze zijn niet persé uit elkaar gegaan vanwege "alleen appen". Er was zeker iets voor gevallen, dat weet ik zeker maar ik wilde het hele verhaal liever niet weten toen.

Ik denk wel degelijk dat mijn ouders, in ieder geval, mijn moeder veel dingen met mij bespreken. Over dit soort dingen.

Ik begrijp dat jij het misschien anders opvat, maar er zijn wel degelijk dingen voorgevallen waardoor ik mij zorgen kan maken en waar ik het aan kan merken. Alleen werd het dan wel een heeeeeel lang verhaal zo op internet.
Dank allemaal voor de lieve berichten!

Het is inderdaad een behoorlijke rot situatie, maar jullie advies en steun helpt!
mandylion schreef:
30-12-2018 17:58
Weet jouw vader dat jij van zijn appjes af weet?
Nee, dat weet 'ie niet
Star² schreef:
30-12-2018 18:00
Heb jij het idee dat je moeder iets door heeft?
Ik heb het idee dat zij op het moment niets door heeft..
Waar het op neer komt, TO, is dat jouw ouders beiden volwassen mensen zijn die zelf mogen beslissen op welke manier ze hun relatie al dan niet invullen. Ze blijven jouw ouders, maar het is niet aan jou om je in te mengen in hun relatie. Net zo min als dat je het zou waarderen indien je ouders zich gaan bemoeien met jouw relaties.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
31-12-2018 16:04
Waar het op neer komt, TO, is dat jouw ouders beiden volwassen mensen zijn die zelf mogen beslissen op welke manier ze hun relatie al dan niet invullen. Ze blijven jouw ouders, maar het is niet aan jou om je in te mengen in hun relatie. Net zo min als dat je het zou waarderen indien je ouders zich gaan bemoeien met jouw relaties.

Ik probeer mij zeker niet te mengen of te bemoeien met de relatie van mijn ouders, maar ik kan er ook niks aan doen dat ik onbedoeld bepaalde dingen op merk of door heb. Ik denk dat het komt doordat mijn vader toch minder scherp en minder op zijn hoede is bij mij dan bij mijn moeder.

Het liefste had ik ook gewild dat ik niks had gezien, of dat deze situatie er überhaupt niet eens was. Maar daar kan ik helaas ook niks aan veranderen. Ik voel me nu gewoon een tikje verscheurd, ik zou er wel wat van willen zeggen tegen mijn vader, maar ik ben bang, dat de goede band die wij nu hebben dan verloren vergaat en dat hij geen " vertrouwen" meer in mij heeft. Ook ben ik bang dat het bij mijn moeder terecht komt, al dat verdriet.. Ik weet niet of ze dat trekt.

Ik zou het vreselijk vinden als ons gezin uit elkaar zou gaan.
pejeka schreef:
31-12-2018 16:04
Jahaaa :blabla:
En toch is het rot voor haar en vader is blijkbaar niet zo volwassen als ie voor de tweede keer zijn gezin onderuit trekt. Hij heeft het wel een beetje verspeeld dus vind ik dat zijn dochter mag reageren zoals ze wil.
Als ie met vuur wil spelen mag ie weer op de blaren zitten.
MissMaran schreef:
31-12-2018 16:19
Jahaaa :blabla:
En toch is het rot voor haar en vader is blijkbaar niet zo volwassen als ie voor de tweede keer zijn gezin onderuit trekt. Hij heeft het wel een beetje verspeeld dus vind ik dat zijn dochter mag reageren zoals ze wil.
Als ie met vuur wil spelen mag ie weer op de blaren zitten.
Het lijkt me nog steeds dat dat tussen haar vader en moeder is. Je kunt bepaalde dingen denken op te merken en denken te kunnen plaatsen, maar zolang je niet 100% weet wat er tussen je ouders omgaat, is het niet meer dan dat: een persoonlijke interpretatie. Misschien zoekt haar vader zijn heil wel ergens anders omdat die moeder in de relatie een heks is? Weet jij het?
pejeka schreef:
31-12-2018 16:22
Het lijkt me nog steeds dat dat tussen haar vader en moeder is. Je kunt bepaalde dingen denken op te merken en denken te kunnen plaatsen, maar zolang je niet 100% weet wat er tussen je ouders omgaat, is het niet meer dan dat: een persoonlijke interpretatie. Misschien zoekt haar vader zijn heil wel ergens anders omdat die moeder in de relatie een heks is? Weet jij het?
Dan nog kan zijn gedrag haar ook schaden zij is hun kind en mag ook laten weten hoe zij zich voelt bij dit verraad ze zijn nog altijd de ouders die het verpesten. Je hoeft als kind niet de sterktste te zijn.
MissMaran schreef:
31-12-2018 16:25
Dan nog kan zijn gedrag haar ook schaden zij is hun kind en mag ook laten weten hoe zij zich voelt bij dit verraad ze zijn nog altijd de ouders die het verpesten. Je hoeft als kind niet de sterktste te zijn.

Dat laatste ben ik met je eens, maar zolang de ouders daar zelf geen prioriteit leggen, sta je helaas als kind met lege handen. Zoals zo veel kinderen helaas heden ten dage.
pejeka schreef:
31-12-2018 16:30
Dat laatste ben ik met je eens, maar zolang de ouders daar zelf geen prioriteit leggen, sta je helaas als kind met lege handen. Zoals zo veel kinderen helaas heden ten dage.
Dan mag je als kind ook piepen en hoef je niet in je eentje zo'n last te dragen.
MissMaran schreef:
31-12-2018 16:35
Dan mag je als kind ook piepen en hoef je niet in je eentje zo'n last te dragen.
Vinden ouders tegenwoordig toch heel normaal? Kind is nauwelijks geboren, of ze gaan uit elkaar, moeder heeft nog 4 relaties en dan opeens ziet ze het licht en vindt een man waar ze mee samen wil wonen, en dan moet er opeens een samengesteld gezinnetje worden gevormd met vier kinderen in de puberleeftijd, en die moeten dat helemaal leuk en geweldig vinden, en wat de kinderen nou écht willen of vinden doet niet ter zake, want moeder/vader heeft het geluk gevonden uiteindelijk en dus moeten ze maar inschikken... Modern life, zeg maar...
Jij hebt geen enkele verantwoordelijkheid. Jij kan doen wat jij wil. Wil je het je moeder vertellen omdat het je dwars zit? Doen. Wil jij je vader confronteren? Doen.
Jij moet doen wat jij wil, en wat jij voelt wat het beste is voor jou.

Als ze uit elkaar gaan is dat op geen enkele manier jouw schuld.

Jouw ouders wilden samen een kind, een gezin.

Deze situatie kan grote gevolgen hebben voor het gezin, waarom zou jij als gezinslid geen stem mogen hebben? Je loopt nu rond met een pijnlijk probleem wat helemaal niet jouw probleem zou horen te zijn. Belachelijk. Laat je niks wijsmaken hier.

Er is niks, maar ook echt niks, wat jij kan doen (of juist niet doen!) waardoor je ouders bij elkaar blijven of uit elkaar gaan.

Overigens heb ik zelf in deze situatie gezeten toen ik nog heel erg jong was en ik heb het mijn moeder wel verteld.
Ik ga toch niet rondlopen met een groot pijnlijk geheim om het huwelijk van mijn ouders te beschermen?
Praten heeft alleen zin indien je beide partijen erbij betrekt. Zo lang je niet alle feiten kent die tussen je vader en moeder spelen, is het niet fair alleen je vader erop aan te spreken. Ik zou dus, als je dan toch besluit het onderwerp aan te snijden, beide ouders erbij betrekken en het brengen als "volgens mij gaat het niet prettig tussen jullie en ik denk te merken dat jullie relatie niet geweldig is, dat vind ik erg verdrietig en dat heeft ook effect op mij, kunnen we daar eens over praten, want ik voel me er heel erg ellendig onder".
pejeka schreef:
31-12-2018 17:12
Praten heeft alleen zin indien je beide partijen erbij betrekt. Zo lang je niet alle feiten kent die tussen je vader en moeder spelen, is het niet fair alleen je vader erop aan te spreken. Ik zou dus, als je dan toch besluit het onderwerp aan te snijden, beide ouders erbij betrekken en het brengen als "volgens mij gaat het niet prettig tussen jullie en ik denk te merken dat jullie relatie niet geweldig is, dat vind ik erg verdrietig en dat heeft ook effect op mij, kunnen we daar eens over praten, want ik voel me er heel erg ellendig onder".
Ja, als soort van relatie therapeut bedoel je?

Belachelijk. Zij hoeft zich niet als de volwassene te gedragen.
Sjulia schreef:
31-12-2018 17:14
Ja, als soort van relatie therapeut bedoel je?

Belachelijk. Zij hoeft zich niet als de volwassene te gedragen.

Ze IS een volwassene met 19 jaar (althans voor de wet) en nee, niet als relatietherapeut, maar om te laten weten dat ze de verhouding tussen haar ouders niet geweldig vind en dus daar graag over wil praten, gewoon vanwege wat het met haarzelf doet.
pejeka schreef:
31-12-2018 17:19
Ze IS een volwassene met 19 jaar (althans voor de wet) en nee, niet als relatietherapeut, maar om te laten weten dat ze de verhouding tussen haar ouders niet geweldig vind en dus daar graag over wil praten, gewoon vanwege wat het met haarzelf doet.
Moeders zou toch niet weten waar het vandaan komt? Die weet niet van de appjes.

Ze hoeft het gewoon niet correct aan te pakken. Ze kan het oplossen zoals ze wil. Als zij moeite heeft om met dit geheim rond te lopen kan ze het op haar eigen manier aanpakken, wat dat ook mag zijn.
Dit is een gevolg van vaders gedrag. Als hij dit niet wil, had hij geen aanleiding moeten geven.
Sjulia schreef:
31-12-2018 17:21
Moeders zou toch niet weten waar het vandaan komt? Die weet niet van de appjes.

Ze hoeft het gewoon niet correct aan te pakken. Ze kan het oplossen zoals ze wil. Als zij moeite heeft om met dit geheim rond te lopen kan ze het op haar eigen manier aanpakken, wat dat ook mag zijn.
Dit is een gevolg van vaders gedrag. Als hij dit niet wil, had hij geen aanleiding moeten geven.
Misschien heeft de moeder wel aanleiding gegeven tot vaders gedrag, en weet TO daar niks van. En dan?
pejeka schreef:
31-12-2018 17:23
Misschien heeft de moeder wel aanleiding gegeven tot vaders gedrag, en weet TO daar niks van. En dan?
Dan mogen ze dat samen oplossen en heeft TO een schoon geweten en loopt niet rond met vaders (mogelijke) ontrouw.
xheyitsme schreef:
31-12-2018 15:56
Ik heb het idee dat zij op het moment niets door heeft..

O wat lastig, dan kan je het er dus niet met haar over hebben.

Toch eens een opmerking maken als je je vader een hartje ziet sturen. Kans is natuurlijk wel dat hij gaat ontkennen/boos worden omdat jij er iets van zegt.
Ik vind dat je helemaal zelf mag weten wat je doet. Dat 'niet mee bemoeien' begrijp ik niet zo. Jij weet dit nu en wanneer je het gevoel hebt dit te moeten vertellen moet je dat zeker doen. Hou je dam wel bij de feiten, wat je zeker weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven