Ideeen voor simpele bruiloft
zaterdag 5 januari 2019 om 23:32
Hoi allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op het forum maar dit is mijn eerste post, dat werd wel eens tijd
. Ik ga trouwen, heel leuk maar ik weet niet wat ik moet met de grote dag.
In de zomer (mei/juni/juli) willen we voor de wet trouwen, erg simpel, gewoon op dinsdagochtend langs het gemeentehuis. Een groter feest vieren we pas veel later (iig niet voor zomer 2020).
Ik heb alleen geen idee wat ik komende zomer moet doen....we houden het sowieso erg klein, hooguit de gezinnen en een paar vrienden erbij. Maar verder dan met de getuigen naar het gemeentehuis en savonds uit eten kom ik niet...en ik wilde er liever wel iets meer aandacht aan besteden.
Heeft iemand leuke ideeen? Alle tips zijn welkom
Ik lees al een tijdje mee op het forum maar dit is mijn eerste post, dat werd wel eens tijd
In de zomer (mei/juni/juli) willen we voor de wet trouwen, erg simpel, gewoon op dinsdagochtend langs het gemeentehuis. Een groter feest vieren we pas veel later (iig niet voor zomer 2020).
Ik heb alleen geen idee wat ik komende zomer moet doen....we houden het sowieso erg klein, hooguit de gezinnen en een paar vrienden erbij. Maar verder dan met de getuigen naar het gemeentehuis en savonds uit eten kom ik niet...en ik wilde er liever wel iets meer aandacht aan besteden.
Heeft iemand leuke ideeen? Alle tips zijn welkom
zaterdag 5 januari 2019 om 23:44
Ik wil wel reageren op het grote feest houden we later. Wees eerlijk. In de praktijk komt dit er niet meer van. En als het wel komt is het niet meer zo speciaal. Jullie zijn dan al geruime tijd getrouwd en het is geen echt trouwfeest. Maar gewoon een leuk feest.
Verder is het voor je ouders en directe gezinsleden wel erg jammer als ze niet bij het trouwen mogen zijn. Omdat het snel even gratis moet.
Waarom zorg je niet voor een kleine simpele dagbruiloft. Voor de meeste mensen is het wel speciaal om erbij te zijn. Ga daarna gezellig lunchen of uiteten met je gezelschap.
Verder is het voor je ouders en directe gezinsleden wel erg jammer als ze niet bij het trouwen mogen zijn. Omdat het snel even gratis moet.
Waarom zorg je niet voor een kleine simpele dagbruiloft. Voor de meeste mensen is het wel speciaal om erbij te zijn. Ga daarna gezellig lunchen of uiteten met je gezelschap.
zaterdag 5 januari 2019 om 23:49
zaterdag 5 januari 2019 om 23:49
zondag 6 januari 2019 om 00:05
Dit is ook mijn gevoel. Waarom niet de dag zelf echt vieren in plaats van naderhand eens? Dan is het veel minder speciaal. Als ik zou trouwen met een klein budget zou ik het wel op de dag zelf vieren, met een bbq met naasten in de tuin ofzo.. Maar om het maanden later nog te gaan vieren vind ik raar. Maar het is zo persoonlijk met wat goed voelt, lastig om voor jou het antwoord klaar te hebben.evelien2010 schreef: ↑05-01-2019 23:44Ik wil wel reageren op het grote feest houden we later. Wees eerlijk. In de praktijk komt dit er niet meer van. En als het wel komt is het niet meer zo speciaal. Jullie zijn dan al geruime tijd getrouwd en het is geen echt trouwfeest. Maar gewoon een leuk feest.
zondag 6 januari 2019 om 00:06
Wij hebben zo'n beetje gedaan wat jij je voorstelt. Hebben een simpele maar heerlijke dag gehad met beide gezinnen (ouders, broers met aanhang en kids... 20 man in totaal). Feest achteraf niet gedaan, wat dat betreft kan ik me wel vinden in wat Evelien zegt. Het wordt toch nooit meer zo speciaal.
Onze dag:
10:00 even langs de kapper (moest toch nog) en optutten
11:00 verzamelen en brunch bij schoonouders
12:30 trouwen op het gemeentehuis. Was een 'administratief huwelijk', kosten waren €72 omdat het op vrijdag was. De dag kwam dan wel voor iedereen goed uit. Officieel mochten alleen getuigen (broers) mee naar binnen maar uiteindelijk mochten ook alle ouders mee. Schoonzussen en kids hebben even gewacht en ballonnen geblazen
14:00 koffie en bruidstaart bij een fijne gelegenheid grenzend aan een mooi natuurgebied. Hiervoor hebben we ook opa's en oma's uitgenodigd.
15:30 wandelen en 'fotoshoot' (door zwager)
18:00 diner bij een goed (en duur) restaurant. We hadden daar een eigen 'kamer' dus ze konden nog een liedje zingen en cadeautjes geven e.d. zonder anderen tot last te zijn.
Ik was 27 weken zwanger en dit was voor ons perfect. Het grote feest heb ik niet gemist, dat past niet zo bij ons. Maar als we dat hadden gewild hadden we het meteen moeten doen. Nu zou dat echt een beetje voelen als een slecht toneelstuk. Misschien dat we wel nog eens een huwelijksjubileum groots willen vieren, maar dat zien we dan wel weer.
Wat is de reden dat jullie deze zomer al officieel willen trouwen maar het feest pas later willen doen?
Ik ken ook een stel dat de bruiloft pas twee jaar na het trouwen heeft gevierd. Maar zij gingen vrij plotseling tijdelijk in het buitenland wonen en moesten trouwen omdat zij anders niet mee kon. Zo ook een stel dat in twee landen woonde en getrouwd zijn omdat dat praktischer was. Later zijn ze nog cultureel getrouwd in zijn land van herkomst. Dat zou voor mij toch anders voelen dan 'nu geen geld/zin/tijd voor een feest'.
Onze dag:
10:00 even langs de kapper (moest toch nog) en optutten
11:00 verzamelen en brunch bij schoonouders
12:30 trouwen op het gemeentehuis. Was een 'administratief huwelijk', kosten waren €72 omdat het op vrijdag was. De dag kwam dan wel voor iedereen goed uit. Officieel mochten alleen getuigen (broers) mee naar binnen maar uiteindelijk mochten ook alle ouders mee. Schoonzussen en kids hebben even gewacht en ballonnen geblazen
14:00 koffie en bruidstaart bij een fijne gelegenheid grenzend aan een mooi natuurgebied. Hiervoor hebben we ook opa's en oma's uitgenodigd.
15:30 wandelen en 'fotoshoot' (door zwager)
18:00 diner bij een goed (en duur) restaurant. We hadden daar een eigen 'kamer' dus ze konden nog een liedje zingen en cadeautjes geven e.d. zonder anderen tot last te zijn.
Ik was 27 weken zwanger en dit was voor ons perfect. Het grote feest heb ik niet gemist, dat past niet zo bij ons. Maar als we dat hadden gewild hadden we het meteen moeten doen. Nu zou dat echt een beetje voelen als een slecht toneelstuk. Misschien dat we wel nog eens een huwelijksjubileum groots willen vieren, maar dat zien we dan wel weer.
Wat is de reden dat jullie deze zomer al officieel willen trouwen maar het feest pas later willen doen?
Ik ken ook een stel dat de bruiloft pas twee jaar na het trouwen heeft gevierd. Maar zij gingen vrij plotseling tijdelijk in het buitenland wonen en moesten trouwen omdat zij anders niet mee kon. Zo ook een stel dat in twee landen woonde en getrouwd zijn omdat dat praktischer was. Later zijn ze nog cultureel getrouwd in zijn land van herkomst. Dat zou voor mij toch anders voelen dan 'nu geen geld/zin/tijd voor een feest'.
zondag 6 januari 2019 om 00:27
Wij wilden in eerste instantie een feestje zo groot als een gewone verjaardag, uiteindelijk is het wel iets uitgebreider geworden. We hebben het gevierd in het huis van mijn ouders. Het was met uitgebreid buffet, dat hebben we grotendeels zelf verzorgd, een deel kant-en-klaar gehaald. Muziek gewoon zelf gedraaid. Niet enorm veel gasten uitgenodigd, alleen onze naaste familie en vrienden. Ik vond het in ieder geval heel geslaagd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 6 januari 2019 om 08:38
Wij gaan in februari trouwen, onze wens was ook om het klein en simpel te houden. Ook geen jurk etc., gewoon als jezelf en gezelligheid met de familie. Uiteindelijk is het wel iets groter geworden dan we in eerste instantie bedacht hadden maar het voelt voor ons nu goed zo.
Wij trouwen om 11.30 uur heel simpel in het gemeentehuis. Dit zal een klein kwartiertje duren. Vervolgens gaan we vlakbij high-teaen bij een mooie borg/landgoed. Hier overbruggen we de tijd tot zo’n 16.00 uur. Daarna gaan we een uurtje bowlen voor de kindertjes die erbij zijn en aansluitend tafelgrillen bij datzelfde restaurant waar we ook gaan bowlen.
Als aandenken voor onszelf heb ik een gepersonaliseerd gastenboekje besteld bij Aliexpress. Daarnaast hebben we een polaroid camera. We willen iedereen vragen wat leuks te schrijven met een leuke foto er in.
Al met al een kleine € 1.000,00 voor deze dag met 18 personen incl. onszelf.
Wij trouwen om 11.30 uur heel simpel in het gemeentehuis. Dit zal een klein kwartiertje duren. Vervolgens gaan we vlakbij high-teaen bij een mooie borg/landgoed. Hier overbruggen we de tijd tot zo’n 16.00 uur. Daarna gaan we een uurtje bowlen voor de kindertjes die erbij zijn en aansluitend tafelgrillen bij datzelfde restaurant waar we ook gaan bowlen.
Als aandenken voor onszelf heb ik een gepersonaliseerd gastenboekje besteld bij Aliexpress. Daarnaast hebben we een polaroid camera. We willen iedereen vragen wat leuks te schrijven met een leuke foto er in.
Al met al een kleine € 1.000,00 voor deze dag met 18 personen incl. onszelf.
anoniem_380731 wijzigde dit bericht op 06-01-2019 10:33
1.36% gewijzigd
Smile while you still have teeth!
zondag 6 januari 2019 om 10:07
Hoi allemaal,
Dank voor de vele reacties! Ik heb inmiddels daardoor al veel meer inspiratie.
De reden dat we perse komend zomer al willen trouwen is omdat we sowieso al graag wilden trouwen, maar ik nu zwanger blijk en mijn oma inmiddels 94 is en ik graag wil dat zij in ieder geval het officiële stukje meemaakt. Een baby is uiteraard duur en daar is genoeg geld voor, maar er blijft weinig over voor een bruiloft (500 tot 1000 absolute max).
Ik denk dat ik naar aanleiding van jullie tips toch ga proberen om er wat meer een kleine, maar volwaardige bruiloft van te maken. Ik denk inderdaad dat de ouders ect er graag bij willen zijn en dan voelt het ook wat meer als echt trouwen. Ik zal maandag eens alle mogelijkheden opvragen bij onze gemeente..
De reden dat we perse komend zomer al willen trouwen is omdat we sowieso al graag wilden trouwen, maar ik nu zwanger blijk en mijn oma inmiddels 94 is en ik graag wil dat zij in ieder geval het officiële stukje meemaakt. Een baby is uiteraard duur en daar is genoeg geld voor, maar er blijft weinig over voor een bruiloft (500 tot 1000 absolute max).
Ik denk dat ik naar aanleiding van jullie tips toch ga proberen om er wat meer een kleine, maar volwaardige bruiloft van te maken. Ik denk inderdaad dat de ouders ect er graag bij willen zijn en dan voelt het ook wat meer als echt trouwen. Ik zal maandag eens alle mogelijkheden opvragen bij onze gemeente..
zondag 6 januari 2019 om 11:04
zondag 6 januari 2019 om 11:27
Ik zou het zelf klein houden, dus inderdaad op het gemeentehuis en daarna uit eten met ouders en grootouders. Dat voelt heus wel volwaardig, dus je oma zal dolgelukkig zijn dat ze erbij kan zijn. Zo was het bij mijn broer wel. Hij heeft ook eerst een officieel stuk gedaan waar alleen de ouders bij waren en een paar jaar later een enorm feest. Die eerste dag was volgens hem juist geen bruiloft, maar als je ziet hoe de ouders staan de glimmen van trots op de foto's is het toch wel een bijzonder moment hoor!
zondag 6 januari 2019 om 12:00
Je kunt ook eventueel naar andere gemeentes kijken. Bij onze eigen gemeente was het gratis 1x in de maand op maandagochtend of meteen een paar honderd euro. Bij de buurgemeente hadden ze dus de optie op vrijdagochtend voor €70. Veel praktischer en feestelijker omdat het aan het weekend gekoppeld kon worden, dus zijn we daar heen gegaan...Lilaatje_x schreef: ↑06-01-2019 10:07Hoi allemaal,
zondag 6 januari 2019 om 12:08
Je kunt het ook gewoon heel klein houden, jullie, naaste familie (ouders, broers/zussen, grootouders) en de getuigen.
En dan achteraf ergens wat drinken met een gebakje. Dat begrijpen de families vast.
Maar een groot feest over 1,5 jaar: je zou ook voor iets minder traditioneels kunnen kiezen en kijken wat voor jou een fijne dag is. Je zou bij wijze van een villa in de Ardennen kunnen afhuren en catering laten aanrukken voor een dinertje 's avonds (bijvoorbeeld een barbecue in de tuin) en dan 's ochtends een grote ontbijttafel - en iedereen kan verder gewoon zijn gang gaan.
En dan achteraf ergens wat drinken met een gebakje. Dat begrijpen de families vast.
Maar een groot feest over 1,5 jaar: je zou ook voor iets minder traditioneels kunnen kiezen en kijken wat voor jou een fijne dag is. Je zou bij wijze van een villa in de Ardennen kunnen afhuren en catering laten aanrukken voor een dinertje 's avonds (bijvoorbeeld een barbecue in de tuin) en dan 's ochtends een grote ontbijttafel - en iedereen kan verder gewoon zijn gang gaan.
zondag 6 januari 2019 om 12:24
Hier kun je ook keuzes in maken. Wil je alle meubels ed nieuw kopen of via marktplaats, wil je de duurste kinderwagen of gewoon een goede die goedkoper is.Lilaatje_x schreef: ↑06-01-2019 10:07Een baby is uiteraard duur en daar is genoeg geld voor, maar er blijft weinig over voor een bruiloft (500 tot 1000 absolute max).
zondag 6 januari 2019 om 14:46
In de ochtend trouwen en erna een lunch met ouders/broers/zussen/oma? Is vaak een stuk voordeliger dan een diner. Als dessert een kleine bruidstaart die jullie aansnijden. Als je een taart besteld in de kleur wit met rozen(noem maar wat) en het woord bruids weglaat is dat echt niet zo duur. Hooguit moet je iets betalen aan het restaurant waar je luncht omdat zij zorgen voor bordjes en bestek. Thuis een lunch of high tea laten verzorgen is ook een optie. Simpel boeketje is ook leuk ondanks dat het niet is afgebonden bij de stelen, het is toch maar voor even. Kost je €10 i.p.v. €100. Maak er een mooie dag van met bruidsgevoel want ruim een jaar later is het gevoel toch anders.
zondag 6 januari 2019 om 18:17
Een tuinfeest kan hartstikke leuk zijn. Hang wat lampionnen etc op. Zet tafels met hapjes en drankjes neer. En wat muziek. Misschien kunnen de gasten wat stukjes doen ofzo. Of regel zelf een pubquiz , hartstikke leuk.
Als je dan halverwege de middag trouwt hoef je niet de hele dag te vullen. Daarbij ben je uren kwijt met kapper enzo en is het ook zwaar om de hele dag op te vullen als je zwanger bent.
Of je trouwt s morgens en doet inderdaad high tea in de middag en klaar. Hoeft toch ook niet de hele dag te duren. Volgens mij ben je kapot als je zwanger bent, snapt iedereen..
Als je dan halverwege de middag trouwt hoef je niet de hele dag te vullen. Daarbij ben je uren kwijt met kapper enzo en is het ook zwaar om de hele dag op te vullen als je zwanger bent.
Of je trouwt s morgens en doet inderdaad high tea in de middag en klaar. Hoeft toch ook niet de hele dag te duren. Volgens mij ben je kapot als je zwanger bent, snapt iedereen..
zondag 6 januari 2019 om 18:24
Je kan natuurlijk ook ipv cadeaus een stuk van 't feestje vragen.
In plaats van dat je ouders bijvoorbeeld op zoek gaan naar een cadeau geven ze bijvoorbeeld een stuk van 't diner / de barbecue cadeau.
En een zus / broer geeft dan weer het dessert cadeau.
Etcetera.
Aan 't eind heb je een (klein) feestje voor 10 of 15 man bijeen en kost het je zelf maar weinig meer dan een nieuwe jurk (zet er vooral geen trouw- voor) en eventueel een stel ringen.
In plaats van dat je ouders bijvoorbeeld op zoek gaan naar een cadeau geven ze bijvoorbeeld een stuk van 't diner / de barbecue cadeau.
En een zus / broer geeft dan weer het dessert cadeau.
Etcetera.
Aan 't eind heb je een (klein) feestje voor 10 of 15 man bijeen en kost het je zelf maar weinig meer dan een nieuwe jurk (zet er vooral geen trouw- voor) en eventueel een stel ringen.
maandag 7 januari 2019 om 13:18
Wij zijn van plan aan het begin van de zomer te trouwen. Klein, ook geen feest later.
We trouwen niet gratis, maar wel in een uitgeklede versie die ook een minuut of tien duurt. Dat kan al een flinke hap uit je budget zijn, hier meer dan 150 euro.
Het huidige plan is om met alleen directe familie wat te gaan eten daarna. Het tijdstip staat nog niet vast, dus dat kan lunch of diner zijn.
Heel misschien doen we nog een borrel voor vrienden, maar we neigen ernaar om dat niet te doen. We staan beide niet graag in de belangstelling en we willen er niet meer van maken dan het voor ons is. We verwachten van onze vriendengroepen dat ze er meer aan zouden willen doen dan wij. En ze lokken onder het mom van een zomaar-borrel vinden we dan ook weer flauw.
Je noemt een budget van 500-1000 euro. Ik verwacht eigenlijk dat wij daar met de huidige plannen wel aan komen. Kleding hebben we niet nodig, maar kosten gemeente, ringen, misschien toch ook een korte fotoshoot en uit eten met tien man gaat al richting de duizend euro vermoed ik.
We trouwen niet gratis, maar wel in een uitgeklede versie die ook een minuut of tien duurt. Dat kan al een flinke hap uit je budget zijn, hier meer dan 150 euro.
Het huidige plan is om met alleen directe familie wat te gaan eten daarna. Het tijdstip staat nog niet vast, dus dat kan lunch of diner zijn.
Heel misschien doen we nog een borrel voor vrienden, maar we neigen ernaar om dat niet te doen. We staan beide niet graag in de belangstelling en we willen er niet meer van maken dan het voor ons is. We verwachten van onze vriendengroepen dat ze er meer aan zouden willen doen dan wij. En ze lokken onder het mom van een zomaar-borrel vinden we dan ook weer flauw.
Je noemt een budget van 500-1000 euro. Ik verwacht eigenlijk dat wij daar met de huidige plannen wel aan komen. Kleding hebben we niet nodig, maar kosten gemeente, ringen, misschien toch ook een korte fotoshoot en uit eten met tien man gaat al richting de duizend euro vermoed ik.