Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
zondag 6 januari 2019 om 14:03
@Even kunnen poepen: dat kan toch niet meer na je bevalling?
Ik poep alleen als peuter slaapt of weg is
Wel fijn dat peuters dan niet timide zijn over hun prestatie.
@Maegg Welkom!
@Los laten: laat meer los dan anderen zien zitten. Al van baby af aan krijg ik opmerkingen van vreemden/familie over dat peuter met de deur speelt, op stoelen klimt, bla bla, bla bla.. ik geloof dat zelfvertrouwen komt door vallen en opstaan en laat onze peuter nou eens heel veel zelfvertrouwen hebben
En als ze eens wisten hoe veel ik oplet en om hem heen hang als beschermengel
Ik heb bijvoorbeeld allang gezien dat de deur waarmee hij speelt geen kwaad kan (en peuter prima weet hoe een deur werkt
) en zeg dat ie op zijn billen op een stoel moet zitten op een stoel. Maar er zelf op klimmen is best.
En hier in het park staat ook een kabelbaantje. Zo’n ding als hieronder. Ik heb van een kinderarts begrepen dat kinderen ‘mogen’ vallen van dezelfde hoogte als volwassenen om weinig schade op te lopen. Dus als ie daar af klettert, is dat niet erg. En dat gebeurt bij het eindpunt ook wel eens. En ik heb als regel dat als ie er zelf niet op kan, hij er nog te klein voor is. Dus kan ie nog niet op een klimmuur? Helaas!

@Peuterwekker: wat_een_godsgeschenk
@Maegg Welkom!
@Los laten: laat meer los dan anderen zien zitten. Al van baby af aan krijg ik opmerkingen van vreemden/familie over dat peuter met de deur speelt, op stoelen klimt, bla bla, bla bla.. ik geloof dat zelfvertrouwen komt door vallen en opstaan en laat onze peuter nou eens heel veel zelfvertrouwen hebben
En hier in het park staat ook een kabelbaantje. Zo’n ding als hieronder. Ik heb van een kinderarts begrepen dat kinderen ‘mogen’ vallen van dezelfde hoogte als volwassenen om weinig schade op te lopen. Dus als ie daar af klettert, is dat niet erg. En dat gebeurt bij het eindpunt ook wel eens. En ik heb als regel dat als ie er zelf niet op kan, hij er nog te klein voor is. Dus kan ie nog niet op een klimmuur? Helaas!

@Peuterwekker: wat_een_godsgeschenk
zondag 6 januari 2019 om 19:13
Daar draaien we hier ons hand niet meer voor om. Bij zoon dan, dochter is een ander verhaal.
Hier is zoon bij peutergym een keer van zo'n kast gevallen, dubbelgevouwen tussen die kast en een flexibele muur. Iedereen hield zijn adem in, maar zoon kwam er lachend achter vandaan en het enige wat ik ook kon doen was lachen
@hier: net het eerste puntje van de laatste kies van zoon gespot. Daar zijn we dus bijna vanaf
zondag 6 januari 2019 om 20:56
Maartje2016 schreef: ↑06-01-2019 19:13Daar draaien we hier ons hand niet meer voor om. Bij zoon dan, dochter is een ander verhaal.
Hier is zoon bij peutergym een keer van zo'n kast gevallen, dubbelgevouwen tussen die kast en een flexibele muur. Iedereen hield zijn adem in, maar zoon kwam er lachend achter vandaan en het enige wat ik ook kon doen was lachen. Wat voelde ik me toen een loedermoeder. Vooral omdat ik later hoorde dat iemand zelfs al in de aanslag stond om 112 te bellen...
@hier: net het eerste puntje van de laatste kies van zoon gespot. Daar zijn we dus bijna vanaf![]()
Serieus omdat ie achter een kast belande? Zo hoog is dat niet
zondag 6 januari 2019 om 21:32
Onze zoon is lomp, enthousiast en kent geen angst. Hij heeft ook niet door dat hij nog niet eens 2 is want wil alles wat grote kindjes ook kunnen. Dus peuter deel bij monkey Town is ook totaal niet interessant als er ook hoog gedeelte is. Bij kdv moesten ze er even aan wennen want klom overal op, maar valt zelden verkeerd. Als hij echt pijn heeft merk je het vanzelf. Dat was deze week eigenlijk alleen bij de dubbele bloedneus en tanden in de lip
. Achja ik ben zelf ook een brokkenpiloot en zijn vader heeft ook de nodige botbreuken gehad. Leren doet ie met vallen en opstaan.
zondag 6 januari 2019 om 21:35
Het gaat niet altijd om hoogte. Ik ben vroeger ook wel eens van zo'n kast gevallen en dat eindigde met een ingeklapte long. Je kan ook van niet zo hoog heel lelijk vallen.GlitterCupcake schreef: ↑06-01-2019 20:56Serieus omdat ie achter een kast belande? Zo hoog is dat niet![]()
zondag 6 januari 2019 om 21:40
Zoon is ook een brokkenpiloot. Hij is een tijd terug uit de vensterbank gevallen op zijn voorhoofd. Zo'n 80cm hoog denk ik, ik ben niet zo goed in inschatten.
Maar zijn halve voorhoofd bestond uit een blauwe bult. Lichte hersenschudding. En de volgende dag zakte het naar onder zijn ogen. Toen was hij helemaal zwart/blauw onder zijn opgezette ogen.
Zag er echt vreselijk uit. Ik was er niet bij toen het gebeurde, ik bracht de container naar de straat. Hoorde wel een dreun en toen ik naar binnenvloog zag ik zoon op de grond liggen, huilen kon hij niet eens, kon alleen kreten uitbrengen. Ik droom er nog steeds over.
Maar zijn halve voorhoofd bestond uit een blauwe bult. Lichte hersenschudding. En de volgende dag zakte het naar onder zijn ogen. Toen was hij helemaal zwart/blauw onder zijn opgezette ogen.
Zag er echt vreselijk uit. Ik was er niet bij toen het gebeurde, ik bracht de container naar de straat. Hoorde wel een dreun en toen ik naar binnenvloog zag ik zoon op de grond liggen, huilen kon hij niet eens, kon alleen kreten uitbrengen. Ik droom er nog steeds over.
maandag 7 januari 2019 om 08:49
Om 00.30 werd peuter wakker. Om 04.30 ging ie weer slapen. Wat daar tussen in zat? Hij wilde geen water, koek, knuffel, samen slapen, spelen, onder de deken, etc. Pas om 04.29 kwam man er achter dat peuter zijn pyama uit wilde. 1 minuut later slaapte hij als een blok.
Toen lag ik al op de bank met twee hele blije poezen
En ik heb net het pasje van de vuilniscontainer met de vuilniszak en al in de container gekieperd. Het is zo’n dag
maandag 7 januari 2019 om 08:50
Ja das waar. Ik had eens een klasgenootje met een dubbele arm fractuur omdat hij over de bok was gelazerd. Stond zijn arm als een Jielde lamp.
maandag 7 januari 2019 om 11:45
Wat vinden jullie van het volgende. Dochter gaat sinds een maand naar de peuterspeelzaal. De eerste 6x ging het heel goed, maar de laatste 2x werden we na een uur gebeld of we haar konden halen. Ze is verdrietig en huilt daar 'af en aan'.
Ik snap dat ze bellen, maar vraag me af of ze niet erg snel bellen. Ik haalde haar net op en ze was gewoon vrolijk, niets aan de hand. De leidsters schoten zelf erg in de verdediging en zeiden dat ze alleen aan het belang van het kind denken.
Ik vraag me af of het wel zo handig is om haar elke keer na een uur direct te halen (tenzij ze uiteraard compleet over haar toeren is of ziek o.i.d.). Daarnaast kan ik helemaal niets op zo'n ochtend, ik ben ook gewoon aan het werk (wel thuis). Zal ze er niet gewoon even doorheen moeten?
De leidsters voelden zich vooral erg aangevallen toen ik dat vroeg.
Ik snap dat ze bellen, maar vraag me af of ze niet erg snel bellen. Ik haalde haar net op en ze was gewoon vrolijk, niets aan de hand. De leidsters schoten zelf erg in de verdediging en zeiden dat ze alleen aan het belang van het kind denken.
Ik vraag me af of het wel zo handig is om haar elke keer na een uur direct te halen (tenzij ze uiteraard compleet over haar toeren is of ziek o.i.d.). Daarnaast kan ik helemaal niets op zo'n ochtend, ik ben ook gewoon aan het werk (wel thuis). Zal ze er niet gewoon even doorheen moeten?
De leidsters voelden zich vooral erg aangevallen toen ik dat vroeg.
maandag 7 januari 2019 om 11:53
Je (snel) aangevallen voelen als kdv leidster lijkt mij geen goede eigenschap. Met teksten als ‘alleen aan het belang van het kind denken’ hoeven ze bij mij niet mee aan te komen. Als of dat nog gezegd moet worden? Wat wil ze daar eigenlijk mee zeggen?
Als ik gebeld wordt en peuter is niet ziek dan bellen ze voor overleg. Dan vertellen ze wat er aan de hand is en wat ze nog gaan proberen. Soms heeft peuter dan een rotnacht gehad en zeg ik ‘ik haal m wel op’ en soms zeg ik ‘misschien heeft ie honger’ of ‘hoe werd hij wakker uit zijn slaapje?’ We komen er altijd wel uit.
Als ik gebeld wordt en peuter is niet ziek dan bellen ze voor overleg. Dan vertellen ze wat er aan de hand is en wat ze nog gaan proberen. Soms heeft peuter dan een rotnacht gehad en zeg ik ‘ik haal m wel op’ en soms zeg ik ‘misschien heeft ie honger’ of ‘hoe werd hij wakker uit zijn slaapje?’ We komen er altijd wel uit.
maandag 7 januari 2019 om 12:47
Nou ik moet zeggen dat ik er nu ook niet zo'n goed gevoel over heb. Vooral door de reactie van de leidsters (bijna alsof ik niet aan het belang van mijn kind denk..). We probeerden echt het gesprek aan te gaan en daar leken ze helemaal niet blij mee.
Donderdag proberen we het weer en dan zien we het wel. Ik ga wel aangeven dat ze van mij echt niet direct hoeven te bellen. Als ze af te leiden is met een puzzel of wat speelgoed heb ik liever dat ze dat doen, ze moet er toch ook aan wennen. En anders hou ik haar wel thuis, want dan krijg ik meer werk gedaan dan wanneer ik een half uur later weer de deur uit moet om haar te halen.
Misschien reageer ik wat overdreven hoor, ik zit ook vol zwangerschapshormonen. Maar ik vraag me toch af of ze niet zo makkelijk bellen omdat ze weten dat ik thuis werk en dus toch om de hoek ben.
Donderdag proberen we het weer en dan zien we het wel. Ik ga wel aangeven dat ze van mij echt niet direct hoeven te bellen. Als ze af te leiden is met een puzzel of wat speelgoed heb ik liever dat ze dat doen, ze moet er toch ook aan wennen. En anders hou ik haar wel thuis, want dan krijg ik meer werk gedaan dan wanneer ik een half uur later weer de deur uit moet om haar te halen.
Misschien reageer ik wat overdreven hoor, ik zit ook vol zwangerschapshormonen. Maar ik vraag me toch af of ze niet zo makkelijk bellen omdat ze weten dat ik thuis werk en dus toch om de hoek ben.
maandag 7 januari 2019 om 13:01
Ik zou dat gewoon recht op de man af vragen. Aan het einde van het gesprek kan je het altijd nog op je hormonen gooien: "sorry dat ik zo direct was, hormonen hè" .fiona2018 schreef: ↑07-01-2019 12:47Nou ik moet zeggen dat ik er nu ook niet zo'n goed gevoel over heb. Vooral door de reactie van de leidsters (bijna alsof ik niet aan het belang van mijn kind denk..). We probeerden echt het gesprek aan te gaan en daar leken ze helemaal niet blij mee.
Wij wonen hier ook op maar 300 meter afstand, maar zijn nog nooit door ze gebeld. Ze proberen eerst uit te vinden wat er is, gooien er een extra cracker in ofzo als ze van mij hadden gehoord dat hij slecht ontbeten had, of gaan rustig een boekje lezen als hij slecht geslapen heeft 's nachts.
De kindjes die huilend achter worden gelaten zijn er trouwens ook allemaal nog als ik zoon ophaal.
maandag 7 januari 2019 om 13:12
Ja dat hoor ik dus ook om me heen (zus en vriendin werken beide in de kinderopvang). Ik snap het ook niet zo goed waarom ze zo snel bellen want dan wordt het probleem toch juist in stand gehouden?
Is dit dan een verschil tussen een peuterspeelzaal en kinderopvang? Ze zochten ook een beetje naar excuses. Het was nu net vakantie geweest, dus het lag waarschijnlijk daaraan. Vorige keer was ze ziek en had ze slecht geslapen (maar dat was niet zo, dat was juist een week eerder toen het wel goed ging).
Nou ja, loslaten en donderdag opnieuw proberen.
Maartje, dat zo direct vragen durf ik nu niet meer. Ik probeerde tactisch het gesprek aan te gaan maar toen voelden ze zich al zo aangevallen..
Is dit dan een verschil tussen een peuterspeelzaal en kinderopvang? Ze zochten ook een beetje naar excuses. Het was nu net vakantie geweest, dus het lag waarschijnlijk daaraan. Vorige keer was ze ziek en had ze slecht geslapen (maar dat was niet zo, dat was juist een week eerder toen het wel goed ging).
Maartje, dat zo direct vragen durf ik nu niet meer. Ik probeerde tactisch het gesprek aan te gaan maar toen voelden ze zich al zo aangevallen..
maandag 7 januari 2019 om 13:22
Die van mij zit ook op de peuterspeelzaal, er is alleen in hetzelfde gebouw nog een bso-groep voor oudere kinderen, geen kdv in de buurtfiona2018 schreef: ↑07-01-2019 13:12Ja dat hoor ik dus ook om me heen (zus en vriendin werken beide in de kinderopvang). Ik snap het ook niet zo goed waarom ze zo snel bellen want dan wordt het probleem toch juist in stand gehouden?
Kan het zijn dat er net een vriendje naar de basisschool is vertrokken? En mag je er nog bij zijn als je haar aflevert? Hier kan je tussen 8.45 en 9.00 eerst nog even rustig met ze spelen voor je weggaat.
maandag 7 januari 2019 om 13:24
Ons kdv (doen ook het peuter arrangement) belde een tijdje ook wat vlot. Toen werd er een leidster fysiek ziek en bleef lang weg. Bleek dat zij dr werk al weken niet goed trok door nierstenen oid. Zij was weg en alles liep weer. Ze kwam terug, het ging maanden top en ineens sloop het er weer in.
Ik heb toen wel een balletje opgegooid bij het management of ze misschien weer ergens last van had. Ik durfde dat niet 1op1 want we communiceren niet op dezelfde toonhoogte. Nu werkt ze niet meer fulltime en staat ze niet als hoofdleidster op de groep. Sindsdien gaat het weer prima. Behalve de Sinterklaas dan.. daar stond ze me toch chaotisch te doen
Ik heb het idee dat kdv’s snel bellen als ze het niet meer trekken. Dan wordt er te veel verwacht van bovenaf óf te slecht geplant. Want een goede pedagogischmedewerker weet 101 trucjes om een peuter weer op de been te krijgen. Behalve bij ziek zijn. En dan mogen ze altijd weer bellen.
Ik heb toen wel een balletje opgegooid bij het management of ze misschien weer ergens last van had. Ik durfde dat niet 1op1 want we communiceren niet op dezelfde toonhoogte. Nu werkt ze niet meer fulltime en staat ze niet als hoofdleidster op de groep. Sindsdien gaat het weer prima. Behalve de Sinterklaas dan.. daar stond ze me toch chaotisch te doen
Ik heb het idee dat kdv’s snel bellen als ze het niet meer trekken. Dan wordt er te veel verwacht van bovenaf óf te slecht geplant. Want een goede pedagogischmedewerker weet 101 trucjes om een peuter weer op de been te krijgen. Behalve bij ziek zijn. En dan mogen ze altijd weer bellen.
maandag 7 januari 2019 om 13:37
@Maartje, ze gaat sinds een maand, dus ze heeft nog niet echt vriendjes denk ik. We mogen er inderdaad bij zijn 's ochtends, van 8.15-8.45. De eerste keren ging het steeds goed, tot ik haar 's ochtends een keer wegbracht i.p.v. man. Bij het weggaan ging het goed, maar een uur later niet meer. Dit keer bracht man haar weg en begon ze al te huilen toen hij wegging (na 15 min koffiedrinken en spelen).
Als ze ziek is of compleet overstuur mogen/moeten ze uiteraard bellen. Maar in dit geval vraag ik me af of het echt nodig was. Vooral ook omdat ze zeiden dat ze prima af te leiden was, maar voor 10 minuten maar. Ik denk dan, dan ga je na die 10 minuten toch weer even afleiden? Ik snap echt wel dat ze 16 kinderen op de groep hebben maar om dan maar direct de ouders te bellen..
Als ze ziek is of compleet overstuur mogen/moeten ze uiteraard bellen. Maar in dit geval vraag ik me af of het echt nodig was. Vooral ook omdat ze zeiden dat ze prima af te leiden was, maar voor 10 minuten maar. Ik denk dan, dan ga je na die 10 minuten toch weer even afleiden? Ik snap echt wel dat ze 16 kinderen op de groep hebben maar om dan maar direct de ouders te bellen..
maandag 7 januari 2019 om 13:45
Twee leidsters. Is dat veel of weinig?
maandag 7 januari 2019 om 13:47
Hier een klas van 15 op 3.
Behalve dat de klas nu wat uitgedund is door jarigen, dus 9 op 3.
maandag 7 januari 2019 om 13:48
maandag 7 januari 2019 om 13:53
Ik heb ook geen idee hoor. Hier ook gekozen voor de afstand, ik denk dat het maximale in een klas rond de 16-20 ligt, maar dat is gebaseerd op het aantal 'fotoballonnen'. Heb het nooit nagevraagd, misschien omdat ik de psz als voorschool zie waar ze maar 2 dagdelen/week zitten, ipv als een kdv waar ze hele dagen zijn. Op school zitten ze later met nog meer in een klas.
maandag 7 januari 2019 om 13:59