Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...

31-12-2018 14:19 2048 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
10-01-2019 20:56
Dit is gewoon kunst, waar kan ik deze nog scoren?

Die kauwgom hadden we altijd thuis, ik weet nog goed dat er altijd maar één groene verpakking in zat in zo'n pakje van tien, als je geluk had twee, de rest was geel en blauw en rood. Dus die groene was "zeldzaam" en daar vochten mijn broertje en ik dan altijd om :) Onzin natuurlijk, want de kauwgom die erin zat was gewoon hetzelfde. En in elk pakje zat een opgevouwen Donald Duck stripverhaaltje :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hadden veel vaders dit vroeger

Afbeelding

de mijne wel in ieder geval. Eerst scheren en dan dit op gezicht kloppen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Calamitycat schreef:
31-12-2018 16:58
En van die open vierkante stenen, waarmee je heel makkelijk een kast kon maken. Love it :$
Afbeelding
Super gezellig dit. Ik hou ervan.
Dahlia74 schreef:
31-12-2018 15:10
Op zondag kregen wij weleens John Moir pudding, dat was echt een traktatie. En dan uit een puddingvorm in de vorm van een vis. Bij echt feest ook met slagroom.
Deze vis?
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
10-01-2019 20:43
Jaaa, die!
Zouden onze kinderen als ze +/- 40 zijn ook zo blij aan hun kindertijd terug denken? Of verwennen we ze zo erg dat ze zich de kleinere dingen niet meer zullen herinneren?

Mijn broertje heeft zijn pokémonkaarten 20 jaar gekoesterd en nu doorgegeven aan mijn zoon.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Calamitycat schreef:
31-12-2018 17:09
Op het balkon en op de camping
Afbeelding
Precies deze stoel had mijn oma.
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
10-01-2019 21:18
Super gezellig dit. Ik hou ervan.
Toen dit in de mode kwam, was ik een jaar of 12 en ik heb er nooit van gehouden. Destijds al niet. Die moerassig bruine of groene ribfluwelen zithoeken met van die Berbers op de vloer en behang ofwel in een donkerbruine linnenstructuur, of met groteske figuren erop in donkerbruin en appeltjesgroen en oranje, overal plastic voorwerpen (van bloempotten tot lampenkappen tot asbakken en servies) in feloranje en felgroen en felpaars, liefst een oerwoud van grote planten in manden overal, niet alleen op de grond of in de vensterbank, maar ook in hangende potten en op rekjes enz. Neuh, mijn favo stijl is het nooit geweest. Ik weet nog goed dat we medio jaren '70 gingen verhuizen en we mochten zelf de inrichting van onze kamers bepalen... ik wilde crèmekleurig velours op de vloer, lichte grenen meubelen en bordeaux-rode gordijnen. Mijn moeder probeerde me over te halen iets "hippers" te nemen (donkerbruin en groen en oranje en paars), maar ik moest er niet aan denken... :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
10-01-2019 20:12
. En wie is er vroeger nog naar de schooltandarts geweest?
Ja ik. Nachtmerries van gehad. We werden door een of andere dame uit de klas getrokken en met teveel kinderen in een bus gepropt en naar de tandarts gereden. Ik had altijd gaatjes. Volgens mij kregen ze extra geld als ze boorden bij ziekenfonds kinderen ofzo.Nadat ik een keer hysterisch werd toen dat mens in de klas kwam hoefde ik niet meer mee. Nooit meer een gaatje gehad tot een jaar of 10 geleden ( ben nu 44).
pejeka schreef:
10-01-2019 21:30
Toen dit in de mode kwam, was ik een jaar of 12 en ik heb er nooit van gehouden. Destijds al niet. Die moerassig bruine of groene ribfluwelen zithoeken met van die Berbers op de vloer en behang ofwel in een donkerbruine linnenstructuur, of met groteske figuren erop in donkerbruin en appeltjesgroen en oranje, overal plastic voorwerpen (van bloempotten tot lampenkappen tot asbakken en servies) in feloranje en felgroen en felpaars, liefst een oerwoud van grote planten in manden overal, niet alleen op de grond of in de vensterbank, maar ook in hangende potten en op rekjes enz. Neuh, mijn favo stijl is het nooit geweest. Ik weet nog goed dat we medio jaren '70 gingen verhuizen en we mochten zelf de inrichting van onze kamers bepalen... ik wilde crèmekleurig velours op de vloer, lichte grenen meubelen en bordeaux-rode gordijnen. Mijn moeder probeerde me over te halen iets "hippers" te nemen (donkerbruin en groen en oranje en paars), maar ik moest er niet aan denken... :)

Dat oerwoud hadden wij ook in rode metalen hangdingen. Ik vond dat mooi. M'n moeder had knalrood geverfd haar met een India blouse. Dat beeld heb ik voor me. Ik was gelukkig toen :daisy:
Het is lelijk maar wel gezellig, ik ben uit 76 en geeft mij een knus gevoel. Ik heb een fijne jeugd gehad. Mijn vader vind het achteraf ook spuuglelijk en smoezelig deze interieurs. Mijn eigen huis is modern met hier aan daar wat zeventies meuk voor het verassende effect en mijn jeugdsentiment.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 22:09
9.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden vroeger zo'n stoel. In het oranje...
Afbeelding
Staat nu bij mijn zus op zolder. En zij wil er helaas geen afstand van doen.


Die fluorbehandeling was inderdaad vreselijk. Voor mijn gevoel duurde het ook wel een half uur of zo. En ik bleef maar kokhalzen.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
10-01-2019 22:00
Het is lelijk maar wel gezellig, ik ben uit 76 en geeft mij een knus gevoel. IK heb een fijne jeugd gehad. Mijn vader vind het achteraf ook spuuglelijk en smoezelig deze interieurs. Mijn huis modern met hier aan daar wat zeventies meuk.
Gelukkig hebben mijn ouders nooit een full-blown jaren '70 interieur gehad. Hooguit in accenten. De deurposten werden chocoladebruin geschilderd, de deuren beige. Behang was ook crème-kleurig, maar effen, met hooguit één accentmuur met een behang met bruine figuren erop. Bankstel was van crème-en-bruin tweed, maar van een vrij klassiek model. De salontafel met een blad van rookglas stond er inderdaad wel enige tijd. En mijn moeder maakte het af met oranje en groene plastic overpotten voor de planten in de vensterbank. En er hing zowaar een hangplant voor het raam. Maar dat was het dan wel. Gelukkig nooit dat zompige bedompte uiterlijk waar ik aan denk als ik nu typische jaren '70 interieurs zie op foto's.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
10-01-2019 22:06
Gelukkig hebben mijn ouders nooit een full-blown jaren '70 interieur gehad. Hooguit in accenten. De deurposten werden chocoladebruin geschilderd, de deuren beige. Behang was ook crème-kleurig, maar effen, met hooguit één accentmuur met een behang met bruine figuren erop. Bankstel was van crème-en-bruin tweed, maar van een vrij klassiek model. De salontafel met een blad van rookglas stond er inderdaad wel enige tijd. En mijn moeder maakte het af met oranje en groene plastic overpotten voor de planten in de vensterbank. En er hing zowaar een hangplant voor het raam. Maar dat was het dan wel. Gelukkig nooit dat zompige bedompte uiterlijk waar ik aan denk als ik nu typische jaren '70 interieurs zie op foto's.
Hahaha, het kan natuurlijk heel bont worden als je alles uit de seventieskast had getrokken: eclectisch behang, een zitkuil met partnerruil op de vrijdagavond, Paars/oranje lampenkappen, macrame's, bruine hoogpolige synthetische bedspreien en ga zo maar door.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 20:50
0.05% gewijzigd
Serengeti schreef:
10-01-2019 22:04
Wij hadden vroeger zo'n stoel. In het oranje...
Afbeelding
Staat nu bij mijn zus op zolder. En zij wil er helaas geen afstand van doen.

Mooi die stoel. :)

Die fluorbehandeling was inderdaad vreselijk. Voor mijn gevoel duurde het ook wel een half uur of zo. En ik bleef maar kokhalzen.


Ja, er was 1 jongetje dat moest kokhalzen en toen werd dat gebitje met kwijl en spuug erin en al weer terug z'n mond in geduwd door zo'n vrouw in witte jas.. Toen schoot ik dus in de lach.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
10-01-2019 21:47
Ja ik. Nachtmerries van gehad. We werden door een of andere dame uit de klas getrokken en met teveel kinderen in een bus gepropt en naar de tandarts gereden. Ik had altijd gaatjes. Volgens mij kregen ze extra geld als ze boorden bij ziekenfonds kinderen ofzo.Nadat ik een keer hysterisch werd toen dat mens in de klas kwam hoefde ik niet meer mee. Nooit meer een gaatje gehad tot een jaar of 10 geleden ( ben nu 44).

Toen ik bij mijn vader ging wonen werd ik helaas particulier en moest ik naar een andere tandarts. Ze bezorgde me tien vullingen en er moesten zeker nog tien bij. Een trauma (wang en tandvlees geboord) kreeg ik er tegen meerprijs bij. Particuliere kindjes waren goudgeld...

Na twee jaar ging ik samenwonen en vluchtte ik terug naar mijn oude tandarts. Die schrok zich wezenloos, maakte direct foto's en 30 jaar later is er misschien één vulling bijgekomen. Plus afgebroken zwakke kiezen vanwege onnodig boren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Maleficent schreef:
10-01-2019 21:18
Volgens mij hadden veel vaders dit vroeger

Afbeelding

de mijne wel in ieder geval. Eerst scheren en dan dit op gezicht kloppen.
Mijn pa had Aqua Velva
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Shit. Plaatje werkt niet
RikM schreef:
10-01-2019 21:00
Hou op schei uit. Dan moest je zo'n plastic gebit in met fluor erin. Wat was dat goor!
1x sinaasappelsmaak :sick:
Over de tandarts gekotst.
Alle reacties Link kopieren
Zijn deze al voorbij gekomen? Je zag ze best vaak (wij hadden het gelukkig niet). Een beetje de tekstborden van een paar decennia geleden :-)

De raamhor met borduurwerk:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Dat ik dit topic nu pas open, wat een jeugdsentiment :heart: (geboren begin jaren tachtig).

Fabulamd was ik helemaal vergeten! Ik had er alles van! En daarna Paradiso! Meisjes Lego was dat volgens mij? Ik had een manege.

Wat me wel verbaast dat men een slacentrifuge als ouderwets beschouwt! Ik heb er een, mijn ouders ook. Wordt met regelmaat gebruikt. Mijn lievelings sla is botersla en die moet toch gewassen worden. Koopt iedereen tegenwoordig zakjes sla? Ik voel me oud :).
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
bethweeter schreef:
10-01-2019 22:56
Zijn deze al voorbij gekomen? Je zag ze best vaak (wij hadden het gelukkig niet). Een beetje de tekstborden van een paar decennia geleden :-)

De raamhor met borduurwerk:
Afbeelding
Oef errug lelijk. Bij zware shagrokers vergeelde die horren op den duur.
bethweeter schreef:
10-01-2019 22:56
Zijn deze al voorbij gekomen? Je zag ze best vaak (wij hadden het gelukkig niet). Een beetje de tekstborden van een paar decennia geleden :-)

De raamhor met borduurwerk:
Afbeelding

Dus zo heten die dingen :lightbulb:
Waren of zijn ze ook van enig nut?

Voor mij zijn dit van die mysterieuze voorwerpen die ik wel eens op vensterbanken zag staan maar nooit wist waar het voor diende of wat het was.
Alle reacties Link kopieren
oh ja... de schooltandarts… brrr.. :nooo:

Ik was 10 en volgens de schooltandarts, die met zijn bus op het schoolplein stond en waar je een voor een naar binnen moest, alsof je naar de slachtbank gebracht wordt. Awel, volgens die schooltandarts dus, moesten er iets van 6 tanden/kiezen getrokken worden. Briefje mee gekregen voor mijn ouders, dat dat de dag erop zou gebeuren.

Mijn moeder, echt godzijdank bijdehand, dacht, no way! (ik poetste altijd netjes 3 x per dag.) Dus ik met mijn moeder per direct naar de 'gewone tandarts' van mijn ouders.
Wat bleek, deze tanden stonden zo ongeveer klaar om te wisselen. Dus inderdaad, vanaf dat moment 'wisten' wij ook, die schooltandarts vangt zijn geld per vulling of tandtrekking.


En ja hoor, dat zelfde jaar wisselden mijn tanden. Naarling die schooltandarts. :wtf: Ik hoefde er ook nooit meer heen. :rrr:
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
10-01-2019 21:19
Deze vis?
Afbeelding
Nee....Maar leuk dat je gezocht hebt.
merle78 schreef:
10-01-2019 22:14
Hahaha, het kan natuurlijk heel bont worden als je alles uit de seventieskast had getrokken: eclectisch behang, een zitkuil met parteneruil op de vrijdagavond, Paars/oranje lampenkappen, macrame's, bruine hoogpolige synthetische bedspreien en ga zo maar door.
Huh? Wat is een partner-uil? En ook als er nog een r in zou moeten mag je dat even uitleggen... :)
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
10-01-2019 22:56
Zijn deze al voorbij gekomen? Je zag ze best vaak (wij hadden het gelukkig niet). Een beetje de tekstborden van een paar decennia geleden :-)

De raamhor met borduurwerk:
Afbeelding
Dit is wel zo ontzettend lelijk! Ik heb dit niet vaak gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven