Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...

31-12-2018 14:19 2048 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
Alle reacties Link kopieren
Een zitkuil lijkt me nog steeds leuk (leuker dan de grijze bank die werkelijk idereen die ik ken heeft), maar dan zonder de partnerruil.

Die raamhorrren was ik vergeten, die zag je bij ons veel. Jaren later hadden de mensen allemaal van de houten ganzen (weet niet of dat iet regionaals was of door het hele land). Die waren zo omnipresent dat ik als kind vroeg aan de moeder van een vriendin vroeg waarom zij die níet hadden, haha.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Bijna alle oude mensen (beide grootouder stellen en oudtantes) hadden dan weer van deze:
Afbeelding
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Houten ganzen wel gezien maar wij hadden ze niet. Bij ons stond het vol met cactussen en zaten de katten daartussenin op de vensterbank.
Alle reacties Link kopieren
Kan ook zijn dat het gewoon heel populair was in ons dorp of onze straat :)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik denk meteen aan zwemles krijgen met zo'n reddingshaak. Valt dat ook onder dit topic? Ik gruwel er nog van als ik denk aan hoe die haak om mijn buik werd geschoven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje had zo'n gans gefiguurzaagd en geschilderd voor ons. Misschien was het een handenarbeidproject van school?

Mijn moeder had heel veel Pierrotbeeldjes.

https://youtu.be/nNsCJFQpyEo

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Phineas schreef:
11-01-2019 08:59
Huh? Wat is een partner-uil? En ook als er nog een r in zou moeten mag je dat even uitleggen... :)

Nooit van sleutelfeestjes gehoord? Dat was heel normaal in de jaren '70. Alle mannen deden hun autosleutels in een kom en aan het eind van de avond trokken de vrouwen er een willekeurige sleutel uit. Met die man gingen ze naar huis.
watdachtjehiervan schreef:
11-01-2019 09:34
Ik denk meteen aan zwemles krijgen met zo'n reddingshaak. Valt dat ook onder dit topic? Ik gruwel er nog van als ik denk aan hoe die haak om mijn buik werd geschoven.

Ja, leuk was dat. :wtf: Volgens mij mag die haak ook niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
11-01-2019 00:38
Dus zo heten die dingen :lightbulb:
Waren of zijn ze ook van enig nut?

Voor mij zijn dit van die mysterieuze voorwerpen die ik wel eens op vensterbanken zag staan maar nooit wist waar het voor diende of wat het was.
Tegen inkijk en om planten te beschermen tegen de zon volgens mij.

Een en al herkenning hier (begin jaren '80 geboren) heerlijk!!

Btw zelf een oud huis gekocht en heb oranje muur en vloer tegels in mijn keuken (keuken zelf is er in 2009 voor gezet dus die voldoet nog prima) en blauwe tegels met groene bloemen op de wc. Schijnt weer helemaal hip te worden ;-)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja die haak bij zwemles. Verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Deze rolschaatsen.
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
11-01-2019 09:24
Kan ook zijn dat het gewoon heel populair was in ons dorp of onze straat :)
Hier waren ze ook een trend hoor! De meeste mensen hadden "platte" en wij hadden driedimensionale. Een soort van rebels hip, ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij waren die raamhorren bedoeld om de planten tegen de zon te beschermen. Iedereen had toen ook heel veel planten in huis en op de vensterbanken. Ik herinner me ook van die groene gaas schermpjes die als een soort mini-kamerschermpjes voor de planten werden gezet. Vooral bij oude mensen!

De ganzen ken ik ook, maar dat was veel later.
Dit soort bolle lampen zag je ook veel:

Afbeelding
En deze:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
En spotjes! :heart:

Afbeelding
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
esther766 schreef:
11-01-2019 19:46
Volgens mij waren die raamhorren bedoeld om de planten tegen de zon te beschermen. Iedereen had toen ook heel veel planten in huis en op de vensterbanken. Ik herinner me ook van die groene gaas schermpjes die als een soort mini-kamerschermpjes voor de planten werden gezet. Vooral bij oude mensen!

De ganzen ken ik ook, maar dat was veel later.
Die raamhorren, zoals je ze noemt, waren helemaal geen raamhorren, maar kopieën van oude haardschermen. Ze waren ook allemaal nep die je zag, en allemaal van hetzelfde model. Maar op een gegeven moment werd het mode die dingen voor het raam te zetten, net zo goed als het in die tijd mode was een plant in het oliestel van je oma te zetten e.d.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Op de vereniging waar ik lid ben, heb je hetzelfde design kopjes als die soepkommen.
Alle reacties Link kopieren
Keramieken lampen

Afbeelding

Ik heb zoiets in mijn keuken hangen. (Maar dan mooier. ;-D )
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Die ganzen heb ik ook gehad. Stonden bij mij op de vensterbank op mijn eerste studentenkamertje. :facepalm: (was in 1990)
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Qua vormgeving en kleurstelling vond en vind ik de jaren '70 eigenlijk heel somber. Veel donkerbruin en moerassig donkergroen, van die dikke beige berbers op de vloer, tafels met bladen van (ook weer bruin) rookglas, wanden met donkerbruin structuurbehang, enz, weliswaar met wat accenten van oranje en paars, maar opwekkend vind ik zo'n interieur nog steeds niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
10-01-2019 20:49
Ah wat zijn ze snoezig die Troelie Woelies, ik ga kijken of k ze kan vinden op mp. Ik verzamel oud speelgoed die me aan mijn jeugd doen denken (het mag ookk lelijk zijn). al waren de Troelies van mijn jongere zusje. Zij had ook een Dufty huis. Ik heb nu een Dufty huis met naar bloemetjes ruikende Dufties van mp. Mn dochtertje vindt het ook leuk.

Haha, hier ook. Alleen kijkt dochter er niet naar om en is de helft al zoek. Beetje jammer, ik was er vroeger zo zuinig op.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Ik heb deze als student nog jaaaaren gehad :D
Ik had hem wel overgeschilderd.
Zo'n lamp heb ik pas nog gekocht, met een daglichtlamp-peertje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven