Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...

31-12-2018 14:19 2048 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
Haantje79 schreef:
12-01-2019 13:23
Afbeelding

Boekjes die je op de basischool gebruikte om je spreekbeurt te houden. We hadden geen google!
Die bestaan nog steeds en worden nog steeds gebruikt voor spreekbeurten!
Haantje79 schreef:
12-01-2019 15:29
Afbeelding

Deze tasjes werden vanuit school uitgedeeld, maar ze mochten niet meer gebruikt worden omdat er giftige inkt in verwerkt was ofzoiets.
Oh dit herken ik ook maar waar waren die tasjes dan van ? Wat was de reden?
Haantje79 schreef:
12-01-2019 15:29
Afbeelding

Deze tasjes werden vanuit school uitgedeeld, maar ze mochten niet meer gebruikt worden omdat er giftige inkt in verwerkt was ofzoiets.

Och ja, die knalgele ondingen. Die had ik verdrongen, denk ik.
Bobby-Pin schreef:
12-01-2019 15:33
Informatie Junior boekjes hadden wij ook op school in een aparte ruimte, dat heette het documentatie centrum :D en was voor gebruik van spreekbeurten en werkstukken.
Ha zo heette het bij ons ook. Daar stond ook een typemachine. Werd ook de schoolkrant gemaakt en gestencild.

Zat op een NUTS- school. Weet niet of dat überhaupt nog bestaat?
Dina80 schreef:
Ik was zo'n nerd dat ik die spreekbeurtboekjes ook uit de bibliotheek leende om gewoon voor de lol te lezen. :nut:
Nog iemand anders die dat ook deed, of gebruikten jullie ze louter voor spreekbeurten?
Ja ik las ze ook!
dolfje schreef:
12-01-2019 15:44
Ja ik las ze ook!
:cheers:
dolfje schreef:
12-01-2019 15:41
Oh dit herken ik ook maar waar waren die tasjes dan van ? Wat was de reden?
Vermoedelijk bevatten ze de giftige kleurstof cadmium.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... dmium.html

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9cefcf1/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
12-01-2019 15:57
Vermoedelijk bevatten ze de giftige kleurstof cadmium.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... dmium.html

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9cefcf1/
Nee ik bedoel wat was de reden dat we die tasjes kregen? Dat ze giftig waren geloof ik wel.
In welk jaar werden ze uitgedeeld? Ik zie "basisschool" staan.

In 1985 werd de basisschool ingevoerd, en de kleuterschool en lagere school samengevoegd. Ik zat toen al op de middelbare.
Ik mis nog de zelfgemaakte tas van een spijkerbroek

https://www.google.nl/search?q=tas+van+ ... Qs1BUpWeeM:

de broek met witte zijnaden, rootsschoenen, fluor en legerkleding en berenbootgordijnen. Bittersweet memories haha.
Snoesje666 schreef:
12-01-2019 16:03
In welk jaar werden ze uitgedeeld? Ik zie "basisschool" staan.

In 1985 werd de basisschool ingevoerd, en de kleuterschool en lagere school samengevoegd. Ik zat toen al op de middelbare.
Dat was de reden inderdaad, de start van de basisschool. Ik ging van de kleuterschool naar groep 3 van de basisschool.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 12-01-2019 16:15
8.86% gewijzigd
Dina80 schreef:
Ik was zo'n nerd dat ik die spreekbeurtboekjes ook uit de bibliotheek leende om gewoon voor de lol te lezen. :nut:
Nog iemand anders die dat ook deed, of gebruikten jullie ze louter voor spreekbeurten?
Ja, ik! Zonder internet en Google moest je toch iets om antwoord op al je vragen te krijgen.
Afbeelding
De telefoonklapper! Mijn zus (met het netste handschrift) mocht daar alle namen, adressen en telefoonnummers in schrijven.

Afbeelding
De digitale quartzhorloges met alarmfunctie, stopwatch, verlichting en kalender. Die hoefde je niet meer op te winden.

Afbeelding
"Zingende" pop met mini platenspeler in haar rug verstopt. Ik kreeg deze met Sinderklaas en daar hoorde nog een klein setje platen bij. Je kon de platenspeler bedienen door op haar navel te drukken.

Afbeelding
Het welbekende Vroom en Dreesmann tasje.
Altijd van je afsnijden
Gatinmijnsok schreef:
12-01-2019 16:14
Dat was de reden inderdaad, de start van de basisschool. Ik ging van de kleuterschool naar groep 3 van de basisschool.
Ah in 85 zat ik in groep 7 geloof ik. Wij hadden al groepen. Kan me nl niet herinneren dat ik in de eerste (of tweede of derde etc) klas heb gezeten.
Zoon en ik hebben allebei een Casio-horloge. :)
onzichtbarevrouw schreef:
12-01-2019 16:17
Afbeelding
De telefoonklapper! Mijn zus (met het netste handschrift) mocht daar alle namen, adressen en telefoonnummers in schrijven.
Jaaa, die herken ik, bij mijn vriendinnetje hadden ze er twee en daar gingen we mee propjes ping-pongen, dat idee hadden we volgens mij uit Guust Flater. Werkte voor geen meter maar we hebben er veel lol mee gehad.
dolfje schreef:
12-01-2019 15:44
Ha zo heette het bij ons ook. Daar stond ook een typemachine. Werd ook de schoolkrant gemaakt en gestencild.

Zat op een NUTS- school. Weet niet of dat überhaupt nog bestaat?
Wat officieel hè ?
De schoolkrant werd bij ons mogelijk gemaakt door moeders met een secretaresse achtergrond, die konden dan ook in een waanzinnig tempo typen. De zelf geschreven stukjes van leerlingen die in de schoolkrant geplaatst werden moesten worden overgetrokken op carbon volgens mij. Zal ook wel niet meer bestaan dat carbonpapier.
Afbeelding

Bestaat deze nog? In mijn herinnering was dit het middel tegen puistjes.
Altijd van je afsnijden
Dat bruine V&D tasje herken ik ook. En de telefoonklapper. Hier nog een paar leuke

Afbeelding

Chinees blik, daar bewaarde mijn moeder oude knopen in

Afbeelding

Tosca was een luchtje dat mijn moeder had, ik vond het heerlijk en mocht het ook wel eens op.

Afbeelding
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
onzichtbarevrouw schreef:
12-01-2019 16:37
Afbeelding

Bestaat deze nog? In mijn herinnering was dit het middel tegen puistjes.
Haha die heb ik ook veel gebruikt, het prikte heel erg en die lucht erbij. Ik heb het nu niet meer nodig dus zou niet weten of het nog bestaat.
Wij gebruikten die documentatieboekjes op school voor het vak 'documentatie' :-D

Er zaten ook opdrachten.vragenboekjes bij en die moest je dan maken. Je mocht zelf de onderwerpen kiezen. Ik vond het enig. Ik kreeg ook graag naar Klokhuis en programma's die uitlegden hoe dingen gemaakt werden.

We hadden ook eens per jaar 'project'. Soms over een land of regio. Of iet als 'ontwikkelingssamenwerking'. Dan waren alle boeken in de bieb erover uitgeleend (en was dan ook vaak een knipselmap in de bieb over het onderwerp of het land, daar kon je uit kopieren) en bij het reisbureau ging je dan folders vragen voor plaatjes (die zullen er soms ook wel de smoor in hebben gehad). Of je schreef naar het toeristische promotie bedrijf zeg maar van dat land, of de ambassade. Dagen later kreeg je dan een envelop met folders.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 12-01-2019 17:16
6.19% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik herken zowat alles in dit topic! De zingende pop, toen onze mop een moppie was. De telefoonklapper, de ddd is volgens mij overgegaan in clearasil. De glazen van de mosterd. Wie kent er ook nog de vlaaibodem met een blik kersen of aardbeienprut en spuitslagroom? Was een soort armeluistaart voor zover ik me herinner. Is nog allemaal te koop en heb die taart nog eens uitgeprobeerd een jaar of 5 terug. Ieuwwww. Leuk topic!
:lol: jaaaaaa naar het reisbureau voor reisbrochures. Plaatjes uitknippen en op je werkstuk plakken. Dat was ik vergeten. En wij keken altijd naar het klokhuis, met Boy zonderman

Afbeelding
Haantje79 schreef:
12-01-2019 17:16
:lol: jaaaaaa naar het reisbureau voor reisbrochures. Plaatjes uitknippen en op je werkstuk plakken. Dat was ik vergeten. En wij keken altijd naar het klokhuis, met Boy zonderman

Afbeelding
Ik liet pas mijn Engelse vriend wat Youtube clipjes zien van Boy Zonderman. Het kwam niet echt over...
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
12-01-2019 17:18
Ik liet pas mijn Engelse vriend wat Youtube clipjes zien van Boy Zonderman. Het kwam niet echt over...
:applause: haha prachtig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven