Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...

31-12-2018 14:19 2048 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
Het rekje voor de melkboer. In de tijd dat die rekjes nog van ijzer waren kon naast het briefje met de bestelling ook nog het geld er gewoon bij doen.
Afbeelding

Later kwamen er rekken van plastic. En kwamen er ook meer dieven want toen was het beter om je geld persoonlijk aan de melkboer te geven:
Afbeelding

Flesje chocoladevla erbij:
Afbeelding
Gatinmijnsok schreef:
12-01-2019 18:38
Een nadeel is bijvoorbeeld dat het voor een kind in groep 3, dat heel erg zijn best doet, het heel demotiverend is om een 4 te halen. Niet elk kind haalt een 8.
Tja, dan is het niet anders. De feiten worden niet anders als je ze anders gaat noemen, of wel? Dus in feite blijft die 4 een 4 en blijft die 8 een 8. Dus waarom daar niet eerlijk over zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
En deze was toch ook wel vrij standaard voor de koffiefilters?

Afbeelding
NoPepsiPlease schreef:
12-01-2019 18:29
JA!!! Die hadden wij ook. Spuuglelijk!
De borden en slaschaal van dat servies heb ik nog steeds, het was ook geen porselein, maar glas (arcopal ofzo). Staat nu in de schuur om te gebruiken bij een BBQ ofzo...
Zo'n plastic flessenrek heb ik nog, maar de boerderij verpakt de melk nu in wegwerpplastic i.p.v. glazen flessen.

Volgens man moet ik gewoon met een melkbusje langs gaan, dan heb ik geen wegwerpplastic. Het lijkt me echter vervelend om die mensen te storen als ze aan het werk zijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
[quote=bethweeter post_id=29463787 time=1547314872 user_id=199959]
Het rekje voor de melkboer. In de tijd dat die rekjes nog van ijzer waren kon naast het briefje met de bestelling ook nog het geld er gewoon bij doen.

Ging iets mis met mijn antwoord onder deze quote, nog maar eens dan. Ow ja, die goddelijke vla en pap uit zo;n glazen fles met een aluminium dop! Toen was geluk nog heel gewoon "zucht"
anoniem_380572 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 19:01
29.81% gewijzigd
Hier had ik mijn eerste singles in. Van Luv, Dolly Dots, Abba enz

Afbeelding
ereader schreef:
12-01-2019 17:34
Ik denk dat je dat dan vergeten bent. Voor 1985 noemden sommige scholen zich wel al Basisschool, maar de klassen heten echt pas vanaf het schooljaar 1985-1986 groepen.
Bij ons was het echt al groepen, ik heb totaal geen herinnering aan zeggen dat ik in de eerste, tweede,derde , vierde of vijfde klas zat. Wel aan juffrouw Hennie van groep 3. Ik ben van 74, had dat toch wel geweten als dat veranderd was in mijn schooltijd?
Flitsblokjes voor je fototoestel:
Afbeelding

Later kreeg je ook deze:
Afbeelding
pejeka schreef:
12-01-2019 18:41
Tja, dan is het niet anders. De feiten worden niet anders als je ze anders gaat noemen, of wel? Dus in feite blijft die 4 een 4 en blijft die 8 een 8. Dus waarom daar niet eerlijk over zijn?

Voor een kind dat van zichzelf nog geen benul heeft van scores of de verschillen in een klas is het niet nodig te benadrukken dat hij de zwakste van de klas is. Zeker niet als zo'n kind ook nog eens enorm zijn best doet.

Kinderen moeten vooral werken aan de verbetering van hun eigen capaciteiten en niet gaan vergelijken met klasgenootjes. Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. In de lagere groepen is laag scoren zelden het gevolg van niet je best doen maar wel van (nog) niet meer kunnen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 19:02
0.52% gewijzigd
redbulletje schreef:
12-01-2019 18:16
Net zulke nieuwerwetse onzin als dat ze geen punten 1 op 10 meer geven volgens mij.
Nou dat was op mijn school dus al niet meer , bijna 40 jaar geleden,er stond bij ons goed, matig of onvoldoende op het rapport.
[quote=bethweeter post_id=29463829 time=1547315424 user_id=199959]
Hier had ik mijn eerste singles in. Van Luv, Dolly Dots, Abba enz

Ik herinner me zelfs de geur nog van het karton! Ik had er zelf geen maar mijn ouders wel. Doet me gelijk denken aan het grijsgedraaide una paloema blanca (?) bij ons thuis haha.
anoniem_380572 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 19:04
40.04% gewijzigd
pejeka schreef:
12-01-2019 18:41
Omdat het tegenwoordig allemaal soft moet?
bethweeter schreef:
12-01-2019 18:57
Flitsblokjes voor je fototoestel:
Afbeelding

Later kreeg je ook deze:
Afbeelding

Ja die wilde ik ook al posten. Ik had de onderste. En wat was ik daar blij mee! :D
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Ik had in de jaren 80 spullen met afbeeldingen van meisjes met felgekleurde lippenstift, make-up in strakke lijnen. Eentje met een lichtroze ballon tussen de lippen van twee meisjes. Zijn van Verkerke Confetti.
https://i.pinimg.com/originals/6a/ee/1a ... 3777b3.jpg
En deze http://www.flickriver.com/photos/tags/v ... teresting/
Ik kan helaas geen plaatjes plakken.

Ook aangehad: oversized trui als jurk, met maillot en matching beenwarmers, en dan afzaklaarzen.
Het lukt me -nog- niet om je plaatjes te plakken.

Afbeelding
snoesje666 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 19:14
80.34% gewijzigd
Andersom schreef:
12-01-2019 18:57
Voor een kind dat van zichzelf nog geen benul heeft van scores of de verschillen in een klas is het niet nodig te benadrukken dat hij de zwakste van de klas is. Zeker niet als zo'n kind ook nog eens enorm zijn best doet.

Kinderen moeten vooral werken aan de verbetering van hun eigen capaciteiten en niet gaan vergelijken met klasgenootjes. Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. In de lagere groepen is laag scoren zelden het gevolg van niet je best doen maar wel van (nog) niet meer kunnen.

Maar hoe je het ook beoordeelt, in welke vorm dan ook, de zwakkere zal altijd een mindere beoordeling hebben dan de sterkere. Of je het nou in een cijfer uitdrukt, of in een symbool, of in een bewoording, het verandert niks aan de feiten. Degene die 10 fouten had in zijn dictee, heeft nog steeds 10 fouten, en degene die 0 fouten had, heeft nog steeds 0 fouten. Dus wat los je ermee op?
pejeka schreef:
12-01-2019 19:08
Dus wat los je ermee op?
De suggestie van positieve benadering.
Gekleurde bolletjes of een woord komt minder hard over dan koud het cijfer 2.
pejeka schreef:
12-01-2019 18:09
Misschien een domme vraag, maar waarom heet het tegenwoordig "groep"? Klinkt naar padvinders, of een kudde dieren, maar wat was er mis met de aanduiding "klas"?
Ik denk zodat het duidelijk was het het het nieuwe systeem was. Ik zei meestal klas 1 of groep 3, door elkaar. Want mijn opa noemde het nog naar de klassen. De klas noemden wij gewoon de verzameling kinderen ("Ik zit bij Madelon in de klas"). de groep het jaar.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik vin school tegenwoordig helemaal niet soft, veel meer prestatiegericht dan in mijn jeugd.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
pejeka schreef:
12-01-2019 19:08
Maar hoe je het ook beoordeelt, in welke vorm dan ook, de zwakkere zal altijd een mindere beoordeling hebben dan de sterkere. Of je het nou in een cijfer uitdrukt, of in een symbool, of in een bewoording, het verandert niks aan de feiten. Degene die 10 fouten had in zijn dictee, heeft nog steeds 10 fouten, en degene die 0 fouten had, heeft nog steeds 0 fouten. Dus wat los je ermee op?

Heel veel! De ouders begrijpen het systeem wel het kind nog niet. En het kind kan zichzelf dan nog niet vergelijken met klasgenoten. Dat houdt de motivatie in stand.
boebezoebe schreef:
12-01-2019 19:13
Ik vin school tegenwoordig helemaal niet soft, veel meer prestatiegericht dan in mijn jeugd.
Ja, dat vind ik dus best dubbel: Enerzijds veel meer prestatiegericht, maar anderzijds die verzachtende termen over die prestaties.
Geengroenblaadje schreef:
12-01-2019 19:04

Ook aangehad: oversized trui als jurk, met maillot en matching beenwarmers, en dan afzaklaarzen.
Ik vind afzaklaarzen nog steeds erg leuk :)
boebezoebe schreef:
12-01-2019 19:13
Prestatiegericht, veeleisend, en thuiszitters (uitgescheten 7-jarigen zonder recht op onderwijs).
Afbeelding
Ijsjes!

Afbeelding
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven