Werk & Studie alle pijlers

Ongemotiveerde collega

13-01-2019 22:28 71 berichten
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe collega. Maar elke dag merk ik steeds een beetje meer dat deze ongemotiveerd is/raakt. Ik heb al bij mijn leidinggevende aangegeven dat ik vrees dat nieuwe collega het niet zo leuk vindt en deze zegt dat ik het gewoon aan nieuwe collega moet vragen. Heb ik al 2 keer gedaan sinds collega bij ons is komen werken en deze zegt het leuk te vinden. Maar ik merk gewoon dat de nieuwe collega zich niet mengt in overlegjes die we gedurende de dag met ons team hebben, en als ik nieuwe collega erbij betrek, krijg ik nog net geen diepe zucht. Ook nauwelijks eigen initiatief. En over het algemeen straalt er weinig plezier vanaf. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Mijn ene naaste collega denkt ook dat deze nieuwe collega het niet leuk vindt bij ons en mijn andere naaste collega denkt dat nieuwe collega weinig energie heeft door drukte thuis. Of misschien heeft nieuwe collega simpelweg geen enthousiaste persoonlijkheid? Ik merk dat ik me er niet zo prettig bij voel en dat het ook invloed heeft op mijn werkplezier. Moet ik hier iets mee? Of het negeren en collega niet meer extra overal bij betrekken. Dan moet diegene het zelf maar weten. T kost me best wat energie en dat is jammer.
Alle reacties Link kopieren
Doet ze haar werk goed?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Dat het invloed heeft op jouw werkplezier is jouw probleem.

Waar bemoei jij je mee?
Ben jij verantwoordelijk geweest voor het inwerken van deze collega en begeleiden ? Zo nee, bemoei je er niet mee. Niet iedereen is fanatiek op het werk en snapt niet dat het zo een groot effect heeft op jou. Tenzij jij extra wordt belast door meer werk . Ik heb verschillende ongemotiveerde collega's gehad, door verschillende redenen, ik voel mij niet geroepen om hen enthousiast te maken.
Is die nieuwe collega secretaresse ?
In dat geval denk ik dat zij ook op dit forum schrijft.
Niet geschoten is altijd mis
Die overlegjes gedurende de dag, die zijn werkgerelateerd? En als ze niet deelneemt kan ze haar werk niet goed doen?
Bitje93 schreef:
13-01-2019 22:38

:popcorn:
Bitje93 schreef:

:proud:
Wat verwacht je van een directe collega? Ik verwacht dat hij/zij het werk goed doet. Hoe, maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Als hij/zij zich niet voldoende inzet, dan zou de leidinggegevende dat moeten zien en er iets van zeggen. Jij moet gewoon je werk doen.
Misschien is die nieuwe collega wel een introverter persoon. Of heeft hij/zij inderdaad andere dingen aan het hoofd. Misschien is een naaste erg ziek of zijn/haar pa net overleden ofzo. Zou jij het in die situatie aangenaam vinden dat je collega's bij leidinggevende gaan klagen? Je gaat je boekje daarmee toch wel wat te buiten.

Misschien ben jij net wel een te druk, overenthousiast persoon die teveel overlegjes houdt en wil collega rustig en geconcentreerd kunnen werken zonder teveel enthousiast gekakel rond zich.
JollyRider schreef:
13-01-2019 22:34
Doet ze haar werk goed?
Collega pikt het snel op en doet dat goed. Maar ik moet wel steeds extra collega’s aandacht vragen als ik info deel die voor iedereen van belang is, ook voor nieuwe collega.
oldschoolchic schreef:
13-01-2019 22:48
Collega pikt het snel op en doet dat goed. Maar ik moet wel steeds extra collega’s aandacht vragen als ik info deel die voor iedereen van belang is, ook voor nieuwe collega.
Klinkt niet als een groot tekort. Ze is nieuw, misschien wat tijd gunnen?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
mamavanvier schreef:
13-01-2019 22:37
Ben jij verantwoordelijk geweest voor het inwerken van deze collega en begeleiden ? Zo nee, bemoei je er niet mee. Niet iedereen is fanatiek op het werk en snapt niet dat het zo een groot effect heeft op jou. Tenzij jij extra wordt belast door meer werk . Ik heb verschillende ongemotiveerde collega's gehad, door verschillende redenen, ik voel mij niet geroepen om hen enthousiast te maken.
We zijn met een klein team verantwoordelijk geweest voor het inwerken van nieuwe collega. Ik vind het mogelijk om te zeggen dat ik belast wordt met meer werk, maar ik merk wel dat deze persoon geen initiatief neemt om dingen aan te pakken en dat ik het dan mort doen of moet delegeren omdat het anders blijft liggen. En collega heeft over 2 taken gezegd ze echt niet leuk te vinden maar daar tegenover 1 dong wel heel leuk te vinden. En ik denk dat collega de andere taken dan een beetje medium vindt ofzo?
Bitje93 schreef:
Nee gewoon een naaste collega in een team
Wat erg dat je zelfs naar de leidinggevende bent gestapt. Gelukkig heeft niemand dat bij mij gedaan toen ik net ergens begon. Toen kreeg ik ook de vraag of ik het allemaal wel leuk vond want "je bent zo stil". De leidinggevende vond me ook wat stil maar gaf ook meteen aan dat niet iedereen hetzelfde is en dat ik mijn werk heel goed deed. Eigen initiatief was in het begin moeilijker omdat je nog niet alles weet en dus ook niet altijd wat handiger is.
Marana-- schreef:
13-01-2019 22:40
Die overlegjes gedurende de dag, die zijn werkgerelateerd? En als ze niet deelneemt kan ze haar werk niet goed doen?
Ja die zijn werkgerelateerd en inderdaad belangrijk om te weten.
Vooral de prestaties zijn belangrijk. En het is zijn baas die daarover gaat. Die besluit of hij zijn geld waard is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
oldschoolchic schreef:
13-01-2019 22:56
Nouja, ze doet haar werk goed en pikt het snel op dus heeft zij die overlegjes blijkbaar niet nodig.
oldschoolchic schreef:
13-01-2019 22:56

Weet ze dat wel? Of denkt ze dat er over niet-werkzaken gepraat gaat worden waar ze niet bij hoeft te zijn? Moet ze altijd bij alle overlegjes zijn?

(Klinkt behoorlijk inefficient trouwens, meerdere keren per dag de koppen bij elkaar moeten steken)
oldschoolchic schreef:
13-01-2019 22:48
Zet belangrijke zaken op de mail zodat iedereen het rustig door kan nemen. Dat werd in mijn team altijd gedaan zodat iedereen de informatie zeker had gekregen. En tijdens het team overleg werden er notulen gemaakt door iemand en die werden ook naar iedereen doorgestuurd.
Ik begrijp niet helemaal waarom het zo verschrikkelijk is dat ik naar leidinggevende ben gestapt? Onze leidinggevende is heel toegankelijk en werkt veel met ons samen. En ik heb laatst gewoon een leer mijn zorg geuit dat ik vrees dat nieuwe collega het misschien niet leuk vindt. Ik heb niets gezegd over slecht functioneren of iets dergelijks. Maar lijkt me wel fijn om feedback te krijgen van medewerkers als leidinggevende.
oldschoolchic schreef:
13-01-2019 23:01
Ik begrijp niet helemaal waarom het zo verschrikkelijk is dat ik naar leidinggevende ben gestapt? Onze leidinggevende is heel toegankelijk en werkt veel met ons samen. En ik heb laatst gewoon een leer mijn zorg geuit dat ik vrees dat nieuwe collega het misschien niet leuk vindt. Ik heb niets gezegd over slecht functioneren of iets dergelijks. Maar lijkt me wel fijn om feedback te krijgen van medewerkers als leidinggevende.
Ja, en jouw leidinggevende heeft jou (heel verstandig) terugverwezen naar desbetreffende collega.

Zegt meer dan genoeg. Bespreek dit met haar/hem... Als het je zo hoog zit
Hawkmoon269 schreef:
13-01-2019 22:45
Misschien is die nieuwe collega wel een introverter persoon. Of heeft hij/zij inderdaad andere dingen aan het hoofd. Misschien is een naaste erg ziek of zijn/haar pa net overleden ofzo. Zou jij het in die situatie aangenaam vinden dat je collega's bij leidinggevende gaan klagen? Je gaat je boekje daarmee toch wel wat te buiten.

Misschien ben jij net wel een te druk, overenthousiast persoon die teveel overlegjes houdt en wil collega rustig en geconcentreerd kunnen werken zonder teveel enthousiast gekakel rond zich.
Ja dat kan misschien ook wel zo zijn. Dat kan ik niet objectief bepalen. Maar dan nog, het is een baan waarbij iedereen wel op de hoogte moet zijn van alles. En dat mort nu eenmaal overlegd worden, kan helaas nog niet telepatisch. Maar als nieuwe collega het een kippenhok vindt, is dit misschien niet de juiste plek voor diegene.
oldschoolchic schreef:
13-01-2019 23:05
Ja dat kan misschien ook wel zo zijn. Dat kan ik niet objectief bepalen. Maar dan nog, het is een baan waarbij iedereen wel op de hoogte moet zijn van alles. En dat mort nu eenmaal overlegd worden, kan helaas nog niet telepatisch. Maar als nieuwe collega het een kippenhok vindt, is dit misschien niet de juiste plek voor diegene.
Maar moet dat dan perse tijdens een overleg gedeeld worden of kan dat niet op een andere manier? Ik zou daar echt compleet gestoord van worden. Ben je lekker aan het werk, moet er weer overlegd worden.
Misschien zou je deze situatie ook aan kunnen grijpen om eens te kijken of jullie werkprocessen nog wel optimaal werken of dat er misschien verbeteringen mogelijk zijn.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ben jij de teamhittepetit die elke scheet met de collega’s wil delen? Sommige collega’s zijn gewoon asn het werk he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven