Gezondheid alle pijlers

COPD Longemfyseem

15-01-2019 22:45 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Na een dikke longontsteking longfoto’s laten maken, uitslag, COPD/Longemfyseem.
Kut natuurlijk, járen gerookt, stom natuurlijk, nu bijna niks meer en stoppen staat hoog op de to-do-lijst. Medicijnen slaan gelukkig aan en ik sta op de wachtlijst voor de longarts, duurt ongeveer een half jaar (positieve daarvan is, gelukkig geen spoed!)

Googelen vind ik niet zo fijn...
Zijn hier meer mensen met hetzelfde probleem? En hoe gaan jullie ermee om?

Aanvullende informatie, ik ben een vrouw van bijna 50 :)
Nog eentje dan!
karin6789 schreef:
16-01-2019 12:53
TO is jouw moeder niet.
Heel veel mensen hebben hulp nodig bij het stoppen met roken.
Klopt. Mijn moeder heeft ook hulp gekregen bij het stoppen. Ze vond het behoorlijk zwaar en de verleiding ligt nog steeds op de loer.

Maar de keerzijde is dat ze nu veel meer energie heeft en zich veel beter voelt. Ze ziet er ook een stuk beter uit.
Ik heb vijf jaar geleden de diagnose COPD gekregen. Ik was toen al bezig met stoppen ( met behulp van champix) en dat is ook gelukt.
Ik heb nu nog 55% longinhoud . Ik kan eigenlijk nog wel alles doen wat ik wil alleen sommige dingen niet zo snel als ik zou willen. Ik ben trouwens gewoon bij de huisarts onder behandeling.

Probeer veel te bewegen. Alle beweging is goed, maakt niet uit wat. Trouw je medicijnen innemen is ook een goed idee. Op tijd naar de dokter gaan als je denk dat je benauwder word.
En natuurlijk stoppen met roken maar dat weet je zelf ook wel. Ik vind al die aanvallende reacties niet echt nodig.

Veel succes
In de zorg zie je bijna alleen maar mensen die gewoon door blijven roken bij zwaar COPD. Vaak interesseert het ze niet eens en vinden ze het onze taak om hen gezond te houden (4x per dag langs komen om te helpen met inhalatie medicatie, helpen met douchen omdat de conditie t slecht is etc. En vlak daarna een sigaret opsteken terwijl we nog bezig waren met diegene, zo ontzettend tenenkrommend)

Volgens mij ben jij niet zo iemand to, en dat maakt je slagingskans om te stoppen groot.

De motivatie is er, de middelen zijn er, stoppen met roken coaches zijn er, je kan eventueel champix proberen of afbouwen met een e sigaret. Doe vooral wat het beste bij je past, niet iedereen kan cold turkey stoppen. Maar schakel professionele hulp in, dat kan je echt hulp bieden om het makkelijker te maken.
Hoewel ik hier niet kwam voor een aai over m’n bol zoals iemand suggereerde doen de reacties van onder andere lautje en weddingpresent me stukken beter dan de onnodig aanvallende reacties die ik gekregen heb. Dankjulliewel daarvoor!

Het zou goed kunnen dat ik bij de huisarts onder behandeling kan blijven, maar eerst moet door de longarts onderzocht worden hoe het er precies voorstaat.

Ik herken het ‘niet meer zo snel kunnen’
Ik liep altijd nogal stevig door, m’n man vroeg altijd of ik haast had. Nu loop ik gewoon wat langzamer en dat werkt stukken beter dus doe ik dat voortaan.

@Weddingpresent, zo iemand ben ik niet nee en wil ik ook nooit worden! Wat enorm frustrerend moet dat zijn.

Ik heb het met de huisarts over een e-smoker gehad en ga dat gebruiken om van de sigaretten af te blijven. En dat gaat me lukken ook!

Ps. Al kwam ik wel voor een aai over m’n bol, is dat een schande? Het is toch ook klote nieuws....
Nog eentje dan!
Limonsjello schreef:
16-01-2019 13:27

Ik heb het met de huisarts over een e-smoker gehad en ga dat gebruiken om van de sigaretten af te blijven. En dat gaat me lukken ook!

Waarom een e-smoker?
Dan houdt je het idee dat je moet roken om je goed te kunnen voelen toch gewoon in stand?
Waarom geen champix of iets anders?
Ps. Al kwam ik wel voor een aai over m’n bol, is dat een schande? Het is toch ook klote nieuws....

Dat is het ook ja dus van mij krijg je wel een aai over je bol hoor. Ik schrok er ook heel erg van toen ik het vijf jaar geleden hoorde. Was er van overtuigt dat ik en paar maanden laten in een kist zou liggen. Dat viel gelukkig alles mee.

Op de site van het longfonds kun je ook hele goede informatie vinden. Over je ziekte maar ook over het stoppen met roken enz.
Neem gewoon even de tijd om dit nieuws tot je door te laten dringen. Het is ook niet niks. En denk goed na over hoe je wilt gaan stoppen met roken. Kies een manier die bij jou past. Dat is het belangrijkste.
Er zijn en blijven toch altijd mensen die commentaar hebben op je keuzes. Niks van aantrekken, het gaat om wat werkt voor jou!!
Rotnieuws, tijd om over te gaan tot serieuze actie!
Ik had een vader die rookte, op het laatst 15% longinhoud. Je krijgt het al benauwd als je er naar luisterde/ keek. Ook veel patiënten met longziektes gehad.

Zet je stopplan om in daad. Dat is de allerbelangrijkste stap.
Verder, blijf in beweging en heel belangrijk is om zieke mensen te mijden. Verkoudheden etc, je bent zo bevattelijk er voor met COPD.

Zet ‘ m op, stop!
Een kennis van me had zware COPD en was een zware roker. Ze zat ook al aan de zuurstof, wilde een longtransplantatie, maar die kreeg ze niet omdat het niet lukte te stoppen met roken. Ze is pas geleden overleden.
karin6789 schreef:
16-01-2019 13:32
Waarom een e-smoker?
Dan houdt je het idee dat je moet roken om je goed te kunnen voelen toch gewoon in stand?
Waarom geen champix of iets anders?
Champix zie ik als een laatste redmiddel wat ik niet wil slikken en ook niet nodig denk te hebben. Ieder maakt zijn eigen keuze en dit is de mijne in overleg met mijn huisarts.
Nog eentje dan!
@lautje, klopt, ik moet het echt even een plekje geven. Erover lezen vind ik nog lastig, eerst maar eens wennen aan het idee dat ik iets mankeer.

@Dogcrazy, dankjewel! Jeetje, 15%, krijg het al benauwd als ik het lees.

@hondenmens, dat is echt onbegrijpelijk.... en heel triest.
Nog eentje dan!
Je hebt inderdaad enorm klote nieuws gehad, dus daar mag je zeker wel van balen. Helaas is een natuurlijke reactie (van een roker) op klote nieuws, natuurlijk meer behoefte hebben aan een sigaret.

Dat je moet stoppen weet je zelf heel goed, dus dat plasje ga ik niet meer over dit topic doen. Wel wil ik je wat tips geven voor het stoppen. Ik ben na 15 jaar minimaal 25 sigaretten per dag roken gestopt en dat is nu 5 jaar geleden. Als jij denkt dat het je gaat helpen om pas over een week te stoppen, moet je dat doen. Maar zorg wel dat je dat moment niet steeds verder uitstelt. Vraag hulp van je huisarts als je denkt dat je het niet op eigen kracht kunt. Je zegt dat je 3 sigaretten per dag rookt op dit moment. Als je dit normaal gesproken op vaste tijden/momenten doet, zorg dat je nu al iets gaat verzinnen om op die momenten te gaan doen. Als je altijd na het eten rookt, ga dan na het eten even een stukje fietsen. Rook je altijd een sigaret om 10:00 uur, ga dan op dat moment een huishoudelijk klusje doen, of als je werkt, op dat moment met een collega praten. De lichamelijke verslaving ben je echt zo kwijt, maar de verslaving aan de gewoonte is veel hardnekkiger. Daar heb ik tot een jaar geleden nog met enige regelmaat last van gehad. Zodra je stopt is het echt een kwestie van vol blijven houden en jezelf toespreken dat je echt niet meer mag roken.

Succes met stoppen!
tiswa wijzigde dit bericht op 16-01-2019 14:57
4.35% gewijzigd
Limonsjello schreef:
16-01-2019 13:27
Nee, dat is zeker geen schande en dat ontken ik ook niet. Maar je vertelt zelf dat je nog rookt en verzint vervolgens smoesjes over dat minderen ook goed is. Om over de e-smoker maar niet te spreken. Jammer dat je niet gewoon de stap zet te stoppen en voor een zo gezond mogelijk lichaam te gaan. En ja, ik weet waar ik het over heb. Ben een jaar geleden gestopt en heb nog heel vaak zin om te roken.
Oh ja, ga echt niet voor de e-smoker. Je hebt geen idee wat voor troep daar ook nog in zit, en waarschijnlijk komt over een paar jaar wel naar voren dat je daar weer allerlei andere enge dingen van kunt krijgen. Daarnaast zie je echt heeeeeel vaak dat mensen die stoppen, maar wel een e-smoker gebruiken, uiteindelijk toch weer volop gaan roken.
Ja dat ga ik doen Tiswa, op die vaste momenten iets anders doen.

Nachtvlinder, wat is slechter? (Niet beter, roken is nooit goed) 3 sigaretten per dag of 25 sigaretten per dag? Ga me niet vertellen dat ik smoesjes loop te verzinnen ajb. Ik geloof niet dat ik dat ergens doe!
Nog eentje dan!
En ja ik werk, en ik rook nooit op het werk, ik neem m’n sigaretten niet eens mee.
Nog eentje dan!
Limonsjello schreef:
16-01-2019 15:07
Ja dat ga ik doen Tiswa, op die vaste momenten iets anders doen.

Waarom?
Je gaat toch e-smoken?
Ik las laatst dat je je ook kan bedenken dat je zwanger bent, je beschermt je kind dus is roken uit den boze. Misschien werkt dat.
Geronimo2 schreef:
16-01-2019 18:23
Ik las laatst dat je je ook kan bedenken dat je zwanger bent, je beschermt je kind dus is roken uit den boze. Misschien werkt dat.
Raar idee als je 50+ bent.
.
rastan wijzigde dit bericht op 26-01-2019 07:02
99.85% gewijzigd
Absoluut Geen e smoker gebruiken! Ik snap niet dat jouw ha het daar met je over heeft gehad, er staat nl ook in de gebruiksaanwijzing dat je de e smoker niet mag gebruiken bij longziektes. Mijn schoonmoeder heeft ook copd en wou ook stoppen mbv de e smoker maar haar gezondheid is daardoor erg verslechterd!
Limonsjello schreef:
16-01-2019 13:50
Champix zie ik als een laatste redmiddel wat ik niet wil slikken en ook niet nodig denk te hebben. Ieder maakt zijn eigen keuze en dit is de mijne in overleg met mijn huisarts.
dus je denkt nog niet dat je toe bent aan je laatste redmiddel? Wanneer is dat moment wel denk je? je hebt namelijk gehoord dat je een dodelijke, progressieve longziekte hebt.

wat?

Ja, een dodelijke, progressieve longziekte, ontstaan door het roken.

Als je nu niet toe bent aan een laatste redmiddel dan weet ik het ook niet.
ik vind trouwens dat je het aan je naasten verplicht bent om jezelf niet langzaam om zeep te helpen. Je zou maar moeder zijn van jou en je zus, of je man of nog erger: je kind
Mijn schoonmoeder heeft dus ook copd, altijd gerookt als een ketter en daarnaast gezellig geinhaleerd voor d'r astma, en nu 2 jaar geleden te horen gekregen dat ze copd heeft. Inmidels moet ze 16 uur per dag aan de zuurstof en ze hapt al naar lucht als ze van de woonkamer naar de keuken is gelopen, en als ze in de winkel is hangt ze zo erg over het karretje te happen naar lucht dat mensen bezorgd vragen of ze een ambulance moeten bellen voor d'r. Ook is ze ontzettend dik geworden door de medicijnen die ze neemt. Nou fantastisch hoor, dan heb je het toch maar mooi voor elkaar als je het mij vraagt. :roll: dat wil je toch niet to? Nou kom op dan en begin vandaag nog met stoppen met roken, hoe eerder hoe beter want je voorkomt er echt mee dat het erger word. Mijn schoonmoeder is ook gestopt, samen met mijn vriend. Heb jij niet ook iemand die je stimuleren kan?
lizenlotte schreef:
16-01-2019 20:27
Absoluut Geen e smoker gebruiken! Ik snap niet dat jouw ha het daar met je over heeft gehad, er staat nl ook in de gebruiksaanwijzing dat je de e smoker niet mag gebruiken bij longziektes. Mijn schoonmoeder heeft ook copd en wou ook stoppen mbv de e smoker maar haar gezondheid is daardoor erg verslechterd!
natuurlijk kan je niet esmoken bij een longziekte, slaat nergens op, ik betwijfel zeer of die HA dat gezegd heeft, TO wil het gewoon liever dan champix en ze heeft al eerder gezegd dat ze het “op eigen houtje” wil proberen. Maar daar is ze al jaren niet in geslaagd. Weinig verslavingsinzicht dus
TO, als je wist dat je bij de volgende sigaret doodneer zou vallen, zou je hem dan opsteken? Nee? Waarom dan wel als het je langzaam doodt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven