Dossier kwijt
woensdag 16 januari 2019 om 21:29
Het is heel erg als werkgevers dit doen. Zeker omdat je ziek bent en hier juist helemaal geen energie puf voor hebt.
Mij heeft het geholpen om in mijn hoofd, mijn medische/psychische herstel. En het juridische/wet poortwachter/uwv van elkaar te scheiden. Dit laatste echt als iets zakelijks zien. Wat los staat van jou als persoon en los staat van je herstel.
Richt je vooral op je herstel en pak dit eventueel op met je huisarts. (bedrijfsartsen richten zich vaak meer op de wetgeving/het juridische - daar word je niet beter van)
Dus medische en juridische echt scheiden in je hoofd.
Mij heeft het geholpen om in mijn hoofd, mijn medische/psychische herstel. En het juridische/wet poortwachter/uwv van elkaar te scheiden. Dit laatste echt als iets zakelijks zien. Wat los staat van jou als persoon en los staat van je herstel.
Richt je vooral op je herstel en pak dit eventueel op met je huisarts. (bedrijfsartsen richten zich vaak meer op de wetgeving/het juridische - daar word je niet beter van)
woensdag 16 januari 2019 om 21:32
lemoos2 schreef: ↑16-01-2019 21:28Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Je hoeft je niet voor het blok te laten zetten. Een ‘hier kom ik liever later op terug’, ‘ik wil dit voorstel/verslag eerst met een derde doornemen’ of ‘hier slaap ik een nachtje over’ zijn ook prima. Net zoals een ‘nee, ik teken niet naar waarheid want ik kan het mij niet meer herinneren’.
Het zal lijken alsof je nu in een loopgraaf ligt en van alle kanten bestookt wordt. Jij ligt er wakker van, zij niet. Inderdaad, adem in, adem uit. Hun zorg, hun probleem. Jij hebt gedaan wat er van je werd verwacht, je bent door de hoepels gesprongen en hebt nog gevraagd hoe vaak je door de hoepel van de arbo-arts moest springen. Jij hoeft niet hun rotzooi op te ruimen, je bent druk bezig met jouw herstel.
Herhaal dit gewoon heel vaak voor jezelf pf print het topic uit. Sterkte!
woensdag 16 januari 2019 om 21:35
Goeie tips, ik neem alles mee wat je aangeeft.Gele_Suikerspin schreef: ↑16-01-2019 21:29Het is heel erg als werkgevers dit doen. Zeker omdat je ziek bent en hier juist helemaal geen energie puf voor hebt.
woensdag 16 januari 2019 om 22:57
woensdag 16 januari 2019 om 23:35
Ik snap deze reactie wel.Belg007 schreef: ↑16-01-2019 22:57Het enige wat ik zou tekenen met zo'n werkgever is een contract.
Bij een andere werkgever.
Bij de huidige zou ik helemaal niets meer tekenen.
Als zij zo amateuristisch en tegelijk haat-dragend zijn, zou ik maken dat ik daar weg was.
Want dat gaat niet helpen aan je herstel.
Echter is het als je ziek bent onverstandig om ziek uit dienst te gaan. En een contract bij een andere werkgever te tekenen.
Tenzij je echt zeker weet hersteld te zijn.
donderdag 17 januari 2019 om 07:16
donderdag 17 januari 2019 om 12:04
Gele_Suikerspin schreef: ↑16-01-2019 21:19Neem altijd een vertrouwenspersoon mee naar de gesprekken. Dit kan een oom zijn, een buurvrouw of kennis. Iemand die jij vertrouwd en je steunt.
Ben ik het niet helemaal mee eens, Spin!
Ik denk dat bij die gesprekken een buurvrouw, een kennis of familie waardevol zijn als emotionele steun. Maar in dit dossier gaat het over juridische steun, over waar of niet waar (en niet over leuk of niet leuk). Het is een case die zakelijk moet aangepakt worden en die best binnen zo kort mogelijke tijd (ik zeg niet: korte tijd) rechtgezet moet worden. Dan heb je steun nodig van mensen die al eerder in zulke situaties hebben gestaan, die de wet kennen en gewoon zijn te discussiëren over soortgelijke dingen. Want natuurlijk gaat de werkgever zich roeren 'als een duivel in een wijwatervat' (kennen jullie die uitdrukking?). De werkgever is op het ogenblik dat er gesprekken zijn, een kat in het nauw. En die maken rare sprongen. Mensen die daarop getraind zijn, zijn daar niet van onder de indruk. Ze moet zoveel mogelijk in handen geven van haar vakbond en het emotionele thuis verwerken.
Dit lijkt mij een hele vieze zaak en wie weet, als de werkgever ziet dat ze 'niet op haar kop laat zitten', dat plots het dossier weer bovenkomt. Dit gaat wel over mensen hun carrière, een deel van hun leven en de manier waarop ze hun leven kunnen leven.
Dossier kwijt! Schande!
donderdag 17 januari 2019 om 12:07
mammezel schreef: ↑17-01-2019 12:04Ben ik het niet helemaal mee eens, Spin!
Ik denk dat bij die gesprekken een buurvrouw, een kennis of familie waardevol zijn als emotionele steun. Maar in dit dossier gaat het over juridische steun, over waar of niet waar (en niet over leuk of niet leuk). Het is een case die zakelijk moet aangepakt worden en die best binnen zo kort mogelijke tijd (ik zeg niet: korte tijd) rechtgezet moet worden. Dan heb je steun nodig van mensen die al eerder in zulke situaties hebben gestaan, die de wet kennen en gewoon zijn te discussiëren over soortgelijke dingen. Want natuurlijk gaat de werkgever zich roeren 'als een duivel in een wijwatervat' (kennen jullie die uitdrukking?). De werkgever is op het ogenblik dat er gesprekken zijn, een kat in het nauw. En die maken rare sprongen. Mensen die daarop getraind zijn, zijn daar niet van onder de indruk. Ze moet zoveel mogelijk in handen geven van haar vakbond en het emotionele thuis verwerken.
Dit lijkt mij een hele vieze zaak en wie weet, als de werkgever ziet dat ze 'niet op haar kop laat zitten', dat plots het dossier weer bovenkomt. Dit gaat wel over mensen hun carrière, een deel van hun leven en de manier waarop ze hun leven kunnen leven.
Dossier kwijt! Schande!
Helemaal mee eens.
De emoties zijn begrijpelijk en heel vervelend, zeker als je herstellende bent van een burn out. Maar voor nu en de toekomst op heel veel vlakken, bijv. recht op uitkering is een koel zakelijke benadering juist heel belangrijk. To moet zich echt laten bijstaan door juridisch goed onderlegde mensen.
donderdag 17 januari 2019 om 12:27
To heeft nog geen juridische bijstand nodig. Ze heeft niks verkeerds gedaan. En de verantwoordelijkheid ligt bij de werkgever.
Heb ook meerdere keren juridische informatie gevraagd. En het antwoord was steeds, de bal ligt bij de werkgever.
De werkgever moet zijn zaakjes juridisch op orde maken. To niet.
Dus zou meer achter over gaan leunen en je richten op je herstel en je werkgever zijn werk laten doen.
Op dingen waar je het niet mee eens bent gewoon, nee, zeggen.
Ze kunnen hoog en laag springen maar to staat gewoon in haar recht.
Ik denk dus ook dat to dit te horen krijgt van de juridische bijstand.
Heb ook meerdere keren juridische informatie gevraagd. En het antwoord was steeds, de bal ligt bij de werkgever.
De werkgever moet zijn zaakjes juridisch op orde maken. To niet.
Dus zou meer achter over gaan leunen en je richten op je herstel en je werkgever zijn werk laten doen.
Op dingen waar je het niet mee eens bent gewoon, nee, zeggen.
Ze kunnen hoog en laag springen maar to staat gewoon in haar recht.
Ik denk dus ook dat to dit te horen krijgt van de juridische bijstand.
donderdag 17 januari 2019 om 12:29
donderdag 17 januari 2019 om 12:31
Amen.JollyRider schreef: ↑17-01-2019 12:29Heel algemeen: iemand legt een dossier aan omdat hij/zij daar belang bij heeft. Dossier kwijt is dus primair een probleem voor degene die het kwijt is.
donderdag 17 januari 2019 om 20:59
Ja, ik heb ze gesproken en ga volgende week met al mijn papieren ernaar toe.
Voorlopig advies is inderdaad om niks te tekenen.
Morgen bel ik ook met de juridische afdeling van mijn verzekering.
Gisteren was ik erg ontdaan en heb er slecht van geslapen.
Ben vandaag gewoon gaan werken en kan het alweer wat relativeren gelukkig.
De adviezen en bemoedigende woorden hier hebben mij echt geholpen om mijn schouders er weer onder te zetten en mijn herstel voorop te plaatsen.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Voorlopig advies is inderdaad om niks te tekenen.
Morgen bel ik ook met de juridische afdeling van mijn verzekering.
Gisteren was ik erg ontdaan en heb er slecht van geslapen.
Ben vandaag gewoon gaan werken en kan het alweer wat relativeren gelukkig.
De adviezen en bemoedigende woorden hier hebben mij echt geholpen om mijn schouders er weer onder te zetten en mijn herstel voorop te plaatsen.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
vrijdag 18 januari 2019 om 06:06
vrijdag 18 januari 2019 om 10:08
begrijp ik dat goed? Je bent vandaag gaan werken. Dat is dus bij de firma die jou zo een streek heeft gelapt. Hoe gaan jullie nu met mekaar om, hoe staan jullie tegenover mekaar?
Ik las ook dat mensen schrijven: werkgever zou een probleem hebben als TO 2 jaar zou ziek blijven. Maar dat is dus niet meer aan de orde dan?
En als laatste vraag: wat voordeel ZOU een firma erbij hebben dat het afwezigheidsdossier van een werknemer verloren geraakt? Op welke manier wordt die firma daar beter van?
Vele punten die voor mij op dit ogenblik nog niet duidelijk zijn.
Ik las ook dat mensen schrijven: werkgever zou een probleem hebben als TO 2 jaar zou ziek blijven. Maar dat is dus niet meer aan de orde dan?
En als laatste vraag: wat voordeel ZOU een firma erbij hebben dat het afwezigheidsdossier van een werknemer verloren geraakt? Op welke manier wordt die firma daar beter van?
vrijdag 18 januari 2019 om 10:53
Fijn dat je het iets meer kunt relativeren. Richt je vooral op je herstel inderdaad!
Mocht de sfeer op het werk niet meer passend zijn bij je herstel, of als je er weg wil, kun je een spoor 2 aanvragen bij de bedrijfsarts. Je krijgt dan een reïntegratie coach (onafhankelijk) die met je gaat kijken of werken bij een ander bedrijf beter bij je past. Je kunt dan ook reïntegreren in een ander bedrijf.
Soms is dit beter voor je herstel. Maar alleen jij kunt dit weten.
Blijf bij jezelf!
Mocht de sfeer op het werk niet meer passend zijn bij je herstel, of als je er weg wil, kun je een spoor 2 aanvragen bij de bedrijfsarts. Je krijgt dan een reïntegratie coach (onafhankelijk) die met je gaat kijken of werken bij een ander bedrijf beter bij je past. Je kunt dan ook reïntegreren in een ander bedrijf.
Soms is dit beter voor je herstel. Maar alleen jij kunt dit weten.
Blijf bij jezelf!
vrijdag 18 januari 2019 om 10:57
[quote=mammezel post_id=29486322 time=1547802510 user_id=373653]
Jawel. Maar dat is toch het probleem van de WERKGEVER. Dus TO heeft geen probleem.
Gelukkig hoef jij het niet allemaal te snappen
/quote]
Jawel. Maar dat is toch het probleem van de WERKGEVER. Dus TO heeft geen probleem.
Gelukkig hoef jij het niet allemaal te snappen
vrijdag 18 januari 2019 om 11:26
Wat ontzettend onprofessioneel dat een dossier op 1 plek staat en dat dat dan kwijtraakt. Als dit zo is, heeft je werkgever vooral een probleem want die kan niet aan zijn juridische verplichtingen voldoen. Maar goed, jij hebt er net zo goed last van.
Ik vind het eigenlijk een beetje ongeloofwaardig dat het dossier op 1 plek staat en dan ook nog op de laptop van 1 persoon. Kun je niet een inzage verzoek indienen op grond van de AVG? Dan moet je werkgever alles verstrekken wat ze van je hebben, en met die dreiging gaan ze wellicht wat harder zoeken.
Je werkgever zal dit moeten oplossen, vervelend dat het zo op jouw schouders drukt.
Ik vind het eigenlijk een beetje ongeloofwaardig dat het dossier op 1 plek staat en dan ook nog op de laptop van 1 persoon. Kun je niet een inzage verzoek indienen op grond van de AVG? Dan moet je werkgever alles verstrekken wat ze van je hebben, en met die dreiging gaan ze wellicht wat harder zoeken.
Je werkgever zal dit moeten oplossen, vervelend dat het zo op jouw schouders drukt.