huren zonder inkomenseis

19-01-2019 19:40 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

in September wil ik een hbo-studie gaan volgen. Door mijn leeftijd (26) wil ik graag op mezelf ik wil niet op kamers. Ik wil volledig zelfstandig wonen. het gaat zich dus om een huurwoning in de vrije sector. Momenteel heb ik dus geen werk en kan ik dus niet voldoen aan een eventuele inkomenseis. Wel heb ik genoeg eigen vermogen om de huur te kunnen betalen. Het maandelijkse huurbedrag is dus geen probleem. Ter geruststelling zouden mijn ouders eventueel ook garant kunnen staan.

Ik wil dus graag op mezelf wonen en een studie volgen. Financieel gezien is dit geen probleem.
Maar ik kan dus niet voldoen aan al die regeltjes zoals een inkomenseis. Wat zijn mijn mogelijkheden verder? ik wil namelijk niet nog 4 jaar thuis wonen.
* Eventuele huur-sites waar het in mijn situatie mogelijk is?

Alvast bedankt.

Groetjes.
linnylow schreef:
19-01-2019 21:36
Wat is het risico daarvan? dat ik er elk moment uitgezet kan worden?
Toen ik anti-kraak huurde, jaren geleden, kreeg ik minimaal 3 maanden van tevoren te horen dat ik uit de woning moest. De eerste keer kreeg ik meteen een aanbod om op hetzelfde terrein een andere woning te mogen huren. De tweede keer kreeg ik een half jaar om een andere woning te vinden.

Ik betaalde 200€ voor een nette aanleunwoning met tuin. Tegenwoordig zal de prijs wel iets hoger liggen, maar als tussenoplossing is dit wss beter dan een hypotheek regelen voor een woning waar je misschien weer snel uit wil.

En nogmaals, bij mij werd er niet om een vast inkomen gevraagd, wel moest ik een aantoonbaar vermogen hebben wat minimaal 6 maanden huur was en ik moest iemand garant laten staan.

Ik weet niet in welke regio je zoekt en hoe lang de wachtlijst daar is, maar ff een rondje googlen is natuurlijk zo gedaan.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Ik denk dat je te veel wensen hebt voor de situatie waar je in zit...

Je hebt je heel laat ingeschreven bij de woningbouw/woningnet. Hierdoor heb je weinig wachttijd, waardoor je nergens voor in aanmerking komt. Had je je 6-8 jaar geleden ingeschreven, had je nu mogelijk wel een woning kunnen vinden (of al op jezelf gewoond).

Dan heb je ook geen inkomen, enkel spaargeld. Dat vinden veel verhuurders niet zo’n toffe situatie.

En je wil alles voor jezelf, niets delen. Dat is begrijpelijk gezien je leeftijd, maar lastig gezien de rest van je situatie. Een woning delen met een of twee anderen zou waarschijnlijk makkelijker zijn.
Celaena_Aelin schreef:
19-01-2019 22:50
Ik denk dat je te veel wensen hebt voor de situatie waar je in zit...

Je hebt je heel laat ingeschreven bij de woningbouw/woningnet. Hierdoor heb je weinig wachttijd, waardoor je nergens voor in aanmerking komt. Had je je 6-8 jaar geleden ingeschreven, had je nu mogelijk wel een woning kunnen vinden (of al op jezelf gewoond).

Dan heb je ook geen inkomen, enkel spaargeld. Dat vinden veel verhuurders niet zo’n toffe situatie.

En je wil alles voor jezelf, niets delen. Dat is begrijpelijk gezien je leeftijd, maar lastig gezien de rest van je situatie. Een woning delen met een of twee anderen zou waarschijnlijk makkelijker zijn.
Ja ik ben altijd al een laatbloeier geweest ik heb dat nooit geweten dat ik me moest inschrijven me ouder hebben hier ook nooit iets over gezegd. Ja klopt hopelijk is er toch een oplossing ...Stel ik vind een baan moet ik dan een vaste aanstelling krijgen? Of is inkomen genoeg om te kunnen huren?
Inkomen is bij sociale huurwoning goed genoeg.
kopjechino schreef:
19-01-2019 22:58
Inkomen is bij sociale huurwoning goed genoeg.
Geen inkomen is daar ook prima. Maar ik maak daar geen kans op. Daarom dus een huurwoning in de vrije sector de enige optie momenteel.
Maar als je daarvoor een inkomenseis moet hebben wordt het voor mij lastig want:
Ik ga niet veel verdienen bij een eventuele baan.
linnylow schreef:
19-01-2019 23:05
Geen inkomen is daar ook prima. Maar ik maak daar geen kans op. Daarom dus een huurwoning in de vrije sector de enige optie momenteel.
Maar als je daarvoor een inkomenseis moet hebben wordt het voor mij lastig want:
Dan kan je dus niet particulier huren. Dus reageer op lotingwoningen en ga je op anti-kraak oriënteren.
Ik zou als ik jou was vanaf nu echt op álle lotingwoningen reageren op Woningnet.
En uiteraard een (bij)baan nemen voor naast je studie.
linnylow schreef:
19-01-2019 23:05
Ik kende iemand die als student met een studiegenoot samen een huisje huurde in de vrije sector. Als je een huisgenoot kunt vinden sta je al heel veel sterker, dan is een huur van 850-1000 nog wel te overzien wellicht? Let wel op dat je dan geen recht hebt op huurtoeslag.
Even heel realistisch: ook als je die studie niet gaat doen kun je geen particuliere woning huren in je uppie, en heb je door je gebrek aan inschrijftijd voorlopig geen kans op een sociale huurwoning.

Je enige kansen om het huis uit te gaan zijn een lotingwoning (wachttijd maakt niet uit), een kamer (kan ook in een huis met werkenden zijn), anti-kraak of tijdelijke bewoning.
Lotus90 schreef:
19-01-2019 23:18
Ik zou als ik jou was vanaf nu echt op álle lotingwoningen reageren op Woningnet.
Ja klopt in mijn regio is dat er net maar 1 en die staat der dan zeker 1 maand ..
Dus daar zijn er maar heel weinig van. Dat is net jammer en ze moeten dan ook net liggen in jouw buurt.
linnylow schreef:
19-01-2019 23:27
Ja klopt in mijn regio is dat er net maar 1 en die staat der dan zeker 1 maand ..
Dus daar zijn er maar heel weinig van. Dat is net jammer en ze moeten dan ook net liggen in jouw buurt.
Lieve meid, als jij het huis uit wil zul je je eisen moeten bijstellen.
Celaena_Aelin schreef:
19-01-2019 23:25
Even heel realistisch: ook als je die studie niet gaat doen kun je geen particuliere woning huren in je uppie.
Als je genoeg verdient kan dat heel prima. Maar als je student bent verdien je niet genoeg, 3x tot 5x de kale huur moet je wel op kunnen brengen.
Lekker dan..
Als ik werken ga is het niet goed.
Als ik niet werk is niet goed.
Wat een mogelijkheden..
Nja raak er beetje moedeloos van.
Als je fulltime werkt kun je kopen of vrije sector huren maar tot die tijd is het inderdaad een beetje behelpen met kamers, huisgenoten of anti-kraak. Al die studenten zitten niet voor hun lol in studentenkamertjes. Ik ben ook niet voor niets thuis blijven wonen tot ik mjjn studie had afgerond, ik zag dat net als jij ook helemaal niet zitten dus ik snap je wel maar het is niet anders vrees ik.
Gewoon net als andere studenten een kamer huren. Of lekker thuis blijven wonen.
Of je ouders kopen een flatje voor je, en jij betaald hun huur.
ik geef mn bek ook maar een douw
Welke HBO opleiding wil je gaan volgen en welk MBO diploma heb je nu?

Misschien kun je 32 uur (of meer) per week gaan werken, een huis huren en dan daarnaast de HBO opleiding in deeltijd gaan doen.
Ook al doe je dan misschien een jaartje langer over die opleiding, dan kun je nu in elk geval verder en kun je op jezelf gaan wonen.
Of net als onze dochter gaan samenwonen met iemand die al een baan heeft.
Madeliefjees schreef:
19-01-2019 23:56
Gewoon net als andere studenten een kamer huren. Of lekker thuis blijven wonen.
Of je ouders kopen een flatje voor je, en jij betaald hun huur.
ja is dat mogelijk als ik mijn vaders inkomen als verklaring gebruik? ondanks dat hij ook in dit huis woont?
En ik hem dan de huur betaal?
Madeliefjees schreef:
19-01-2019 23:57
Of net als onze dochter gaan samenwonen met iemand die al een baan heeft.
Ja ik ben helaas al een tijd single was niet mijn beslissing maar sindsdien heb ik dus de drang om op mezelf te wonen.
Omdat ik opeens weer elk weekend thuis zit en ik vind dat vervelend worden.
linnylow schreef:
20-01-2019 00:01
ja is dat mogelijk als ik mijn vaders inkomen als verklaring gebruik? ondanks dat hij ook in dit huis woont?
En ik hem dan de huur betaal?
Nee, je ouders kopen een flat en jij huurt van hun.
linnylow schreef:
20-01-2019 00:02
Ja ik ben helaas al een tijd single was niet mijn beslissing maar sindsdien heb ik dus de drang om op mezelf te wonen.
Omdat ik opeens weer elk weekend thuis zit en ik vind dat vervelend worden.
Tja. Dat had je 8 jaar geleden al kunnen bedenken toch? Dan had je in elk geval wat meer punten gehad. Is niet de verantwoordelijkheid van je ouders
Uvita schreef:
20-01-2019 01:15
Tja. Dat had je 8 jaar geleden al kunnen bedenken toch? Dan had je in elk geval wat meer punten gehad. Is niet de verantwoordelijkheid van je ouders
Toen dacht ik daar niet bij na wist ook niet dat het zo werkte.
Is me nooit verteld geworden.
Is je studie ook duaal mogelijk? En het ene op kamers is het andere niet he. Kennis had eigen huisje bij iemand in de tuin waar ze zelfs huurtoeslag voor kreeg.
Je zou bij de woningbouw ook kunnen vragen of er sloopwoningen zijn waar je tijdelijk in kan wonen. Dat zijn natuurlijk niet de beste woningen en je moet wat vaker verhuizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven