Gezondheid alle pijlers

Douche temperatuur

22-01-2019 17:51 46 berichten
Door zenuwbeschadiging en chronische, progressieve ziekte voel ik de temperatuur van de douche niet meer zo goed. Het kan dus soms te heet zijn zonder dat ik dat merk. Bestaat er misschien een hulpmiddel waarmee je de temperatuur van de douche vooraf kunt regelen zonder te voelen?
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend zeg. Neem aan dat dit ook een probleem is bij andere dagelijkse activiteiten?

Vwb douchen; waarom niet gewoon koud douchen? Kraan vol open, even minuutje wachten en eronder. Er zijn tegenwoordig meer en meer mensen die zweren bij koud douchen.
_horizon_ wijzigde dit bericht op 22-01-2019 20:33
0.39% gewijzigd
Ivy_Signe schreef:
22-01-2019 18:43
Gezien het feit dat er veertig jaar geen onderhoud is gedaan, kan het zijn dat de leidingen waar de thermostaatkraan op moet, oude afmetingen heeft waar een nieuwe kraan niet op past. Maak dus even foto's van de situatie en meet hart tot hart op zodat ze in de bouwmarkt kunnen adviseren.
Ik zou om deze reden ook even contact opnemen met de woningbouwvereniging, zij kunnen deze eventueel ook voor je plaatsen.
Al zou ik dan ook aangeven dat je badkamer onderhoud nodig heeft. Al kan het dan wel zijn dat je iets meer huur gaat betalen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
https://www.bol.com/nl/p/3-kleuren-rgb- ... 036530112/

Ik dacht meteen aan zoiets
Tralalalala
V1k1ng schreef:
22-01-2019 19:22
Ik zou om deze reden ook even contact opnemen met de woningbouwvereniging, zij kunnen deze eventueel ook voor je plaatsen.
Al zou ik dan ook aangeven dat je badkamer onderhoud nodig heeft. Al kan het dan wel zijn dat je iets meer huur gaat betalen.
En dan zitten er straks een meneer van bijna 80 en zijn zieke dochter twee weken in een huis zonder badkamer omdat de hele boel ineens verbouwd moet worden. De badkamer is inderdaad al heel erg lang niet vernieuwd, maar er staat nergens dat hij stuk/kapot/lek/defect of wat ook is en onderhoud moet hebben. Bovendien zou dan de huur daarna omhoog gaan.

Ik denk niet dat de woningbouwvereniging langs komt voor het plaatsen van een kraan. Voor een paar tientjes heb al een thermostaatkraan bij de bouwmarkt die een handige neef of buurman desnoods wel kan komen plaatsen.

https://www.gamma.nl/assortiment/ok-the ... /p/B509183
ShaunTheSheep schreef:
22-01-2019 19:43
Ik denk niet dat de woningbouwvereniging langs komt voor het plaatsen van een kraan. Voor een paar tientjes heb al een thermostaatkraan bij de bouwmarkt die een handige neef of buurman desnoods wel kan komen plaatsen.

https://www.gamma.nl/assortiment/ok-the ... /p/B509183
Bij mij wilde ze het wel komen doen hoor, moest ook wel omdat ik ook met oude leidingen zat en een standaard maat van de bouwmarkt dus niet paste. Zou me alleen 120 euro hebben gekost omdat het dan dus niet onder het gewone onderhoud valt en je dan gewoon materiaalkosten e.d. moet betalen.

Vaak gaan woningbouwverenigingen niet zomaar zaken vervangen als je er al lang woont (waarschijnlijk is dat in dit geval zo), dan moet je er echt om vragen. Ze zijn vaak wat 'gemakkelijker' met vervangen als iemand verhuisd, dan kunnen ze namelijk verbouwen en de ingang van de nieuwe huur uitstellen. Het lijkt me in dit geval juist veiliger en beter om het wel te doen, dan maar twee weken zonder badkamer.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Dank jullie wel voor de reacties. Dit flatgebouw van 4 etages is gebouwd ergens in de jaren 50. We wonen hier in deze woning sinds 1977. En we wonen op 2 hoog. Dat zou dan wel een probleem kunnen zijn voor een thermostaatkraan, begrijp ik uit de reacties?
Doordat het medisch is zou de woningbouw het wel eens voor je kunnen plaatsen, doet de woningbouw hier ook.
Anders kan je zelf dit er tussen zetten, geen idee of het ook te koop is in NL maar deze van Ali werkt prima
https://s.click.aliexpress.com/e/t7kael6
Maxieee schreef:
22-01-2019 17:52
Ik woon met mijn vader van bijna 80 jaar in een sociale huurwoning. Ik kan daardoor niet de hele badkamer verbouwen.
Dat hoeft ook helemaal niet voor zo’n kraan.
Maxieee schreef:
22-01-2019 21:27
Dank jullie wel voor de reacties. Dit flatgebouw van 4 etages is gebouwd ergens in de jaren 50. We wonen hier in deze woning sinds 1977. En we wonen op 2 hoog. Dat zou dan wel een probleem kunnen zijn voor een thermostaatkraan, begrijp ik uit de reacties?
Alleen als je een collectieve voorziening hebt voor het warm water kan het soms minder goed werken.
appeltjesgroen schreef:
22-01-2019 19:16
Thermostaatkraan! Dat werkt in een appartement net zo goed hoor als je een eigen warmwaterinstallatie hebt (en dan niet in de kelder).

Er zijn ook lampjes die je op de kraan zet (als een perlator) die een bepaalde kleur licht geven afhankelijk van de temperatuur. Veel minder betrouwbaar maar geeft wel een goede indicatie. Die heeft mijn moeder op alle gewone kranen (keuken, wastafel) zitten, zij voelt ook geen warm en koud meer. Als die vuurrood oplicht weet ze dat ze haar handen er niet onder moet steken. Geen idee meer waar ze die vandaan had; was iets heel goedkoops in ieder geval, denk aan Action of AliExpres ofzo.
Er zijn bij de Chinees ( Alieexpres) opzetstukjes te koop die je op de uitloop van de kraan zet en de temperatuur digitaal aangeeft en geen drol kost
granny71 schreef:
22-01-2019 18:16
Belachelijk dat de badkamer nog net is als 40 jaar geleden. Die is allang afgeschreven.
Een thermostaatkraan werkt alleen in een eengezinswoning of appartement tot 2de verdieping.
Ik heb zelf ook een zenuwaandoening maar woon helaas op 7 hoog.
Door de variabele waterdruk hier werkt een thermostaat kraan niet.
Ik woon ook op de zevende etage maar de thermostaatkraan werkt hier prima hoor.
Ik zou eerst eens overleggen met de verhuurder. Die zijn soms soepeler als gedacht als het om medische redenen is.

Anders; Als de leidingen goed staan, schroeft een handige Harry een thermostaatkraan er zo op. Er zijn bochtjes voor een kleine afwijking in afstand.

Ander op AliExpress een douchekop met led. Die kleurt groen bij een veilige temperatuur. https://www.aliexpress.com/item/Attachm ... affeff33e2
carola1978 schreef:
23-01-2019 05:38
Ik woon ook op de zevende etage maar de thermostaatkraan werkt hier prima hoor.

Dan heb jij waarschijnlijk je eigen boiler.
Onze warmwatervoorziening zit zelfs in een andere flat dus het watergebruik van alle andere bewoners heeft invloed op de waterdruk en dus ook op de werkzaamheid van een thermostaatkraan.
Ik zou -bij de Hema- zo’n babybadthermometer kopen. Die reageert heel snel, kost bijna niets en vereist geen ingrijpende verbouwing.
granny71 schreef:
23-01-2019 09:45
Dan heb jij waarschijnlijk je eigen boiler.
Onze warmwatervoorziening zit zelfs in een andere flat dus het watergebruik van alle andere bewoners heeft invloed op de waterdruk en dus ook op de werkzaamheid van een thermostaatkraan.
Geen boiler hier maar idd wel cv ketel met warm watervoorziening.
_horizon_ schreef:
22-01-2019 19:19
Wat vervelend zeg. Neem aan dat dit ook een probleem is bij andere dagelijkse activiteiten?

Vwb douchen; waarom niet gewoon koud douchen? Kraan vol open, even minuutje wachten en eronder. Er zijn tegenwoordig meer en meer mensen die zweren bij koud douchen.
Heb je al contact gehad met de woningbouwvereniging?
En inderdaad: gewoon koud douchen, als je de temperatuur toch niet voelt. Is ook beter voor het milieu.
Eze schreef:
23-01-2019 10:01
Ik zou -bij de Hema- zo’n babybadthermometer kopen. Die reageert heel snel, kost bijna niets en vereist geen ingrijpende verbouwing.
Die babybadthermometers werken alleen goed als je ze volledig onderdompelt in bad en dan nog vind ik ze vrij traag. Heb er verschillende gehad.

En een nieuwe kraan erop zetten (of laten zetten door de woningbouw, als ze dat willen), mits je een eigen warmwatervoorziening hebt, is heus geen ingrijpende verbouwing. Zo gepiept.
Als ik met onze baby onder de douche ga dan laat ik de douche even lopen, afwastobje eronder en daar leg ik zo'n bad thermometer in , zo gepiept.

De thermostaatkraan vertrouw ik niet zo, als ik hem zelf lekker warm vind staat hij al boven de 50, lijkt me toch redelijk heet als dat echt meer dan 50 graden is.
Nu ik het zo typ ga ik bovenstaande eens testen met mijn eigen douche temperatuur (vind de temperatuur die voor baby's wordt aangeraden toch net ietsje te koud)
appeltjesgroen schreef:
23-01-2019 14:07
Die babybadthermometers werken alleen goed als je ze volledig onderdompelt in bad en dan nog vind ik ze vrij traag. Heb er verschillende gehad.

En een nieuwe kraan erop zetten (of laten zetten door de woningbouw, als ze dat willen), mits je een eigen warmwatervoorziening hebt, is heus geen ingrijpende verbouwing. Zo gepiept.
TO hoeft niet op de halve graad nauwkeurig te weten hoe warm het water is, zoals je bij een pasgeborene dat wel wilt. Een indicatie volstaat. En daarmee is zo’n ding goed genoeg.
Beter dan een thermostaatkraan misschien wel, vanwege problemen daarmee die in dit topic al genoemd zijn.
Bedankt! Ik ga wel nog een keer bij de woningbouw informeren. Ze zijn tot nu toe niet heel meewerkend bezig, maar misschien tref ik nu iemand anders.
rosepudding schreef:
23-01-2019 15:17
De thermostaatkraan vertrouw ik niet zo, als ik hem zelf lekker warm vind staat hij al boven de 50, lijkt me toch redelijk heet als dat echt meer dan 50 graden is.
Nu ik het zo typ ga ik bovenstaande eens testen met mijn eigen douche temperatuur (vind de temperatuur die voor baby's wordt aangeraden toch net ietsje te koud)
Dan zit er waarschijnlijk kalk in je thermostaatkraan, moet je hem van binnen eens goed ontkalken. Zit meestal een speciaal schroefje voor op de onderkant van de kraan, dan draai je het mechaniek eraf en kun je dat een uurtje in de azijn of ontkalker leggen. Daarna klopt de temperatuuraanduiding dan weer prima en kun je er weer een jaar of twee tegen.

(let op: bij de meeste thermostaatkranen kun je zo dat onderdeel eraf draaien en gebeurt er verder niks. Echter bij sommige staat dan de kraan vol open dus moet je eerst de hoofdkraan ff dicht zetten. Dat zou ik voor de zekerheid dus even doen als je niet precies weet wat voor type jouw kraan van binnen is!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven