Gezondheid alle pijlers

precisieweegschaal

24-01-2019 11:25 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat voor precisie weegschaal moet je hebben om medicijnen te wegen?

Ik had er laatst een gekocht en het ding was erg slecht. Hij pakte gewichten onder 0.5mg niet terwijl het wel als 0.01g weegschaal te koop stond.
anoniem_380786 wijzigde dit bericht op 24-01-2019 13:42
4.11% gewijzigd
Als ik eentiende van een 5 mg tablet wil slikken dan maak ik het fijn met een vijzeltje en dan maak ik er tien hoopjes van met een scheermesje. Je moet wel iets, een stolp oid, over het plankje zetten om het te beschermen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
En als je eentwintigste wil slikken dan deel je elk hoopje nog door de helft. :)
Zoiets komt alleen maar voor als je heel geleidelijk van medicijnen wil afwennen.
Kun je niet met apotheker overleggen of zij de dosis voor je kunnen halveren. Dan kunnen ze waarschijnlijk ook nog voor je in capsules doen zodat je zeker weet dat je de juiste dosis binnen krijgt.
Heel veel pillen mogen niet eens doormidden gebroken worden (ook niet als er een breuklijn lijkt te zitten.....die is vaak alleen voor de sier), omdat ze niet kunnen garanderen dat de werkzame stof evenredig is verdeeld. Ook kunnen er issues zijn met de coating...ivm dat het de maag moet passeren en bij breuk is de coating niet meer in orde..etc en zo kan ik nog wel even doorgaan

Kijk op de bijsluiter of het een tablet is die je uberhaupt mag breken.

En daarnaast lijkt het mij wenselijk dat je dit soort dingen bespreekt met je arts. Zelf afwegen van pillen/capsules etc is geen goed idee. De arts kan dan eventueel een aangepaste dosis voorschrijven zodat je bij de apotheek een tabletje meekrijgt met de juiste hoeveelheid werkzame stof
studiemiepmiep schreef:
24-01-2019 23:42
Heel veel pillen mogen niet eens doormidden gebroken worden (ook niet als er een breuklijn lijkt te zitten.....die is vaak alleen voor de sier),
Eh, nee. Breuklijnen mogen niet voor de sier op pillen zitten. Een breuklijn is een breuklijn, en mag gewoon gebruikt worden. Pillen mogen alleen een breuklijn hebben als ze daadwerkelijk deelbaar zijn, dus geen coating.

In veel gevalleen waarin er geen breuklijn is geeft de apotheek je gewoon zo'n pillensnijder mee in plaats van de moeite te doen om voor jou een halve dosis te regelen. Maar als dat ook geen optie is, en er moet echt gewogen worden, dan zou ik het aan de apotheek overlaten.

Sommige pillen mag je inderdaad niet snijden. In principe gaat dat alleen om pillen met coatings (vertraagde afgifte, maagbescherming, zulke dingen), maar het is altijd goed om na te vragen. 'Werkzame stof niet goed verdeeld in de pil' is echt onzin, dan zou het over meerdere pillen ook niet goed verdeeld zitten. Er is altijd variatie, maar bij medicatie waarbij je een spiegel opbouwt komt het vaak niet zo nauw, wat je 's ochtends te weinig slikt slik je 's avonds teveel, of andersom.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
To, ik denk dat je eerst eens hulp moet vragen om je berekeningen te doen.

Want de ene keer heb je het over gram, de andere keer over milligram, en de vraag is ook nog vanwaar je die gewichten haalt.

Want wat op de verpakking staat is niet het gewicht van een pilletje, maar de dosering.

Dus eerst goed uitzoeken wat je nodig hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven