Reintegratie spoor 2
vrijdag 25 januari 2019 om 21:16
Beste forummers,
Ik ben op zoek naar wat concreet advies en ook ervaringen.
Ik ben al een poosje bezig met een reintegratietraject 2e spoor.
Nu gaat het erop lijken dat ik misschien wat gevonden heb. Het idee is om daar via detachering te gaan werken, voorlopig ‘gratis’, als arbeidsgewennig, in ieder geval tot aan de wia keuring en dan te bekijken of en hoe en wat we het voortzetten.
Maar nu, wat komt daar allemaal bij kijken (behalve de overeenkomst die opgemaakt moet worden). Wat zijn dingen waar ik zelf goed over na moet denken? En zijn er evt consequenties voor de wia? Kijkt uwv straks ook naar wat ik heb waar kunnen maken in 2e spoor?
Ik heb nl. gewoon ook een arbeidscontract en ik kan over 3 mnd mijn wia aanvraag gaan doen.
Ik ben er dus al een aardig poosje tussenuit, maar beslist nog niet hersteld. Ik ben chronisch ziek met ook chronische pijn en ik overweeg een intensieve revalidatie in te gaan, maar de wachtlijsten zijn lang hiervoor.
Iemand tips voor me?
Ik ben op zoek naar wat concreet advies en ook ervaringen.
Ik ben al een poosje bezig met een reintegratietraject 2e spoor.
Nu gaat het erop lijken dat ik misschien wat gevonden heb. Het idee is om daar via detachering te gaan werken, voorlopig ‘gratis’, als arbeidsgewennig, in ieder geval tot aan de wia keuring en dan te bekijken of en hoe en wat we het voortzetten.
Maar nu, wat komt daar allemaal bij kijken (behalve de overeenkomst die opgemaakt moet worden). Wat zijn dingen waar ik zelf goed over na moet denken? En zijn er evt consequenties voor de wia? Kijkt uwv straks ook naar wat ik heb waar kunnen maken in 2e spoor?
Ik heb nl. gewoon ook een arbeidscontract en ik kan over 3 mnd mijn wia aanvraag gaan doen.
Ik ben er dus al een aardig poosje tussenuit, maar beslist nog niet hersteld. Ik ben chronisch ziek met ook chronische pijn en ik overweeg een intensieve revalidatie in te gaan, maar de wachtlijsten zijn lang hiervoor.
Iemand tips voor me?
vrijdag 25 januari 2019 om 21:21
vrijdag 25 januari 2019 om 21:29
Dat klopt, maar alleen als die werkzaamheden beschikbaar zijn. De bakker hoeft bij wijze van spreken een zieke verkoopster geen werk als hovenier aan te bieden. Als je precies wilt weten wat jouw verplichtingen en die van je werkgever zijn, kan ik je dit documwnt van UWV aan raden, dat is behoorlijk duidelijk (alle lof voor UWV
https://www.uwv.nl/werkgevers/images/we ... achter.pdf
Love is the meaning of life
vrijdag 25 januari 2019 om 21:52
Ik denk dan ook dat het redelijkerwijze twee kanten op moet werken. Ten eerste dat je als werknemer de gelegenheid krijgt om met aangepaste werkzaamheden of werktijden nog zo goed mogelijk mee te draaien, maar ten tweede moet het natuurlijk ook nut en rendement opleveren voor de werkgever. Het is uiteraard onzin de werkgever te verplichten iemand in dienst te houden die niets bijdraagt. Dat zou ook niet redelijk zijn.elfjetwaalfje schreef: ↑25-01-2019 21:29Dat klopt, maar alleen als die werkzaamheden beschikbaar zijn. De bakker hoeft bij wijze van spreken een zieke verkoopster geen werk als hovenier aan te bieden. Als je precies wilt weten wat jouw verplichtingen en die van je werkgever zijn, kan ik je dit documwnt van UWV aan raden, dat is behoorlijk duidelijk (alle lof voor UWV
https://www.uwv.nl/werkgevers/images/we ... achter.pdf
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 25 januari 2019 om 22:01
vrijdag 25 januari 2019 om 22:09
Het UWV kijkt eerst of jij en je werkgever er alles aan gedaan hebben, of het re-integratieverhaal klopt. Dat zit zo te lezen wel goed, er is in het tweede spoor gezocht en gevonden.
Daarna kijkt een arts naar je beperkingen en mogelijkheden. In principe los van wat je nu doet. De arts zal vragen en onderzoeken of je bijv wel kunt tillen, hoelang je geconcentreerd kunt werken, etc.
De arbeidsdeskundige kijkt dan op basis van de conclusies van de arts of er een passende functie is waarmee jij wel tenminste 65% kunt verdienen. Dat wat jij gevonden hebt, zal mogelijk als niet-passend worden gezien, als je er geen 65% van je oude loon mee kunt verdienen. Dit wordt dus pas in de derde stap bekeken.
Je schrijft 'ik kan de uren niet maken vanwege ziekte en behandelingen'. Ik weet niet in hoeverre het UWV de tijd die nodig is voor behandelingen aftrekt van je arbeidsmogelijkheden.
Als ik tussen de regels door lees begrijp ik dat je hoopt op een WIA-uitkering, en dat je met dit nieuwe werk je inkomen kunt verhogen naast de uitkering? Of lees ik dat helemaal verkeerd?
Daarna kijkt een arts naar je beperkingen en mogelijkheden. In principe los van wat je nu doet. De arts zal vragen en onderzoeken of je bijv wel kunt tillen, hoelang je geconcentreerd kunt werken, etc.
De arbeidsdeskundige kijkt dan op basis van de conclusies van de arts of er een passende functie is waarmee jij wel tenminste 65% kunt verdienen. Dat wat jij gevonden hebt, zal mogelijk als niet-passend worden gezien, als je er geen 65% van je oude loon mee kunt verdienen. Dit wordt dus pas in de derde stap bekeken.
Je schrijft 'ik kan de uren niet maken vanwege ziekte en behandelingen'. Ik weet niet in hoeverre het UWV de tijd die nodig is voor behandelingen aftrekt van je arbeidsmogelijkheden.
Als ik tussen de regels door lees begrijp ik dat je hoopt op een WIA-uitkering, en dat je met dit nieuwe werk je inkomen kunt verhogen naast de uitkering? Of lees ik dat helemaal verkeerd?
vrijdag 25 januari 2019 om 22:24
En ik zie de wia zelf als onvermijdelijk. Ik zal nooit herstellen van mijn ziekte, ik kan er alleen beter mee om leren gaan en daarvoor wil ik nog wel een SOLK traject in.
Maar ik zal helaas altijd pijn en beperkingen blijven houden en dingen als mijn huishouden volledig zelf draaien, lukt me ook niet zonder hulp.
Desondanks heb ik, na vele ervaringen gelezen te hebben, wel een beetje vrees voor uwv.
Maar ik zal helaas altijd pijn en beperkingen blijven houden en dingen als mijn huishouden volledig zelf draaien, lukt me ook niet zonder hulp.
Desondanks heb ik, na vele ervaringen gelezen te hebben, wel een beetje vrees voor uwv.
vrijdag 25 januari 2019 om 22:33
zaterdag 26 januari 2019 om 00:36
Zonder afspraken over loonwaarde os er geen resultaat en zal je naar betaalde arbeid moeten blijven solliciteren. Reïntegratie is geen bezigheidstherapie.Jane1980 schreef: ↑25-01-2019 22:01Ik ga er geen 65% mee verdienen, het niveau is lager en ik kan de uren ook niet maken vanwege ziekte en behandelingen etc
Maar het doel is om gewoon weer eens iets te gaan proberen, en dan opbouwen, voor wat gaat.
In hoeverre kijkt uwv naar je ‘prestaties’ in 2e spoor?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 26 januari 2019 om 09:48
Okay, nu bekend is dat het om SOLK gaat, hierbij 2 links naar nuttige informatie:
De NHG standaard SOLK voor huisartsen:
https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/3735
En een artikel uit een vaktijdschrift voor arbeidsdeskundigen (daar krijg je bij UWV ook mee te maken bij de WIA beoordeling):
https://www.arbeidsdeskundigen.nl/cms/f ... ziekte.pdf
En een artikel uit een vaktijdschrift voor arbeidsdeskundigen (daar krijg je bij UWV ook mee te maken bij de WIA beoordeling):
Love is the meaning of life
zaterdag 26 januari 2019 om 10:35
In principe houden ze daar rekening mee, mits het een medisch noodzakelijke behandeling is die al loopt en niet gemakkelijk om het werk heen te plannen is. Een keer per week afspraak met een fysiotherapeut of een psycholoog gaat geen (significante) arbeidsduurbeperking opleveren.
Een revalidatietraject (meerdere dagdelen) of een deeltijdbehandeling in de regel wel. Alle behandelingen die nog moeten gaan starten maar waarvan onduidelijk is wanneer dat gaat gebeuren, worden in de regel buiten beschouwing gelaten.
Mensen kunnen als hun behandeling eenmaal start binnen 5 jaar, aangeven toegenomen arbeidsongeschikt te zijn geworden en een herbeoordeling WIA aanvragen (want: zelfde arbeidsongeschiktheidsoorzaak waarvoor ze de wachttijd al eens hebben volgemaakt)
Bijn SOLK kan het alle kanten op TO, doe gewoon je best en kijk waar het schip strandt.
zaterdag 26 januari 2019 om 10:45
Dank je!elfjetwaalfje schreef: ↑26-01-2019 09:48Okay, nu bekend is dat het om SOLK gaat, hierbij 2 links naar nuttige informatie:
Het is wel medisch te objectiveren voor artsen, alleen uwv zal er complex mee omgaan.
SOLK zou zijn voor acceptatie en balans.
zaterdag 26 januari 2019 om 11:05
Maar wanneer maak ik afspraken over loonwaarde?viva-amber schreef: ↑26-01-2019 00:36Zonder afspraken over loonwaarde os er geen resultaat en zal je naar betaalde arbeid moeten blijven solliciteren. Reïntegratie is geen bezigheidstherapie.
Mij is gezegd dat ik tijdens detachering ‘gratis’ werk voor de nieuwe werkgever.
zaterdag 26 januari 2019 om 12:24
Jane1980,
Je werkgever is verplicht je salaris door te betalen minimaal 70% in het 2e ziektejaar. Ook als je gedetacheerd wordt. Verplicht voor de werkgever is ook dat hij een re-integratie bureau heeft ingeschakeld voor je. Alles wat je doet moet ook vastgelegd zijn in de plan van aanpak. Wat er aan gedaan is, om er voor te zorgen dat je weer aan het werk kan. Dan al niet met aangepaste arbeid/passend werk voor jou belastbaarheid. De WIA aanvraag word soms gedaan samen met de werkgever, je mag het ook allebei apart opsturen. Mocht je werkgever of jij volgens de uwv niet voldaan hebben aan de re-integratie, dan zal er een sanctie volgen. Voor de werkgever betekend dit een loonsanctie dat ze jou een bepaalde tijd langer door moeten betalen en je pas later in de wia gaat. Als jij de sanctie krijg, zullen zei je langer in het 2e spoor laten. Als je in de Wia gaat, kijken ze naar je belastbaarheid en welke 3 beroepen je nog zou kunnen doen. Deze beroepen kunnen ze je niet aanbieden, deze zijn fictief. Aan de hand hiervan word berekend wat jou restverdien capaciteit is. Beroep 1. 1500€ 2. 1600€ 3. 1700€. Restverdien capaciteit is dan 1600€. Mocht je nog meer informatie willen, dan mag je mij een pb sturen. Ben geen hengelaar. Heb zelf het eea doorlopen hier van. Sterkte.
Je werkgever is verplicht je salaris door te betalen minimaal 70% in het 2e ziektejaar. Ook als je gedetacheerd wordt. Verplicht voor de werkgever is ook dat hij een re-integratie bureau heeft ingeschakeld voor je. Alles wat je doet moet ook vastgelegd zijn in de plan van aanpak. Wat er aan gedaan is, om er voor te zorgen dat je weer aan het werk kan. Dan al niet met aangepaste arbeid/passend werk voor jou belastbaarheid. De WIA aanvraag word soms gedaan samen met de werkgever, je mag het ook allebei apart opsturen. Mocht je werkgever of jij volgens de uwv niet voldaan hebben aan de re-integratie, dan zal er een sanctie volgen. Voor de werkgever betekend dit een loonsanctie dat ze jou een bepaalde tijd langer door moeten betalen en je pas later in de wia gaat. Als jij de sanctie krijg, zullen zei je langer in het 2e spoor laten. Als je in de Wia gaat, kijken ze naar je belastbaarheid en welke 3 beroepen je nog zou kunnen doen. Deze beroepen kunnen ze je niet aanbieden, deze zijn fictief. Aan de hand hiervan word berekend wat jou restverdien capaciteit is. Beroep 1. 1500€ 2. 1600€ 3. 1700€. Restverdien capaciteit is dan 1600€. Mocht je nog meer informatie willen, dan mag je mij een pb sturen. Ben geen hengelaar. Heb zelf het eea doorlopen hier van. Sterkte.
zaterdag 26 januari 2019 om 13:05
Meteen een werkervaringsplaats kan voor 2/3 maanden en in het contract laat je opnemen dat je bij gebleken geschiktheid in loondienst komt na de wep. Voor arbeidstherapie gelden allerlei regels en mag maar kort. Zie oa STERC richtlijnen arbeidstherapie.
Waarom zou je maanden voor niets werken zonder afspraken over perspectieven?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 26 januari 2019 om 14:31
En wat maakt het adequaat?viva-amber schreef: ↑26-01-2019 13:07Een reïntegratie bureau voor spoor 2 ia niet verplicht. Een adequaat traject wel maar sommige werkgevers doen dat zelf.
Volgens mij doen we nl alles wat we moeten doen maar mijn ziekte/beperking blijft.
zaterdag 26 januari 2019 om 14:58
De arbeidsmarkt onderzoeken op passende mogelijkheden en deze benoemen. Dus passende beroepen formuleren.
Op basis daarvan de arbeidsmarkt actief benaderen met als doel het vinden van betaalde arbeid.
Een plan 2e spoor heeft het doel en de te ondernemen activiteiten benoemd incl. Tijdschema. Bijv doel: vinden betaald passend werk bij een andere dan eigen werkgever. Onderzoek passende mogelijkheden: 6 wk, sollicitatievaardigheden verbeteren: 6 wk. Solliciteren en jobhunten:overig. Werkervaring op doen of scholing kan onderdeel uit maken van een traject maar ontslaat je niet van de plicht om betaald werk te zoeken.
Op basis daarvan de arbeidsmarkt actief benaderen met als doel het vinden van betaalde arbeid.
Een plan 2e spoor heeft het doel en de te ondernemen activiteiten benoemd incl. Tijdschema. Bijv doel: vinden betaald passend werk bij een andere dan eigen werkgever. Onderzoek passende mogelijkheden: 6 wk, sollicitatievaardigheden verbeteren: 6 wk. Solliciteren en jobhunten:overig. Werkervaring op doen of scholing kan onderdeel uit maken van een traject maar ontslaat je niet van de plicht om betaald werk te zoeken.
zaterdag 26 januari 2019 om 21:35
Op zich is het redelijk normaal dat je tijdens de loondoorbetalingsperiode (dus tot 2 jaar ziek) gedetacheerd wordt bij een nieuwe werkgever. Jij krijgt gewoon je loon doorbetaald volgens de afspraken, dus minstens 70%. Voor jou lijkt het dus alsof het niets uitmaakt of je wel of niet bij die andere werkgever werkt, dus "gratis". Daarachter kan heel goed de afspraak zitten dat de nieuwe werkgever aan je oude werkgever (een deel van) die salarisbetaling vergoed als detacheringsvergoeding.
Werk je er al een tijdje en gaat dat goed, ook volgens de werkgever? Weet je al iets over de toekomst, gaan ze je echt aannemen? En tegen welke voorwaarden (salaris, uren, dat soort zaken)?
Over de WIA: als jij meer dan 65% van je oude salaris gaar verdienen bij de nieuwe werkgever, dan word misschien toch voor een percentage afgekeurd, maar een WIA uitkering krijg je niet. Je zal dan wel een voordeel krijgen, namelijk de no-riskpolis waarbij jouw eventuele uitval door ziekte gecompenseerd wordt door het UWV. Je nieuwe werkgever hoeft dat dus niet te betalen. Dat is de reden dat er vaak wordt gekozen voor detachering: je ziekteperiode loopt door, de WIA keuring volgt terwijl jij in dienst bent bij de oude werkgever en je treedt pas in dienst bij de nieuwe werkgever als je je afkeuringspercentage hebt. Pas dan gaat die no-riskpolis in namelijk.
Werk je er al een tijdje en gaat dat goed, ook volgens de werkgever? Weet je al iets over de toekomst, gaan ze je echt aannemen? En tegen welke voorwaarden (salaris, uren, dat soort zaken)?
Over de WIA: als jij meer dan 65% van je oude salaris gaar verdienen bij de nieuwe werkgever, dan word misschien toch voor een percentage afgekeurd, maar een WIA uitkering krijg je niet. Je zal dan wel een voordeel krijgen, namelijk de no-riskpolis waarbij jouw eventuele uitval door ziekte gecompenseerd wordt door het UWV. Je nieuwe werkgever hoeft dat dus niet te betalen. Dat is de reden dat er vaak wordt gekozen voor detachering: je ziekteperiode loopt door, de WIA keuring volgt terwijl jij in dienst bent bij de oude werkgever en je treedt pas in dienst bij de nieuwe werkgever als je je afkeuringspercentage hebt. Pas dan gaat die no-riskpolis in namelijk.
zondag 27 januari 2019 om 13:41
viva-amber schreef: ↑26-01-2019 13:05Meteen een werkervaringsplaats kan voor 2/3 maanden en in het contract laat je opnemen dat je bij gebleken geschiktheid in loondienst komt na de wep. Voor arbeidstherapie gelden allerlei regels en mag maar kort. Zie oa STERC richtlijnen arbeidstherapie.
Waarom zou je maanden voor niets werken zonder afspraken over perspectieven?
STECR
Zoekt wat makkelijker