Achternaam partner

28-01-2019 19:16 189 berichten
Hoi allemaal,

Ik weet dat er veel topics zijn geweest over welke achternaam te dragen na het huwelijk, maar mijn specifieke vraag kon ik niet vinden.

Ik ga sowieso de naam van mijn partner gebruiken, maar ik twijfel erover om daarnaast ook mijn eigen naam te gebruiken. Mijn opties zijn dus:

- alleen achternaam partner
- achternaam partner - eigen naam

Ik kan echt niet kiezen..maakt het uiteindelijk voor instanties en brieven veel uit? Want als ik elke x naam partner+eigennaam moet gaan spellen ben ik er snel flauw van...ik heb gewoon eigenlijk niet echt voorkeur en dat vind ook het alleen maar lastiger maken :hihi:

Graag hoor ik ervaringen!

Ps: discussie over wel of geen achternaam van partner voeren mag best, maar die keuze heb ik al gemaakt dus daar zal ik zelf niet teveel op in gaan...het gaat mij echt om de ervaringen en de praktische kanten
anoniem_381049 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 19:17
Reden: Typfoutje
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
"Want als ik elke x naam partner+eigennaam moet gaan spellen ben ik er snel flauw van..."

Volgens mij heb je je keuze al gemaakt toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik wilde juist de achternaam van mijn partner, omdat ik mijn naam ALTIJD moest spellen. Heerlijk, nu hoef ik nooit meer te spellen.

No way dat ik mijn eigen naam er nog even achteraan ging plakken.
Je kunt ook nog je eigen naam eerst en dan de naam van je partner als tweede. (Dat zou mijn keuze zijn als ik het nog eens over doe)
Mijn ervaring is dat je je eigen naam snel weg laat maar bij een hoop instanties (oa ziekenhuis, huisarts, gemeente) moet je alles wel onder je meisjesnaam doen. Dus in gewone leven gebruik ik de naam van mijn man en bij een hoop instanties mijn meisjesnaam.
Ik zou voor de achternaam van mijn papa kiezen.
.
dagelijks leven -> achternaam partner
officieel documenten -> achternaam partner - meisjesnaam
Instanties , vliegtickets -> meisjesnaam
-vanille- schreef:
28-01-2019 19:22
Er staat toch duidelijk dat ze heeft besloten naam van partner aan te nemen .
Prive -> naam partner
Betreffende de kinderen -> naam partner
Zakelijk -> dubbele naam
Instanties -> meisjesnaam
Ik heb “eigen naam - naam partner”.

Ik gebruik bijna alleen maar mijn eigen naam, behalve als ik iets voor de kinderen doe/regel omdat zij achternaam van partner dragen.

Ik gebruik nooit beide achternamen.
poldervrouw schreef:
28-01-2019 19:23
dagelijks leven -> achternaam partner
officieel documenten -> achternaam partner - meisjesnaam
Instanties , vliegtickets -> meisjesnaam
Dit.
-vanille- schreef:
Dit ja!
Partners zijn vaak tijdelijk. Moet je je naam weer veranderen.
Het maakt allemaal niet zoveel uit eigenlijk want sommige instanties willen je meisjesnaam. Best wel onhandig eigenlijk, in andere landen krijg je echt een andere achternaam bij trouwen, hier gebruik je hem gewoon. Ik heb gekozen voor achternaam man dus de belastingdienst schrijft me netjes zo aan. De bank gebruikt mijn meisjesnaam en ik kan er wat voor zetten als ik wil maar niet alleen naam van man voeren en de kraamzorg wil mijn meisjesnaam,
-vanille- schreef:

Jij gaat met je papa trouwen? :roll:
Dubbel, om je status als getrouwde vrouw aan te tonen. Anders lijkt het alsnog of je ongehuwd bent.
redbulletje schreef:
28-01-2019 19:28
Dit ja!
Partners zijn vaak tijdelijk. Moet je je naam weer veranderen.
Bij jou gelukkig niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Doreia* schreef:
28-01-2019 19:27
Prive -> naam partner
Zakelijk -> dubbele naam
Wat een gedoe zeg :)
Silence is golden. Duct tape is silver.
Doreia* schreef:
28-01-2019 19:27
Prive -> naam partner
Zakelijk -> dubbele naam
Wat een gedoe zeg :)
Silence is golden. Duct tape is silver.
geef nooit je naam op voor een man
Ik heb officieel mans naam - meisjesnaam maar gebruik in het dagelijks leven altijd mans naam. Moeten beiden beetje spellen als in 'Janssen met dubbel S' maar niet vd eerste tot de laatste letter.
Vind het prima zo en ben blij met deze keuze.
In het ziekenhuis gebruiken ze meisjesnaam, maar verder overal getrouwde naam.
Dubbele naam is in het begin wel handig, dan is het duidelijk dat wie jij altijd was. In de praktijk gebruik je en schrijf je vooral alleen zijn naam. Als je kiest voor zijn naam - jouw naam, hoef je niet altijd en overal allebei de namen te schrijven.
Als je je voorstelt zeg je toch niet ‘ik ben mevrouw Timmer-de Boer’?

Ga je je e-mail ondertekenen met ‘mevrouw Timmer-de Boer’?

Ik heb er totaal niks mee, dus zie het ‘voordeel’ dan ook niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb mijn eigen naam gehouden en niemands naam erbij aangenomen. Ik ben niet ineens iemands eigendom. Geen vrouw of man van. Ook smelt ik niet samen.
Ik ben mijn eigen persoon.
Net als mijn partner.

Daarnaast blijft je eigen naam leidend voor officiele documenten. Zie echt het nut er niet van in.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 19:49
20.00% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
28-01-2019 19:30
Dubbel, om je status als getrouwde vrouw aan te tonen. Anders lijkt het alsnog of je ongehuwd bent.

:rofl:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Marana-- schreef:
28-01-2019 19:47
Dubbele naam is in het begin wel handig, dan is het duidelijk dat wie jij altijd was. In de praktijk gebruik je en schrijf je vooral alleen zijn naam. Als je kiest voor zijn naam - jouw naam, hoef je niet altijd en overal allebei de namen te schrijven.
Jij? Of iedereen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven