Fluwelen banken

28-01-2019 19:37 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek een nieuwe bank. Nu is fluweel al een tijd de trend en zo'n fluwelen bank lijkt me geweldig staan in mijn interieur.

Afbeelding
Afbeelding
Ik ben alleen niet echt een enorme poetser én ik heb 2 pluizige katten met scherpe nageltjes.
Wie heeft er ervaring met een fluwelen bank of fauteuil in huis? Is het makkelijk schoon te houden? Trekt het stof aan en zie je vlekken er goed op?

Afbeelding

Mocht het overigens wat uitmaken: het plan is om een groen of zeegroen exemplaar te kopen, of beter gezegd: een standaard IKEA bank mét een losse hoes.
Afbeelding
Ik heb een tweedehands gehad en die zoog ik met de stofzuiger en nam hem eens in de zoveel tijd vochtig af.
Daarna een kat en een nieuwe, geen succes die combi, dagelijks schoonmaken en heel besmettelijk ivm de haren.
Die bank staat nu al jaren bij mijn nicht en die is er nog steeds blij mee, maar die heeft geen huisdieren of kinderen.
Van beide banken bleef de stof opvallend mooi moet ik zeggen, geen slijtplekken ondanks het vele schoonmaken.
Met een kat en kind is het gewoon te irritant.
Het-groepje schreef: ↑
28-01-2019 19:41
Ik heb een tweedehands gehad en die zoog ik met de stofzuiger en nam hem eens in de zoveel tijd vochtig af.
Daarna een kat en een nieuwe, geen succes die combi, dagelijks schoonmaken en heel besmettelijk ivm de haren.
Die bank staat nu al jaren bij mijn nicht en die is er nog steeds blij mee, maar die heeft geen huisdieren of kinderen.
Van beide banken bleef de stof opvallend mooi moet ik zeggen, geen slijtplekken ondanks het vele schoonmaken.
Met een kat en kind is het gewoon te irritant.
Dat de stof mooi blijft is goed om te lezen, dat het haren aantrekt is minder (ik heb 2 langharige katten)...
Ik heb geen kinderen. Is zoiets wel makkelijk af te stofzuigen? (De hoes die ik op het oog heb, kan in de wasmachine. Wel zo prettig.)
Ja stofzuigen ging prima, met de zuigmond.
Ik heb een "gewone" stoffen bank in een donkere kleur, en daar zie je ook haren op. Moet ook altijd gezogen worden.
Op mijn vorige bank (katoenen hoezen) zag je niks, maar die sleet wel snel.
Mijn persoonlijke ervaring is dat er makkelijk pletvlekken kunnen ontstaan door speling van het licht. Vooral in katoenen fluweel, wat minder in synthetisch fluweel. En ik heb zelf ook weleens wollen fluweel gehad met een percentage mohair. Als je er langere tijd op zat werd de zitplek anders van kleur omdat het toch wel wat plette.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Inderdaad dierharen waren een probleem.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Waaaaaaaaaaaaaauw foto 1 en 2, dat interieur mogen ze hier morgen aan de deur zetten, ik zet het wel binnen.

Die rode bank, die pootjes, dat behang, ik droom er vannacht van!!!
Ik heb geen idee wat voor een soort fluweel ik hier op de bank heb (katoen of synthetisch), maar ik vind het ideaal icm de katten!

Haren gaan er makkelijk van af. Met de stofzuiger of even snel tussendoor met een vochtig doekje. Juist bij dit materiaal heb ik niet het idee dat de haren zich er helemaal in vastklampen, in tegenstelling tot de andere bank (6)

De verkoper heeft mij indertijd uitgelegd dat door de weving de nagels minder schade aanrichten en ook dat klopt. Veel minder haakjes. Ze gaan er niet moedwillig aan hangen, maar de rennen er wel eens overheen tijdens de dolle 5min enzo. ;-D

En hij blijft er prachtig uitzien!
Tip bij aankoop van Ikeabank: koop 2 hoezen. Eens in de zoveel tijd veranderen ze net iets aan model bank, waardoor nieuwe hoezen niet meer passen (als ze überhaupt het hele model nog hebben).
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
wiezel schreef: ↑
28-01-2019 21:26
Tip bij aankoop van Ikeabank: koop 2 hoezen. Eens in de zoveel tijd veranderen ze net iets aan model bank, waardoor nieuwe hoezen niet meer passen (als ze überhaupt het hele model nog hebben).
Ik wilde de fluwelen hoes sowieso bij Bemz kopen, die maken nog hoezen voor oude modellen. Maar ik zal sowieso ook een IKEA hoes kopen. IKEA maakt helaas geen fluwelen hoezen.
Ik wilde overigens de Klippan, ik verwacht niet dat die snel uit het assortiment gaat - al sinds 1980 ofzo een hit. ;-)
mammezel schreef: ↑
28-01-2019 20:41
Waaaaaaaaaaaaaauw foto 1 en 2, dat interieur mogen ze hier morgen aan de deur zetten, ik zet het wel binnen.

Die rode bank, die pootjes, dat behang, ik droom er vannacht van!!!
Ja geweldig he? Ik vind het ook prachtig.
Liezze schreef: ↑
28-01-2019 21:11
Ik heb geen idee wat voor een soort fluweel ik hier op de bank heb (katoen of synthetisch), maar ik vind het ideaal icm de katten!

Haren gaan er makkelijk van af. Met de stofzuiger of even snel tussendoor met een vochtig doekje. Juist bij dit materiaal heb ik niet het idee dat de haren zich er helemaal in vastklampen, in tegenstelling tot de andere bank (6)

De verkoper heeft mij indertijd uitgelegd dat door de weving de nagels minder schade aanrichten en ook dat klopt. Veel minder haakjes. Ze gaan er niet moedwillig aan hangen, maar de rennen er wel eens overheen tijdens de dolle 5min enzo. ;-D

En hij blijft er prachtig uitzien!
Oooooohhh dit vind ik heel hoopvol! :heart:
Pluizenbollen scherpen overigens niet hun nagels aan de bank, het is echt alleen het eroverheen lopen of inderdaad, de dolle 5 minuten. (Al wordt dat wel minder, ze zijn al oud).
Ik heb een bordeauxrode fluweelachtige gehad, gek werd ik ervan. Echt elk pluisje zag je erop. Die hebben we vrij snel weer weggegeven,
Ik heb al een jaar of 20 katten, honden én fluwelen banken.
Ik vind het een ideale combinatie, de haren trekken er niet in, even stofzuigen en hoppa, alles haarvrij.
Geen zin in stofzuigen, een vochtig doekje doet hetzelfde.
De dames en heren willen er weleens hun nagels aan proberen te scherpen, maar qua krabschade valt dat reuze mee, heb ooit een katoenen poefje gehad en daar zag je werkelijk waar elk kattenhaaltje op, op de fluwelen meubels weinig tot niets.
Foto 1 is zo'n beetje hoe het er hier uitziet, enkel heb ik geen rode bank maar een daybed.
Ceci schreef: ↑
28-01-2019 23:30
Ik wilde de fluwelen hoes sowieso bij Bemz kopen, die maken nog hoezen voor oude modellen. Maar ik zal sowieso ook een IKEA hoes kopen. IKEA maakt helaas geen fluwelen hoezen.
Ik wilde overigens de Klippan, ik verwacht niet dat die snel uit het assortiment gaat - al sinds 1980 ofzo een hit. ;-)
Oh nee de klippan blijft wel zoals hij is inderdaad haha!
Ze hebben wel een andere fluwelen bank bij Ikea trouwens. Maar voor de klippan heb ik ze ook nog niet gezien nee.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
29-01-2019 09:43
Ze hebben wel een andere fluwelen bank bij Ikea trouwens. Maar voor de klippan heb ik ze ook nog niet gezien nee.
Ja en met een andere hoes kan ik nog eens variëren, als ik 't kleurtje zat ben koop ik weer een andere.

Klopt, IKEA heeft wel fluwelen banken maar met losse rugkussens. Dat wil ik niet, omdat de poes er altijd op gaat liggen en de hele boel dan inzakt. Pluizenbol is nogal groot.
Ik heb ook een (synthetisch) fluwelen bank en ben zeer te spreken over de nagelbestendigheid. Onze langharige kat laat wel wat haren achter, maar die gaan er heel makkelijk af met zo'n rode kleerborstel. Bij de aankoop konden we kiezen om hem vuilafstotend te laten impregneren. Geen idee hoe het zonder dat spulletje was geweest, maar ik heb ook nog geen vlek gehad die ik niet gewoon met een doekje kon opnemen. Al met al een goede aankoop dus, ik ben er heel tevreden mee en zou het zo weer doen.
29-01-2019 09:43
Ja en als ik zo rondkijk kun je je bank behoorlijk customizen!
Ik heb net free samples van de verschillende stoffen besteld, dan kan ik kijken welke kleur ik precies wil.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven