Hou jij van jezelf?

29-01-2019 18:15 72 berichten
Vandaag een interessant gesprek met een vriendin gehad over van jezelf houden. Ik ben in therapie en een van de oefeningen die ik moet doen is positieve dingen tegen mezelf zeggen waaronder "ik hou van je". Het voelt nog steeds erg ongemakkelijk.... :roll:

Dus ik ben benieuwd hoe anderen dat voelen en of je dat hebt geleerd of altijd al hebt gehad?

Overigens die positieve dingen helpen wel hoor, ik ben een stuk milder naar mezelf geworden, ik kan ook wel zeggen dat ik mezelf een leuker mens vind dan ik vroeger vond. Maar van mezelf houden? Neuh...

Ik vind mezelf...

Totaal aantal stemmen: 99

Geweldig (12%)
Leuk (43%)
Neutraal (11%)
Niet zo (21%)
Verschrikkelijk (12%)
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
29-01-2019 19:16
Ik snap wat je bedoelt. Zonde zeg. Ik hoop dat dat beter wordt voor je.

Dank je. Ik ben er echt niet dagelijks mee bezig, maar het zit me soms wel in de weg. Ik vond jouw antwoord ook heel mooi. Sowieso mooi om verschillen te zien tussen mensen en te zien: zo kan het ook. Dat relativeert ook.
Solomio schreef:
29-01-2019 19:32
Ik vind het belangrijk dat ik mijn eigenschappen niet indeel in 'mooi' en 'minder'.
Al mijn eigenschappen horen bij mij en de combinatie maakt me tot wie ik ben.
In sommige situaties zijn bepaalde eigenschappen minder handig, maar diezelfde eigenschappen kunnen in andere situaties juist weer positief uitpakken.
Kunst is wat mij betreft vooral om te zorgen dat ik zo veel mogelijk in situaties terecht kom waarin mijn specifieke eigenschappen positief zijn.
Wat heb je dat mooi en raak omschreven!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ooit, in een vorig leven had ik een hekel aan mezelf. Tot ik elke dag ging vertellen aan mezelf hoe leuk ik ben. In het begin is het stom maar hoe vaker je het doet hoe meer je het gaat geloven. En nu ben ik het meest zelfverzekerde persoon die je je kunt voorstellen. Ik hou van mezelf, ik ben leuk en ik heb ook mindere kanten en dat hoort allemaal bij wie ik ben :)
Een toppertje!
Mijn mening is gestippeld.
Ik houd niet van mezelf. Als kind had ik al een laag zelfbeeld. Dat is ontstaan na veel gepest te zijn en vaak vastlopen in stages en werk. Wat al heel jong gebeurde. Gevoel een mislukkeling te zijn. In het verleden wel therapieën gehad om zekerder te worden. Heel even ging het dan wat beter. Tot er weer wat gebeurde waardoor dat onzekere gevoel weer terug was. Ik vrees dat dat nooit echt weg zal gaan. Een serieuze relatie heb ik nooit gehad. Meestal ben ik happy single, want een einzelgänger. Maar heb ook het idee dat ik teveel minpunten heb voor de liefde.
Ik heb voor 'Leuk' gekozen.
Uiterlijk vind ik altijd zoiets lastigs, want het is niet zo dat je dat voor het uitkiezen hebt gehad. Ik ben in ieder geval erg tevreden, helemaal na ruim 15 kilo afvallen in een jaar tijd. En dat doorzettingsvermogen doet ook weer veel goeds voor trots op en blij zijn met mezelf op mentaal vlak. En ja, ik zou graag vrienden zijn met (iemand als) mezelf, ik vind mezelf een leuk mens :-)

'Geweldig' ga ik aan werken.
TanteBedelia schreef:
29-01-2019 19:13
Zoek eens op Harrie Jekkers, ik hou van mij lees ook de tekst er eens goed bij.
Niet nodig, ik ken het uit mijn hoofd en zing het bijna elke dag wel een keer :proud:
Als ik de plantjes water geef, de was doe of gewoon tegen de spiegel. Geweldig, nee briljant nummer!

Vandaag wel drie keer voluit gezongen nadat een kennisje even op de koffie was geweest en lange, lánge verhalen vertelde over haar huidige 'vriend' die nu, 5(!!) jaar na zijn scheiding nog steeds een paar keer per week bij zijn ex langsgaat, nog regelmatig bij zijn ex slaapt, ze hebben elkaars sleutel maar: ze hebben niets meer samen :wtf: :facepalm: .

Hoe bang ze is alleen oud te worden en daarom de meest idiote shit pikt van mannen: alles beter dan alleen zijn.

Ze doet zijn huishouden, kookt voor hem, laat hem met rust als hij haar afblaft en komt weer aanrennen na 1 appje met 'ik mis je'.
Ook heeft hij de nodige issues met van alles en nog wat, schulden noem maar op.. ze zit nu zelf te puzzelen hoe ze rond moet komen omdat ze hem steeds geld 'leent' voor benzine, etentjes en uitjes voor hun beiden betaald en boodschappen voor hem haalt.

Resultaat: ze krijgt geen greintje respect maarrrr hij houdt zoveel van haar.... Ze is het met me eens dat hij haar respectloos behandeld, toch blijft ze hangen; beter dan niks.

Toen ze weg was heb ik wel 5x gezongen: '...want ik hou van jou betekent meestal, schat hier heb je mijn problemen, los maar op; 'k leef in een hel en verwacht van jou de hemel.. jij geeft de hel weg!? dankjewel zeg; rot lekker op!'

En dan ben ik zooo blij dat ik wel een paar goede vrienden (man of vrouw) heb in geval van nood. Ook blij dat ik wat voor hen kan betekenen als ik me goed voel. Ook als ik me niet zo goed voel, ik kan dan toch nog naar ze luisteren, aandacht geven én ontvangen.

Ook heel blij dat ik de man die verwachtte dat ik hem gelukkig zou maken -ook hij leefde in zijn zelf gecreëerde hel- al snel een schop onder zijn kont heb gegeven een paar jaar geleden alweer. Hij had niets te geven, hield niet van zichzelf. Waarom zou ik het dan wel doen?

Zoveel mensen die niet van zichzelf houden en leven in de hoop dat een ander dat dan wel doet (wat zelden écht het geval is).
Sad, but true ;-D
Niet zo bescheiden, mensen.

Weet je wel hoe speciaal je bent omdat je uniek bent?
Op de hele wereld is er maar 1 die precies is zoals jij: jij.

En dat geldt voor iedereen dus je bent van onmeetbare waarde. Hoezo minderwaardig en hoezo denkt een ander dat ie meer waard is?

Er is niemand op de wereld zoals jij. Of ik. Of hij. Of zij.
Mijn mening is gestippeld.
Lucifer2018 schreef:
29-01-2019 19:37
Vind sowieso heel vreemd begrip. Ik snap niet zo goed wat ze ermee bedoelen. Ik vind mezelf prima, leuk en fijn qua denkwijzes en levensvisies. Heb een kutlichaam. Dat wel. Maar ook dat kan ik nog wel hebben.

Maar ik hou heel erg van mijn kat en kinderen, dat gevoel heb ik niet naar mijzelf. Ik hou van mijn beste vriendin. Ook dat is een ander gevoel.
Ik hou van mijn man en zus, maar ook dat is een ander gevoel.

Vind het een onduidelijk iets en denk echt dat wat TO moet doen elke dag, zoiets zeggen tegen jezelf totaal nutteloos is.

Ik heb in elk geval wel gemerkt dat het uitspreken van liefdevolle ouder booschappen, zoals deze oefening heet, wel helpt. Alleen merk ik wel dat dingen die toegespitst zijn op een bepaalde situatie meer landen dan wanneer het algemene boodschappen zijn zoals ik hou van je.
Ik vind mezelf leuk. Niet elke dag. Vandaag vind ik mezelf een prutser. Gisteren vond ik mezelf geweldig. De meeste dagen gewoon leuk. Ik heb ook in therapie moeten oefenen met zelfliefde en ik zeg nog steeds lieve dingen tegen mezelf zo nu en dan, zelfs al geloof ik ze niet. Maar ik vind het sowieso beter dan mezelf wentelen in zelfhaat.
verschrikkelijk :) c'est la vie
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Bij de kreet "van mezelf houden" heb ik niet echt een voorstelling.
Ik zou het ook ongemakkelijk vinden om dat op die manier, letterlijk tegen mezelf te moeten zeggen.

Wel vind ik het prima om mezelf te zijn; mét mijn zwakke, sterke en neutrale kanten.
Een ander zou ik niet willen zijn.

Een negatief zelfbeeld heb ik niet echt.
Ik ben me wel bewust van mijn "imperfecties"/"lastige" eigenschappen. Want die heb ik zeker en daar heb ik ook lang mee geworsteld.
Ik heb in het verleden ook wel een periode gehad dat ik daar veel minder goed mee om kon gaan dan tegenwoordig.

Gelukkig heb ik een flinke dosis zelfspot en relativeringsvermogen en zie ik vaak ook wel weer de humor in van mijn eigen "afwijkingen".

Ik lees hierboven overigens dat sommigen wel bevriend met zichzelf zouden willen zijn.
Of ik dat zou willen weet ik niet.
Volgens mij ben ik van buitenaf gezien best anders dan van hier binnenuit; ik ben vrij introvert.
Maar wat is nou een reden om níet van jezelf te houden?

Ben je niet mooi genoeg? Ben je niet lief genoeg? Ben je te dik/dun? Is je baan niet groots en belangrijk genoeg? Is je huis een zootje?

Echt.. ga eens alle mensen na waar je wél van houdt. Zijn die perféct? En houd je van hen, omdat ze zo (im)perfect zijn? Of juist omdat ze zijn zoals ze zijn? (hoewel er hier en daar vast wel wat veranderd zou kunnen worden)

Dat geldt toch ook voor jezelf? En jij bent de énige die het áltijd met jou moet doen. Dan kun je jezelf maar beter gaan vertellen dat je jezelf leuk vindt.
Later is nu
snorriemorrie schreef:
30-01-2019 11:38
Ik heb in elk geval wel gemerkt dat het uitspreken van liefdevolle ouder booschappen, zoals deze oefening heet, wel helpt. Alleen merk ik wel dat dingen die toegespitst zijn op een bepaalde situatie meer landen dan wanneer het algemene boodschappen zijn zoals ik hou van je.
In dat geval is het lekker meegalmen met 'Ik hou van mij' van Harrie Jekkers (zoals hier eerder genoemd) misschien een leuke afwisseling!
Dreamer schreef:
30-01-2019 13:45
Dat geldt toch ook voor jezelf? En jij bent de énige die het áltijd met jou moet doen. Dan kun je jezelf maar beter gaan vertellen dat je jezelf leuk vindt.
Precies!
Je kunt maar beter zorgen dat je van jezelf houdt. Je zult het tot je laatste snik met jezelf moeten doen. In alle life-events zal jij bij jou zijn, de meest mooie maar ook de meest moeilijke. Leren om het leuk hebben met jezelf en jezelf als goede levensgezel te zien mag je best een essentieel onderdeel van je leven maken.
Steeds benoemen dat je 'van jezelf houdt' klinkt wellicht wat gekunsteld, maar toon het jezelf dan in elk geval: complimenteer, enthousiasmeer en bemoedig jezelf. Zoals je zou doen bij een dierbare vriend. Want dat ben jij toch ook?

En inderdaad, die tekst van Harrie Jekkers. Helemaal in de roos!
*
anoniem_356413 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 08:22
0.00% gewijzigd
Hecamel schreef:
29-01-2019 18:42
Ik vind mezelf geweldig.

Ben absoluut niet perfect en heb geen geweldig lijf, maar ik ben wel de persoon die ik wil zijn. En kan gruwelijk om mezelf lachen. 👸🏼
Dat wil ik ook!
Ik doe mijn best om een vriendin voor mezelf te zijn en vind mezelf een fijn warm mens. Deze is soms ook onuitstaanbaar en sjagerijnig.
Over het algemeen kan ik goed met mezelf leven en ook veel alleen zijn.
Ja, ik hou van mezelf en ik vind mezelf geweldig!

Ik ben me er heel bewust van dat ik het met mezelf moet doen en goed voor mezelf moet zorgen. Dat gaat makkelijker en leuker met wat liefde.

En als ik minder blij ben met mezelf, probeer ik mezelf te verbeteren of te accepteren. Natuurlijk ben ik niet perfect en ben ik niet precies degene die ik zou willen zijn, maar ik doe mijn best en ben lief voor mezelf. En dat is fijn leven.
1 week in de maand vind ik mezelf ruk.
Dan ben ik ongesteld.
De andere weken vind ik mezelf best wel tof.
Ja! Ik hou echt wel van mezelf :)
Ik ben een vrolijk optimistisch persoon en in m'n basis ben ik altijd zo vrolijk, dat vind ik zo fijn! Mijn brein werkt gewoon zo dat ik altijd in oplossingen denk echt heerlijk! En niet onbelangrijk, als ik in de spiegel kijk ben ik ook blij. Ik vind mezelf echt prima zoals het is, vind m'n lichaam mooi..en sexy. Kan gedisciplineerd zijn en mezelf fysiek uitdagen. Kan intens genieten van dingen zoals natuur, muziek, stilte, en nog veeeeeel meer. Dus ja, ik ben tevreden en hou van mezelf.
Houden van mijzelf weet ik niet. Het is eerder een soort verliefdheid. Kan wel naar mijzelf kijken heel veel en ben dol op mijn uiterlijk. Maar soms denk ik wel jeeezuss hoe krijg je het voor elkaar dat je nog een vriend hebt die dit allemaal pikt! Eerder een soort van: gelukkig dat ik niet met mijzelf hoef samen te wonen , ook al is dat natuurlijk enorm ironisch. Want je woont 24/7 samen met jezelf.
Als je naar fouten zoekt, gebruik dan een spiegel en geen verrekijker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven