Borstvoeding ieder anderhalf uur, is dat normaal?

01-02-2019 18:26 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

19 januari ben ik bevallen van ons tweede zoontje na 41+2 dagen zwangerschap. Al vanaf het begin vraagt hij, denk ik, vaak om voeding. Ik heb begrepen dat het gebruikelijk is dat een baby'tje na 3 uur komt. Maar hij komt vaak na 1 of anderhalf uur al. Ik weet van clusteren af en regeldagen, maar het is nog niet anders geweest.

Hij heeft veel plasluiers en elke dag poepluiers, en hij komt aan. Dus ik denk niet dat hij tekort heeft.

Ik vind het hele borstvoedingsverhaal best lastig hoor, hoe weet ik nu wat hij wil? Als hij huilt, wordt hij eigenlijk alleen stil aan de borst. Een pink of soothie speen wil hij niet, alleen als hij krampjes heeft.

Mijn man zegt dat ik het zelf moet uitstellen, dus gewoon wachten met geven, maar ik wil niet dat hij huilt vanwege honger. Is het normaal dat een baby'tje om de anderhalf uur kan komen voor borstvoeding? Als dat zo is, so be it, maar ik ben bang dat ik misschien een teken mis dat er iets is?
Vraag een lactatiekundige om advies.
Been there, done that, got the T-shirt.
Baby is nog geen 2 weken. Dit is heel normaal. Borstvoeding gaat meestal op verzoek en hij gaat er zelf wel een ritme in vinden.

Maar natuurlijk ga je de tijden tussen de voedingen niet oprekken en hem honger laten lijden. Dat komt vanzelf, wanneer de baby er aan toe is.
Die 3 uur is vanaf start voeding. Niet vanaf wanneer je klaar bent. Heb je daar rekening mee gehouden? Dan nog kan ik me voorstellen dat het veel is hoor trouwens
Gefeliciteerd!
Heel normaal, komt vanzelf meer tijd tussen als vraag en aanbod op elkaar is afgestemd. :heart:
Is heel normaal hoor. Maar ik kan mij indenken heel vermoeiend! Lukt het een beetje om wat rust te vinden? Of partner bijna alle andere taakjes te laten doen?
Gefeliciteerd!
En ja hoor dat is heel normaal. Mijn zoontjes deden dat als baby ook. Tegen de tijd dat ze 3 a 4 maanden waren zat er wat meer tijd tussen. Maar meer dan 3u is het hier nooit geweest totdat ze vast voedsel gingen eten.
Lees maar eens over voeden op verzoek (en man ook).
Goed te horen dat het normaal is! Of in ieder geval niet afwijkend.

Voor de rest is het een makkelijk mannetje, behalve de nachten dan wil hij alleen maar plakken ;), al valt het me allemaal best zwaar! Mede door een peuter van 2,5 die nu heeft besloten om driftbuien te krijgen (nooit gedaan hiervoor), waarschijnlijk door de veranderingen. Het is ook allemaal niet niks maar om dan ieder uur met zo’n hummeltje aan de borst te zitten maakt het extra vermoeiend. Gelukkig doet mijn man nog erg veel in huis en met ons andere zoontje.
En goed groeien en voldoende plassen geeft aan dat het goed gaat met je baby en de bv.
Het is wel handig om de groei bij te houden op de who-curve (zijn apps voor) want de groei van een baby op borstvoeding loopt anders dan een baby die kunstvoeding krijgt.
De TNO-curve die het consultatiebureau gebruikt, loopt in de eerste 4 maanden minder steil en daarna steiler dan who.
Heel normaal voor zulke kleintjes.

Voor mijn oudere baby (zeg vanaf 3 maanden) hield ik uiteindelijk minimaal 2 uur ertussen aan om niet bij ieder huiltje de borst aan te bieden.
Ja die combi is heftig, hadden wij hier ook zo! De peuter moest erg wennen maar dat was met een paar weken weer voorbij.
Ik heb veel boekjes gelezen tijdens het voeden en met peuter gespeeld met de baby in de draagzak etc.
Gefeliciteerd!
Het kan prima hoor! Maar het volgende kan nog wat zijn;

De tijd wordt inderdaad gemeten van begin voeding tot begin voeding. Meet je ook zo of kom je dan op 2 uur?

Mijn meisje wil altijd een kleine pauze in het drinken. Na 1 borst even Rechtop en tegen me aan liggen. Na een minuut of 5 wil ze dan alsnog ook de andere borst. Maar dus echt alleen met die pauze. Je kunt dat nog proberen met jouw kindje? Misschien drinkt hij dan meer en zit er vervolgens wel wat langer tussen?
Dat is heel normaal, mijn kinderen dronken de eerste maanden ieder uur, zo’n 14 keer per dag (s nachts minder). Het voelt minder belastend als je probeert zoveel mogelijk door te leven tijdens het voeden. Ik voedde terwijl ik ondertussen kookte, at, knutselde met dochter, ergens lunchte, dat soort dingen. Daardoor voelde het niet alsof een voeding mijn leven on hold zette. Sterkte!
Biedt je beide borsten aan per voeding?
Ook al is het normaal, het is wel doodvermoeiend.
Maar je zoon is nog wel erg jong, dus ik zou het even de tijd geven om een ritme te vinden.
Hoewel mijn ervaring is dat gedurende de eerste 3 maanden elk ritme dat je denkt te hebben meteen weer omgegooid wordt.
You're one of a kind - and that's already more than enough.
Week 39 van de Extremely Demotivational Calendar
Is t ook echt drinken of is het tuttelen en teoost en geborgenheid zoeken? Mijne lag ook zo vaak aan de borst. Allebei trouwens. Dat werd vanzelf minder maar ern vast ritme heb ik nooit gehad. Buiten dat het voor jezelf vermoeiend is maakt het ook niks uit.
De 3uur is gebaseerd op flesvoeding. Borstvoeding verteerd veel sneller. Daarnaast zit je nu rond de 1e cluster periode. Vaak ongeveer 10 dagen na geboorte gaat een baby meer vragen. Hij heeft namelijk meer voeding nodig, en borstvoeding is vraag en aanbod. Oftewel, je baby geeft jou borsten en hersenen een seintje. Er moet meer melk gemaakt worden. Ga je dit weigeren zal je borstvoeding snel te weinig zijn en zal je moeten bijvoeden en stoppen. Wil je dit niet, dan is het even doorbijten. Wanneer de borstvoeding weer voldoende is zal het kindje er weer meer tijd tussen laten. Na 3weken, 3maanden en 6 maanden ongeveer is weer zo'n cluster periode.

Om het minder lastig te maken ivm oudere kindje die ook aandacht wilt kan je een draagdoek proberen. Dan kan je kindje drinken terwijl jij speelt met de peuter bijvoorbeeld
bolletje88 wijzigde dit bericht op 01-02-2019 19:22
11.73% gewijzigd
Heel normaal en best vermoeiend. Draakdoek of zak al geprobeerd? Dan heb je even de handen vrij en kan je baby evengoed ‘plakken’.
Mijn dochter had dit ook. Ze dronk 45 minuten lang en liet er dan 30 minuten tussen. Na tien dagen met maximaal 30 minuten slaap per keer ging ik bijna aan onderdoor en ben ik overgestapt op kunstvoeding.

Ik hoop dat ik bij mijn tweede wel borstvoeding kan geven en dat het ook anders kan. Hulde voor de vrouwen die zo'n schema volhouden, ik vond het ontzettend zwaar.
Ja, de maag van je baby is zo groot als een druif nog, snel vermoeid en je borsten gaan ook meer produceren hoe vaker ze drinken. Dus dat past zich aan elkaar aan. dat om de 3 uur komt vanzelf.
Bedankt voor alle lieve en bruikbare reacties!

Ik reken vanaf einde voeding tot aan begin... de kraamhulp heeft dit zo gezegd maar toch anders tellen dus!

Ik bied inderdaad beide borsten aan incl boerpauze.

Hij drinkt eigenlijk in het begin goed, daarna veel sabbelen. Als hij loslaat geef ik de andere borst en begint hetzelfde riedeltje weer.
Ik weet niet hoelang het "begin" is waarin hij goed drinkt? Hij heeft.gren spruw toevallig? (O.a. herkenbaar door witte laag op de tong).

En als je niet telde van begin tot begin dan betekent het eigenlijk dag jouw kindje zo'n iedere 2 uur komt. Dat is vermoeiend maar heel erg normaal, vooral omdat hij nog erg jong is.
Met L. Begon ik met 8 voedingen per dag, liep op naar 12+ en nu zijn het er 7. Ze is 5 weken.
Gefeliciteerd!

Bij mijn zoon was iedere 1,5 uur heel normaal eerste half jaar. Zelfs toen hij 1 werd zat ik nog op 8-10 voedingen per etmaal. Ik had wel een snelle drinker (5-10 minuten per voeding en maar 1 borst)

Ik zou zeker voor je baby en je productie niet gaan lopen rekken.

Hier over 4 weken ongeveer ook de situatie met peuter en baby.
Hier precies hetzelfde - kleine dame kwam in het begin zeker elke 2 uur (start voeding tot begin volgende voeding) en had regelmatig avondjes clusteren. Nachten gingen een stukje beter en dan konden we elke 3 uur rechtop :) na een week of zes werd het beter en na een week of 12 nog beter.

Ik wou dat ik tijdens de voedingsmomenten nog meer had genoten van een klein hummeltje op/aan mijn borst. Hoe cliché ook... maar het ging allemaal zo snel. Als ik nu terugkijk (ze is een half jaar) had ik langer willen voeden. Ben inmiddels gestopt.
Onze kleine is ongeveer een weekje ouder dan jouw kindje en ik voed overdag rond de 1,5 uur. S nachts zit er meer tijd tussen vaak, maar ik zie in mn lijstje dat ik makkelijk op 12 voedingen per dag kom.
Als het echt te dol wordt dus dat ie ieder half uur aan de borst wil ga ik even een uurtje wandelen met baby in de wandelwagen. Dat gehobbel vindt de kleine lekker en slaapt dan goed, ik heb even een frisse neus, en mn borsten even rust.
Dit is onze derde, met de twee ouderen maakte ik als ze wat ouder waren de wandelingetjes langer, naar twee soms 2,5 uur. Is een soort van rekken, maar omdat we aan t wandelen zijn en de kleine dan lekker sliep voelt dat niet zo. Als ik thuis blijf en de baby in mn buurt heb lukt rekken niet. Als ze me ruiken willen ze al bijna meteen aan de borst, ik ben ook zoooo lekker ;-)

En het uurtje voor “bedtijd” ging ik vanaf week 6 of zo A met ze in bed non-stop voeden zodat ze afgetankt en sufgeknuffeld het bedje in gingen voor de nacht. Nu komt de jongste na zon uurtje knuffelen rond 20:00 na een uurtje of 3 slapen voor de volgende voeding, ik hoop dat ze het net als de oudere kinderen langer gaat rekken naar mate het maagje groter wordt.

Wat ik echt heel vervelend vind is als de jongste na 1,5 uur al weer wil, aan de borst gaat en dan vervolgens na een kwartiertje alles weer uitspuugt, en dan na omkleden meteen weer aan de borst wil, pffff.
Maar ik weet omdat dit de derde is dat het een fase is, dat maakt het dragelijk ;)
jamaarhoe wijzigde dit bericht op 01-02-2019 21:28
0.07% gewijzigd
Een zebra is geen paard met strepen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven