Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Is die deken toevallig redelijk zwaar? Laatst gelezen dat verzwaringsdekens kunnen helpen met prikkelverwerking en kinderen daardoor beter slapen. Ik twijfel al een poos voor zoon.
1-Aapje schreef:
31-01-2019 08:03
Is die deken toevallig redelijk zwaar? Laatst gelezen dat verzwaringsdekens kunnen helpen met prikkelverwerking en kinderen daardoor beter slapen. Ik twijfel al een poos voor zoon.

Niet zwaarder dan de andere dekens die we uitgeprobeerd hebben. Ik had dat ook gelezen toen peuter nog baby was en hij sliep daarom ook onder een dikke wollen deken en nu als peuter onder een dekbed. Ik kan zelf ook niet onder iets lichts slapen :-*
Hopelijk is de deken de oplossing Glitter. Heeft hij zijn laatste kiezen al? Hier hebben we anderhalf jaar lang dat soort nachten gehad, slopend is het. Na haar tweede verjaardag waren alle tanden door en toen sliep ze opeens het klokje rond. Nu moeten we haar regelmatig om 9 uur wakker maken.

Geen tips dus, ik heb in die tijd echt alles geprobeerd, niets hielp. Ik hoop dat wij ons portie gehad hebben maar niets is zo veranderlijk als een kind.
Ik wil jullie graag een update geven over zoon en zijn taalgebruik.

We hebben net de intake bij de logopedie achter de rug, en daar zijn natuurlijk ook testjes gedaan. De test die ze bij zoon hebben afgenomen wordt gebruikt voor kinderen van 2 tot 7 jaar, de uitkomst wordt in een score van 85-115 weergegeven.
Op passief taalgebruik (woordenkennis, uitvoeren van opdrachtjes) heeft zoon 113 punten gescoord, bijna het maximum dus.
Op actief taalgebruik (zelf de juiste woorden gebruiken) scoorde hij echter een 55, ver onder de grens dus. Hij probeert het wel, en het gaat ook wel vooruit, alleen nog niet genoeg om een positieve score in de test te halen.
In overleg met de logopedist gaat ze ons nu aanmelden bij Kentalis. De wachtrij is in onze regio ongeveer 7 maanden, dus we hopen dat hij er geen gebruik van hoeft te maken, maar dan staat hij er in elk geval alvast op. In de tussentijd gaan we beginnen met 1x/week naar de logopedie, en als dat te weinig resultaat geeft gaan we kijken of het nut heeft om dat op te schroeven.
Ondertussen maak ik me gek genoeg nog geen zorgen. Tenminste, niet hierom. Het zal wel loslopen, en door die hele goede score op passief taalgebruik heb ik in elk geval de bevestiging gekregen dat het er echt wel in zit. Ik maak me wel zorgen om de praktisch kant. Ik moet dochter tenslotte ook nog ergens onderbrengen in de tijd dat ik met zoon bezig ben, en het voelt zo tegenstrijdig om haar als thuisblijfmoeder dan bij een oppas of gastouder af te leveren. Als het moet dan moet het, maar daarom ben ik natuurlijk niet in eerste instantie thuisgebleven. :facepalm:
Oh wat vervelend Maartje, dat er nog geen grote verbetering in zit. Wel goed dat het passieve taalgebruik zo goed is. En goed dat je je zelf geen zorgen maakt. Meestal zegt het moederinstinct meer dan de hokjes van het CB.

Kun je je dochter niet meenemen naar die afspraken? Als het maar 1x per week is voorlopig kan een opa of oma misschien dat uurtje oppassen? Of gaat het erom dat Kentalis zoveel tijd gaat kosten? (Ik ken het niet).

Wel fijn dat hij goed in de gaten wordt gehouden, hopelijk kletst hij over 7 maanden de oren van jullie kop!
Hallo, ik breek even in! Maartje, mijn dochter van bijna drie jaar heeft toevallig anderhalve week geleden haar eerste logopedie afspraak gehad. Wij zullen elke twee weken erheen gaan. Ik mag mijn jongste van vier maanden gewoon meenemen naar de afspraken. Kan dat bij jullie ook niet? Hoe oud is jouw dochtertje?
despie schreef:
31-01-2019 19:50
Hallo, ik breek even in! Maartje, mijn dochter van bijna drie jaar heeft toevallig anderhalve week geleden haar eerste logopedie afspraak gehad. Wij zullen elke twee weken erheen gaan. Ik mag mijn jongste van vier maanden gewoon meenemen naar de afspraken. Kan dat bij jullie ook niet? Hoe oud is jouw dochtertje?
Ze wordt in maart 1. Ik zou haar misschien wel mee kunnen nemen, maar ik heb liever dat de volle aandacht dan naar zoon gaat, omdat ze thuis al genoeg keten. Ik ben bang dat het averechts gaat werken.

Voorlopig hebben we de afspraken ook nog eens midden op de dag, dus ik denk dat ze voorlopig maar naar de buren gaat. Maar bij Kentalis zijn de afspraken verder weg (en duren ze geloof ik ook langer), dus dan zou ik het ook een grote belasting vinden voor derden, vandaar dat mijn keus dan richting een gastouder neigt.
Maartje2016 schreef:
31-01-2019 19:58
Ze wordt in maart 1. Ik zou haar misschien wel mee kunnen nemen, maar ik heb liever dat de volle aandacht dan naar zoon gaat, omdat ze thuis al genoeg keten. Ik ben bang dat het averechts gaat werken.

Voorlopig hebben we de afspraken ook nog eens midden op de dag, dus ik denk dat ze voorlopig maar naar de buren gaat. Maar bij Kentalis zijn de afspraken verder weg (en duren ze geloof ik ook langer), dus dan zou ik het ook een grote belasting vinden voor derden, vandaar dat mijn keus dan richting een gastouder neigt.
Ah, één jaar ia geen handige leeftijd om nog mee te nemen idd. Mijn dochtertje ligt gewoon wat te brabbelen in de maxicosi. Bovendien duren onze afspraken waarschijnlijk een half uurtje, dus dat is ook goed te doen.
Ik snap dat het voor jou een ander verhaal is.
Ik vind het best goed nieuws Maartje :) Het is scheef maar hij snapt het allemaal wel. Man werd door de pedagogisch medewerker van het kdv op de volgende website gewezen met een lijstje en ik moest aan je peuter denken met het actief/passief taalgebruik:

‘praten (kan) ook heel laat op gang komen (rond 3 jaar bv.). Net als bij de motorische ontwikkeling zijn dit ook weer de perfectionistische peuters die eerst de passieve taal heel goed opnemen – het is alsof ze alles wat je hen vertelt begrijpen – en daarna pas, wanneer ze voldoende zeker zijn van een geslaagd resultaat, actief gaan praten.’

http://www.terheerdtcoachingenadvies.nl ... me-peuters

Qua oppas zou ik een oppas huren i.p.v. de kleinste wegbrengen. Het is logistiek al best wat geregeld midden op de dag en ik zou mijzelf de stress besparen en iemand in huis laten komen. Ik zag een reclame over een nightnanny op insta, dan moet er ook wel een afternoonnanny bestaan :-D
Fijn dat er een plan ligt Maartje!
Ik ben met 20mnd naar het cb geweest omdat peuter toen slechts vijf woordjes kon spreken en ook geen andere vaste geluiden gebruikte (bijv dierengeluiden of ‘die’ oid).
Ze zeiden toen dat ik nog even een paar maanden moest afwachten omdat kinderen soms toch ineens een enorme spurt laten zien als het eenmaal op gang komt. Ik geloofde er niet heel erg in om eerlijk te zijn. En met 24mnd was het nog steeds niet veel soeps. Maar warempel, peuter is nu 26mnd en lult je de oren van je kop. Heel veel woordjes maar ook zinnetjes van twee en drie woorden. Het enige is nog wel dat alleen wij hem goed verstaan (meestal..)

Ik heb van het cb een verwijsbriefje voor zijn articulatie (en ook voor verslikken/kwijlen) maar twijfel nog een beetje of ik daar wat mee ga doen.
Maartje2016 schreef:
31-01-2019 19:13
Ik wil jullie graag een update geven over zoon en zijn taalgebruik.

We hebben net de intake bij de logopedie achter de rug, en daar zijn natuurlijk ook testjes gedaan. De test die ze bij zoon hebben afgenomen wordt gebruikt voor kinderen van 2 tot 7 jaar, de uitkomst wordt in een score van 85-115 weergegeven.
Op passief taalgebruik (woordenkennis, uitvoeren van opdrachtjes) heeft zoon 113 punten gescoord, bijna het maximum dus.
Op actief taalgebruik (zelf de juiste woorden gebruiken) scoorde hij echter een 55, ver onder de grens dus. Hij probeert het wel, en het gaat ook wel vooruit, alleen nog niet genoeg om een positieve score in de test te halen.
In overleg met de logopedist gaat ze ons nu aanmelden bij Kentalis. De wachtrij is in onze regio ongeveer 7 maanden, dus we hopen dat hij er geen gebruik van hoeft te maken, maar dan staat hij er in elk geval alvast op. In de tussentijd gaan we beginnen met 1x/week naar de logopedie, en als dat te weinig resultaat geeft gaan we kijken of het nut heeft om dat op te schroeven.
Ondertussen maak ik me gek genoeg nog geen zorgen. Tenminste, niet hierom. Het zal wel loslopen, en door die hele goede score op passief taalgebruik heb ik in elk geval de bevestiging gekregen dat het er echt wel in zit. Ik maak me wel zorgen om de praktisch kant. Ik moet dochter tenslotte ook nog ergens onderbrengen in de tijd dat ik met zoon bezig ben, en het voelt zo tegenstrijdig om haar als thuisblijfmoeder dan bij een oppas of gastouder af te leveren. Als het moet dan moet het, maar daarom ben ik natuurlijk niet in eerste instantie thuisgebleven. :facepalm:
Hoi Maartje,

Ik postte hier afgelopen mei met zorgen over mijn peuter. Die is inmiddels bijna drie en begrijpt alles, alleen praat nauwelijks (alleen losse woorden, en daarvan vaak enkel een lettergreep). Hij gaat nu twee ochtenden per week naar een speciale psz, krijgt logopedie en fysiotherapie en gaat met sprongen vooruit. Ik weet niet of hij straks naar de basisschool kan of dat het cluster 2-onderwijs wordt. Maar er zit in ieder geval vooruitgang in.

Ik wil je niet ongerust maken, ik maakte me aanvankelijk ook geen zorgen. Maar de inhaalslag bleef uit en de achterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten werd wel steeds groter. Niet qua passief taalgebruik, wel qua actief taalgebruik. Gelukkig heb je logopedie en kunnen ze je daar goed adviseren.
Hoi Laura,

Ik kan me je berichten nog herinneren, die waren zo rond de tijd dat ik begon met meelezen (voor een ieder: pagina 13 en 17).

Je zoon had toen een audiologisch onderzoek, door wie was dat toen aangevraagd? En is die test uiteindelijk toch nog goed gelukt, en is daar nog wat uitgekomen? Want ze hadden toen lichtelijk gehint op autisme, hadden ze daar ook andere aanknopingspunten voor toen?

Ik maak me bij mij zoon nog zeker geen zorgen om autisme of iets dergelijks, gooi het nog steeds op faalangst. Het lijkt nu wel een beetje de goede richting op te gaan: hij lijkt eindelijk door te hebben dat we meestal maar een beetje raden naar wat hij zegt. Welliswaar in de context van zijn relevantie op dat moment, maar het is natuurlijk totaal iets anders dan dat we hem wél zouden verstaan. Er komt nu in elk geval weer wat meer variatie in klanken en letters om de hoek kijken :)
@nijntje: een verwijzing is 2mnd geldig. Hier is er meestal een goede wachtlijst voor de logopedie, ik zou hem in elk geval aanmelden, want je kan hem altijd weer afmelden.
Ik kan me nog herinneren dat ik logo had voor slikken (slappe tong): toen was ik 5, 8 en 11 jaar. Als je er eerder bij bent, is de gewoonte ook minder hardnekkig, dus is het makkelijker om alles met oefeningen weer in het gareel te krijgen.
Hoi Maartje,

Hij laat zich niet goed testen in een testsituatie, maar begrijpt wel alles wat we zeggen of wat er in therapievorm van hem wordt gevraagd. Qua “autisme” zijn er wel wat signalen, maar ook heel veel niet. Het blijft voornamelijk dus hangen op taal en soms een beetje in z’n eigen wereld zitten. Maar hij maakt goed contact, is een enorme grapjas, speelt bijvoorbeeld ook echt wel met speelgoed zoals het bedoeld is, en het maakt hem ook niet zoveel uit als iets anders gaat dan anders.

Het blijft afwachten dus. Soms denk ik bij een driftbui wel eens: ben je nu gewoon twee of ben je anders? Ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal, dus ik vind het zo moeilijk. Maar wat zou het prettig zijn als ik gewoon zou weten waarom hij boos zou zijn (hoe onredelijk ook).
@laura: hoe doen jullie het qua loslaten in bijvoorbeeld een binnenspeeltuin? Ik heb altijd geroepen dat hij van mij naar de grotere toestellen mag zodra hij kan praten (hij is een beetje op de peutertuin uitgekeken), maar dat lijkt ons nu in te halen. De reden hiervoor, was dat hij zich dan verstaanbaar kan maken bij verdwalen/ een opstootje met een ander kind/ spelen met een ander kind/ hulp vragen aan iemand anders. Het lijkt/ leek me minimaal handig als hij zijn naam kan zeggen :whistle: Nu heb ik het gevoel dat ik wel erg vaak als tolk fungeer. Of hebben jullie dat losgelaten?

(En hoe kijkt de rest hier tegenaan? Wat zouden jullie doen? Vrijlaten en het laten uitzoeken, of toch blijven tolken?)
Mijn oudste mag sowieso pas nu voor het eerst vrij in het oudere deel. En hij wordt over twee maanden vier. Ik vind dat gedeelte inderdaad alleen geschikt voor kinderen die zichzelf kunnen redden. Maar dan in alle opzichten en niet alleen qua taal.
Mijn 2 jarige wil ook heel graag daarheen maar die heeft pech.
Het lijkt me zeker handig als hij zich een beetje (verbaal) kan redden maar kan me goed voorstellen dat hij is uitgekeken op de peutertuin. Denk niet dat ik zou blijven tolken, zelf geen ervaring met taalachterstand oid maar volgens mij lossen kinderen het onderling zelf wel op, zie je ook op vakantie met anderstalige kinderen: ze maken sowieso wel contact. Dat lijkt me ook beter voor het zelfvertrouwen van het kind.

Mijn oudste was 3 toen we voor t eerst naar binnenspeeltuin gingen, maar jongste nog geen 2 toen die gewoon meedeed in het deel voor oudere kinderen. Wij gaan wel altijd onder schooltijd, dwz dat het erg rustig is en er geen achtjarigen rondrennen. Ik hou wel constant toezicht, en loop achter hem aan. Ga inderdaad niet rustig met een kopje thee een blaadje zitten te lezen.

Oudste is nu 5 en die laat ik tegenwoordig weleens uit mijn zicht verdwijnen, maar ook dan ga ik regelmatig checken waar hij uithangt.
Je komt er maar op één manier achter of je peuter groot genoeg is ;)

En onze kletskop stelt zich niet eerst voor als hij een speeltje afpakt en er vandoor gaat :lol: Heeel soms knoopt hij een praatje aan met meisjes die bijvoorbeeld een vlinder in hun haar hebben of dan zegt ie dat zij ook op hun buik van de glijbaan kunnen. Maar meestal is hij te veel bezig met van A naar B komen en praat hij met niemand.

Tegen volwassenen zegt ie de ene keer wat en de andere keer niks.
nootboek schreef:
04-02-2019 16:16
Het lijkt me zeker handig als hij zich een beetje (verbaal) kan redden maar kan me goed voorstellen dat hij is uitgekeken op de peutertuin. Denk niet dat ik zou blijven tolken, zelf geen ervaring met taalachterstand oid maar volgens mij lossen kinderen het onderling zelf wel op, zie je ook op vakantie met anderstalige kinderen: ze maken sowieso wel contact. Dat lijkt me ook beter voor het zelfvertrouwen van het kind.

Mijn oudste was 3 toen we voor t eerst naar binnenspeeltuin gingen, maar jongste nog geen 2 toen die gewoon meedeed in het deel voor oudere kinderen. Wij gaan wel altijd onder schooltijd, dwz dat het erg rustig is en er geen achtjarigen rondrennen. Ik hou wel constant toezicht, en loop achter hem aan. Ga inderdaad niet rustig met een kopje thee een blaadje zitten te lezen.

Oudste is nu 5 en die laat ik tegenwoordig weleens uit mijn zicht verdwijnen, maar ook dan ga ik regelmatig checken waar hij uithangt.
Dat gebruik ik vaak ook als argument, maar toch is het anders in de kleinere dingen. Alleen al in het meest basale: zoon kan dus zelf niet zeggen hoe hij heet (en dat vinden de meeste kinderen van zijn leeftijd nogal raar, logisch ook).

Misschien is nederlands gewoon zijn taal niet en moeten we maar met het hele gezin maar emigreren en overgaan op een andere taal ofzo ;-D
Ik ga gewoon met zoon door grote deel heen. Ofja momenteel man want ik pas er nu niet door. Hij accepteert het baby gedeelte echt niet als zijn 5-jaar oudere zus door grote stuk heen mag. Dus sinds hij loopt (net voor verjaardag) gaan we gewoon in grote deel.
Oh dat maakt inderdaad uit, of je mee gaat of niet. Ik heb naast peuter ook nog mijn andere peuter en baby dus ik ga niet mee de toestellen in.

Laatst ging ik wel even kijken waar hij uit hing en zag hem precies op dat moment een ander kind slaan. Heb hem er meteen uitgehaald (was in makkelijk toegankelijk ballenbak gelukkig). In zekere zin is hij er misschien dus ook nog niet aan toe, want wat mij betreft moet je meningsverschillen dan anders kunnen oplossen.
Ik ben dus eigenlijk ook niet van plan om mee te gaan, want dat zou betekenen dat zijn zusje alleen in het babygedeelte zit :proud:

Qua toegang zou hij het wel kunnen, maar de taal (of het gebrek aan taal) houd me dus nog een beetje tegen.

We lossen het nu op dat hij in "vreemde" speeltuinen wel mag, maar dan is man ook mee, dus hoef ik dochter niet alleen achter te laten. In onze "eigen" speeltuin mag het voorlopig niet, omdat hij het dan gelijk als toestemming voor de toekomst ziet.

Wat Glitter zegt is trouwens ook wel logisch, ze stellen ze zich niet voor voordat ze speelgoed afpakken. Maar toch zou het dan fijn zijn als zoon zich in de ruzie die ongetwijfeld gaat volgen wél verbaal kan uitdrukken.
Zoon is juist nog net te klein om alleen erdoorheen te gaan. Maar moet zeggen dat ik ook niet alleen naar binnenspeeltuin ga. Alleen als zijn zus er ook is, dus gaat man ook mee.
Ik ga trouwens nooit naar krijspaleizen binnenspeeltuinen. Wat vinden jullie daar zo chill aan? :-?

Buitenspeeltuinen vind ik eigenlijk ook niks. Tis niet dat we dr echt kunnen ontspannen of genieten.
Maartje2016 schreef:
04-02-2019 15:58
@laura: hoe doen jullie het qua loslaten in bijvoorbeeld een binnenspeeltuin? Ik heb altijd geroepen dat hij van mij naar de grotere toestellen mag zodra hij kan praten (hij is een beetje op de peutertuin uitgekeken), maar dat lijkt ons nu in te halen. De reden hiervoor, was dat hij zich dan verstaanbaar kan maken bij verdwalen/ een opstootje met een ander kind/ spelen met een ander kind/ hulp vragen aan iemand anders. Het lijkt/ leek me minimaal handig als hij zijn naam kan zeggen :whistle: Nu heb ik het gevoel dat ik wel erg vaak als tolk fungeer. Of hebben jullie dat losgelaten?

(En hoe kijkt de rest hier tegenaan? Wat zouden jullie doen? Vrijlaten en het laten uitzoeken, of toch blijven tolken?)
Daar kom ik nooit eigenlijk, we gaan altijd naar de speeltuin hier in de buurt en dat is buiten. Hij redt zich trouwens goed en weet precies wat hij wil doen. Dus ik zou niet weten hoe ik het in jouw gevoel zou doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven