Ervaringen met onderzoek in Gent - gebruik prednison

05-02-2019 15:00 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die (net als wij) naar Gent zijn geweest voor onderzoek naar herhaalde miskramen en daarbij het advies hebben gekregen om prednison te gaan slikken (i.v.m. een verhoogde immuniteit).
Ik hoor natuurlijk graag de verhalen met een goede afloop en ben vooral ook benieuwd naar eventuele bijwerkingen die jullie hadden van de prednison (bv. het uitblijven of onregelmatig worden van de menstruatie?).
Wij waren heel tevreden over de gesprekken in Gent, maar na 3 maanden gebruik van de prednison vind ik de bijwerkingen toch wel vervelend (slecht kunnen slapen, misselijk, menstruatie ineens erg onregelmatig). Volgens Gent kan dit niet aan de medicatie liggen, maar ik twijfel daarover.

Alvast bedankt!
Groetjes, Nars
Ja waarom zou je mensen die ervoor gestudeerd hebben ook geloven?
Hoi Nars,

Geen ervaringen mee, maar anders dan Star denk ik dat je op jouw eigen gevoel moet vertrouwen. Artsen zeggen te vaak dat iets niet kan. Trouwens misselijkheid en slecht kunnen slapen zijn ook gewoon PMS-symptomen he?

Succes, hopelijk kom je er uit!
Tja ik had geen menstruatie meer toen ik prednison gebruikte. Maar ik gebruikte het omdat ik erg ziek was wat natuurlijk ook de reden kan zijn geweest.

Succes met alles de bijwerkingen zijn niet niks inderdaad.
Het is misschien ietwat anders, maar ik gebruikte predisolon. Dit was ook i.v.m. herhaalde miskramen. Ik nam het samen met baby aspirine en progesteron. Ik heb er goede ervaring mee: twee keer zo gebruikt, eerste keer was mijn zoon en tweede keer mijn huidige zwangerschap (nu 18+ weken). Daarvoor nog nooit een succesvolle zwangerschap gehad. Overigens niet naar Gent ervoor gegaan. Wanneer moet je de prednison slikken? Ik moest alle drie de medicijnen nemen op de dag van de terugplaatsing (cryo) en kon er weer mee stoppen als er geen zwangerschap was (of, indien zwanger, doorgaan tot week 11 met prednisolon en progesteron en doorgaan tot vrijwel het einde met baby aspirine).

Wat betreft bijwerkingen: ik weet het niet zo goed, want bij beide keren dus meteen zwanger. Ik had allerlei symptomen (levendige dromen, sterke reuk, moe, op een gegeven moment misselijk, moeilijker in slaap komen, wakker worden midden in de nacht, snellere hartslag, rusteloze benen), maar dit zijn ook veelvoorkomende zwangerschapssymptomen. Ik moest na 11 weken stoppen met de prednisolon en progesteron. Ik heb dus geen idee hoe het zou zijn geweest als ik niet zwanger was qua symptomen/bijwerkingen.
conniefeer wijzigde dit bericht op 10-02-2019 16:38
Reden: Bijwerkingen vergeten
36.02% gewijzigd
@conniefeer dank voor je bericht. Heel fijn om te horen dat jij een succes verhaal bent! Dat geeft hoop. En gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ik heb een groot gedeelte van de symptomen / bijwerkingen die je omschrijft. Wat t ook meteen zo lastig maakt want ze kunnen idd ook bij een zwangerschap horen. Dus best een mindfuck elke maand.
Ik moet met prednison (prednisolon heb ik idd ook, is volgens mij t zelfde?) starten vanaf de eisprong. Inmiddels besloten dat ik dit ook ga blijven doen, dokter heeft het niet voor niets geadviseerd tenslotte.
Dank je!

Snap heel goed dat die symptomen irritant zijn elke maand! Ik ga hard voor je duimen :thumbsup:

En inderdaad, prednison en prednisolon zijn zo goed als hetzelfde. Prednisolon is volgens mij de actieve vorm van prednison.
Dankjewel ConnieFeer!!
Nars, kwam via bericht van Connie hier terecht.

Ben heel benieuwd hoe het nu met je gaat?

Ik ben benieuwd of er in NL iets voorgeschreven kan worden als er niks uit de onderzoeken komt.
Hoe waren de uitslagen van jouw onderzoeken in NL en in België?

We staan op de wachtlijst maar het is er gigantisch druk..
Moosforhappines1988 schreef:
15-04-2019 10:44
Nars, kwam via bericht van Connie hier terecht.

Ben heel benieuwd hoe het nu met je gaat?

Ik ben benieuwd of er in NL iets voorgeschreven kan worden als er niks uit de onderzoeken komt.
Hoe waren de uitslagen van jouw onderzoeken in NL en in België?

We staan op de wachtlijst maar het is er gigantisch druk..
Hi Moos, sorry voor de late reactie, had mezelf even van het forum verbannen omdat ik er teveel mee bezig was...
Wij hebben geen onderzoeken in NL laten doen, zijn meteen naar Gent gegaan. Het is inderdaad onwijs balen dat de wachtlijsten zo lang zijn. Het gaf mij wel rust dat we in België wel meteen alles konden laten onderzoeken (in NL kan het misschien sneller maar daar onderzoeken ze minder, dus dan weet je misschien nog niets).
Bij mij en mijn vriend was alles ok, behalve de ANF, die was te hoog (immuniteit), waar voor ik dus die prednison gekregen heb. Ik denk zelf niet dat er in NL een dokter gaat zijn die prednison voorschrijft, als er niets uit de onderzoeken komt. Zowel mijn NL gynaecoloog als de huisarts hebben me maar vreemd aan zitten kijken.. Ze hebben me wel progesteron voor geschreven, na dat ik daar om gevraagd had. Heb dit trouwens nog niet gebruikt.
Met mij gaat het oke, maar nog steeds niet zwanger helaas. Het is een lange weg..

Hopelijk ben je snel aan de beurt in Belgie! Wij zijn daar wel fijn ontvangen, ze nemen alle tijd etc, dus in die zin wel de moeite waard.
Succes!!!
Sterkte meiden!

Hier na 3 miskramen een 4e zwangerschap die wel slaagde! Alle NL onderzoeken doorlopen, geen medicatie.
Blijf hoop houden, al weet ik dat dat moeilijk is.
Lief dat je nog reageert Nars.
Hoe gaat het nu met je? Ergens fijn dat er iets is gevonden en je nu ondersteunende medicatie krijgt. Ook nog aspirine en fraxiparine?

Eind mei hebben we een intake met kliniek eind Spanje.
Gent op de wachtlijst, duurt nog 4 maanden.

Ik haat geduld, wat fijn dat de 4de wel slaagde! Is je kindje al geboren? :flirting:

Hier drie maar een blighted ovum, lijkt voor mij geen pech meer te zijn?
:-(
@Ikhaatgeduld: jee wat fijn dat het de 4e keer wel goed gegaan is bij je! Dat geeft moed!

@moos: wat spannend dat je een intake in Spanje hebt. Gaan ze daar ook eerst allerlei onderzoeken doen?? En wat is de reden dat jullie voor Spanje gekozen hebben (ik hoor vaker verhalen over Gent en Duitsland, niet zo bekend met Spanje).
Met mij gaat het mwoah, het valt mij heel zwaar momenteel dat het zwanger worden maar niet wil lukken. Bij de 3 miskramen was ik steeds wel heel snel zwanger, dus daar had ik nu (na lang wachten op alle onderzoeken) ook op gehoopt. Gelukkig heb ik deze maand weinig last van bijwerkingen van de prednison, nu afwachten of het gelukt is..
Aspirine en fraxiparine hebben ze in Gent (en in NL) niets over gezegd, heb ik dus ook niet voorgeschreven gekregen.
Sterkte met wachten...!! Ik hoop dat Spanje veel duidelijkheid voor jullie gaat brengen!!
@moos: ja ze is inmiddels 11maanden alweer😊.

Ik snap heel goed hoe jullie je voelen, zo heb ik me ook gevoeld. Omdat ik veel had aan succes verhalen van anderen heb ik deze reactie geplaatst.

Ik hoop dat jullie heel snel een mooie goede zwangerschap zullen hebben. Ik ga duimen! :hug:
Nars, herken heel erg dat het wachten als eindeloos voelt. Je wilt gewoon door, en dan is elke maand weer een maand.
Hoe gaat het nu met je?

Waren jouw miskramen vroeg miskramen? Welk onderzoek testte jij positief?
Gelukkig heb je weinig bijwerkingen vd medicatie, want die lijken me soms best fors.

Spanje is schrijnt nog een stap verder te gaan dan België en Duitsland.
Wachtlijst in gent is 4 maanden, dit vonden wij best fors.
Mijn mans moedertaal is Spaans, dus dat maakt het allemaal wat makkelijker.

Ik haat geduld, mooi jouw positieve verhaal!
Geniet van je meisje, bijna 1 :heart:
ConnieFeer schreef:
10-02-2019 10:39
Het is misschien ietwat anders, maar ik gebruikte predisolon. Dit was ook i.v.m. herhaalde miskramen. Ik nam het samen met baby aspirine en progesteron. Ik heb er goede ervaring mee: twee keer zo gebruikt, eerste keer was mijn zoon en tweede keer mijn huidige zwangerschap (nu 18+ weken). Daarvoor nog nooit een succesvolle zwangerschap gehad. Overigens niet naar Gent ervoor gegaan. Wanneer moet je de prednison slikken? Ik moest alle drie de medicijnen nemen op de dag van de terugplaatsing (cryo) en kon er weer mee stoppen als er geen zwangerschap was (of, indien zwanger, doorgaan tot week 11 met prednisolon en progesteron en doorgaan tot vrijwel het einde met baby aspirine).

Wat betreft bijwerkingen: ik weet het niet zo goed, want bij beide keren dus meteen zwanger. Ik had allerlei symptomen (levendige dromen, sterke reuk, moe, op een gegeven moment misselijk, moeilijker in slaap komen, wakker worden midden in de nacht, snellere hartslag, rusteloze benen), maar dit zijn ook veelvoorkomende zwangerschapssymptomen. Ik moest na 11 weken stoppen met de prednisolon en progesteron. Ik heb dus geen idee hoe het zou zijn geweest als ik niet zwanger was qua symptomen/bijwerkingen.

Sorry dames dat ik hier even inbreek. Zelf heb ik ook al verschillende miskramen achter de rug en inmiddels ook een gezond kind van 1,5 jaar. Geen ervaring met Prednison/Prednisolon of Gent. Zelf gebruik ik momenteel Utrogestan na opnieuw een missed abortion bij precies 9 weken.

ConnieFeer, ik ben benieuwd naar het gebruik van de babyaspirine en heb jou daarover een pb gestuurd.

Nars, een ontzettend spannende tijd voor jullie en ik hoop voor jullie er snel een mooie blijvende zwangerschap mag zijn.
Zonnebloemmetje schreef:
06-05-2019 13:20
Sorry dames dat ik hier even inbreek. Zelf heb ik ook al verschillende miskramen achter de rug en inmiddels ook een gezond kind van 1,5 jaar. Geen ervaring met Prednison/Prednisolon of Gent. Zelf gebruik ik momenteel Utrogestan na opnieuw een missed abortion bij precies 9 weken.

ConnieFeer, ik ben benieuwd naar het gebruik van de babyaspirine en heb jou daarover een pb gestuurd.

Nars, een ontzettend spannende tijd voor jullie en ik hoop voor jullie er snel een mooie blijvende zwangerschap mag zijn.
Pb terug ;)
Moosforhappines1988 schreef:
06-05-2019 09:29
Nars, herken heel erg dat het wachten als eindeloos voelt. Je wilt gewoon door, en dan is elke maand weer een maand.
Hoe gaat het nu met je?

Waren jouw miskramen vroeg miskramen? Welk onderzoek testte jij positief?
Gelukkig heb je weinig bijwerkingen vd medicatie, want die lijken me soms best fors.

Spanje is schrijnt nog een stap verder te gaan dan België en Duitsland.
Wachtlijst in gent is 4 maanden, dit vonden wij best fors.
Mijn mans moedertaal is Spaans, dus dat maakt het allemaal wat makkelijker.

Ik haat geduld, mooi jouw positieve verhaal!
Geniet van je meisje, bijna 1 :heart:
Hi Moos, mijn miskramen waren met 10, 7, 6 weken (steeds MA).
De eerste keer kwamen we er met 12 weken achter, dat heeft er het meeste in gehakt.
Bij mij was de ANF (antinucleaire factor) te hoog. Die heeft te maken met immuniteit.
Wij hebben idd ook 4 maanden gewacht voor we naar Gent konden, vervolgens ook nog 4 maanden op de uitslagen.
Waar in Spanje gaan jullie naar toe? Ben heel benieuwd wat ze daar vinden / gaan doen. Sterkte met t wachten!!!!
Nars, ontzettend verdrietig om mee te maken. Helaas is het me bekend, dus voel met je mee en hoop voor jullie dat het nu wel mag lukken.

De afwijkende ANF was de enige afwijking die ze konden vinden (niet dat het niet genoeg is hoor)? Dit is in Gent onderzocht? Bij mij is het in Nederland namelijk niet onderzocht.
ConnieFeer schreef:
06-05-2019 17:10
Pb terug ;)
ConnieFeer, pb terug.
Zonnebloemmetje schreef:
07-05-2019 08:29
Nars, ontzettend verdrietig om mee te maken. Helaas is het me bekend, dus voel met je mee en hoop voor jullie dat het nu wel mag lukken.

De afwijkende ANF was de enige afwijking die ze konden vinden (niet dat het niet genoeg is hoor)? Dit is in Gent onderzocht? Bij mij is het in Nederland namelijk niet onderzocht.
Hoi zonnebloem, dank voor je reactie. Fijn om te horen dat mensen mee leven :) wat klote dat jij t ook mee gemaakt hebt!!

Ja ANF was t enige idd. Daarnaast heb ik ook nog Asherman maar dit was een tijd daarvoor in NL al vastgesteld. Dubbel pech dus. Volgens mij onderzoeken ze immuniteit in Nederland niet! Dat prednison zou helpen hierbij is niet wetenschappelijk bewezen namelijk..

Ik lees dat jij utrogestan neemt. Waar heb je dat voor gekregen? En hoe zijn de bijwerkingen?
Oh en zonnebloemmetje, ook voor jou hoop ik natuurlijk dat t snel allemaal goed zal gaan!!!! :)
Zonnebloemmetje schreef:
07-05-2019 08:30
ConnieFeer, pb terug.
Idem dito
Nars schreef:
07-05-2019 18:24
Hoi zonnebloem, dank voor je reactie. Fijn om te horen dat mensen mee leven :) wat klote dat jij t ook mee gemaakt hebt!!

Ja ANF was t enige idd. Daarnaast heb ik ook nog Asherman maar dit was een tijd daarvoor in NL al vastgesteld. Dubbel pech dus. Volgens mij onderzoeken ze immuniteit in Nederland niet! Dat prednison zou helpen hierbij is niet wetenschappelijk bewezen namelijk..
Heb je dat gekregen na een ingreep? Kunnen ze je hieraan nog opereren? Heb je er ook last/pijn van? Als je de vragen vervelend vind, moet je het zeggen. Het grijpt me aan, ik heb endometriose, weliswaar anders, maar ook verklevingen.
Nars schreef:
07-05-2019 18:24
Ik lees dat jij utrogestan neemt. Waar heb je dat voor gekregen? En hoe zijn de bijwerkingen?
Je stelt de vraag niet aan mij, maar ik dacht wellicht helpt mijn antwoord ook. Ik nam het omdat ik een (te) korte luteale fase en spotting had (waarschijnlijk beide vanwege de endometriose). Daarnaast heb je als je endometriose hebt, oestrogeendominantie en de tegenhanger van oestrogeen is progesteron. De Utrogestan was ook het enige hormoon tijdens mijn MMM avontuur waar mijn lichaam het goed op deed.
Nars schreef:
06-05-2019 20:45
Hi Moos, mijn miskramen waren met 10, 7, 6 weken (steeds MA).
De eerste keer kwamen we er met 12 weken achter, dat heeft er het meeste in gehakt.
Bij mij was de ANF (antinucleaire factor) te hoog. Die heeft te maken met immuniteit.
Wij hebben idd ook 4 maanden gewacht voor we naar Gent konden, vervolgens ook nog 4 maanden op de uitslagen.
Waar in Spanje gaan jullie naar toe? Ben heel benieuwd wat ze daar vinden / gaan doen. Sterkte met t wachten!!!!
Nog best een tijdje gaat eroverheen voordat je verder kunt hè, ben je zo een jaar verder.
Ben benieuwd of het in Spanje iets eerder gaat. Het wordt alicante of Madrid.
Ben zo benieuwd of er iets uit aanvullend onderzoek komt.
Had je niet een soort opluchting van, oh daar lag het aan?
“En hopelijk kan het verholpen worden met medicatie”.

Je laat wel meteen iets weten als het raak is hè? :flirting:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven