Mediation. Wat en hoe?

07-02-2019 11:43 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn (bijna ex) partner en ik gaan uit elkaar. We hebben 2 kinderen van bijna 11 en 7.
Hartstikke rot. Heel veel gedoe. Veel ruzie. Veel emoties.
Relatietherapie is (minimaal) geprobeerd.
Heeft allemaal niets uitgehaald.
Volgende week naar de mediator.

Omdat dit voor mij heel erg nieuw is ben ik op zoek naar ervaringen. Dingen waar we aan moeten denken. Wat ik kan verwachten, enz.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ex is een goede vader. Maar heeft wel zeer regelmatig en grote alcoholinname.

Niet iedere dag, normaal gesproken niet door de weeks, maar wel veel als er alcohol gedronken wordt.
Een heel groot deel van onze ruzies gingen hier over. Niet alles maar wel veel.

Ik wil hierover iets opnemen in 't ouderschapsplan. Ik heb al begrepen, bij de intake, dat dit mogelijk is. Maar is dit reëel?
Ex zegt dat prima te vinden. Zegt nu ook niets te drinken.
Gatti schreef:
07-02-2019 11:47

Niet iedere dag, normaal gesproken niet door de weeks, maar wel veel als er alcohol gedronken wordt.

Ik wil hierover iets opnemen in 't ouderschapsplan. Ik heb al begrepen, bij de intake, dat dit mogelijk is. Maar is dit reëel?
Lijkt me heel moeilijk, het is niet illegaal wat hij doet. Hij is niet gewelddadig? gevaarlijk? verslaafd?

En de norm voor 'gezond drinkgedrag' ligt best hoog.
mediation is vooral bedoeld om goed met elkaar te communiceren zodat er goede afspraken gemaakt kan worden.

Een mediator kiest geen partij. Het doel is niet om bij elkaar te blijven. Het doel is om samen tot een oplossing te komen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Beide mediators die wij gesproken hebben gaven aan dat dit wel iets was om vast te leggen.

Niet gewelddadig of gevaarlijk. Verslaafd niet.
Wel onverantwoorde hoeveelheden.
hamerhaai schreef:
07-02-2019 11:59
mediation is vooral bedoeld om goed met elkaar te communiceren zodat er goede afspraken gemaakt kan worden.

Een mediator kiest geen partij. Het doel is niet om bij elkaar te blijven. Het doel is om samen tot een oplossing te komen.
Bij elkaar blijven is ook geen doel meer.
Gatti schreef:
07-02-2019 12:02
Beide mediators die wij gesproken hebben gaven aan dat dit wel iets was om vast te leggen.

Niet gewelddadig of gevaarlijk. Verslaafd niet.
Wel onverantwoorde hoeveelheden.
Moeilijk hoor, zolang hij niet gevaarlijk/gewelddadig is. Is het slechts jouw mening, dat het onverantwoorde hoeveelheden zijn.
Doet niemand iets mee
Je kan prima in het ouderschapsplan opnemen dat hij niet mag drinken /maximaal x drankjes mag drinken /of niet dronken mag worden in het bijzijn van de kindeten. En dat ze anders niet naar hen komen.

Maar dan de praktijk.

Kind komt terug van papa en meld dat papa dronken was. Jij houdt kind daarom thuis. Papa meld dit bij veilig thuis. Dan krijg jij veilig thuis op je dak dat je de kinderen bij hun vader weg houdt en dat dit zeer schadelijk is.
Dat je de kinderen tegen papa opzet want papa beweerd namelijk dat hij helemaal niet dronken was. Dat dit tegen hun vader opzetten ook zeer schadelijk is. Kortom jij wordt dan als de slechte moeder bestempeld en de kinderen moeten nog steeds naar hun vader.

Alleen als je echt keihard waterdicht onomstotelijk bewijs hebt dat het onverantwoord is om de kinderen naar hun vader te laten gaan kan je naar de rechter.

En alsnog zal vader dan eerst de kans krijgen om wat aan zijn verslaving te dien voor ze niet meer hoeven. En ondertussen krijg jij dan ook allerlei instanties op je dak.

Wil je de kinderen bij hem weghouden vanwege een alcoholprobleem dan zal je een dikke huid en veel geduld moeten hebben
sugarmiss schreef:
07-02-2019 12:53

Wil je de kinderen bij hem weghouden vanwege een alcoholprobleem dan zal je een dikke huid en veel geduld moeten hebben
Het probleem is... dat het geen probleem is.
Zolang er geen sprake is van gevaar of geweld.

een vriend van mij, belde voor zichzelf naar diverse verslavingszorgklinieken (incl Jelinek etc), hij wilde minder drinken, voelde een afhankelijkheid en drang.
Maar zolang er geen probleem is (gevaar etc), krijg je geen hulp. want... geen probleem...

Dus pas erg op, waar je je tanden op stuk bijt.
Je kan van alles vastleggen in het ouderschapsplan. Bedtijden, dat de nieuwe partner geen mama genoemd mag worden, over communicatie met de andere ouder etcetera.

Maar als de ex dan denkt papier is geduldig, leuk zo'n plan maar ik ga mij er niet aan houden dan kan je niets.

Veel dingen zijn namelijk niet te controleren. En als er wel bewijs is dan
dan een rechter iets wat niet strafbaar is ook niet afdwingen. En iets moet al heel schadelijk zijn voor een kind om het niet naar de andere ouder te laten gaan. Dan is puur ja maar dat hadden we afgesproken niet voldoende.
De enige optie die je hebt als je niet wil dat de kinderen alleen zijn met een man die veel drinkt is niet scheiden.
Beide mediators hebben aangegeven dat er een clausule in 't ouderschapsplan kan. Zal waarschijnlijk inderdaad uiteindelijk weinig waarde hebben.
Misschien hoop ik dat 't een stok achter de deur is dat hij ervan bewust is.
lilalinda schreef:
07-02-2019 13:00
Het probleem is... dat het geen probleem is.
Zolang er geen sprake is van gevaar of geweld.

een vriend van mij, belde voor zichzelf naar diverse verslavingszorgklinieken (incl Jelinek etc), hij wilde minder drinken, voelde een afhankelijkheid en drang.
Maar zolang er geen probleem is (gevaar etc), krijg je geen hulp. want... geen probleem...

Dus pas erg op, waar je je tanden op stuk bijt.
Hij is een aantal jaren geleden wel in een project geweest.
Is ook een bekend gegeven bij de huisarts.
Gatti schreef:
Wat is nou precies de reden dat je wil scheiden? Heb je een ander?
Je zegt een wel zeer regelmatige alcoholinname, normaal gesproken niet door de weeks. Klinkt niet als alcoholisme, wel als ongemakkelijk niet zo leuk voor jou. Is dat de echte reden om te gaan scheiden?
Mediator zal het altijd juridisch opschrijven, en niet zo specifiek, jij kan je ex geen verbod opleggen, sterker nog na de scheiding staat hij vrij om te doen wat hij zelf wil, zonder jij daar nog iets over te zeggen hebt.
Moet hij je straks ook bakken met alimentatie betalen?
Niet laten gaan is ook niet de bedoeling
TimmyTilburg schreef:
07-02-2019 13:10
Wat is nou precies de reden dat je wil scheiden? Heb je een ander?
Je zegt een wel zeer regelmatige alcoholinname, normaal gesproken niet door de weeks. Klinkt niet als alcoholisme, wel als ongemakkelijk niet zo leuk voor jou. Is dat de echte reden om te gaan scheiden?
Mediator zal het altijd juridisch opschrijven, en niet zo specifiek, jij kan je ex geen verbod opleggen, sterker nog na de scheiding staat hij vrij om te doen wat hij zelf wil, zonder jij daar nog iets over te zeggen hebt.
Moet hij je straks ook bakken met alimentatie betalen?
Wat een onzinpost.

Waar staat überhaupt dat ik wil scheiden?
Ja, ik heb al maanden een ander waar ik meteen na 't tekenen van de scheiding bij ga wonen. Doe even normaal joh.

Ga lekker ergens anders zeuren met je aannames
lilalinda schreef:
07-02-2019 12:33
Moeilijk hoor, zolang hij niet gevaarlijk/gewelddadig is. Is het slechts jouw mening, dat het onverantwoorde hoeveelheden zijn.
Doet niemand iets mee
Mediation is er dan ook niet om af te dwingen dat een of andere partij iets doet omdat jij vindt dat dat moet.
De bedoeling is juist dat je in gezamenlijk overleg tot afspraken komt die voor jullie werken. Dat kan zoals Sugarmiss al zei over van alles gaan, dus ook over wie er met de kinderen naar de kapper gaat, hoe laat ze naar zwemles worden gebracht en of er gedronken wordt als de kinderen er zijn.
De eerste stap is of je het erover eens kunt worden dat het wenselijk is dat de ouder bij wie de kinderen zijn nuchter is.
De tweede stap is of je daar concrete afspraken over kunt maken. Wat is nuchter? Helemaal geen alcohol, maximaal x glazen? Wat als er een feestje is?
De derde stap is dat je met elkaar praat over 'wat als'. Een goede mediator zal die vragen ook stellen. Wat als er een feestje is? Wat als vader toch wat gedronken heeft? Hoe gaan jullie daarmee om? Wat voor plan B willen jullie dan maken?
Maar eigenlijk is dus alles wat in 't ouderschapsplan komt leuk op papier, maar verder los zand?
Je spreekt dat nu af en dan is 't afwachten wat ervan terecht gaat komen?
Gatti schreef:
07-02-2019 13:13
Wat een onzinpost.

Waar staat überhaupt dat ik wil scheiden?
Ja, ik heb al maanden een ander waar ik meteen na 't tekenen van de scheiding bij ga wonen. Doe even normaal joh.

Ga lekker ergens anders zeuren met je aannames
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-02-2019 09:52
Reden: Negatief forummen
18.47% gewijzigd
TimmyTilburg schreef:
07-02-2019 13:16
Ik voelde het goed aan. Maak je ex niet te ver kapot, anders gaat hij nog meer drinken door jou. Wees bescheiden met alimentatie vragen.
Echt, je kon er niet verder vandaan zitten.
TimmyTilburg schreef:
07-02-2019 13:16
Ik voelde het goed aan. Maak je ex niet te ver kapot, anders gaat hij nog meer drinken door jou. Wees bescheiden met alimentatie vragen.
Koekoek. Zolang zij hem de fles niet aan zijn mond zet is ze nergens verantwoordelijk voor.

TO, het is idd een wassen neus als iemand zich er niet aan houdt. Toch kan het een hele fijne leidraad zijn, ondanks dat het samen niet botert is het wel iets wat samen afgesproken is.
Er is nog niets besproken. Volgende week gaan we naar een mediator.
En ik help nu al mijn ex aan de drank.
Heb al een ander
En vraag bakken met alimentatie...….
Gatti schreef:
07-02-2019 13:18
Echt, je kon er niet verder vandaan zitten.
In ieder geval je kunt bij de Mediator geen alcoholverbod afdwingen.
TimmyTilburg schreef:
07-02-2019 13:21
In ieder geval je kunt bij de Mediator geen alcoholverbod afdwingen.
En waar heb ik dat geschreven?
Gatti schreef:

Hoe zie je dat dan voor je? Dat hij elk uur moet blazen onder toezicht van een agent oid?
Als je denkt dat jouw kinderen bij hem zorg tekort komen of in gevaar zijn moet je VT inschakelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven