Mediation. Wat en hoe?
donderdag 7 februari 2019 om 11:43
Mijn (bijna ex) partner en ik gaan uit elkaar. We hebben 2 kinderen van bijna 11 en 7.
Hartstikke rot. Heel veel gedoe. Veel ruzie. Veel emoties.
Relatietherapie is (minimaal) geprobeerd.
Heeft allemaal niets uitgehaald.
Volgende week naar de mediator.
Omdat dit voor mij heel erg nieuw is ben ik op zoek naar ervaringen. Dingen waar we aan moeten denken. Wat ik kan verwachten, enz.
Hartstikke rot. Heel veel gedoe. Veel ruzie. Veel emoties.
Relatietherapie is (minimaal) geprobeerd.
Heeft allemaal niets uitgehaald.
Volgende week naar de mediator.
Omdat dit voor mij heel erg nieuw is ben ik op zoek naar ervaringen. Dingen waar we aan moeten denken. Wat ik kan verwachten, enz.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
donderdag 7 februari 2019 om 14:03
Daar zal de mediator waarschijnlijk ook naar gaan vragen: wat heb jij nodig om daar op te kunnen vertrouwen? Een van de mogelijke antwoorden zou kunnen zijn: dat zal moeten blijken, als hij inderdaad niet drinkt als de kinderen daar zijn.
Maar het uitgangspunt bij mediation is dus niet met dat je begint met lijstjes te maken, maar dat je begint met wat jullie allebei belangrijk vinden voor de kinderen, en wat de kinderen nodig hebben van jullie als ouders. Die lijstjes zijn namelijk sowieso moeilijk afdwingbaar, of het nou gaat om de haren van de kinderen groen verven of om zaken als dit. Het idee is dat jullie formuleren welke waarden en principes jullie allebei belangrijk vinden voor de kinderen, en van daaruit tot afspraken komen. Als hij het idee heeft dat het gezamenlijke afspraken zijn ipv een opgelegd dictaat, dan zal hij ook eerder gemotiveerd zijn die afspraken na te komen.
Zekerheid dat de andere ouder doet wat volgens jou logisch en verstandig en normaal is, heeft geen enkele ouder ter wereld en dat wordt alleen maar lastiger als je gaat scheiden. Het beste wat je kunt hopen is dat jullie allebei moeite willen blijven doen om de kinderen een veilige situatie te blijven geven en dat jullie elkaar blijven respecteren als ouder. Met mediation probeer je tot een aanvaardbare set afspraken te komen. Maar ook de mediator en ook de rechtbank kan niet voor elkaar krijgen dat ouders elkaar na een scheiding tot zaken kunnen dwingen waar dat in het huwelijk al niet eens lukte.
donderdag 7 februari 2019 om 14:06
Ja dat is dus het achterlijke. Hoop gedoe, geen nut. Dus bespaar je de moeite. Dat mediation vind ook ook geldklopperij. Voor veel geld het plan gemaakt. Zegt de rechter (mocht er eens wat voorkomen) toch weer iets heel anders.
Zet de regeling en de financiën op papier. Bid dat hij zich eraan houd en meer kun je niet doen.
donderdag 7 februari 2019 om 14:25
hmmm, choose your battlesFluithaas schreef: ↑07-02-2019 13:13Mediation is er dan ook niet om af te dwingen dat een of andere partij iets doet omdat jij vindt dat dat moet.
De bedoeling is juist dat je in gezamenlijk overleg tot afspraken komt die voor jullie werken. Dat kan zoals Sugarmiss al zei over van alles gaan, dus ook over wie er met de kinderen naar de kapper gaat, hoe laat ze naar zwemles worden gebracht en of er gedronken wordt als de kinderen er zijn.
De eerste stap is of je het erover eens kunt worden dat het wenselijk is dat de ouder bij wie de kinderen zijn nuchter is.
De tweede stap is of je daar concrete afspraken over kunt maken. Wat is nuchter? Helemaal geen alcohol, maximaal x glazen? Wat als er een feestje is?
De derde stap is dat je met elkaar praat over 'wat als'. Een goede mediator zal die vragen ook stellen. Wat als er een feestje is? Wat als vader toch wat gedronken heeft? Hoe gaan jullie daarmee om? Wat voor plan B willen jullie dan maken?
Dit wordt frustraties
donderdag 7 februari 2019 om 18:07
Mijn ex en ik zitten op dit moment midden in het traject met een mediator. Wat mij vooral duidelijk is dat de mediator er is voor de kinderen, in het geval van het opstellen van een ouderschapsplan. Mijn ex drinkt gelukkig niet buitensporig veel alcohol, maar zo vind ik het geen fijne gedachte dat hij rookt in dezelfde ruimte waar onze dochter is. Ik kan hem niet verbieden te roken in zijn eigen huis, maar als dochter bij hem is vind ik het prettig als hij buiten rookt. Dit wordt opgenomen in het plan, maar ik kan hem daarmee niks verplichten. Ik zal het vertrouwen moeten hebben dat hij zich houdt aan de gemaakte afspraken...En dat zal voor jou dan net zo gelden. Je kan het ouderschapsplan wel vast laten leggen bij de rechtbank is mij verteld. Maar dat is meer als er bijvoorbeeld problemen zouden kunnen ontstaan met betalen van alimentatie. Op moment dat je ex zijn alimentatieplicht niet na zou komen, hoef je zelf niet achter het geld aan maar wordt dit uit handen genomen door een incasso bureau... ondanks dat je elkaar maar moet vertrouwen dat ieder de gemaakte afspraken nakomt, vind ik het wel fijn dat alles straks duidelijk op papier staat, zodat daar geen gedoe meer over is.
vrijdag 8 februari 2019 om 06:53
Als ex dwars is komt er juist gedoe van en als ex een normale vent is met belang van kinderen voorop heb je heel het plan niet nodig. Dat is nou juist het probleem. Dat je bv niet rookt in huis als je kinderen hebt is toch in 2019
ZO vanzelfsprekend...
Trouwens ik zeg wel ex. Maar andersom is net zo. Rigide vasthouden aan een plan omdat dat nu eenmaal het plan is (en stiekem lekker dwars kunnen zitten, maar de vermoorde onschuld spelen, want JAAAH zo is dat nu eenmaal afgesproken...) zie ik ook vaak genoeg gebeuren bij vooral veel moeders. Als je nog samen bent mag de man best naar een onverwachte BBQ van zijn werk. Maar eenmaal gescheiden hoeft hij het niet eens te vragen. Want dan is hij die slappe zak die zijn plicht niet nakomt. Hoe komt hij erbij, zomaar een spontane BBQ. Het plan laat dat niet toe he. Kan moeders niets aan doen....
Zeg niet dat jij dat doet he! Vertel mijn bevindingen mbt het verplichte ouderschapsplan. Ken gelukkig ook wel ouders die wel echt de kinderen voorop hebben staan en een beetje flexibel zijn/ elkaar nog steeds het beste gunnen.
ZO vanzelfsprekend...
Trouwens ik zeg wel ex. Maar andersom is net zo. Rigide vasthouden aan een plan omdat dat nu eenmaal het plan is (en stiekem lekker dwars kunnen zitten, maar de vermoorde onschuld spelen, want JAAAH zo is dat nu eenmaal afgesproken...) zie ik ook vaak genoeg gebeuren bij vooral veel moeders. Als je nog samen bent mag de man best naar een onverwachte BBQ van zijn werk. Maar eenmaal gescheiden hoeft hij het niet eens te vragen. Want dan is hij die slappe zak die zijn plicht niet nakomt. Hoe komt hij erbij, zomaar een spontane BBQ. Het plan laat dat niet toe he. Kan moeders niets aan doen....
Zeg niet dat jij dat doet he! Vertel mijn bevindingen mbt het verplichte ouderschapsplan. Ken gelukkig ook wel ouders die wel echt de kinderen voorop hebben staan en een beetje flexibel zijn/ elkaar nog steeds het beste gunnen.
vrijdag 8 februari 2019 om 07:53
ja joh, ooit was deze man leuk genoeg, om kinderen mee te krijgen. Het is niet ineens een totaal onverantwoordelijke alcoholist
vrijdag 8 februari 2019 om 08:21
De issues die je hebt tijdens je huwelijk, heb je ook daarna. Bijvoorbeeld over de (op)voeding van de kinderen. Alleen heb je er na de scheiding minder invloed op omdat de meeste ex-partners geen belang meer hebben het de ander naar de zin te maken. Doen ze dus gewoon zoals ze het zelf willen.
Als je nu al aan het bedenken bent hoe je invloed kunt blijven uitoefenen ná de scheiding, krijg je stress. Ik heb zelf een jaar lang aan een dood paard getrokken en ik kan je uit ervaring vertellen dat je het gewoon in de modder moet laten liggen.
De mediator helpt jullie te inventariseren wat je van elkaar kunt verwachten.
Is je mediator ook jurist? Let je op een goede alimentatieregeling? En zorg ook dat je binnen twee jaar de pensioenverevening bij de pensioenverzekeraar(s) aanmeldt.
Als je nu al aan het bedenken bent hoe je invloed kunt blijven uitoefenen ná de scheiding, krijg je stress. Ik heb zelf een jaar lang aan een dood paard getrokken en ik kan je uit ervaring vertellen dat je het gewoon in de modder moet laten liggen.
De mediator helpt jullie te inventariseren wat je van elkaar kunt verwachten.
Is je mediator ook jurist? Let je op een goede alimentatieregeling? En zorg ook dat je binnen twee jaar de pensioenverevening bij de pensioenverzekeraar(s) aanmeldt.
vrijdag 8 februari 2019 om 09:02
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-02-2019 09:55
Reden: Negatief forummen
Reden: Negatief forummen
24.22% gewijzigd
vrijdag 8 februari 2019 om 09:18
TimmyTilburg schreef: ↑08-02-2019 09:02Precies zo veel mogelijk je ex uitkleden . Alles waar je recht op het, eruit te halen. Hij werkt heeft geld, betalen zal hij moeten, anders LBIO inschakelen.
Jij zou toch wegblijven?
Je hebt weer bergen aannames. Misschien moet TO wel alimentatie aan hem betalen he?
vrijdag 8 februari 2019 om 09:28
Heb indertijd ook met dit bijltje gehakt -onder andere-. Om die reden niet voor co-ouderschap gekozen.
Mijn ex deed vooral erg moeilijk over zijn kinderbijdrage (ik vroeg verder nergens om), en daar heeft de mediator bij geholpen.
Als hij een goede vader is moet je daar op vertrouwen. Je kinderen blijven monitoren. En leren loslaten. Het komt voor de toekomst toch vooral aan op redelijkheid (van beide kanten) en de wil om het zo leuk mogelijk te houden voor de kinderen.
Succes TO.
Mijn ex deed vooral erg moeilijk over zijn kinderbijdrage (ik vroeg verder nergens om), en daar heeft de mediator bij geholpen.
Als hij een goede vader is moet je daar op vertrouwen. Je kinderen blijven monitoren. En leren loslaten. Het komt voor de toekomst toch vooral aan op redelijkheid (van beide kanten) en de wil om het zo leuk mogelijk te houden voor de kinderen.
Succes TO.
vrijdag 8 februari 2019 om 11:39
Bedankt (bijna) allemaal.
Ik zal 't gewoon los moeten laten.
Ik hoop dat doordat er iets in 't ouderschapsplan staat, hij 't niet bagatelliseert en zijn verantwoording neemt. Meer kan ik er niet aan doen.
Geen idee of hij met dingen komt die hij over mij in 't ouderschapsplan wil vermelden.
Ja, ooit was hij leuk genoeg om kinderen mee te krijgen en nee hij is nu geen onverantwoordelijke alcoholist.
Maar toen we kinderen kregen had ik niet verwacht dat dit zo zou blijven/verergeren.
Toen we samen waren was ik er altijd bij voor de kinderen. Mocht er iets met hun gebeuren kon ik er voor ze zijn. Ze meenemen of verzorgen.
Nu moet ik dat loslaten en vertrouwen hebben. Dat is iets wat bij mij ligt en waar ik mee om zal moeten gaan.
Mijn intentie was nooit om te staan waar we nu staan.
ik wilde ook alleen maar volgende week naar de mediation te gaan met iets meer info.
Ik zal 't gewoon los moeten laten.
Ik hoop dat doordat er iets in 't ouderschapsplan staat, hij 't niet bagatelliseert en zijn verantwoording neemt. Meer kan ik er niet aan doen.
Geen idee of hij met dingen komt die hij over mij in 't ouderschapsplan wil vermelden.
Ja, ooit was hij leuk genoeg om kinderen mee te krijgen en nee hij is nu geen onverantwoordelijke alcoholist.
Maar toen we kinderen kregen had ik niet verwacht dat dit zo zou blijven/verergeren.
Toen we samen waren was ik er altijd bij voor de kinderen. Mocht er iets met hun gebeuren kon ik er voor ze zijn. Ze meenemen of verzorgen.
Nu moet ik dat loslaten en vertrouwen hebben. Dat is iets wat bij mij ligt en waar ik mee om zal moeten gaan.
Mijn intentie was nooit om te staan waar we nu staan.
ik wilde ook alleen maar volgende week naar de mediation te gaan met iets meer info.
vrijdag 8 februari 2019 om 11:46
Oh, en timmyT.
Mocht ik over een jaar ofzo info willen over een leuke vakantie als alleenstaande oude ofzo. Mag jij weer even komen brullen hoe slecht ik ben en dat ik dat vast doe van 't geld waar ik ex voor heb laten bloeden.
Als jij dat zo belangrijk vind om je eigen problemen te projecteren.
Mocht ik over een jaar ofzo info willen over een leuke vakantie als alleenstaande oude ofzo. Mag jij weer even komen brullen hoe slecht ik ben en dat ik dat vast doe van 't geld waar ik ex voor heb laten bloeden.
vrijdag 8 februari 2019 om 15:34
Nou ik ken jouw situatie natuurlijk niet, hier ontbreekt gewoon zoveel informatie in dit topic. Ik neem aan dat je ex ook van vlees en bloed is. Daarnaast als hij normaal werkt en door de weeks niet drink, enkel in het weekend grote hoeveel heden, als dat de enige reden is voor de break-up. Maar goed denk niet dat je kunt verbieden dat hij drinkt, zelfs in aanwezigheid van de kinderen.Gatti schreef: ↑08-02-2019 11:46Oh, en timmyT.
Je zou wel het aan hem kunnen voorleggen, dat jij jezelf daar niet prettige bij voelt als hij drinkt in aanwezigheid van de kinderen.
Ik wens je veel sterkte, en hoop het beste voor je kinderen want die zijn uiteindelijk het allerbelangrijkste.