Hoge glucosewaarde..zwangerschapssuiker?

09-02-2019 09:59 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren is mijn bloed gecontroleerd, omdat ik volgende week op controle moet bij de gynaecoloog. Ik ben maandag 27 weken zwanger en ik ben 37 jaar.

Hier in Italië krijg je s’avonds meteen de uitslag. Ik ben me rot geschrokken want mijn glucosewaarde was skyhigh. o_o Ik was niet nuchter en omgerekend naar NL begrippen is 15. Normaal zou 11 zijn? Ik las hier en daar dat ze je dan moeten testen met een suikerdrankje.

Nu heb ik geen idee hoe ze dat hier gaan doen. Afijn, ik woon hier nu 5 weken en mijn dieet was eigenlijk niet zo goed. Het is erg wennen om zonder Nederlands bruin brood een midddenweg te vinden. Ze duwen hier letterlijk de zoetigheid in je gezicht want je moet goed eten voor de baby. Dat ik dan ook een zoetekauw ben helpt niet natuurlijk. :-$

Maar ik ben er meteen van genezen, want ons meisje is het allerbelangrijkste. Pff ik baal wel, want de zwangerschap verloopt behoorlijk pittig door alle kwalen...nu dit er ook nog bij :-|.

Hebben jullie misschien ervaring met dit en hoe is dat verlopen?
Bij mijn weten moet je glucosewaarde tussen de 4 en 7 zitten. Een nuchtere bloedtest geeft het meest betrouwbare resultaat doorgaans.

Maar we mogen hier geen medisch advies geven, dus bovenstaande is ervaring.

Ik zou dit even voorleggen aan je huisarts of gynaecoloog.
Waarom bespreek je al je onzekerheden niet met een arts? Daar zijn ze voor. Wij kunnen je hier niet mee helpen.
Op je voeding letten kan nooit kwaad.
In elk land zijn er genoeg alternatieven voor als je niet mee wilt doen aan die levensstijl van te zoet eten.
Het is moeilijk te zeggen wat normale waardes zijn, omdat elk land andere meet methodes en eenheden gebruikt. Zelfs per lab/ziekenhuis kan de normaalwaarde verschillen. Maar als je je zorgen maakt, gewoon de arts bellen door wie het onderzoek aangevraagd is.
En een beetje op je eten letten kan natuurlijk sowieso geen kwaad. ‘Je moet voor twee eten’ is in Italië net zo min waar als in Nederland ;-) .
Hoi

Nuchter prikken is het beste. Het hoeft in iedergeval niet met een suikerdrankje. Als je uitslag 15 is is dat erg hoog. Hier is het onder de 7. Ligt wel aan het lab en eenheden natuurlijk.
ik heb alleen ervaring in Nederland
suikertest en moest naar een diabetes-verpleegkundige. Ik moest op dieet en 3 tot 4 x daags mijn glucosegehalte prikken. 15 mmol is zeker veel te hoog, ook na je avondeten. En als zwangere is 11 ook te hoog.
Ik zou zeggen, ga die suikertest doen en wacht die even af.
rome12 schreef:
09-02-2019 10:30
Hoi

Nuchter prikken is het beste. Het hoeft in iedergeval niet met een suikerdrankje. Als je uitslag 15 is is dat erg hoog. Hier is het onder de 7. Ligt wel aan het lab en eenheden natuurlijk.

De test met het suikerdrankje moet zeker wel aaanvullend als je waarden in de zwangerschap te hoog zijn hoor.
Bel je arts TO.
the_Wicked_Witch schreef:
09-02-2019 11:13
De test met het suikerdrankje moet zeker wel aaanvullend als je waarden in de zwangerschap te hoog zijn hoor.
Bel je arts TO.

Ik heb er zelf om gevraagd maar in ons ziekenhuis deden ze alleen prikken. Ik heb zelfs zwangerschapsdiabetis gehad.
rome12 schreef:
09-02-2019 11:18
Ik heb er zelf om gevraagd maar in ons ziekenhuis deden ze alleen prikken. Ik heb zelfs zwangerschapsdiabetis gehad.

Ik ook. Zal per arts en uitslag verschillen dan misschien?
Ik moest mijn koolhydraatinname beperken, naast medicatie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ga zeker naar de suikertest vragen, maandag even bellen. Beetje jammer dat het weekend er tussen zit. Ben gewoon een beetje onzeker en voel me wat ellendig :'-(.. ik kan ook al niet veel bewegen, dus dat helpt vast ook niet.

Hier doen ze in mg/dl meten en dan was het dus 283.

Het was ook de bedoeling om de bloedtest nuchter te doen, als ware dat deze muts de test ff vergeten was :$

Lijkt me ook hoor dat ze hier diëten of andere methoden hebben. Daar ga ik zeker ook even naar vragen.

Afijn geduld dus en de zoete meuk is al de prullenbak in ..

Misschien inderdaad ook even de huisarts raadplegen, die zijn er elke dag hier in het dorp.
the_Wicked_Witch schreef:
09-02-2019 11:30
Ik ook. Zal per arts en uitslag verschillen dan misschien?
Als de waardes echt heel hoog zijn, is dat al genoeg voor een diagnose, dus dan doen ze niet altijd die suikertest (die is niet heel lollig, en al helemaal niet als je heftige diabetes hebt). Wat ‘heel hoog’ is, hangt van de referentie waarden van het lab af.
nausicaa schreef:
09-02-2019 12:36
Als de waardes echt heel hoog zijn, is dat al genoeg voor een diagnose, dus dan doen ze niet altijd die suikertest (die is niet heel lollig, en al helemaal niet als je heftige diabetes hebt). Wat ‘heel hoog’ is, hangt van de referentie waarden van het lab af.

Ah, helder.
Nou ladies, niks aan de hand. Mijn vriend had de waarde verkeerd vertaald :P .

Mijn cholesterol was hoog, maar dat is normaal bij zwangerschap. Voor de rest alles goed volgens de gyneacoloog. Misschien wel wat minder snoepen, maar daar was ik al mee begonnen. :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven