Werk & Studie alle pijlers

Slecht Nederlands

07-02-2019 10:13 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort heb ik op mijn werk een nieuwe taak: het begeleiden van stagiaires en leerlingen. Leuk om te doen, maar ik schrik van de verslagen die ik soms aangeleverd krijg. Verslagen bevatten veel spelfouten (d'tjes en t'tjes die niet kloppen, geen interpunctie, slechte zinsbouw etc.) Het gaat om niveau 4 MBO-studenten. Dus zij hebben een VMBO-diploma, en als het goed is dus eindexamen Nederlands gedaan. Ook binnen het MBO wordt nog gewoon het vak Nederlands gegeven. Hoe komt het dan dat er zo slecht Nederlands geschreven wordt? Of zijn dit toevallig uitzonderingen.

Mijn collega's tillen er niet zo zwaar aan. Ik wel! Want dit is de nieuwe generatie. Over een aantal jaren staan zij op de werkvloer, en maken zij de verslagen, brieven etc. En dan zitten er in een gemiddeld zorgdossier een hoop spelfouten. Dat moeten we toch niet willen?

Hoe denken jullie hier over? Ervaren jullie dit ook?

Ik ga mijn stagiaires er overigens wel op aanspreken en zeggen dat zulk taalgebruik niet kan.
Nitflex schreef:
09-02-2019 11:37
Ik heb gisteren een film op Netflix gekeken. De vertaling was zo slecht. Ik heb in totaal 8 screenshots van -dt en voltooid deelwoord -d/t’s gemaakt. Van een vertaalbureau mag je verwachten dat daar talige mensen werken.
Wat betekent “talig”?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Fizz schreef:
08-02-2019 13:18
Nee, jij schrijft iets anders. Ik heb het nergens over als achterlijk bestempelen. Kinderen die echt niet op de basisschool mee konden komen, gingen juist veel sneller naar het speciaal onderwijs. Vroeger gingen kinderen naar een huishoudschool of ambachtsschool omdat hun ouders dat een prima opleiding vonden of omdat hun situatie dat niet toestond, terwijl hun kind misschien wel de capaciteiten voor een universitaire opleiding had. Zelfs als je vroeger alleen de basisschool had afgerond, dan kon je nog beter spellen en rekenen dan menig leerling die nu een hbo-opleiding volgt.
Misschien heb ik het verkeerd gezegd, maar vroeger waren er geen studiemogelijkheden als je niet goed kon spellen of rekenen. Nu wel, en dus zie je veel meer slechte spellers op opleidingen. Mijn broers hebben technische studies aan Delft gedaan, één is gepromoveerd. Maar spelling zal hun nooit goed af gaan. Natuurlijk zijn ze wel zo slim belangrijke stukken te laten checken. Dat doet wat mij betreft niet af aan het niveau van de opleiding.

Ook geloof ik niet dat mensen vroeger zoveel beter konden spellen na de basisschool. Als ik bejaarden hoor zeggen: “hun hebben” en “groter als” en leggen/liggen etc., en ik lees kaartjes die ik van ouderen kreeg/krijg, dan zie ik daar ook genoeg fouten als taal hen niet zo ligt.

En de gewone man kan zich nu veel zichtbaarder schriftelijk uiten. Wat je nu op twitter zet bleef vroeger bij een gesprek op een kringverjaardag. Alleen journalisten of schrijvers hadden een platform om te schrijven. Dat is nu niet meer zo. En voor elke baan moet je tegenwoordig mailen en schrijven, waar dat vroeger minder noodzakelijk was. Een verpleegkundige schrijft nu veel meer verslagen dan in 1960.
Pavlovski schreef:
09-02-2019 10:23
Stagiaires hebben hun studie nog niet afgerond, dus mag je ze er op aanspreken omdat ze wel naar dat niveau toe moeten werken.

Wat een onzin. Dit is gewoon basisschoolkennis, die iedereen op het voortgezet onderwijs zou moeten kunnen toepassen. Ongeacht het niveau.
Nitflex schreef:
Ik heb gisteren een film op Netflix gekeken. De vertaling was zo slecht. Ik heb in totaal 8 screenshots van -dt en voltooid deelwoord -d/t’s gemaakt. Van een vertaalbureau mag je verwachten dat daar talige mensen werken.
Ik heb op de universiteit bij vertaalwetenschappen eens een college gehad van een man die televisieseries vertaalde. Hij werkte bij een heel groot bedrijf en vertelde dat hij- en zijn collega's de taal niet gestudeerd hadden, zoals wij dat deden op de universiteit. Het zijn gewoon mensen die de taal goed "beheersen", dat wetende verbaas ik mij minder over verkeerde vertalingen.

Televisieseries en films worden dus niet door een vertaalbureau vertaald, i.i.g. niet zo een waar beëdigde vertalers werken.
rups13 schreef:
09-02-2019 00:18
Ook stagebegeleidster hier. Heb het ooit aangekaart bij school. En wat hun zeiden is dat ik op de praktijk moet beoordelen en niet op spelfouten. Daar was school voor.
Echt schandalig!! en dan heb ik het niet over hun zeiden, maar dat je volgens die school niet mag beoordelen op het slechte Nederlands, het lijkt me heel gênant voor zo'n school als ze niet in staat zijn om scholieren af te leveren die het Nederlands niet correct beheersen.
willem1959 schreef:
09-02-2019 10:07
Allochtonen op het VMBO/MBO spreken doorgaans slecht Nederlands. Als je dat hoort. Alles is die. Die auto, die boek, die meisje. Verschrikkelijk.
Ook mensen uit de provincie spreken slecht Nederlands. Groningers en zo. Echt een taalachterstand hebben ze daar. Hij is groter als mij, dat soort dingen.

Het taalniveau keldert in straf tempo. Was iedereen maar zo goed als ik.
Welke provincie heb je het dan over, Utrecht of Noord Holland?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
.
Lopervanhiernaardaar schreef:
09-02-2019 13:23
Welke provincie heb je het dan over, Utrecht of Noord Holland?
Ik heb het over het noordoosten van Nederland bijvoorbeeld.
Trotter schreef:
09-02-2019 11:56
Wat een onzin. Dit is gewoon basisschoolkennis, die iedereen op het voortgezet onderwijs zou moeten kunnen toepassen. Ongeacht het niveau.
Het is kennis die wel is aangeboden, maar die taalregels zijn zo complex dat het van het niveau afhangt of iemand de regel goed kan toepassen. Hoe simpel en logisch het voor jou lijkt, zo is het voor veel mensen niet.
Pavlovski schreef:
09-02-2019 13:43
Het is kennis die wel is aangeboden, maar die taalregels zijn zo complex dat het van het niveau afhangt of iemand de regel goed kan toepassen. Hoe simpel en logisch het voor jou lijkt, zo is het voor veel mensen niet.
De regels voor het correct spellen van werkwoorden vallen reuze mee. Nooit van het kofschip (of fokschaap) gehoord?
willem1959 schreef:
09-02-2019 13:36
Ik heb het over het noordoosten van Nederland bijvoorbeeld.
De spreektaal is daar onderdeel van het Nedersaksisch. Maar schrijven in het Nederlands moet wel aardig lukken lijkt me.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik erger me niet aan alle taalfouten even erg. Het hangt van het soort fout en van de context af. Waar het incidentele typefouten betreft, ben ik best vergevensgezind. In een verslag van studenten staat het slordig, maar goed.

Daarnaast is er een categorie fouten die wat mij betreft te maken hebben met slordigheid. Als de schrijver de tekst nog eens na zou lezen, zou hij/zij die fouten er gewoon zelf uit kunnen halen. Dan gaat het om fouten in basisschoolkennis, zoals inderdaad dt-fouten. Daar erger ik me dan aan, en dan ben ik ook geneigd om het verslag terug te geven. Of om mensen op een forum erop te wijzen.

Tenslotte zijn er nog fouten uit onwetendheid. Niet iedereen kent het groene boekje uit zijn hoofd (ik zelf ook niet), dus niet iedereen weet hoe je 'amoebe' schrijft (ik noem maar wat). Dat verbeter ik dan ook gewoon, in de hoop dat iemand het in het vervolg goed schrijft.
Gisselle schreef:
09-02-2019 13:13
Ik heb op de universiteit bij vertaalwetenschappen eens een college gehad van een man die televisieseries vertaalde. Hij werkte bij een heel groot bedrijf en vertelde dat hij- en zijn collega's de taal niet gestudeerd hadden, zoals wij dat deden op de universiteit. Het zijn gewoon mensen die de taal goed "beheersen", dat wetende verbaas ik mij minder over verkeerde vertalingen.

Televisieseries en films worden dus niet door een vertaalbureau vertaald, i.i.g. niet zo een waar beëdigde vertalers werken.
Klopt, ik ken verschillende mensen die bij vertaalbureaus werken die speciaal voor televisie en films zijn. Dat zijn inderdaad niet dezelfde bureaus als waar je beëdigde vertalingen laat doen.

Vertalen voor tv en film is echt een vak apart, dus dat klopt met dat college dat je hebt gevolgd. Dan heb je ook te maken met hoe lang iets in beeld is en hoeveel je daarin kwijt kunt. En je moet veel meer op de hoogte zijn van spreektaal. Bij de film die ik keek stond de vertaler en het bureau erbij.

Maar dat alles doet niets af aan het feit dat je toch verwacht dat men d’s en t’s goed doet.
Nitflex schreef:
Dat is dan "netnix" ...
Fizz schreef:
09-02-2019 14:22
De regels voor het correct spellen van werkwoorden vallen reuze mee. Nooit van het kofschip (of fokschaap) gehoord?
Dat is dus niet waar. De regels voor het correct spellen van werkwoorden is enorm complex. Het vereist een hoog abstractieniveau dat veel mensen niet hebben of kunnen ontwikkelen.

Voordat je het woord 'gebeurd/gebeurt' goed schrijft, moet je weten of het als persoonsvorm of als voltooid deelwoord wordt gebruikt. Daar haken de eerste mensen al af. Jij en ik kunnen dat wel omdat wij het inzicht hebben in de taal en het abstractievermogen bezitten om een zin te ontleden en te bepalen wanneer een woord een persoonsvorm, infinitief of voltooid deelwoord is. Dat is van hoog abstractieniveau dat veel mensen (helaas) nooit zullen bereiken.

Stel je wilt weten hoe je 'gebeurdt/gebeurd/gebeurt' goed schrijft in de zin: Doe de voordeur open en kijk wat er gebeur(d/t). Realiseer je je hoeveel stappen je neemt voordat je het woord goed gespeld hebt?

De meeste mensen zullen het schrijven als: gebeurd. Dat is niet gek, want 'gebeur(..) aan het einde van een zin is bijna altijd een voltooid deelwoord. Dus naast het abstractieniveau van de zin speelt woordbeeld ook nog eens een rol.
rups13 schreef:
09-02-2019 00:18
Ook stagebegeleidster hier. Heb het ooit aangekaart bij school. En wat hun zeiden is dat ik op de praktijk moet beoordelen en niet op spelfouten. Daar was school voor. Maar als ik een verslag aangeleverd krijg met veel fouten dan geef ik wel aan dat ze echt de fouten eruit moeten halen. Wij schrijven ook brieven en verslagen naar klanten, dus ik vind het wel belangrijk dat dit zonder fouten verstuurd word. Mijn leidinggevende heeft ooit een brief terug gekregen door een klant met de spelfouten aangestreept ;-D sindsdien laat ze alles door iemand anders controleren voordat ze iets verstuurd.
Niet om te zeiken , hoor, maar 'hun zeiden'? je bedoelt wat zij zeiden
don't watch the movie, read the book
WildeMimosa schreef:
09-02-2019 22:55
Niet om te zeiken , hoor, maar 'hun zeiden'? je bedoelt wat zij zeiden

Niet om te zeiken, hoor, maar 'hun zeiden'? Je bedoelt: 'wat zij zeiden.'

Ik kon het niet laten om even met de rode pen er langs te gaan.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-02-2019 07:48
14.18% gewijzigd
Andersom schreef:
09-02-2019 23:06
Niet om te zeiken, hoor, maar 'hun zeiden?' Je bedoelt: 'wat zij zeiden.'

Ik kon het niet laten om even met de rode pen er langs te gaan.

Dat vraagteken hoort niet binnen de aanhalingstekens hoor.
Pavlovski schreef:
09-02-2019 20:30
Stel je wilt weten hoe je 'gebeurdt/gebeurd/gebeurt' goed schrijft in de zin: Doe de voordeur open en kijk wat er gebeur(d/t). Realiseer je je hoeveel stappen je neemt voordat je het woord goed gespeld hebt?

Daar zijn heel simpele ezelsbruggetjes voor. Vervang 'gebeurt' bijvoorbeeld door 'loopt', dan hoeft er niets geabstraheerd te worden.
Trotter schreef:
10-02-2019 07:33
Dat vraagteken hoort niet binnen de aanhalingstekens hoor.

Je hebt gelijk, Google leert het mij. Weet ik gelijk wat ik onlangs fout gedaan heb bij mijn 3f toets.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-02-2019 08:34
0.42% gewijzigd
Andersom schreef:
10-02-2019 07:44
Je hebt gelijk, Google leert het mij. weet ik gelijk wat ik onlangs fout gedaan heb bij mijn 3f toets.

Je bekritiseert iemand anders omdat ze geen hoofdletter gebruikt, maar doet het zelf ook niet? Beetje hypocriet, vind je niet?
Trotter schreef:
10-02-2019 08:06
Je bekritiseert iemand anders omdat ze geen hoofdletter gebruikt, maar doet het zelf ook niet? Beetje hypocriet, vind je niet?

:$

Met die post was wel iets meer mis dan een gemiste hoofdletter. Normaal val ik niet over een gemiste hoofdletter alleen.

Maar je hebt gelijk. Ik had beter op mijn eigen tekst moeten letten.
Trotter schreef:
10-02-2019 07:36
Daar zijn heel simpele ezelsbruggetjes voor. Vervang 'gebeurt' bijvoorbeeld door 'loopt', dan hoeft er niets geabstraheerd te worden.

Je bedoelt, jij vindt het een simpel ezelsbruggetje. Trek eens de vergelijking met rekenen/wiskunde. Sommige mensen vinden dat super moeilijk, terwijl die regels veel minder uitzonderingen ken dan taal. Maar wiskunde moeilijk vinden, is veel meer geaccepteerd dan Nederlands moeilijk vinden.
Het euvel met taal is dat het deels regels is, deels ervaring en ook wat taalgevoel. Dat maakt het gewoon voor veel mensen complex. Je moet er ook rekening mee houden dat 1,3 miljoen mensen uit onze beroepsbevolking zijn, die in de categorie laaggeletterd vallen. Dus voor vrij veel mensen is gewoon lezen en schrijven gewoon moeilijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
JollyRider schreef:
09-02-2019 11:41
Wat betekent “talig”?

Je begint nu erg voorspelbaar te worden. De lol is er een beetje af.
Trotter schreef:
10-02-2019 07:36
Met “gebeurd” en “gelopen” gaat het meteen al mis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven