Werk & Studie alle pijlers

Slecht Nederlands

07-02-2019 10:13 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort heb ik op mijn werk een nieuwe taak: het begeleiden van stagiaires en leerlingen. Leuk om te doen, maar ik schrik van de verslagen die ik soms aangeleverd krijg. Verslagen bevatten veel spelfouten (d'tjes en t'tjes die niet kloppen, geen interpunctie, slechte zinsbouw etc.) Het gaat om niveau 4 MBO-studenten. Dus zij hebben een VMBO-diploma, en als het goed is dus eindexamen Nederlands gedaan. Ook binnen het MBO wordt nog gewoon het vak Nederlands gegeven. Hoe komt het dan dat er zo slecht Nederlands geschreven wordt? Of zijn dit toevallig uitzonderingen.

Mijn collega's tillen er niet zo zwaar aan. Ik wel! Want dit is de nieuwe generatie. Over een aantal jaren staan zij op de werkvloer, en maken zij de verslagen, brieven etc. En dan zitten er in een gemiddeld zorgdossier een hoop spelfouten. Dat moeten we toch niet willen?

Hoe denken jullie hier over? Ervaren jullie dit ook?

Ik ga mijn stagiaires er overigens wel op aanspreken en zeggen dat zulk taalgebruik niet kan.
Nitflex schreef:
08-02-2019 11:05
Ik heb zelf ook hbo gedaan, en het niveau is inderdaad niet al te best.

Maar ik bedoelde dat veel mensen in de generatie van de babyboomers, toch nog niet zo heel lang geleden, überhaupt geen kans hadden door te leren. Meisjes gingen ongeacht hun capaciteiten naar de huishoudschool en jongens gingen werken in het bedrijf ofzo. Tenzij je uit wat hogere klassen kwam, was studeren niet aan de orde, ook al kon je goed leren. Alleen als je echt een uitblinker was, waren er mogelijkheden.

Nu is het voor iedereen een optie, en dan blijkt dat een hbo-opleiding toch voor veel meer mensen dan vroeger haalbaar is. Niet alleen vanwege het niveau, maar simpelweg omdat het toegankelijker is. Met als gevolg dat er nu meer slechte spellers tussen zitten. Die zaten vroeger automatisch op de ambachtsschool.
Dat laatste ben ik dus niet met je eens. Juist omdat vroeger ook vaak leerlingen die wel goed konden leren naar de huishoud- of ambachtsschool gingen, konden die leerlingen beter spellen. Er waren heel wat ouders die vonden dat de huishoudschool goed genoeg was voor hun dochter. Het niveau van leerlingen die van de basisschool afkwamen, was al veel hoger. Niet alleen wat taal betreft, maar zeker ook het rekenniveau.
Fizz schreef:
08-02-2019 11:09
Dat laatste ben ik dus niet met je eens. Juist omdat vroeger ook vaak leerlingen die wel goed konden leren naar de huishoud- of ambachtsschool gingen, konden die leerlingen beter spellen. Er waren heel wat ouders die vonden dat de huishoudschool goed genoeg was voor hun dochter. Het niveau van leerlingen die van de basisschool afkwamen, was al veel hoger. Niet alleen wat taal betreft, maar zeker ook het rekenniveau.
Ja, maar dat is precies mijn punt. Als je vroeger niet goed kon spellen werd je meteen als achterlijk bestempeld. Dat is nu niet meer zo, dus zijn er nu opeens slechte spellers in omgevingen waar dat vroeger ongebruikelijk was.

Het niveau mag hoger geweest zijn, maar aantal mensen dat nooit een school af heeft gemaakt was dat ook.

Ik heb tantes die de huishoudschool moesten doen omdat dat goed genoeg was, die met gemak een universitaire studie hadden kunnen doen en dat soms op latere leeftijd nog gedaan hebben.
Spelfouten vind ik irritant, maar ik vind het erger als een zin niet klopt.
En vage uitdrukkingen, zoals "dan heb ik zoiets van".
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
chocolol schreef:
07-02-2019 10:37
Ik zou dit terugkoppelen aan de school. Daarnaast ook de stagiaires informeren en zeggen dat ze mogelijk een lager cijfer voor het stageverslag krijgen als er veel schrijffouten in staan. (Een paar lijkt me niet erg, het gaat ook meer om de inhoud, maar als het er echt veel zijn, zou ik wel een puntje aftrek doen.)
Dit absoluut!! terugkoppelen aan de school en je stagiaires informeren dat je hier op let.

Wij werden hier heel streng op af gerekend. Ik ben zelf ook niet goed in Nederlands, dus ik liet/ laat belangrijke stukken altijd nalezen voordat ik deze verstuur/ inlever enz..

Een vriendin van mij, een Turkse, die overigens hier in Nederland geboren is, heeft de Pabo gedaan, maar kan absoluut niet foutloos schrijven. Ik denk dat dat een Pabo was waar er gewoon niet op de taal werd gelet, of misschien werd zij niet zo streng beoordeeld vanwege haar achtergrond.
Nitflex schreef:
08-02-2019 11:16
Ja, maar dat is precies mijn punt. Als je vroeger niet goed kon spellen werd je meteen als achterlijk bestempeld. Dat is nu niet meer zo, dus zijn er nu opeens slechte spellers in omgevingen waar dat vroeger ongebruikelijk was.

Het niveau mag hoger geweest zijn, maar aantal mensen dat nooit een school af heeft gemaakt was dat ook.

Ik heb tantes die de huishoudschool moesten doen omdat dat goed genoeg was, die met gemak een universitaire studie hadden kunnen doen en dat soms op latere leeftijd nog gedaan hebben.
Nee, jij schrijft iets anders. Ik heb het nergens over als achterlijk bestempelen. Kinderen die echt niet op de basisschool mee konden komen, gingen juist veel sneller naar het speciaal onderwijs. Vroeger gingen kinderen naar een huishoudschool of ambachtsschool omdat hun ouders dat een prima opleiding vonden of omdat hun situatie dat niet toestond, terwijl hun kind misschien wel de capaciteiten voor een universitaire opleiding had. Zelfs als je vroeger alleen de basisschool had afgerond, dan kon je nog beter spellen en rekenen dan menig leerling die nu een hbo-opleiding volgt.
Gisselle schreef:
08-02-2019 13:13
Dit absoluut!! terugkoppelen aan de school en je stagiaires informeren dat je hier op let.

Wij werden hier heel streng op af gerekend. Ik ben zelf ook niet goed in Nederlands, dus ik liet/ laat belangrijke stukken altijd nalezen voordat ik deze verstuur/ inlever enz..

Een vriendin van mij, een Turkse, die overigens hier in Nederland geboren is, heeft de Pabo gedaan, maar kan absoluut niet foutloos schrijven. Ik denk dat dat een Pabo was waar er gewoon niet op de taal werd gelet, of misschien werd zij niet zo streng beoordeeld vanwege haar achtergrond.
Zo’n juf als jouw vriendin wil je toch niet voor de klas hebben staan? Het komt toch vreselijk dom over als je als juf niet eens kunt spellen? Hoe kun je dan nog met fatsoen het werk van je leerlingen corrigeren?
Fizz schreef:
08-02-2019 13:20
Zo’n juf als jouw vriendin wil je toch niet voor de klas hebben staan? Het komt toch vreselijk dom over als je als juf niet eens kunt spellen? Hoe kun je dan nog met fatsoen het werk van je leerlingen corrigeren?
Ze werkt niet meer in het onderwijs en ik denk dat het, helaas, in veel werksituaties, gewoon geaccepteerd wordt. Maar wat vooral kwalijk is, is dat de school hier blijkbaar anders over denkt. Ze vertelde altijd heel trots dat ze met hoge cijfers was geslaagd.
CatherineTheGreat schreef:
07-02-2019 12:04
Met je eens maar dit is juist het probleem en komt door het onderwijs in Nederland.
De juiste spelling zou op een gegeven moment automatisme moeten zijn en geen inspanning (meer) moeten kosten.
Tegen het einde van de middelbare school ongeveer (welk niveau dan ook).

D/T is bijvoorbeeld akelig simpel maar wordt belachelijk ingewikkeld gemaakt op scholen waardoor iedereen gaat denken dat het moeilijk is. Vraag maar aan buitenlanders die doen het vaak wel goed (inclusief mijzelf).
'De en het' dan weer niet want daar zijn weinig (tot geen) regels voor.

Op naar beter (taal)onderwijs zou de oplossing zijn.

Same here... Ben er op school nog om gepest ook...
Gisselle schreef:
08-02-2019 13:36
Ze werkt niet meer in het onderwijs en ik denk dat het, helaas, in veel werksituaties, gewoon geaccepteerd wordt. Maar wat vooral kwalijk is, is dat de school hier blijkbaar anders over denkt. Ze vertelde altijd heel trots dat ze met hoge cijfers was geslaagd.
Te gek voor woorden. Ik denk dat ouders gehakt maken van zo’n leerkracht. In de grote steden in de Randstad is het al een probleem om bij peuterspeelzalen en kinderopvang goed Nederlands sprekend personeel te krijgen. Dan komen kinderen met een fikse taalachterstand bij de opvang of speelzaal en dan krijgen ze een juf die zelf niet eens behoorlijk Nederlands spreekt. Er wordt nu over aan de bel getrokken, want het blijkt toch wel problematisch te zijn voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Thuis horen ze vaak al al weinig of gebrekkig Nederlands.
Fizz schreef:
Mmm... de juf van groep 3 van mijn dochtertje merkte het volgende op: "Dit vindt je nog moeilijk" (toets spelling...).
Dus ik omcirkelde "vindt" en ik zette er 'oeps' bij.
De volgende dag kreeg ik via mijn dochtertje een briefje: "Ik vind het heel dom van mezelf dat ik "je vindt" met dt heb geschreven."
Oeps twee.... Dus toen had ik haar vriendelijk bedankt met een knipoog (want de juf is een schat en geeft goed les) en gezegd dat ze gewoon gelijk heeft, want "je vindt" moet ook wel gewoon met dt. Achteraf had ik die laatste mail misschien niet meer moeten sturen (vond het toch wel zielig voor haar).
Ik vind dat slechte spelling en matig taalgebruik niet per se iets is van de laatste jaren. In teksten van de meeste oude(re) mensen staan ook heel veel fouten, let er maar eens op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Een*Nieuwe*Lente schreef:
08-02-2019 14:27
Mmm... de juf van groep 3 van mijn dochtertje merkte het volgende op: "Dit vindt je nog moeilijk" (toets spelling...).
Dus ik omcirkelde "vindt" en ik zette er 'oeps' bij.
De volgende dag kreeg ik via mijn dochtertje een briefje: "Ik vind het heel dom van mezelf dat ik "je vindt" met dt heb geschreven."
Oeps twee.... Dus toen had ik haar vriendelijk bedankt met een knipoog (want de juf is een schat en geeft goed les) en gezegd dat ze gewoon gelijk heeft, want "je vindt" moet ook wel gewoon met dt. Achteraf had ik die laatste mail misschien niet meer moeten sturen (vond het toch wel zielig voor haar).
Ik vind het vooral een heel domme juf.
Ik denk dat er tegenwoordig nog maar relatief weinig tijd overblijft om echt onderwijs te geven.

In het verleden hoefde niet dagelijks het (jeugd)journaal op school besproken te worden, ging je geen moskee bezoeken, hoefde je niet in een touringcar naar het Binnenhof om te proteseteren tegen het uitvoeren van de heersende wetten, was er geen klimaatreligie die tijdens schooluren besproken moest worden, etc. etc.

Toen was er nog geen EU die miljoenen subsidie in het onderwijs pompte om van alle kinderen een hele echte (?) "Europeaan" te maken e.d.

In dat opzicht zou het interessant zijn om een vergelijking te maken met een (particuliere?) school waar men echt onderwijs geeft en waar de indoctrinatie vanuit de politiek niet (of in elk geval veel minder) aan de orde is.

Kinderen van 8 jaar (!!!) die zowat huilend thuiskomen omdat Hillary verloren heeft, is toch gewoon niet gezond te noemen? Ik vind het echt absurd dat men op school met zulke jonge kinderen zo 'sturend' over dat soort onderwerpen praat.
In die tijd kunnen ze inderdaad beter Nederlandse les geven.
Voor juffen vind ik het onvergeeflijk.

Ik zit extra op het huiswerk van mijn zoon om hem (hopelijk) een goede basis in spelling mee te geven.
Zalmsnipper schreef:
08-02-2019 17:07
Voor juffen vind ik het onvergeeflijk.

Ik zit extra op het huiswerk van mijn zoon om hem (hopelijk) een goede basis in spelling mee te geven.
Niemand schrijft perfect Nederlands, ook juffen niet.
Het niveau is de laatste, laten we zeggen 20 jaar flink gedaald. En dat geldt voor alle opleidingsniveaus.

Automatische spellingcontrole en o.a. whatsapp helpen niet om het niveau op te krikken.
Fok-it schreef:
08-02-2019 17:23
Niemand schrijft perfect Nederlands, ook juffen niet.
Het niveau is de laatste, laten we zeggen 20 jaar flink gedaald. En dat geldt voor alle opleidingsniveaus.

Automatische spellingcontrole en o.a. whatsapp helpen niet om het niveau op te krikken.
Juffen horen werkwoorden correct te spellen. Punt. Als je niet weet wanneer je een “d”, “t” of “dt” gebruikt dan hoor je niet voor de klas te staan.
Fizz schreef:
08-02-2019 19:16
Juffen horen werkwoorden correct te spellen. Punt. Als je niet weet wanneer je een “d”, “t” of “dt” gebruikt dan hoor je niet voor de klas te staan.
Dit. Ik heb het niet over Groene boekjes-geneuzel (met hoofdletter, aan elkaar, nee met streepje?) dat iedere 3 jaar wijzigt, maar over de harde basis.
Onderwijzend personeel mag echt wel aan hogere normen gehouden hoor
don't watch the movie, read the book
Fizz schreef:
De juf van groep 8 hier, rekende "prinses" fout bij iedereen en maakte er "princes" van.
pipootje schreef:
08-02-2019 20:53
De juf van groep 8 hier, rekende "prinses" fout bij iedereen en maakte er "princes" van.
Juf heeft haar diploma gratis gekregen bij een pakje boter in de supermarkt supermarket?
*voelt zich opeens ultra bewust van mijn schrijven* ;-D

Herkenbaar. Op alle niveau komt dit voor. Ik ben een wo'er, schrijf veel verslagen en brieven en mijn werk komt met redelijk wat correcties terug. We kijken elkaars werk na op inhoud en ook taal.

Ik vind het fijn om te horen van Pandax dat het komt wanneer het schrijven veel cognitieve inspanning kost. Want dat is het (natuurlijk ga ik niet zomaar alles uit mijn hoofd zomaar neerplempen. Ik denk wel na :P ). Materie is zwaar en waar het over gaat is van belang voor de mensen waar het om gaat. Ik kan prima Nederlandse teksten schrijven. Het kost alleen tijd om het weg te leggen, alles herlezen en dan aan te passen. Die tijd kan ik beter besteden aan de volgende tekst. Het nakijken gaat hier namelijk sneller dan ik mijzelf kan herstellen. Op mijn werk is hiervoor de keuze gemaakt.

En laten we eerlijk zijn. Het taalniveau is bedroevend slecht in Nederland.
Fizz schreef:
08-02-2019 19:16
Ik zei ook niet dat ik het daar niet mee eens ben he :)
Dat vind ik ook een minimale eis voor een juf
Fizz schreef:
08-02-2019 14:56
Ik vind het vooral een heel domme juf.
Ik vind haar zo ontzettend lief en ik heb een beetje spijt dat ik haar na die excuusbrief nóg een keer wees op een taalfout, terwijl ze het goed bedoelde (ze stelde zich wel kwetsbaar op in dat briefje). De keer dat ik haar weer zag op school voelde ongemakkelijk. Zal ik hier nog op terug komen of niet? (Voel me betweterig en schuldig.)
Een*Nieuwe*Lente schreef:
08-02-2019 23:42
Ik vind haar zo ontzettend lief en ik heb een beetje spijt dat ik haar na die excuusbrief nóg een keer wees op een taalfout, terwijl ze het goed bedoelde (ze stelde zich wel kwetsbaar op in dat briefje). De keer dat ik haar weer zag op school voelde ongemakkelijk. Zal ik hier nog op terug komen of niet? (Voel me betweterig en schuldig.)
Ik vind het juist goed dat je haar hier op wees! Ze hoort het gewoon te weten, ik zou het ook niet leuk vinden als ik er 2 keer op gewezen zou worden, maar er juist daarom extra aandacht aan besteden.
Ook stagebegeleidster hier. Heb het ooit aangekaart bij school. En wat hun zeiden is dat ik op de praktijk moet beoordelen en niet op spelfouten. Daar was school voor. Maar als ik een verslag aangeleverd krijg met veel fouten dan geef ik wel aan dat ze echt de fouten eruit moeten halen. Wij schrijven ook brieven en verslagen naar klanten, dus ik vind het wel belangrijk dat dit zonder fouten verstuurd word. Mijn leidinggevende heeft ooit een brief terug gekregen door een klant met de spelfouten aangestreept ;-D sindsdien laat ze alles door iemand anders controleren voordat ze iets verstuurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven