Werk & Studie alle pijlers

Slecht Nederlands

07-02-2019 10:13 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort heb ik op mijn werk een nieuwe taak: het begeleiden van stagiaires en leerlingen. Leuk om te doen, maar ik schrik van de verslagen die ik soms aangeleverd krijg. Verslagen bevatten veel spelfouten (d'tjes en t'tjes die niet kloppen, geen interpunctie, slechte zinsbouw etc.) Het gaat om niveau 4 MBO-studenten. Dus zij hebben een VMBO-diploma, en als het goed is dus eindexamen Nederlands gedaan. Ook binnen het MBO wordt nog gewoon het vak Nederlands gegeven. Hoe komt het dan dat er zo slecht Nederlands geschreven wordt? Of zijn dit toevallig uitzonderingen.

Mijn collega's tillen er niet zo zwaar aan. Ik wel! Want dit is de nieuwe generatie. Over een aantal jaren staan zij op de werkvloer, en maken zij de verslagen, brieven etc. En dan zitten er in een gemiddeld zorgdossier een hoop spelfouten. Dat moeten we toch niet willen?

Hoe denken jullie hier over? Ervaren jullie dit ook?

Ik ga mijn stagiaires er overigens wel op aanspreken en zeggen dat zulk taalgebruik niet kan.
Andersom schreef:
09-02-2019 23:06
Niet om te zeiken, hoor, maar 'hun zeiden'? Je bedoelt: 'wat zij zeiden.'

Ik kon het niet laten om even met de rode pen er langs te gaan.
Dat kan ik me voorstellen; het is niet zomaar een taalfout, het is volkstaal.
Ik zal mijn ervaring wel delen als vmbo en mbo student. Het is natuurlijk makkelijker om iedereen behalve jezelf de schuld te geven, maar ik heb echt hele slechte lessen gehad. Beetje grammatica en spelling op het vmbo maar verder was dat heel erg gericht op presenteren en solliciteren. Mbo ook. Toen ik op hbo kwam en de instaptoetsen moest maken had ik een probleem. Gelukkig boden ze bijlessen aan en heb ik alles gehaald.

Rekenen/wiskunde hetzelfde. Ik kreeg op het hbo opeens staartdelingen, breuken en verhoudingstabellen die ik sinds de basisschool niet meer heb gehad. Regels veranderen ook steeds, blijkbaar geldt 'meneer van Dalen' ook niet meer.

Ik ben het wel met je eens dat het slecht is hoor maar ik weet niet of jij de juiste persoon bent om ze te begeleiden met Nederlands. En inderdaad; is het luiheid en weten ze stiekem wel hoe het moet, of weten ze het echt niet?
kopjechino schreef:
10-02-2019 11:50
Ik zal mijn ervaring wel delen als vmbo en mbo student. Het is natuurlijk makkelijker om iedereen behalve jezelf de schuld te geven, maar ik heb echt hele slechte lessen gehad. Beetje grammatica en spelling op het vmbo maar verder was dat heel erg gericht op presenteren en solliciteren. Mbo ook. Toen ik op hbo kwam en de instaptoetsen moest maken had ik een probleem. Gelukkig boden ze bijlessen aan en heb ik alles gehaald.

Rekenen/wiskunde hetzelfde. Ik kreeg op het hbo opeens staartdelingen, breuken en verhoudingstabellen die ik sinds de basisschool niet meer heb gehad. Regels veranderen ook steeds, blijkbaar geldt 'meneer van Dalen' ook niet meer.

Ik ben het wel met je eens dat het slecht is hoor maar ik weet niet of jij de juiste persoon bent om ze te begeleiden met Nederlands. En inderdaad; is het luiheid en weten ze stiekem wel hoe het moet, of weten ze het echt niet?
Op de HAVO en het VWO krijg je wiskunde en staartdelingen en breuken moet je gewoon onder de knie hebben. Ik begrijp sowieso niet dat je zoiets kunt vergeten. Beweer je nu dat de uitkomsten van sommen anders zijn dan 20 jaar geleden? Rekenregels veranderen niet hoor! Of is bij jou nu 3 x 7 ineens 20 geworden?
Fok-it schreef:
08-02-2019 17:23
Niemand schrijft perfect Nederlands, ook juffen niet.
Het niveau is de laatste, laten we zeggen 20 jaar flink gedaald. En dat geldt voor alle opleidingsniveaus.

Automatische spellingcontrole en o.a. whatsapp helpen niet om het niveau op te krikken.
Toen ik na het vwo (begin jaren 90) voor mijn studiekeuze stond en de pabo een van mijn opties was, werd mij dat afgeraden. Een vriendin van mijn moeder werkte op een pabo en daar werden studenten die rechtstreeks van de havo kwamen 'studentjes' genoemd: die waren al veel te serieus en daarvoor was de opleiding eigenlijk aan de makkelijke kant.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Gisselle schreef:
09-02-2019 13:13
Ik heb op de universiteit bij vertaalwetenschappen eens een college gehad van een man die televisieseries vertaalde. Hij werkte bij een heel groot bedrijf en vertelde dat hij- en zijn collega's de taal niet gestudeerd hadden, zoals wij dat deden op de universiteit. Het zijn gewoon mensen die de taal goed "beheersen", dat wetende verbaas ik mij minder over verkeerde vertalingen.

Televisieseries en films worden dus niet door een vertaalbureau vertaald, i.i.g. niet zo een waar beëdigde vertalers werken.
Klopt, en het moet in een moordend tempo. Nadenken is er echt niet bij.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Zalmsnipper schreef:
08-02-2019 19:24
Dit. Ik heb het niet over Groene boekjes-geneuzel (met hoofdletter, aan elkaar, nee met streepje?) dat iedere 3 jaar wijzigt, maar over de harde basis.
De spellingswijziging van 1995 was de eerste tijdens mijn leven (die ervoor was in 1955). Sindsdien is er nog een hervorming geweest in 2006 en dat was slechts een aanscherping van die in 1996.
Fizz schreef:
10-02-2019 11:55
Op de HAVOhavo en het VWOvwo krijg je wiskunde en staartdelingen en breuken moet je gewoon onder de knie hebben. Ik begrijp sowieso niet dat je zoiets kunt vergeten. Beweer je nu dat de uitkomsten van sommen anders zijn dan 20 jaar geleden? Rekenregels veranderen niet hoor! Of is bij jou nu 3 x 7 ineens 20 geworden?
¡Apagando las luces!
Nitflex schreef:
10-02-2019 10:28
Met “gebeurd” en “gelopen” gaat het meteen al mis.

Nee dus. Want als je merkt dat 'loopt' niet in de zin past moet je dus het voltooid deelwoord gebruiken.

Kom op zeg, dit is echt basisschoolstof, ik vind het schokkend om te merken dat heel veel hbo'ers die niet beheersen.
Fizz schreef:
10-02-2019 11:55
Op de HAVO en het VWO krijg je wiskunde en staartdelingen en breuken moet je gewoon onder de knie hebben. Ik begrijp sowieso niet dat je zoiets kunt vergeten. Beweer je nu dat de uitkomsten van sommen anders zijn dan 20 jaar geleden? Rekenregels veranderen niet hoor! Of is bij jou nu 3 x 7 ineens 20 geworden?
http://www.snapjekind.nl/artikelen/mene ... p-antwoord

Ja de uitkomst van deze som: 24 : 8 x 2 = is anders dan vroeger.
Oh en bijvoorbeeld dat je moet berekenen wat 'x' is heb ik ook nooit gehad op het vmbo.
kopjechino schreef:
10-02-2019 13:51

Oh en bijvoorbeeld dat je moet berekenen wat 'x' is heb ik ook nooit gehad op het vmbo.
Volgens mij heb je het mis. De uitkomst van 24 : 8 x 2 = is nog steeds dezelfde als vroeger. Als je het voorbeeld van de beeldjes uit de huisjes neemt (uit jouw link), dan moet je dat anders formuleren, namelijk: (24 : 3) x 2 =. Dan krijg je inderdaad een andere uitkomst. Ik vind de pagina van die website erg verwarrend en blijkbaar heb jij deze ook niet goed begrepen. Geen wonder dat leerlingen tegenwoordig beroerd rekenen.
SombraOnline schreef:
10-02-2019 12:23
Blijkbaar ben ik niet de enige die nog HAVO en VWO met hoofdletters schrijft:

https://www.helinium.nl/onderwijs/vwo-of-havo.htm

Voorheen was het gebruikelijk om schooltypes met een hoofdletter te schrijven. De nieuwe spelling is aan mij voorbij gegaan. Ik word oud......

https://www.taalwijzer.nu/taaltips/hoof ... -selectie/
kopjechino schreef:
10-02-2019 13:51

Meneer van Dalen is misschien iets aangepast, maar de sommen worden ook anders weergegeven, met meer haakjes.

Ook het berekenen van x (hoewel ik in bovenstaande som aanneem dat de x een vermenigvuldigingsteken is) zit in de vmbo-eindexamens.
Fizz schreef:
10-02-2019 14:04
Blijkbaar ben ik niet de enige die nog HAVO en VWO met hoofdletters schrijft:

https://www.helinium.nl/onderwijs/vwo-of-havo.htm

Voorheen was het gebruikelijk om schooltypes met een hoofdletter te schrijven. De nieuwe spelling is aan mij voorbij gegaan. Ik word oud......

https://www.taalwijzer.nu/taaltips/hoof ... -selectie/
Die eerste link gebruikt beide manieren. Mij is aangeleerd het met kleine letters te typen, ik weet niet beter.
Ben dan ook nog niet zo heel oud. ;-D
¡Apagando las luces!
Nitflex schreef:
10-02-2019 14:07
Meneer van Dalen is misschien iets aangepast, maar de sommen worden ook anders weergegeven, met meer haakjes.

Ook het berekenen van x (hoewel ik in bovenstaande som aanneem dat de x een vermenigvuldigingsteken is) zit in de vmbo-eindexamens.
Kwadratische vergelijkingen bedoel ik. In het examen van 2011 zat het er niet in en ook in dit examen van 2018 zie ik hem ook niet.
https://www.examenblad.nl/examen/wiskun ... -vmbo/2018
Wist niet wat ik zag toen ik dit voor het eerst zag op het hbo.

Maar de bewerkingsvolgorde is wel degelijk anders dan vroeger.

Dit was het vroeger:
machtsverheffen
vermenigvuldigen
delen
worteltrekken
optellen en aftrekken

Dit is het nu:
machtsverheffen en worteltrekken
vermenigvuldigen en delen
optellen en aftrekken

Maar goed dit is wel een beetje offtopic want het ging over Nederlands en niet over rekenen/wiskunde. Ik wil alleen even mijn punt maken over de lesstof die veranderd is en dat we sommige dingen op vmbo/mbo niet krijgen.
Wat nog erger is: als een vmbo-leerling een werkstuk inlevert waar níet 10.000 spelfouten in staan, dan wordt hij/zij meteen beschuldigd van plagiaat.
:rofl:
-jolijn- schreef:
10-02-2019 15:19
Wat nog erger is: als een vmbo-leerling een werkstuk inlevert waar níet 10.000 spelfouten in staan, dan wordt hij/zij meteen beschuldigd van plagiaat.
'Het is een richtlijn die je wordt gegeven, maar wij adviseren je hieraan te houden, zodat een succesvol afstuderen in het vooruitzicht licht.'

Als zelfs hbo docenten het niet kunnen :')
kopjechino schreef:
22-02-2019 14:16
'Het is een richtlijn die je wordt gegeven, maar wij adviseren je hieraan te houden, zodat een succesvol afstuderen in het vooruitzicht licht.'

Als zelfs hbo docenten het niet kunnen :')
Die docent heeft in ieder geval het “ligt” niet gezien.....
kopjechino schreef:
10-02-2019 14:34
Kwadratische vergelijkingen bedoel ik. In het examen van 2011 zat het er niet in en ook in dit examen van 2018 zie ik hem ook niet.
https://www.examenblad.nl/examen/wiskun ... -vmbo/2018
Wist niet wat ik zag toen ik dit voor het eerst zag op het hbo.

Maar de bewerkingsvolgorde is wel degelijk anders dan vroeger.

Dit was het vroeger:
machtsverheffen
vermenigvuldigen
delen
worteltrekken
optellen en aftrekken

Dit is het nu:
machtsverheffen en worteltrekken
vermenigvuldigen en delen
optellen en aftrekken

Maar goed dit is wel een beetje offtopic want het ging over Nederlands en niet over rekenen/wiskunde. Ik wil alleen even mijn punt maken over de lesstof die veranderd is en dat we sommige dingen op vmbo/mbo niet krijgen.
Inderdaad leerde ik op de basisschool MVDWOA, en ik vond raar dat vermenigvuldigen vóór delen ging.

Ik denk dat het meer te maken heeft met gebrek aan kennis bij onderwijzers (dus al in de jaren '70).
Want worteltrekken is hetzelfde als verheffen tot de macht 0.5 (ja, een macht kan ook een breuk zijn).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik merk spelfouten vrijwel niet op. Wat ik wel heel vervelend vind, is als mensen heel onduidelijk formuleren. Dat geeft mij het idee dat er niet in de lezer is verplaatst of dat de schrijver niet zijn tekst vooraf heeft gecontroleerd. Zoals het gebruik van veel verwijswoorden, zodat je op een gegeven moment de draad kwijt bent van welk verwijswoord nou naar wat verwijst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven