Werk & Studie alle pijlers

Ongewone studies

08-02-2019 17:42 18 berichten
Ik doe een ongewone en onbekende HBO studie en ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die "vreemde" studies doen of hebben gedaan.

Welke studie?
Docent (dans) euritmie - Hogeschool Leiden

Wat vertel je over je studie als iemand het niet kent?
Dat het een bewegingskunst is waarbij je poëzie en muziek in beweging probeert zichtbaar te maken. En daarbij dat het op mindfulness in beweging lijkt, dat samen bewegen belangrijk is en dat het vooral om de intentie van een beweging gaat.

Wat maakt dat je het bent gaan studeren?
Ik wilde iets doen waarbij ik niet alleen uit boeken leer of alleen maar achter een tafel zit.
Een studie waarbij je meer als "geheel mens" wordt aan gesproken en waar er op meerdere vlakken verdieping is. Ik kende euritmie van mijn basis en middelbare Vrije school.

Hoe bevalt het?
Ontzettend goed, ik ga met heel veel plezier naar school en geniet ervan wat ik hier allemaal kan leren. Ik vind het bijzonder dat ik dit als studie kan en mag doen. Het is een kleine en gezellige opleiding en iedereen kent elkaar. Ik vind het leuk dat je zowel euritmie als kunst leert kennen als hoe je met aan verschillende doelgroepen aan de slag kunt.

Wat is de kans op werk?
Goed, zeker in het onderwijs. Op dit moment is er een tekort aan docenten. Vaak zijn het, zeker op basisscholen, geen fulltime aanstelling.

Verder...
- Bijzonder voor een dansopleiding is dat je niet per se danservaring hoeft te hebben (wat zeker niet betekent dat het te makkelijk is als je wel een dansachtegrond hebt)
- Er studeren mensen die net van de middelbare school komen en mensen van in de veertig
-We hebben bij een aantal lessen pianisten die live voor ons spelen
- De grootste klas heeft 6 studenten
anoniem_63c509de27f5d wijzigde dit bericht op 09-02-2019 16:40
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een leuke studie! Maar ik vraag me dan af wat voor les je dan kunt geven op een basisschool?
Je kunt met name op de vrijeschool lesgeven, daar wordt euritmie namelijk als apart vak gegeven.
CyraElina schreef:
09-02-2019 16:41
Je kunt met name op de vrijeschool lesgeven, daar wordt euritmie namelijk als apart vak gegeven.
En kan je buiten de vrije school ook ergens terecht met euritmie?

Ik heb ook een 'andere' studie gedaan, maar dat was gewoon de boeken induiken aangezien het een universitaire studie is. Het is een minder bekende studie, maar trekt meer studenten dan wiskunde bv. Heb later trouwens wel een andere studie gedaan waar ik nu wat mee doe.

Ik had wel graag de School voor Nieuwe DansOntwikkeling willen doen, gewoon voor de leuk, maar ja, ik had al een studie waar ik niet echt veel mee kon doen later er op zitten.
Mevrouw75 schreef:
09-02-2019 17:41
En kan je buiten de vrije school ook ergens terecht met euritmie?

Ik heb ook een 'andere' studie gedaan, maar dat was gewoon de boeken induiken aangezien het een universitaire studie is. Het is een minder bekende studie, maar trekt meer studenten dan wiskunde bv. Heb later trouwens wel een andere studie gedaan waar ik nu wat mee doe.

Ik had wel graag de School voor Nieuwe DansOntwikkeling willen doen, gewoon voor de leuk, maar ja, ik had al een studie waar ik niet echt veel mee kon doen later er op zitten.

Wanneer je het reguliere onderwijs zou willen werken, moet je dat wel echt op eigen initiatief doen.
Naast het werk op scholen kun je cursussen geven, en bv. met bejaarden euritmie doen of in het bedrijfleven trainingen geven. Ik vind het moeilijk in te schatten of daar veel mogelijkheden zijn. Er zijn relatief weinig euritmisten en het is waarschijnlijk het makkelijkst om binnen de antroposofische kringen werk te vinden (antroposofie is de inspiratie voor de vrijeschool en euritmie, maar het niet noodzakelijk om zelf hardcore antroposoof te zijn). Door studeren tot euritmietherapeut kan ook.
Ik hoop zelf ook (gedeeltelijk) kunstzinnig aan de slag te gaan. Er zijn wel een paar plekken waar dat kan. Zo kan je bijvoorbeeld na je studie meedoen aan een project waarmee je met een sprookje een jaar in verschillende optreedt (betaalt niet veel, maar is na je studie wel een hele gave ervaring).

SNDO lijkt een ontzettend interessante studie! Ik vind de manier waarop ze over dans schrijven op de site heel inspirerend.
Ik ben nu wel nieuwsgierig welke studie je gedaan hebt :)
Meer dan 15 jaar geleden studeerde ik Sociale Geografie en Planologie, bij de meeste mensen niet echt een ‘bekende’ studie..
Heb je nu je eigen interview opgesteld?

Leuk dat je een aparte studie doet, maar wordt dit niet net zoiets als een kunstenaars uitkering? Is er vraag naar en kun je brood op de plank krijgen?

Het lijkt me lastig om hier iets voor op poten te zetten op regulier onderwijs. Dan zou het meer een hobbyclubje zijn dan dat het iets toevoegt.
En binnen de vrije school is er al zoveel gezweef dat ze daar juist wel lessen; 'hoe blijf je met je voeten op de grond en functioneer je in de maatschappij' kunnen gebruiken.
Pick your battles and bloom
Battlebloem schreef:
09-02-2019 19:39

Leuk dat je een aparte studie doet, maar wordt dit niet net zoiets als een kunstenaars uitkering? Is er vraag naar en kun je brood op de plank krijgen?

Het lijkt me lastig om hier iets voor op poten te zetten op regulier onderwijs. Dan zou het meer een hobbyclubje zijn dan dat het iets toevoegt.
En binnen de vrije school is er al zoveel gezweef dat ze daar juist wel lessen; 'hoe blijf je met je voeten op de grond en functioneer je in de maatschappij' kunnen gebruiken.
Dat laatste is natuurlijk den beetje onzin en euritmie is gewoon een vak daar.
CyraElina schreef:
09-02-2019 18:26
Wanneer je het reguliere onderwijs zou willen werken, moet je dat wel echt op eigen initiatief doen.
Naast het werk op scholen kun je cursussen geven, en bv. met bejaarden euritmie doen of in het bedrijfleven trainingen geven. Ik vind het moeilijk in te schatten of daar veel mogelijkheden zijn. Er zijn relatief weinig euritmisten en het is waarschijnlijk het makkelijkst om binnen de antroposofische kringen werk te vinden (antroposofie is de inspiratie voor de vrijeschool en euritmie, maar het niet noodzakelijk om zelf hardcore antroposoof te zijn). Door studeren tot euritmietherapeut kan ook.
Ik hoop zelf ook (gedeeltelijk) kunstzinnig aan de slag te gaan. Er zijn wel een paar plekken waar dat kan. Zo kan je bijvoorbeeld na je studie meedoen aan een project waarmee je met een sprookje een jaar in verschillende optreedt (betaalt niet veel, maar is na je studie wel een hele gave ervaring).

SNDO lijkt een ontzettend interessante studie! Ik vind de manier waarop ze over dans schrijven op de site heel inspirerend.
Ik ben nu wel nieuwsgierig welke studie je gedaan hebt :)
Dank je.

Ik wil je wel vertellen in een on wat ik heb gestudeerd, maar niet openbaar, want de combi van mijn 2 studies (de andere is hier wel bekend) en mijn baan maakt me wel heel herkenbaar, dat is zeldzamer dan een euritmiestudent :)
TO: hoe zit je vakkenpakket er dan uit als ik vragen mag? Ik ben wel heel benieuwd :-D
Battlebloem schreef:
09-02-2019 19:39

Het was de bedoeling dat het vragen voor iedereen waren, maar dat het ik zo niet handig gedaan.
Was wellicht ook niet zo'n goed idee.

Zoals ik aangaf is er in het onderwijs is er op dit moment veel vraag naar. Vaak krijg je als student tijdens in je vierde jaar een baan(tje) aangeboden.
De meeste euritmisten die ik ken, hebben zover ik weet werk (of studeren nog). Waarschijnlijk ken ik de euritmisten die dat niet hebben ook niet, maar het is een kleine wereld.

Ik denk dat euritmie kan bijdrage kan leveren aan de vraag hoe je in de maatschappij kan functioneren, maar wellicht niet op de manier die jij bedoelt. Een belangrijk aspect van euritmie is hoe je met elkaar samen beweegt, of je op elkaar kunt letten en of je rekening kan houden met de situatie van de ander. Daarnaast denk ik dat het waardevol is om op school ook aandacht te hebben voor hoe je in je lijf zit en dat je daar flexibel in kan bewegen, zeker nu veel kinderen opgroeien met mobiele telefoons etc. Euritmie doet dat op een hele andere manier dan gym.
En hopelijk sta je daardoor ook meer met twee voeten op de grond, dan wanneer je je rondloopt met je mobieltje (waar ik an sich niks tegen heb). Daarnaast denk ook dat je bijvoorbeeld analytische vaardigheden oefent etc.

Ik snap dat de vrijeschool zweverig kan zijn en ook dat euritmie dat ook kan zijn/lijken, zeker op het moment dat het geven wordt door dogmatische antroposofen. Over mezelf vind ik het lastig om te zeggen hoe zweverig ik ben, ik denk dat ik er ergens tussen in zweef :P
Op de mooiste moment vind ik de vrijeschool niet nodeloos zweverig en een verrijking.

O, waarom denk je dat je als je de vrijeschool hebt je moeite hebt om in de maatschappij te functioneren? Of denk je dat niet?

ps. De middelbare vrijeschool in Zeist is toevallig net uitgeroepen door Elsevier tot een van de superscholen qua leerprestaties.
anoniem_63c509de27f5d wijzigde dit bericht op 09-02-2019 20:42
1.54% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
09-02-2019 20:25
Dank je.

Ik wil je wel vertellen in een on wat ik heb gestudeerd, maar niet openbaar, want de combi van mijn 2 studies (de andere is hier wel bekend) en mijn baan maakt me wel heel herkenbaar, dat is zeldzamer dan een euritmiestudent :)
O, dat snap ik! Geen probleem :)
Ceridwen91 schreef:
09-02-2019 20:28
TO: hoe zit je vakkenpakket er dan uit als ik vragen mag? Ik ben wel heel benieuwd :-D
Hoofdvakken zijn toon- en woordeuritmie (dus euritmie met muziek of juist poëzie). Die vakken heb ik meerdere keren per week en daarnaast nog klassikale oefenuren zonder docent. We werken vaak ook aan project met meerdere jaren samen. O en pedagogische euritmie.

Daarnaast heb ik spreekkunst, muziektheorie en onderzoek en wisselend vakken als psychologie, antroposofie, esthetica, kostuum maken.
We hebben ook blokken ondernemerschap en stages.
Pukkie12345 schreef:
09-02-2019 18:30
Meer dan 15 jaar geleden studeerde ik Sociale Geografie en Planologie, bij de meeste mensen niet echt een ‘bekende’ studie..
Heb je vaak dat je uit moet leggen wat het inhoudt?
Ik ken het (oppervlakkig) trouwens wel.
Mevrouw75 schreef:
09-02-2019 20:05
Dat laatste is natuurlijk den beetje onzin en euritmie is gewoon een vak daar.
Oh dat kan hoor, dat dat onzin is. Ik baseer het alleen op de mensen uit mijn omgeving die naar de vrije school zijn geweest. Maar het kunnen ook net bepaalde types zijn. Die zijn dan zo 'heerlijk zichzelf' en 'kunstig' terwijl ik denk; pas je gewoon een beetje aan of voldoe niet direct aan elk gevoelentje of behoefte, daar sterft je creativiteit niet van uit.
CyraElina schreef:
09-02-2019 20:29
Ik ben bevooroordeeld hoor, niet teveel van aantrekken ;-)
En rondlopen met een mobiel kan ik me ook zo aan storen. Dat is weer de andere uiterste. Dat ding is om te bellen en gebeld te worden en werkt het beste als je hem alleen aanzet op momenten dat je wil bellen en gebeld wil worden!

Maar samenwerken door middel van beweging dus. Klinkt wel leuk.
Als daar behoefte aan is, dan is dat alleen maar mooi. Ik ben zelf al allergisch van teamuitjes waarin je een kleur zou zijn, dus voor mij/mijn kinderen/ mijn familie zou het echt niets zijn, maar dan blijven er genoeg mensen over die samenwerken niet verstandelijk kunnen oppakken en hier juist wel baat bij hebben. Succes met je verdere studie!
Ik heb volgens mij alleen “kleine” studies gedaan, niet extreem onbekend. Alleen de combinatie is voorzover ik weet volledig uniek. Qua herkenbaarheid dus niet zo handig om hier te noemen :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Battlebloem schreef:
09-02-2019 20:51

Ik kan me voorstellen dat het zeker niet voor iedereen iets is en dat is prima.
Ik denk dat het bij veel (van dit soort dingen) het als je er in mee kan gaan heel fijn kan zijn en dat het anders weinig toevoegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven