Man en werk
zaterdag 9 februari 2019 om 22:25
Hoi,
Even een vraag. Mijn man (32) werkt sinds zijn studie bij hetzelfde bedrijf. Hij is hier binnen gekomen als stagiair en na zijn studie blijven werken (ondertussen al 7 jaar). Het betreft een kantoorbaan bij een klein bedrijf in de financiële dienstverlening. Sinds een jaar wordt hij regelmatig naar het buitenland gestuurd voor verschillende klussen. Dit komt ongeveer 2 keer per maand voor en duurt dan ongeveer 3-4 dagen. In principe vinden wij dit geen probleem. Het lastige is echter dat ze dit steeds 1 of 2 dagen van tevoren aankondigen. Dus bijvoorbeeld op dinsdagdagmiddag: je moet morgenochtend naar Frankrijk, vervolgens komt hij vrijdagmiddag weer thuis.
Inmiddels heeft hij al een aantal keer aangegeven dat hij dit langer van tevoren wil weten (+/- een week). Soms geeft hij van tevoren ook aan een bepaalde week echt niet te komen (bijvoorbeeld vanwege mijn verjaardag of een belangrijke afspraak). Met beide wordt echter geen rekening gehouden. Inmiddels beginnen wij dit beide echt vervelend te vinden. Ik vind het heel lastig dat ik nooit weet wanneer hij wel of niet thuis gaat zijn en er ook geen rekening gehouden kan worden met bepaalde afspraken.
Mijn vraag is: mag dit zomaar en is dit een normale gang van zaken?
Even een vraag. Mijn man (32) werkt sinds zijn studie bij hetzelfde bedrijf. Hij is hier binnen gekomen als stagiair en na zijn studie blijven werken (ondertussen al 7 jaar). Het betreft een kantoorbaan bij een klein bedrijf in de financiële dienstverlening. Sinds een jaar wordt hij regelmatig naar het buitenland gestuurd voor verschillende klussen. Dit komt ongeveer 2 keer per maand voor en duurt dan ongeveer 3-4 dagen. In principe vinden wij dit geen probleem. Het lastige is echter dat ze dit steeds 1 of 2 dagen van tevoren aankondigen. Dus bijvoorbeeld op dinsdagdagmiddag: je moet morgenochtend naar Frankrijk, vervolgens komt hij vrijdagmiddag weer thuis.
Inmiddels heeft hij al een aantal keer aangegeven dat hij dit langer van tevoren wil weten (+/- een week). Soms geeft hij van tevoren ook aan een bepaalde week echt niet te komen (bijvoorbeeld vanwege mijn verjaardag of een belangrijke afspraak). Met beide wordt echter geen rekening gehouden. Inmiddels beginnen wij dit beide echt vervelend te vinden. Ik vind het heel lastig dat ik nooit weet wanneer hij wel of niet thuis gaat zijn en er ook geen rekening gehouden kan worden met bepaalde afspraken.
Mijn vraag is: mag dit zomaar en is dit een normale gang van zaken?
zaterdag 9 februari 2019 om 22:28
zaterdag 9 februari 2019 om 22:31
In een klein bedrijf kan meestal alles.
Of moet maar alles kunnen.
Is zijn loon ook meegegroeid in al die jaren en voor al dat "vertrek morgen maar voor 3 dagen naar Frankrijk"-springen? En dus continu beschikbaar moeten zijn, het liefst nog 24u per dag?
Anders zou ik toch echt gaan denken over een andere baan.
Bij een groter bedrijf.
Of moet maar alles kunnen.
Is zijn loon ook meegegroeid in al die jaren en voor al dat "vertrek morgen maar voor 3 dagen naar Frankrijk"-springen? En dus continu beschikbaar moeten zijn, het liefst nog 24u per dag?
Anders zou ik toch echt gaan denken over een andere baan.
Bij een groter bedrijf.
zaterdag 9 februari 2019 om 22:35
Als het ECHT NIET gaat, dan gaat hij toch gewoon niet? Ze flikken dat alleen omdat ze weten dat hij het toch doet.
Ik moet ook vaak en vaak onverwachts reizen, wat ik helemaal geen probleem vind - het is zelfs 1 van de redenen dat ik deze job zo leuk vind. Maar soms komt het echt niet uit. Toen ik pas begon zei ik nooit nee, dat durfde ik niet. Ondertussen is het makkelijker om te zeggen dat het soms helaas echt niet gaat, en dan gaat er iemand anders, of niemand (dan wordt de reis later gepland). Ik heb me in het begin genoeg bewezen, zodat mijn manager en ook mijn eigen team weten dat, als ik nee zeg, daar vast een goede reden voor is. Na 7 jaar lijkt het me dat je man ook wel eens voor zichzelf mag opkomen!
Edit: en om een loonsverhoging moet vragen!!
Ik moet ook vaak en vaak onverwachts reizen, wat ik helemaal geen probleem vind - het is zelfs 1 van de redenen dat ik deze job zo leuk vind. Maar soms komt het echt niet uit. Toen ik pas begon zei ik nooit nee, dat durfde ik niet. Ondertussen is het makkelijker om te zeggen dat het soms helaas echt niet gaat, en dan gaat er iemand anders, of niemand (dan wordt de reis later gepland). Ik heb me in het begin genoeg bewezen, zodat mijn manager en ook mijn eigen team weten dat, als ik nee zeg, daar vast een goede reden voor is. Na 7 jaar lijkt het me dat je man ook wel eens voor zichzelf mag opkomen!
Edit: en om een loonsverhoging moet vragen!!
zaterdag 9 februari 2019 om 22:37
zaterdag 9 februari 2019 om 22:38
zaterdag 9 februari 2019 om 22:38
zaterdag 9 februari 2019 om 22:59
In shock? Echt? Hoe overdreven zeg.prinsesmaxima schreef: ↑09-02-2019 22:38OMG ik ben echt compleet in shock. Na 7 jaar? Hij had allang moeten gaan solliciteren. Hij laat zich echt gebruiken als deurmat.
zaterdag 9 februari 2019 om 23:00
Hij is vrij onzeker en dat maakt het erg lastig is dit soort situaties. Zeker als er erg negatief wordt gereageerd als hij wel (eindelijk) eens voor zichzelf opkomt.
Ze hebben aangegeven dat hij erg goed is in zijn werk, dus dat komt ook niet overeen met de manier waarop ze nu met hem omgaan. Ik denk dat opzoek gaan naar een andere baan dan inderdaad toch maar de beste optie is.
Ze hebben aangegeven dat hij erg goed is in zijn werk, dus dat komt ook niet overeen met de manier waarop ze nu met hem omgaan. Ik denk dat opzoek gaan naar een andere baan dan inderdaad toch maar de beste optie is.
zaterdag 9 februari 2019 om 23:06
Wil je man dat ook? Dat lijkt me toch ook wel een dingetje.mango8 schreef: ↑09-02-2019 23:00Hij is vrij onzeker en dat maakt het erg lastig is dit soort situaties. Zeker als er erg negatief wordt gereageerd als hij wel (eindelijk) eens voor zichzelf opkomt.
zaterdag 9 februari 2019 om 23:13
Tuurlijk zijn zij tevreden.mango8 schreef: ↑09-02-2019 23:00Hij is vrij onzeker en dat maakt het erg lastig is dit soort situaties. Zeker als er erg negatief wordt gereageerd als hij wel (eindelijk) eens voor zichzelf opkomt.
Hij vangt al 7 jaar het start-loon terwijl hij qua takenpakket toch echt gegroeid is en hij springt maar wanneer zij "spring" zeggen.
Ongeacht of dat wel of niet uitkomt voor zijn gezin.
Maar hij moet natuurlijk wel eerst zelf willen veranderen van job.
Hij hoeft ook niet "morgen" een andere job te hebben.
Maar als ik hem was, zou ik toch echt gaan rondkijken en intussen blijven waar ie zit.
zaterdag 9 februari 2019 om 23:16
Helemaal niet overdreven. Die werkgever had hem wel eens wat erbij mogen geven. Dus ik vind dit schandalig.
zaterdag 9 februari 2019 om 23:49
Ik vind het ook echt ongelooflijk dat hij in 7 jaar geen loonsverhoging heeft gehad! Dan zit hij toch nog steeds op een starterssalaris? Bij de meeste bedrijven stijg je toch echt een treedje per jaar van zo'n 100 euro.
Je man laat zich echt behandelen als deurmat! Als hij nooit goed bij stuk houdt, is het lekker makkelijk voor zijn baas om nix te veranderen. Hij kan toch ook gewoon nee zeggen als hij weer naar het buitenland moet?
Volgens mij is hij erg gebaat bij een assertiviteitstraining
Je man laat zich echt behandelen als deurmat! Als hij nooit goed bij stuk houdt, is het lekker makkelijk voor zijn baas om nix te veranderen. Hij kan toch ook gewoon nee zeggen als hij weer naar het buitenland moet?
Volgens mij is hij erg gebaat bij een assertiviteitstraining
zaterdag 9 februari 2019 om 23:49
Wanneer zijn gedrag niet verandert, dan zal hij in zijn volgende baan weer tegen dezelfde problemen aanlopen.
Niet bij iedere baan zijn agenda's makkelijk te plannen, en kan het zijn dat je op korte termijn ergens anders heen moet. De ene persoon (en partner) kan daar beter mee omgaan dan andere mensen.
Laat je vriend eerst eens leren om beter voor zichzelf op te komen. Tijd voor een functioneringsgesprek, waarbij ook salariëring en inschaling wordt besproken.
Niet bij iedere baan zijn agenda's makkelijk te plannen, en kan het zijn dat je op korte termijn ergens anders heen moet. De ene persoon (en partner) kan daar beter mee omgaan dan andere mensen.
Laat je vriend eerst eens leren om beter voor zichzelf op te komen. Tijd voor een functioneringsgesprek, waarbij ook salariëring en inschaling wordt besproken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 10 februari 2019 om 00:07