Werk & Studie alle pijlers

contract niet verlengd, ziekmelden?

20-03-2009 19:41 226 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jaar contract wordt niet verlengd. Nu werk ik al een aantal jaar voor deze werkgever maar eerst als freelancer (wel fulltime) en sinds bijna een jaar dus in dienst. Ik heb me altijd uit de naad gewerkt, had onlangs nog een goede beoordeling en toch lig ik er op een heel lullige manier uit. Bezuinigingen, ja dat weet ik, maar waarom de keuze op mij is gevallen weet ik niet. Wordt me niet verteld.

Ik heb veel verdriet, ben boos (ook omdat ik een aantal andere fikse tegenslagen heb moeten verwerken onlangs) en uitgeput. Ik heb keihard gewerkt voor dit bedrijf, dat zit in mijn aard en verlangt de organisatie ook wel van je. Daar zijn natuurlijk gradaties in. Ik ben behoorlijk productief en perfectionistisch. Mijn werk is inhoudelijk goed en snel af.

Nu ik er dus uit lig trek ik 't niet meer om terug te gaan. Ik heb de afgelopen jaren zoveel van mezelf gegeven, heb qua gezondheid een heftige periode door gemaakt (wat nog niet over is) maar waar mijn werkgever nauwelijks last van heeft gehad en ook geen weet van heeft (omdat ik bang was dat 't voor hen reden zou zijn om me niet te behouden).

Ik kan het niet meer aan me zo te moeten in zetten. De koek is voor mij op. Ik ben kapot, moe en voel me afgewezen. Ok dit alles is meer voor 't psyche forum waar ik idd over de last die ik hier van heb een topic heb geopend. Wat ik eigenlijk wil weten is kan ik me ziek melden? En wat zijn de consequenties daar van? Mijn contract loopt nog een paar maanden. Het idee om al die maanden keihard door te werken trek ik niet. Maar die maanden thuis zitten, is dat slecht voor de relatie met de werkgever en kan dat betekenen dat je geen referenties krijgt? Mijn werkgever weet dus niets van mijn andere problemen, maar dat zijn wel degelijk dusdanige problemen en met wat er nu bij komt zou er (ben ik bang) weer een depressie de kop op kunnen steken. Enigzins pas op de plaats is denk ik wel goed voor me. Maar snijd ik mezelf daarmee niet in de vingers?

Graag advies, als 't kan juridisch
Dat is een keuze van de TO. Zij hoeft deze werkgever niet als reFerentie op te geven. Allemaal keuzes, keuzes!
Mijn kleine economietje bevat een kosten en batenanalyse die om meer draait dan alleen om geld.

Als het be-eindigen van een arbeidscontract waar jij je niet eens prettig in voelde je zo van je stuk brengt dat je twee maanden niet kan werken van ellende, en daar ook nog om moet liegen, dan doe je toch iets fout hoor.

oh that purrrrrrrrrfect feeling
Die werkgever zorgt niet alleen voor referenties (keuzes, keuzes) maar betaalt haar wel door de komende maanden, dus dan moet je ook gewoon je best gaan doen.
quote:klusserin schreef op 23 maart 2009 @ 14:50:

Dat is een keuze van de TO. Zij hoeft deze werkgever niet als reFerentie op te geven. Allemaal keuzes, keuzes!Het desgevraagd niet kunnen geven van een referentie van je laatste werkgever staat niet echt heel goed in een sollicitatieprocedure......

oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Poezewoes schreef op 23 maart 2009 @ 14:52:

Mijn kleine economietje bevat een kosten en batenanalyse die om meer draait dan alleen om geld.

Als het be-eindigen van een arbeidscotract waar jij je niet eens prettig in voelde je zo van je stuk brengt dat je twee maanden niet kan werken van ellende, en daar ook nog om moet liegen, dan doe je toch iets fout hoor.

mooi verwoord
Computer says nooooo
Niemand handelt zonder eigenbelang. Maar fatsoen en eigenbelang hoeven helemaal niet strijdig met elkaar te zijn.

Dat ik me alleen ziek meld als ik ziek ben, is niet omdat ik zo heilig ben, maar omdat ik zo in het leven sta. Ik kom mijn afspraken na, en ik doe wat ik zeg. Dat heeft voor mij 3 voordelen: ik voel me er prettiger bij, het is makkelijker omdat ik geen leugens of smoesjes hoef te onthouden, en ik krijg veel vertrouwen van mijn bazen en collega's.

Ik heb een andere collega die altijd ziek of afwezig of met verlof is, te laat binnenkomt en te vroeg weggaat en alle afspraken afwentelt op anderen. Resultaat: niemand vertrouwt haar en ze wordt buitengesloten. Ik zou zo niet willen werken, ik zou daar ongelukkig van worden.

Conclusie: natuurlijk doen we uiteindelijk heel veel dingen uit eigenbelang, maar dat eigenbelang bestaat voor mij niet uit op de bank zitten, maar uit waardering en respect krijgen. Van mezelf en van anderen.

En wat TO betreft: als je totaal overstuur bent en je hebt een paar dagen nodig om kalm te worden, vind ik dat je die moet nemen. Als je (ik noem maar wat) de hele dag loopt te huilen of te hyperventileren, dan kun je niet werken.

Maar dat is iets anders dan baalweken nemen onder het motto "meld je maar ziek, gewoon schijt hebben aan die handel", wat ik opmaakte uit de postings van Klusserin.

(hum, alweer 100 postings verder, was dus een reactie op Rider)
Als je toch al tijden je helemaal uit de naad werk, overwerk, pauzes skip, enz. En je wordt er puur om de bezuinigingen uit gezet zou ik deze werkgever toch als referentie opgeven. Geeft je ook een rede om de laatste maanden niet helemaal als nuteloos te bestempelen.

Ik zelf heb ook een aantal getuigschriften liggen (ook van banen die ik puur had om een baan te hebben) die mijn ego toch bij iedere keer dat ik er naar kijk weer strelen, en ze hebben me ook zeker al in verschillende gevallen geholpen!
Het gaat er niet zozeer om wat ik doe om welke reden. Het gaat er mij om dat jullie TO aanvallen omdat zij overweegt zich ziek te melden.

Ik ben van mening dat wanneer ze dat wil, dat ze dat dan moet doen. Ik val over het feit dat er zoveel mensen zijn die dat veroordelen zonder dat ze eigenlijk mee kunnen voelen met degene die het topic geopend heeft. Het staat mij tegen dat negen van de 10 personen hier het automatisch voor de werkgever opneemt. Dat men vanuit een moralistisch oogpunt hun brave denkwijze hier neer durft te zetten zonder dat ze eigenlijk even verder denken dan hun neus lang is.

Wellicht is de reden waarom haar contract niet wordt verlengd al een reden om deze werkgever niet als referentie op te geven..etc..etc..bangmakerij etc..etc...

en dan denk ik maar darwinistisch... uiteindelijk denk ook jij zo!
quote:klusserin schreef op 23 maart 2009 @ 14:18:

Dat hebben ze gezien... en ondanks mijn succes willen ze liever iemand die het echt met hart en ziel doet.

Denk je dat je een extreem negatieve en zure houding kan verbergen? Als je hier al niet meer op een normale toon een post kan schrijven kan ik me voorstellen dat je werkgever zoekt naar iemand die zich ook kan vinden in de manier van werken van de organisatie. Je schrijft zelf dat je helemaal niet bij het bedrijf pastte

Dus ik ben er niet eens echt rouwig om. Ik ben alleen ontzettend bang geweest dat zij de timing zouden bepalen en dat terwijl ik het zelf in eigen hand wilde houden. Dat heeft maanden van mijn tolerantie gevergd. Daarom...

En dat is nu juist het tegenover gestelde van assertief zijn. Hieruit blijkt juist dat je verre van assertief bent.
@ maar Mips, jij kent mij dan ook als geen ander!
quote:ellen2_ schreef op 23 maart 2009 @ 14:56:

Dat ik me alleen ziek meld als ik ziek ben, is niet omdat ik zo heilig ben, maar omdat ik zo in het leven sta. Ik kom mijn afspraken na, en ik doe wat ik zeg. Dat heeft voor mij 3 voordelen: ik voel me er prettiger bij, het is makkelijker omdat ik geen leugens of smoesjes hoef te onthouden, en ik krijg veel vertrouwen van mijn bazen en collega's.

Inderdaad:

quote:klusserin schreef op 23 maart 2009 @ 14:57:

Het gaat er niet zozeer om wat ik doe om welke reden. Het gaat er mij om dat jullie TO aanvallen omdat zij overweegt zich ziek te melden.

Ik ben van mening dat wanneer ze dat wil, dat ze dat dan moet doen. Ik val over het feit dat er zoveel mensen zijn die dat veroordelen zonder dat ze eigenlijk mee kunnen voelen met degene die het topic geopend heeft. Het staat mij tegen dat negen van de 10 personen hier het automatisch voor de werkgever opneemt. Dat men vanuit een moralistisch oogpunt hun brave denkwijze hier neer durft te zetten zonder dat ze eigenlijk even verder denken dan hun neus lang is.

Wellicht is de reden waarom haar contract niet wordt verlengd al een reden om deze werkgever niet als referentie op te geven..etc..etc..bangmakerij etc..etc...

en dan denk ik maar darwinistisch... uiteindelijk denk ook jij zo!

Beweer nou toch niet dat andere ook zo denken, vele andere denken namelijk niet zo.

Als je verder had gelezen dan je neus lang is had je ook gezien dat er genoeg mensen zijn die haar aanraden even de tijd te nemen voor haarzelf. Maar dat je de laatste 3 maanden F*CK THE REST ziek te melden niets oplost, en dat (niet alleen haar werkgever en collega's maar ook) zij daar zeker niet beter van wordt.

het denken om andere kan het beste zijn voor jezelf
quote:klusserin schreef op 23 maart 2009 @ 14:50:

Dat is een keuze van de TO. Zij hoeft deze werkgever niet als reFerentie op te geven. Allemaal keuzes, keuzes!

TO geeft aan al een aantal jaar als FT'er bij deze werkgever te werken, daarna een jaarcontract gekregen wat niet is verlengd.

Stel: nieuwe werkgever wil graag een referentie... maar TO kan/wil deze niet geven van laatste werkgever. Dan gaan er bij de nieuwe werkgever belletjes rinkelen kan ik je (als werkgever) vertellen. Dan gaat er toch even doorgevraagd worden.

Daarom lijkt het me logischer als TO een gesprek aangaat met de werkgever. Aangeeft dat ze erg geschrokken is en wat tijd nodig heeft. De meeste werkgever verwachten van een werknemer waarvan het contract niet verlengd wordt simpelweg normale inzet. Geen abnormale inzet en topprestaties maar gewoon het uitvoeren van werkzaamheden waarvoor ze betaald worden.

Als TO haar eigen werk "niet meer aankan" is het wellicht een idee om de laatste maand vervangend werk te gaan doen (iom de bedrijfsarts). Sowieso kan je als werknemer op eigen initiatief een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen.

Een dergelijke houding spreekt 100 keer meer voor jezelf. Je laat je zien als een volwassen medewerker die goed werk aflevert. En via via gaan praatjes over je (dis)funtioneren harder dan je zelf denkt. Heeft niets met bangmakerij te maken maar wel met gezond verstand...

Dit vind ik echt een ontzettend domme opmerking. Misschien nog wel de domste die ik vandaag gelezen heb.

Unfokkingbelievable!
quote:klusserin schreef op 23 maart 2009 @ 14:59:

@ maar Mips, jij kent mij dan ook als geen ander!

ik reageer enkel op wat ik van je lees, ik beweer je nergens te kennen. Ik omring me graag met iets positievere personen.

Jij reageert inhoudelijk nergens op mijn reacties. Geeft niets, je bevestigt enkel vermoedens...
Er zijn zat redenen aan te voeren waarom je je laatste werkgever niet als referentie opgeven.

een veel gehoorde is:

" ze weten niet dat ik aan het solliciteren ben"

en klaarrrrrrr! Zo moeilijk is dat toch niet?
wat is er dan zo dom aan klusserin?
@ Mips: jij omringt je graag met positiever personen... ik omring mij liever met personen die zich niet beter voordoen dan ze zijn..of die zich beter voordoen dan anderen.

Niemand op dit forum is roomser dan de Paus toch? Ik doe hier iets wat niet kan in jullie ogen...misschien doe jij wel iets waar mijn ogen zo groot als schoteltjes van worden...
quote:klusserin schreef op 23 maart 2009 @ 15:05:

Dit vind ik echt een ontzettend domme opmerking. Misschien nog wel de domste die ik vandaag gelezen heb.

Unfokkingbelievable!

ach klusserin, met iedere schreeuwerige post ondergraaf je je eigen stellingen en beweringen. Goede argumenten doen echt meer dan krijsend uithalen omdat je geen gelijk krijgt...

*schudt meewarig het hoofd*

Moet zeggen dat ik wel meer en meer begrijp dat jij momenteel niet in staat bent om te werken. Zoveel frustratie, wantrouwen en onbegrip in één persoon maakt je geen fijne collega/werknemer lijkt me...
quote:klusserin schreef op 23 maart 2009 @ 15:05:

Unfokkingbelievable!

Nou, klusserin.. toch niet zo un-fokking-believable als je je bedenkt dat vanuit datzelfde stelsel thuiszitters betaald worden?

Rare manier van uitdrukken heb je, overigens, maar dat daargelaten.
Computer says nooooo
Het denken om anderen... dan vergeet je jezelf... en dat is uiteindelijk weer niet het beste. En dat kan je echt overal nalezen... eerst anderen tevreden stellen om zelf tevreden te worden is echt een mega depressie valkuil...

waardeloos advies dus
daar sluit ik mij bij aan mips. Zou klusserin niet in mijn team willen hebben heb ook liever mensen die het positive van een situatie inzien.
Hahahaha. ik ben echt onwijs populair... zowel bij mijn collega's als bij mijn vrienden.

Maar ja, dit blijft het forum he.. Jullie lezen zoals jullie willen lezen en ik heb echt de meest amusante middag sinds weken!

Hartelijk dank Ik heb echt in een deuk gelegen om jullie!

Ga ik nu weer even van mijn vrije middag genieten...

(en daar struikelde het hele forum weer over klusserin heen *verkneukel*)
quote:klusserin schreef op 23 maart 2009 @ 15:11:

Het denken om anderen... dan vergeet je jezelf... en dat is uiteindelijk weer niet het beste. En dat kan je echt overal nalezen... eerst anderen tevreden stellen om zelf tevreden te worden is echt een mega depressie valkuil...

waardeloos advies dus

het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Denk dat je zelf in die valkuil bent getrapt en dit verdomd moeilijk kan verkroppen...

Maar als je zo goed weet dat egoïsme en "aan jezelf denken" groot goed zijn waarom verwijt je je werkgever dan dat deze hetzelfde doet? Contradictio in terminis van de bovenste plank beste Klusserin...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven