Werk & Studie alle pijlers

contract niet verlengd, ziekmelden?

20-03-2009 19:41 226 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jaar contract wordt niet verlengd. Nu werk ik al een aantal jaar voor deze werkgever maar eerst als freelancer (wel fulltime) en sinds bijna een jaar dus in dienst. Ik heb me altijd uit de naad gewerkt, had onlangs nog een goede beoordeling en toch lig ik er op een heel lullige manier uit. Bezuinigingen, ja dat weet ik, maar waarom de keuze op mij is gevallen weet ik niet. Wordt me niet verteld.

Ik heb veel verdriet, ben boos (ook omdat ik een aantal andere fikse tegenslagen heb moeten verwerken onlangs) en uitgeput. Ik heb keihard gewerkt voor dit bedrijf, dat zit in mijn aard en verlangt de organisatie ook wel van je. Daar zijn natuurlijk gradaties in. Ik ben behoorlijk productief en perfectionistisch. Mijn werk is inhoudelijk goed en snel af.

Nu ik er dus uit lig trek ik 't niet meer om terug te gaan. Ik heb de afgelopen jaren zoveel van mezelf gegeven, heb qua gezondheid een heftige periode door gemaakt (wat nog niet over is) maar waar mijn werkgever nauwelijks last van heeft gehad en ook geen weet van heeft (omdat ik bang was dat 't voor hen reden zou zijn om me niet te behouden).

Ik kan het niet meer aan me zo te moeten in zetten. De koek is voor mij op. Ik ben kapot, moe en voel me afgewezen. Ok dit alles is meer voor 't psyche forum waar ik idd over de last die ik hier van heb een topic heb geopend. Wat ik eigenlijk wil weten is kan ik me ziek melden? En wat zijn de consequenties daar van? Mijn contract loopt nog een paar maanden. Het idee om al die maanden keihard door te werken trek ik niet. Maar die maanden thuis zitten, is dat slecht voor de relatie met de werkgever en kan dat betekenen dat je geen referenties krijgt? Mijn werkgever weet dus niets van mijn andere problemen, maar dat zijn wel degelijk dusdanige problemen en met wat er nu bij komt zou er (ben ik bang) weer een depressie de kop op kunnen steken. Enigzins pas op de plaats is denk ik wel goed voor me. Maar snijd ik mezelf daarmee niet in de vingers?

Graag advies, als 't kan juridisch
quote:Brown_Eyes schreef op 23 maart 2009 @ 12:19:

Freelancers heb ik wel ervaring mee, vandaar mijn opmerking.Ik ook, en ik zou hem dus niet maken. Maar vertel eens? Welke ervaring heb jij?
Nou whopper, ik verdien wel veel hoor... heeeel veel verdien ik.
Computer says nooooo
Ja maar krijg je het ook?
quote:rider schreef op 23 maart 2009 @ 12:19:

[...]

Ik lees ook te weinig merk ik. Balen voor je! Heel veel succes bij het vinden van een alternatief

Tnx RiderT. Door mijn abnormale kijk op het leven gaat het nog steeds erg goed met me en heb ik inmiddels een hoop ijzers in het vuur. En hoewel het centrale bedrijf een hebben versteerd in mijn loyaliteit, geldt die nog wel voor mijn eigen eenheid. En dat is zeer zeer wederzijds gelet op het ronkende getuigschrift en dito referenties . Ik heb mijn portie negatieve energie de afgelopen jaren wel gehad, ik kijk vooruit.

(en ja natuurlijk is mijn situatie heel anders dan die van TO en Klusserin, maar dat is nou dan ook de kern van mijn hele betoog zojuist!)
Tia, helaas kan ik me de luxe, zoals jij niet veroorloven om de hele dag op een forum te zitten.
Mijn ervaring met freelancers is dat ze een uurtarief hebben wat buitenstaanders als netto zien maar als je even verder denkt dan je neus lang is weet je dat dat bruto is, en dat daar dus maar bar weinig van overblijft in het algemeen. Dat vind ik dan weer jammer he, dat freelancers gezien worden als harkers, maar dat ze ook gewoon keihard werken voor hun centen en dat mensen dat niet waarderen (binnen een bedrijf)
quote:Brown_Eyes schreef op 23 maart 2009 @ 12:31:

Tia, helaas kan ik me de luxe, zoals jij niet veroorloven om de hele dag op een forum te zitten.

Wat een enorm flauwe opmerking zeg.

Als je niets meer weet om te zeggen, dan maar om je heen gaan slaan. Heel erg kinderachtig.
Hè hè, ik denk al: wanneer komt ie nou?

Ik had een beetje teveel plezier in jullie brave reacties. Dan loop ik graag nog even op het scherpst van de snede. Gewoon om te kijken of jullie nóg braver zouden kúnnen worden.

Maar goed, even serieus, de rode draad in mijn postings daar sta ik gewoon keihard achter. Dat kan je verachtelijk vinden, of je kan mij een trol en of parasiet noemen. Maar in feite is mijn mening gebaseerd op mijn levenservaring. Op een gegeven moment ben je klaar met je neus stoten. Op een gegeven moment is het klaar met loyaliteit. En ben ik van mening dat je wat mij betreft mag doen wat voor jou het beste uitkomt.

Ook ik ben ontslagen... heb mij vreselijk veel zorgen gemaakt. Ben er kapot aan gegaan. Heb in die periode nog de kracht kunnen vinden om een andere baan te zoeken (en gevonden). En nu ben ik uitgeput. Uitgeput van de spanning en ik ben geenszins van plan om ooit nog terug te keren (heb nog een maand te gaan). Waarom niet? Omdat ik dan geen energie meer heb voor mijn priveleven en mijn nieuwe baan straks.

TO is ook op... in mijn ogen mag ze zich ziekmelden. Aangezien ze niet verplicht is om te vertellen wat ze heeft hoeft ze wat mij betreft naar haar leidinggevende toe ook niet open en eerlijk op te stellen. Zijn ze naar haar toe ook niet geweest.

Zou het wel handiger voor haar vinden wanneer ze zo snel mogelijk iets anders vindt. Voor haar. Want lang in de ziektewet blijven is niet fijn, voor haar. Daar word je ook niet vrolijk van.

Maar nee, ik vind het niet onfatsoelijk of beschamend om je in eerste instantie ziek te melden en de zaken eens voor jezelf op een rij te zetten. Echt totaal niet.
Ja, p/uur krijg ik dat idd, als je het sec naast een loonstrookje van een vakgenoot in loondienst legt. Dat is de fout die de meesten maken.

Maar dan nog: ik verdien niet slecht hoor, dat zou nl betekenen dat ik niet goed in mijn vak ben.. Maar ik verdien niet buitensporig. Dus kortom verdien ik het niet echt maar ruim genoeg en verdien ik het absoluut ..
Computer says nooooo

Welke luxe? Ik ben ook maar Toos Werkeloos hoor. Wat dacht jij? Dat ik heel loyaal onder werktijd hier zat te tikken?

De groeten trouwens, ik ben sollissetere nou.

wat doe jij nu dan?

Is dit je alter ego?
Computer says nooooo
TD: leuk je even tegen te komen! Rot te lezen!
Computer says nooooo
Ik ben niet met je eens dat niet goed verdienen inherent is aan het niet goed zijn in je vak. Er zijn zoveel meer factoren....Maar dat staat helemaal los van deze discussie
nee whopper, in agemene zin zeker niet, ben ik helemaal met je eens.

Ik had het in dit geval alleen over mijn persoonlijk geval.

Ik werk in een behoorlijke niche markt. Er zijn er niet zoveel van 'mij', er is behoorlijk spec. kennis voor nodig die je alleen met veel ervaring kunt opdoen, en dat betaalt zich uit.

*ot*
Computer says nooooo
Dan doe je toch iets goed
Ik dacht niks, aangezien ik verder geen interesse in jou dagbesteding heb.

Misschien kun je Monsterboard eens bezoeken voor de verandering.

Ze is wel verplicht de reden van ziekmelding te geven, Klusserin.
Als TO echt ziek is, echt niet meer kan, dan kan ze zich idd ziekmelden. krijgt ze inderdaad wel direct een oproepje van de arbo-arts, die behoorlijk streng zal zijn, omdat ze nu enmaal de schijn tefgen zich heeft van iemand die zich ziekmeldt uit onvrede/arbeidsconflict. en en arbeidsconflict an sich is geen ziekte. Dus als To zich nu ziek meldt, grote kans dat de arboarts har direct aan het werk stuurt en ze de verzuimde dagen niet uitbetaald krijgt. In het ergste geval kan haar werkgever aansturen op een onstlag op staande voet wegens werkweigering, waarbij ze ook haar WW-rechten verspeelt. lijkt me allemaal niet echt wenselijk.

Structureel doorwerken tijdens je pauzes en teveel overwerken is trouwens ook niet verstandig. pauzes zijn verplicht in het kader ook van arbo. je werkgever moet zich er aan houden, maar jijzelf ook. In eerste instantie is je werkgever er mss heel blij mee als jij je uit de naad werkt en over je eigen grenzen heengaat. maar als je dan met een burn-out uitcvalt, kan de arbodienst zomaar eggen dat je dat aan jezelf te wijten hebt, omdat je hje niet gehouden hebt aan verplichte pauzetijden en werkuren. Jouw gezondheid, jouw verantwoording. Een zieke kost een werkgever veel geld, dus ze zullen altijd op zoek gaan nar een manier om het risico bij je terug te leggen. Je ziekmelden bij wijze van baaldag is dan redelijk asociaal, maar een vrije dag opnemen terwijl je eigenlijk ziek bent is jezelf dubbel in de vingers snijden, omdat je dan a) te weinig echt vrije tijd overhoudt om voldoende te ontspsnnen en het risico op burnout en langere uitval alleen maar groter maakt, en b) omdat je daarmee voor jezelf een band met je werkgever creert die niet gezond is. Jij wilt een waardering voor je " opoffering" die je nooit gaat krijgen, omdat je werkgever uiteindelijk niet echt gebaat is met die opoffering.
quote:return_of_kreng schreef op 23 maart 2009 @ 12:53:

Je ziekmelden bij wijze van baaldag is dan redelijk asociaal, maar een vrije dag opnemen terwijl je eigenlijk ziek bent is jezelf dubbel in de vingers snijden, omdat je dan a) te weinig echt vrije tijd overhoudt om voldoende te ontspsnnen en het risico op burnout en langere uitval alleen maar groter maakt, en b) omdat je daarmee voor jezelf een band met je werkgever creert die niet gezond is. Jij wilt een waardering voor je " opoffering" die je nooit gaat krijgen, omdat je werkgever uiteindelijk niet echt gebaat is met die opoffering.

Ik ben het helemaal met je eens! Toen bekend werd dat ik ziek was en dat niet zeker was hoelang het ging duren was 1 baas heel meelevend en 1 gaf mij het gevoel dat hij mij pushte om zo snel mogelijk weer terug te komen. Hij was nl. degene die voor vervanging moest zorgen. Toen heb ik hem heel duidelijk gemaakt dat ik niet wist wanneer ik weer beter zou zijn, maar dat overhaasten geen zin had, aangezien ik er dan misschien zo weer uit zou liggen, maar dan erger. Je moet je eigen grenzen in acht nemen en duidelijk maken.

Ik heb wel een vrije dag genomen vandaag, omdat ik een druk weekend heb gehad, maar ik heb zelf gekozen voor dat drukke weekend.
Je krijgt echt niet meteen een oproep van de bedrijfsarts. Dat is pas na een paar weken en als ze echt het vermoeden hebben dat je de boel loopt te flessen.

Overigens ben je alleen aan de bedrijfsarts verplicht te zeggen wat je hebt en wanneer jij dat vertrouwelijk behandeld wilt zien dan kan je verzoeken om geheimhouding. De arts heeft daaraan te voldoen. Aan je manager ben je niet verplicht te vertellen wat je hebt. Gaat ze geen bal aan.

Return of the kreng zegt het volgende:

Dus als To zich nu ziek meldt, grote kans dat de arboarts har direct aan het werk stuurt en ze de verzuimde dagen niet uitbetaald krijgt. In het ergste geval kan haar werkgever aansturen op een onstlag op staande voet wegens werkweigering, waarbij ze ook haar WW-rechten verspeelt.

Nou de soep is niet zo heet als hij in dit geval opgediend wordt. Persoonlijk vind ik bovenstaande een beetje bang makerij. Zo snel gaan die dingen nu ook weer niet.Ontslaan kost ook geld. En haar contract wordt toch niet verlengd? Die moeite gaan ze echt niet nemen.

Daarom zeg ik: als ze rust wil.. en volgens mij heeft ze dat nodig, dan heeft ze net zoals iedereen in NL gewoon een griepje. Dan komt er niet meteen een oproep, dan hoeft ze niet meteen naar de bedrijfsarts, er wordt niet meteen verdacht op gereageerd, en je geld wordt niet ingehouden.. en dan kan ze toch haar rust krijgen. Ik vind daar niets slechts aan.

Ik ben nu al 4 weken ziek. Ook onder het mom van een griepje die uitmondde in een buikgriep, algehele slapheid.. Ik bel elke dag met mijn werkgever om de stand van zaken weer te geven. En ja, in feite ben ik geestelijk kapot...maar ik hoef nog maar een maand en dat gaat ze gewoon geen bal aan. Ik rek deze griep, die uitmondt in bij en voorhoofdsholte onsteking, net zo lang tot mijn laatste dag geweest is. We weten toch allemaal dat wanneer je aankomt met dat je er geestelijk aan onderdoor gaat dat niemand dat serieus neemt? Met griep laten ze je tenminste een weekje (en in mijn geval langer) met rust.

En ja, ik kan mij voorstellen dat je bovenstaande leest en denkt: 'wat een evil bitch' maar dan denk ik: 'het zal mij jeuken'. Zij hebben mij ook op het randje van de afgrond geholpen en ik wens niet verder te gaan. Dan maar een 'griepje'. Iedereen heeft die toevallig weleens en nu ben ik aan de beurt.
Wie zegt dat ze drinkt, Klusserin?

Zeker, omdat het toch afloopt is er kans dat de bedrijfsarts er niet bijgehaald word.

Normaal gesproken sowieso niet direct, maar kan wel (zeker als het ivm psychische overbelasting) is.

Maar dan nog, wat is het probleem?

Niemand kan haar afwijzen, alleen zij weet hoe ze zich voelt.

Ze meld zich niet ziek, omdat ze boos is.

Maar de impact is dusdanig groot, dat ze het werk niet meer aankan.

Een werknemer die fouten gaat maken en depressief op kantoor zit, lijkt me ook niet ideaal.

Ik heb ook eens een week griep gehad op het einde, had ik echt even nodig :-)

4 weken lijkt me dan niet meer geloofwaardig, eerlijk gezegd.

Maar goed, het is net de keus die je maakt, hoe je het speelt.

Als het langer dan 2 weken is zou ik eerlijk zijn, anders is moet je echt toneelspelen.

De moraalridders kunnen misschien de Sociale Dienst helpen met bv de Afrikanen die hier sinds gisteren zijn en nog geen dag gewerkt hebben en de hele dag koffie leuten in het Centrum. Vraag hun eens of ze niet een steentje bij kunnen dragen. TO heeft niks om zich schuldig over te voelen.

ls men toch zo 'fraudegevoelig' is en de maatschappij wil redden.

Beterschap, Klusserin :-)
Ben het helemaal eens met Whop: ga in overleg met je baas en geef aan dat je tijd nodig hebt om dingen op een rijtje te zetten. Spreek af dat je daar een week, of twee weken, de tijd voor neemt en dat je er dan weer bent. In de laatste periode hoef je je echt niet over de kop te werken, maar gewoon er zijn en je werk doen. Maak afspraken dat je bijv. één of twee dagdelen per week vrij krijgt om sollicitatieactiviteiten te ondernemen. Veel bazen zijn daar best voor in.

Overigens is dit wel weer een voorbeeld van verkeerde beeldvorming: ik werk me over de kop, dus mijn baas is verplicht aan mij. Dat is gewoon niet zo. Je werkt en doet je best om je werk zo goed mogelijk te doen. Daar tegenover staat dat je een salaris kirjgt. je baas heeft in dat opzicht zijn verplichting aan jou voldaan. Als je een tijdelijk contract hebt, is hij je niet meer dan dat verschuldigd.

Op zich vind ik het netjes van je werkgever dat hij je zo op tijd inlicht. Hij had dit pas een maand (in sommige gevallen twee) voor aflopen van het contract hoeven doen. Nu geeft hij je ruimschoots de tijd om iets nieuws te vinden.

Klusserin; ik krijg eerder de indruk dat jij teleurgesteld bent in je werkgever omdat jouw verwachtingen van een werkgever niet reeel zijn, dan omdat je nu zo oneerlijk behandeld bent. Een baan is een zakelijk contract. Tenzij er echt persoonlijke redenen ten grondslag liggen aan je ontslag, is het niet zinvol om het ontslag persoonlijk op te vatten.

En je kunt ons dan wel schijnheilig vinden (ik hoor ook tot de mensen die zich niet onterecht ziek melden) maar heb jij je wel eens afgevraagd wat er gebeurt als iedereen die nu vanwege de economische crisis worden ontslagen, per direct zich thuis gaan verschuilen onder de valse vlag van ziek?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
@ Brown Eyes: ik zal je eerlijk zeggen.. ik hoef er niet eens voor te toneelspelen. Ik voel mij namelijk echt klote.

Alleen in plaats van:

"ik word misselijk bij de gedachte onder de collega's te moeten komen"

zeg ik:

"Ik heb zo'n buikpijn, en koorts en ik moet overgeven"

Of in plaats van:

"ik moet er niet aan denken om als goede werknemer achter mijn pc te zitten en normaal mijn werk te doen" (omdat ik anders kapot ga)

zeg ik:

"ik heb weer de hele nacht niet geslapen. Ik ben zo benauwd. Ik hoest mij de longen uit mijn lijf..

Weet je: mensen willen horen wat ze willen horen. Bovenstaande is net zo erg als het onderstaande maar dat is niet maatschappelijk geaccepteerd en wordt gezien als 'zwakte'.

Ik hou het al 4 weken vol... en ik ga er nog echt een paar weken mee door. Misschien dat ik vanaf volgende week halve dagen ga werken om een beetje de druk weg te nemen... maar dan is het einde al in zicht en zal ik het wel redden tot het einde.

Etc..etc...
quote:Brown_Eyes schreef op 23 maart 2009 @ 13:53:

De moraalridders kunnen misschien de Sociale Dienst helpen met bv de Afrikanen die hier sinds gisteren zijn en nog geen dag gewerkt hebben en de hele dag koffie leuten in het Centrum. Ha, ik dacht al, waar blijven de 'buitenlanders'.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Heb je wel contact gehad met de Arbo?

En hebben ze je gevraagd of je naar de huisarts geweest bent?
Nee dat vraag ik mij niet af...

Net zoals ik mij niet afvraag hoe het in hemelsnaam kan dat men in tijden van crisis bonussen kan krijgen of hoe het kan dat er zoveel mensen zwart werken maar wel de hand ophouden bij de sociale dienst.

Ik werk al 21 jaar... dit is mijn kleine akkefietje...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven