Welke Multivitaminen bij Zwanger worden?

15-02-2019 10:16 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,
Mijn partner en ik willen binnenkort proberen zwanger te worden.
Nu weet ik dat het verstandig is om ten minste 4 weken voor de bevruchting te beginnen met foliumzuur en dat ook vitamine D belangrijk is.

Echter zag ik bij de drogist dat er ook multivitaminetabletten speciaal voor vrouwen die zwanger willen worden (of zijn) zijn. Hierin is de hoeveelheid foliumzuur/vitamine D voor allemaal gelijk, maar de doseringen van de andere vitaminen en mineralen verschilt enorm!

Zo heeft davitamon over het algemeen een hoeveelheid van 100% adh per pil (1 pil per dag)
Etos heeft juist vaak een hogere dosering (soms 200% of meer) en je moet dan 2 pillen per dag (kom je niet onderuit anders haal je de hoeveelheid foliumzuur niet natuurlijk). Terwijl het huismerk van de kruidvat vaak 15-50% van de ADH heeft van genoemde vitaminen/mineralen.

Maar wat is nu verstandig? Welk merk moet ik kopen?
Teveel vitmaninen en minarelen is ook niet altijd goed en over het algemeen eet ik wel redelijk gezond (dus het is ook de vraag of het nodig is, de verhalen verschillen daar ook heel erg in).

Ik heb geprobeerd de huisarts te bereiken maar ik krijg geen reactie, wordt niet teruggebeld of ben zelf niet in de gelegenheid om telefoon op te nemen omdat ik dan op werk in gesprekken zit. Dus da duurt nu ook al 2 weken...
Voor familie en vrienden willen we het nog een beetje geheim houden, dus hen vragen is ook nog niet echt een optie.

wat gebruiken jullie? welk advies hebben jullie? maakt het uit welk merk je koopt?
De goedkoopste
Ik had die van vsm. Maar ben die pas gaan slikken toen ik al zwanger was. Voor die tijd was foliumzuur genoeg.
Nijntje* schreef:
15-02-2019 10:20
De goedkoopste
Dit! Ik zit in het medische traject en alleen foliumzuur 'moet' je slikken. Andere dingen alleen als daar aanleiding tot is (dmv testen) Zelf heb ik gewoon de kruidvat pillen.
Foliumzuur verlaagt de kans op een aangeboren afwijking, waarop de kans al heel heel klein is.

Verder werden er al eeuwenlang ook gewoon gezonde kinderen geboren. Ook in tijden van hongersnood, oorlog en gebrek.

Eet gezond en maak zwanger worden niet tot een project.
Die van de kruitvat zijn prima, als je eenmaal zwanger bent raden ze hier ook nog het visolie deel aan, dan zijn die van de kruitvat helemaal handig, regelmatig zijn ze 2de halve prijs dus dan sla ik mijn potjes is.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Probeer elke dag gezond en gevarieerd te eten; je weet wel, volgens de algemene richtlijnen en zie de vitamine tabletten gewoon als extra aanvulling.

Als je die neemt voor zwangere vrouwen dan krijg je genoeg foliumzuur binnen en als het je niet lukt om 2x per week vette vis te eten slik dan ook omega 3.
check of er vitamine A inzit, die moet je juist vermijden
turquasi wijzigde dit bericht op 15-02-2019 10:47
Reden: oeps, onjuiste info
1.75% gewijzigd
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
15-02-2019 10:38
check of er vitamine K inzit, die moet je juist vermijden
Echt waar?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Waarom dan?
Andersom schreef:
15-02-2019 10:29

Verder werden er al eeuwenlang ook gewoon gezonde kinderen geboren. Ook in tijden van hongersnood, oorlog en gebrek.
en toen was de zuigelingensterfte enorm
Ik heb de eerste maanden gewoon die van kruidvat gebruikt, nu overgestapt op de pillen die de gynaecoloog heeft voorgeschreven.
turquasi schreef:
check of er vitamine K inzit, die moet je juist vermijden
Bedoel je niet vitamine A? Die moet je idd niet teveel binnen krijgen (leverproducten etc.)
Foliumzuur en vitamine D (https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn- ... anger.aspx)
Multivitaminen bevatten vaak teveel B6. Als je geen andere tekorten hebt, zou ik gewoon alleen foliumzuur en apart vitamineD slikken. De rest is vooral goed voor de omzet van de drogist.
jup Diocca, die bedoel ik inderdaad... sorry!!

misschien heb je hier iets aan TO

https://www.vitamine-info.nl/hoeveel-he ... g/zwanger/
Lorem Ipsum
Andersom schreef:
15-02-2019 10:29
Foliumzuur verlaagt de kans op een aangeboren afwijking, waarop de kans al heel heel klein is.

Eet gezond en maak zwanger worden niet tot een project.
Ja joh, onzin, dat hele foliumzuur advies. Waarom zou je iets extra's doen om de kans op een weinig voorkomende maar zeer ernstige afwijking te verkleinen? Je wilt een kind, niet het liefst een gezond kind, toch? Zullen we TO dan maar adviseren elke week een glas wijn te blijven drinken? De kans op FAS is immers zó klein en ontspanning is echt heel goed voor de baby.

Je zou het ook aan een verloskundige kunnen vragen TO. Zij hebben ook preconceptionele spreekuren. Het klopt overigens dat vitamine d en foliumzuur genoeg is bij een normaal niet vega dieet met voldoende calcium intake.
turquasi schreef:
15-02-2019 10:48
jup Diocca, die bedoel ik inderdaad... sorry!!

misschien heb je hier iets aan TO

Misschien had je vitamine K onthouden van de noodzaak tot suppletie bij borstvoeding :) .
Het Vitamine Informatie Bureau is van Bayer. Die hebben baat bij je te veel vitamines laten kopen
Dat geloof ik best maar hun tekst is helder en we kunnen zelf ook conclusies trekken

Ik wissel af tussen foliumzuur met vitamine D (van kruidvat idd) op dagen dat ik op kantoor werk, als ik vrij ben en verwacht veel buiten te zijn dan slik ik die van de Hema; foliumzuur en vitamine B want op vitamine B doe ik het ook goed....
Lorem Ipsum
00suus00 schreef:
15-02-2019 10:33
Die van de kruitvat zijn prima, als je eenmaal zwanger bent raden ze hier ook nog het visolie deel aan, dan zijn die van de kruitvat helemaal handig, regelmatig zijn ze 2de halve prijs dus dan sla ik mijn potjes is.
Ik vind die met visolie zo vies. Dat blijf je heel de dag opboeren.
turquasi schreef:
check of er vitamine A inzit, die moet je juist vermijden
De vitamine A in de multi vitamine voor zwangere vrouwen is in een vorm die geen kwaad kan, meestal in de vorm van bèta caroteen oftewel provitamine A.
Je krijgt dus nooit te veel vitamine A binnen via zo'n multi vitamine, want daar is speciaal rekening mee gehouden.

Heb alleen de kruitvat huismerk foliumzuur tabletten geslikt vanaf een maand voordat we zijn begonnen, tot 10 weken na de bevruchting.
Daarna overgegaan op Davitamon zonder extra visolie (mama compleet).
lilalinda schreef:
15-02-2019 10:50
Het Vitamine Informatie Bureau is van Bayer. Die hebben baat bij je te veel vitamines laten kopen
Waar je ook informatie zoekt, het blijft een feit dat je tijdens je zwangerschap ook gewoon vitamine A nodig hebt en dus niet zo bang moet worden dat je er juist te weinig van binnenkrijgt want dat kan ook klachten geven.

Verder heb ik niet het idee dat bayer het voor zijn omzet moet hebben van vitamine pillen.
Zelf heb ik tijdens mijn zwangerschap mama a-z geslikt van de DM drogist in Duitsland, lekker goedkoop. Ook heb ik ervoor gezorgd dat ik 2x per week vette vis at en at ik af en toe (1 tot 2 x per week) gewoon een boterhammetje met lever smeerworst.
Elke avond lekker vers koken met groenten en vlees en regelmatig ei, yoghurt en fruit.
Supergezond kindje gekregen.
Vitamine D is erg belangrijk. Maar als je nu al een tekort hebt (wat veel mensen hebben), heb je weinig aan multivitamines, daar zit te weinig vitamine D in om een tekort goed te kunnen opheffen.

Vergeet ook jodium niet. Erg belangrijk voor de ontwikkeling van de baby. Het zit in brood, zout en vis, maar als je daar op een of andere manier weinig van eet (bijvoorbeeld als je vooral crackers, biologisch brood, zeezout eet) moet je daar wel extra van nemen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven